• 1
  • 2
2022-01-28, 16:59
Bannlyst
Hur vanligt är detta vid cancer ? Oavsett var cancern är? Är det mer än hälften som får ofrivillig viktnedgång?

Hur många blir extremt trötta?

Måste ju finnas någon statistik? Varför tappar vissa vikt av cancer och vissa märker inte av någonting tills dom har 1 månad kvar att leva ?
Citera
2022-01-28, 17:04
Avstängd
För att kroppen är utslagen och inte klarar av att ta till sig några näringsämnen
Citera
2022-01-28, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För att kroppen är utslagen och inte klarar av att ta till sig några näringsämnen

Precis. Men hur vanligt är det? Finns ju många som får veta att dom är långt gående i cancer utan ha haft några symtom som trötthet eller viktnedgång
Citera
2022-01-28, 17:28
Medlem
Googlade och hittade detta.

https://www.cancerfonden.se/forskningsprojekt/170634

Cirka hälften verkar drabbas av viktnedgång.
Citera
2022-01-28, 17:36
Medlem
Charlie-Whites avatar
Mycket stor, skulle gissa på över 50%
Citera
2022-01-28, 17:43
Medlem
C0ws avatar
Har inget vetenskapligt svar på detta, tänkte bara flika in med att de 3 bekanta jag har som har dött i cancer har alla blivit hud och ben. Särskilt morfar kommer jag aldrig glömma, han har alltid varit bokstavligen smällfet. Hade inte sett honom på ett dag men när jag väl gjorde det på slutet så låg han i sängen helt utslagen och pinnsmal. 90% av hans massa hade försvunnit.

Antar att det är för att de inte orkade äta, dricka och att den lilla mat de fick i sig inte ens räckte för ett litet barn. Sen lär många få mat/näring i form av dropp, det är ju inte något att hänga i granen heller.
Citera
2022-01-28, 19:28
Medlem
Efter vad jag har upplevt med när syrran fick kräfta var att efter en strålbehandling smakade all mat skit i grova drag. Och, när inget är gott äter man mindre...
Citera
2022-01-28, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dredden
Efter vad jag har upplevt med när syrran fick kräfta var att efter en strålbehandling smakade all mat skit i grova drag. Och, när inget är gott äter man mindre...

Jo men tänkte utan cellgifter eller behandling. För då kan man gå ner i vikt pga det.

Utan tänkte på bara själva cancern i sig.

Läste faktiskt att 10-20% av dom som dör, dör inte av själva cancern. Utan av näringsbrist
Citera
2022-01-28, 23:38
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Jo men tänkte utan cellgifter eller behandling. För då kan man gå ner i vikt pga det.

Utan tänkte på bara själva cancern i sig.

Läste faktiskt att 10-20% av dom som dör, dör inte av själva cancern. Utan av näringsbrist

Kroppen kan ju inte ta till sig näring som en direkt orsak av cancern. Det händer framför allt i magen, tarmarna osv.
Citera
2022-01-28, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Kroppen kan ju inte ta till sig näring som en direkt orsak av cancern. Det händer framför allt i magen, tarmarna osv.

Så om man tex bygger muskler utan problem och går upp i vikt så borde man inte oroa sig för cancer? Trotts att man tex har en knöl på kroppen ?
Citera
2022-01-30, 21:05
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Så om man tex bygger muskler utan problem och går upp i vikt så borde man inte oroa sig för cancer? Trotts att man tex har en knöl på kroppen ?

Oförklarliga knölar ska du alltid kolla upp.
Citera
2022-01-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Oförklarliga knölar ska du alltid kolla upp.

Nah, nu ska vi inte skrämma upp folk. Finns väldigt många benigna knölar som uppstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in