• 1
  • 2
2022-01-28, 20:31
Kanske tråden hör hemma i fildelning, men jag la den här då det har med virus att göra.

Tjejen laddar ner avsnitt till en serie från Piratebay, sen ropar hon till mig att avsnittet hon laddat klart inte är en film. Jag går och kikar och ser att filmen är en exefil. Givetvis har hon redan hunnit klicka på den och Windows Defender går in och tar bort filen.

Jag tycker torrentfilen ser ut att vara i sin ordning på piratebay och förstår inte hur hon kan ha fått hem en exe-fil.

Jag går till min dator och laddar ner samma fil för att dubbelkolla. För mig blir det en färdigladdad MP4-fil på 409 mb som fungerar utan problem. Jag går tillbaks till hennes dator och laddar ner samma torrent på nytt, men för henne ändras storleken på filen när torrentprogrammet tankat några sekunder. Filen blir då plötsligt 1.20+ GB och är en exefil.

Samma fil men olika resultat?

Jag har inte varit med om detta tidigare och misstänker att det är hennes torrentklient som har blivit smittad. Någon som upplevt liknande problem?

Vi använder båda uTorrent v.2.2.1
Citera
2022-01-28, 20:40
Medlem
uTorrent är rent jävla skräp. Börja med att gå över till qBittorrent och prova om samma sak händer då.
Citera
2022-01-28, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av dieKerle
uTorrent är rent jävla skräp. Börja med att gå över till qBittorrent och prova om samma sak händer då.
Har själv aldrig haft några problem med uTorrent och kommer personligen inte byta klient. Men jag ska testa qBittorent på hennes och se vad som händer.
Citera
2022-01-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Har själv aldrig haft några problem med uTorrent och kommer personligen inte byta klient. Men jag ska testa qBittorent på hennes och se vad som händer.
Det är din dator. Kör med en 11 år gammal klient du om du vill. Oavsett är det helt idiotiskt att köra utdaterat skräp på en IT-korkad persons dator.
Citera
2022-01-28, 20:53
Citat:
Det är din dator. Kör med en 11 år gammal klient du om du vill. Oavsett är det helt idiotiskt att köra utdaterat skräp på en IT-korkad persons dator.

Till frågan då, någon som vet vad som orsakar problemet?
Citera
2022-01-28, 20:54
Medlem
Citat:
Till frågan då, någon som vet vad som orsakar problemet?
Bugg eller sårbarhet i klienten som gör att antingen fel fil laddas ner, eller att filen kan modifieras.
Citera
2022-01-28, 20:56
Citat:
Bugg eller sårbarhet i klienten som gör att antingen fel fil laddas ner, eller att filen kan modifieras.
Skulle qBittorrent reagera på det och varna innan?
Citera
2022-01-28, 20:56
Medlem
Citat:
Skulle qBittorent reagera på det och varna innan?
Varna tror jag inte den skulle göra. Däremot lär det inte hända.

Testa själv.
Citera
2022-01-28, 22:40
Medlem
z0rkeepers avatar
Hon har något virus på datorn, säkert något som känner av en magnet länk och skriver om den på något sätt till att peka till en virus torrent istället. Låter som dom där virusen som skriver om bitcoin adresser i browsern så att man skickar pengar till fel adress trots att man skriver in rätt.
Citera
2022-01-28, 23:16
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Precis som du säger, har kört med en 11 år gammal klient (uTorrent 2.2.1) och aldrig haft några problem med den. Dock försöker den ibland uppdatera och det skall man INTE låta den göra då senare distributioner är fulla med reklam och skit.

Inte hänt mig att jag fått ner exe. fil någonsin om jag inte laddat ner just program/spel men laddar mest från rargb och några medlemstorrents
Citera
2022-01-28, 23:20
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Kanske tråden hör hemma i fildelning, men jag la den här då det har med virus att göra.

Tjejen laddar ner avsnitt till en serie från Piratebay, sen ropar hon till mig att avsnittet hon laddat klart inte är en film. Jag går och kikar och ser att filmen är en exefil. Givetvis har hon redan hunnit klicka på den och Windows Defender går in och tar bort filen.

Jag tycker torrentfilen ser ut att vara i sin ordning på piratebay och förstår inte hur hon kan ha fått hem en exe-fil.

Jag går till min dator och laddar ner samma fil för att dubbelkolla. För mig blir det en färdigladdad MP4-fil på 409 mb som fungerar utan problem. Jag går tillbaks till hennes dator och laddar ner samma torrent på nytt, men för henne ändras storleken på filen när torrentprogrammet tankat några sekunder. Filen blir då plötsligt 1.20+ GB och är en exefil.

Samma fil men olika resultat?

Jag har inte varit med om detta tidigare och misstänker att det är hennes torrentklient som har blivit smittad. Någon som upplevt liknande problem?

Vi använder båda uTorrent v.2.2.1
Kolla så tjejen inte låtit den uppdatera sig från 2.2.1 till nyare, den brukar försöka göra det med jämna mellanrum.
Citera
2022-01-29, 03:59
Medlem
Brolarens avatar
Att köra med uTorrent år 2022 är som att ro en roddbåt över Atlanten. Det fungerar men är varken säkert eller stabilt samt fyllt med risker.

qBittorrent är idag vad uTorrent var för 10 - 15 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in