Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 21:40
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det blev tillåtet i Sverige år 2000. För mig är det nyligen. Det kan vara en ledtråd att det faktiskt var förbjudet i Sverige med återköp, exakt fram till IT-bubblan sprack.

Men du vill argumentera i sak. Mitt påstående att återköp kan ses som en utdelning betalad i aktier (ökad ägarandel) istället för i kontanter har du inte svarat på. Du har heller inte bemött att det tvärtom mot vad du påstår finns en rationell vits med aktieägande utan utdelning om man kan räkna med att få ett högre bud än man betalade för aktien via företagets återköp. Dina svar har varit att det har varit förbjudet och att utdelning är den enda vitsen med aktieägande. Det första är irrelevant det andra är felaktigt.
Citera
2022-01-28, 21:42
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men du vill argumentera i sak. Mitt påstående att återköp kan ses som en utdelning betalad i aktier (ökad ägarandel) istället för i kontanter har du inte svarat på. Du har heller inte bemött att det tvärtom mot vad du påstår finns en rationell vits med aktieägande utan utdelning om man kan räkna med att få ett högre bud än man betalade för aktien via företagets återköp. Dina svar har varit att det har varit förbjudet och att utdelning är den enda vitsen med aktieägande. Det första är irrelevant det andra är felaktigt.
Bubbelvarning på det argumentet. Med tanke på att vi just nu sitter i en tråd som heter Krasch, att alla bolag har ATH i december, och att 2008-2021 är den längta bullmarket som existerat genom alla tider.

Du kan aldrig få mig att tro att apples affärside ska vara att tjäna pengar på aktieköp. Googla på ponzi.
Citera
2022-01-28, 21:45
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du bemöter inte Warren i sak utan avfärdar det han säger som "reklam".

Jag kan identifiera intelligens. Du är en nolla. Adjö.
Ofattbart att du inte kan genomskåda hur Buffett och Musk manipulerar enklare människor på nätet.
Citera
2022-01-28, 21:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Apple är en kvalitetsaktie. Den ska ha hög multipel. Historiskt har kvalitetsaktier (dvs aktier har hög avkastning på kapital, låg skuld, tillväxt och god marginaler) spöat index 9 år av 10. Ofta två siffrigt.

Om du äger aktier i Apple så sälj om du tycker bolaget är skit. Jag tänker behålla mina.
Jag ger inga råd alls. Jag bara berättar att jag sålt alla mina aktier eftersom jag tror vi är mitt i världens största bubbla. Men jag kan ha fel. Kraschen verkar hur som helst ha kommit av sig lite men kommer att starta direkt igen när det händer något otrevligt, alla är extremt nervösa. Jag vet faktiskt inte om jag skulle orka ha aktier med dessa förutsättningar 2022. Ständigt en millimeter från avgrunden, räddad av ett återköp som inte tillför märket apple någonting alls.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 21:50.
Citera
2022-01-28, 21:48
Medlem
Citat:
IT-bubblan var enorm och det räcker att kolla ett diagram 2000-2018 för nasdaq för att se hur omvälvande den var. Om jag tar siffrorna från minnet så sjönk nasdaq med 78% från topp till botten och det tog nästan 10 år innan t.ex MS återfick sitt värde. Därefter har MS nästan 10-DUBBLATS, är alltså värt 10 gånger mer än under värsta bubblan någonsin. Någon som blir svettig över det?...

Detta är dock ingen IT-bubbla, just IT-företagen i USA genererar enorma vinster till skillnad från år 2000, det här är mer en allmänt hållen jättebubbla överallt på alla marknader. Tesla har t.ex på alla mätbara sätt en fallhöjd på 95%, samma som Ericsson år 2000.
haha wtf är du hög? justera inte efter inflation?
vad exakt händer efter 95%?
Citera
2022-01-28, 21:48
Medlem
Citat:
Usch, vilket negativt inlägg...

Må bäst vännen
Citera
2022-01-28, 21:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Bubbelvarning på det argumentet. Med tanke på att vi just nu sitter i en tråd som heter Krasch, att alla bolag har ATH i december, och att 2008-2021 är den längta bullmarket som existerat genom alla tider.

Du kan aldrig få mig att tro att apples affärside ska vara att tjäna pengar på aktieköp. Googla på ponzi.

Vad pratar du om? Vad har återköp med affärsidé att göra? Återköp är liksom utdelning en överföring av tillgångar från företagets kassa till antingen kontanter för aktieägare (vanlig utdelning) eller ökad ägarandel för aktieägarna (återköp). Ingen har påstått att det är en affärsidé. Svar från dig uteblev.
Citera
2022-01-28, 21:52
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
haha wtf är du hög? justera inte efter inflation?
vad exakt händer efter 95%?
Tesla rasar nu och raset kommer att fortsätta tills 95% försvunnit från toppen, om de inte lyckas 10-dubbla produktionen och vinster som apple har gjort. Men bilar är inte IT så det går inte, och nu har BMW och andra märken kommit med helt nya elbilar. Tesla är den sista aktie jag skulle köpa på jorden.
Citera
2022-01-28, 21:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Vilken jävla ordsallad, låter som en helt vanlig aegirbio-bagholder. Eller fingsekten. snart rullas korten ut.

Ditt jävla vrak.

On topic känns som att krascen är rätt nära när man ser sådant här. Det är verkligen dreggelkompetensen från särdagaiset som tillåter droger som handlar aktier numera.
Så du förstår inte innebörden av en god balansräkning hos ett växande företag, vars float är liten och över-shortad? Got it, lycka till med dina boomer-aktier. Du hade kunnat tjäna hela din årsavkastning på 30 minuter, om du köpt TSRI istället för att tjafsa.
Citera
2022-01-28, 21:58
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad pratar du om? Vad har återköp med affärsidé att göra? Återköp är liksom utdelning en överföring av tillgångar från företagets kassa till antingen kontanter för aktieägare (vanlig utdelning) eller ökad ägarandel för aktieägarna (återköp). Ingen har påstått att det är en affärsidé. Svar från dig uteblev.
Det går inte att förstå att du inte vill att apple använder återköpspengarna till att göra en ny iphone istället. Du har totalt bluddrats bort av aktiepratare på nätet. Det brukade tom vara förbjudet i Sverige med återköp, det är en ledtråd.
Citera
2022-01-28, 22:00
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Jag ger inga råd alls. Jag bara berättar att jag sålt alla mina aktier eftersom jag tror vi är mitt i världens största bubbla. Men jag kan ha fel. Kraschen verkar hur som helst ha kommit av sig lite men kommer att starta direkt igen när det händer något otrevligt, alla är extremt nervösa. Jag vet faktiskt inte om jag skulle orka ha aktier med dessa förutsättningar 2022. Ständigt en millimeter från avgrunden, räddad av ett återköp som inte tillför märket apple någonting alls.

"Kraschen" har redan pågått ett år. Stora delar av Nasdaq är ned mer än 50 %. Många aktier är ned mer än 90 % och detta började i februari förra året. Du är inte ens bra som domedagsprofet. Kommer här något år efter och börjar predika. Roligaste är förstås om detta är botten. Då har du verkligen lyckats.
Citera
2022-01-28, 22:09
Medlem
Citat:
Bara en typisk siffra efter nyår, stackare. Ledsen om verkligheten kränkte dig.

Varför tar du inte en riktig krasch som ett exempel?

De krascherna där det tar 15 år för en aktie att återhämta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in