Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 21:19
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watangSkilleSbeeS
kraschen kommer påbörjas NYSE after hours idag, fredag, 22:00 svensk tid.
Tvek, om några år kanske.
Citera
2022-01-28, 21:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Berätta hur apple har en 50% avkastning på en apple-aktie som de köpt.

För det första så sa jag att de fått 50% avkastning på kapitalet. Det är ett mått på hur effektivt ett företag är på att investera. Jämför med Telia som haft 1-2 % senaste fem åren.

Sedan har väl återköpen år 2019 varit en pangaffär. Tänk om de delat ut det istället.
Citera
2022-01-28, 21:23
Medlem
R5As avatar
Tvekar på krasch då industrier har tomma lager och de efterfrågas produkter. Historiskt har börskrascher startats när företag har fulla lager och inte kan betala krediter.
Citera
2022-01-28, 21:24
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Tvekar på krasch då industrier har tomma lager och de efterfrågas produkter. Historiskt har börskrascher startats när företag har fulla lager och inte kan betala krediter.
Källa på det?
Citera
2022-01-28, 21:28
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
För det första så sa jag att de fått 50% avkastning på kapitalet. Det är ett mått på hur effektivt ett företag är på att investera. Jämför med Telia som haft 1-2 % senaste fem åren.

Sedan har väl återköpen år 2019 varit en pangaffär. Tänk om de delat ut det istället.
Den pangaffären beror ju på att Buffet och globala indexfonder pushat upp apple-kursen till en bubbla. När kursen sjunker för att Putin krigar så försvinner pangaffären.

Det går inte att fatta hur du kan gilla att apple köper en appleaktie för 1000 kr och därmed minskar sin kassa med 1000 kr. Och vinsten är 8 kr i utdelning för den tusenlappen. Det kunde ju köpt i princip vad som helst för pengarna och fått högre vinst, t.ex Telia.

Dessutom ofattbart dåligt läge att köpa så nära ATH när kusen 10-dubblats på ganska kort tid. Om kursen halveras, inte helt orealistiskt, så har de skänkt bort miljarder till ingenting.
Citera
2022-01-28, 21:30
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
nej, utdelningen är själva syftet med att äga aktier. Aktieåterköp är påhittat ganska nyligen.

Nyligen? I vilket tidsperspektiv då? Och vad är det du svarar nej på? Jag hittar inget motargument. Det finns en vits med ägande utan utdelning om det finns ett budpris som överstiger inköpspris tack vare att företaget återköp aktier. Som sagt en utdelning betalad med aktier.
Citera
2022-01-28, 21:31
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Klippet var menat åt de icke-obildbara.
Prova att argumentera i sak istället för med nedsättande termer så kommer du längre. Öm tå tydligen. Ingen etablerad på börsen kallar andra obildbara så jag får anta att du är newbie. Jag har hållit på i mer än 20 år med svenska aktier.
Citera
2022-01-28, 21:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Nyligen? I vilket tidsperspektiv då? Och vad är det du svarar nej på? Jag hittar inget motargument. Det finns en vits med ägande utan utdelning om det finns ett budpris som överstiger inköpspris tack vare att företaget återköp aktier. Som sagt en utdelning betalad med aktier.
Det blev tillåtet i Sverige år 2000. För mig är det nyligen. Det kan vara en ledtråd att det faktiskt var förbjudet i Sverige med återköp, exakt fram till IT-bubblan sprack.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktie%C3%A5terk%C3%B6p
Citera
2022-01-28, 21:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Prova att argumentera i sak istället för med nedsättande termer så kommer du längre. Öm tå tydligen. Ingen etablerad på börsen kallar andra obildbara så jag får anta att du är newbie. Jag har hållit på i mer än 20 år med svenska aktier.
Du är obildbar. Argumentera i sak mot det flera skribenter skriver här och det som Warren Buffet säger. Du gör inte det utan är obildbar.
Citera
2022-01-28, 21:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du är obildbar. Argumentera i sak mot det flera skribenter skriver här och det som Warren Buffet säger. Du gör inte det utan är obildbar.
Det är du som inte har några sakargument. Jag har enbart sakargument, t.ex att apple lägger 1000 kr och får 10 kr i utdelning. Och att de borde lägga pengarna på att utveckla en ny iphone istället om det är kunderna de värnar om inte aktieägarna.
Citera
2022-01-28, 21:37
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Den pangaffären beror ju på att Buffet och globala indexfonder pushat upp apple-kursen till en bubbla. När kursen sjunker för att Putin krigar så försvinner pangaffären.

Det går inte att fatta hur du kan gilla att apple köper en appleaktie för 1000 kr och därmed minskar sin kassa med 1000 kr. Och vinsten är 8 kr i utdelning för den tusenlappen. Det kunde ju köpt i princip vad som helst för pengarna och fått högre vinst, t.ex Telia.

Dessutom ofattbart dåligt läge att köpa så nära ATH när kusen 10-dubblats på ganska kort tid. Om kursen halveras, inte helt orealistiskt, så har de skänkt bort miljarder till ingenting.

Apple är en kvalitetsaktie. Den ska ha hög multipel. Historiskt har kvalitetsaktier (dvs aktier har hög avkastning på kapital, låg skuld, tillväxt och god marginaler) spöat index 9 år av 10. Ofta två siffrigt.

Om du äger aktier i Apple så sälj om du tycker bolaget är skit. Jag tänker behålla mina.
Citera
2022-01-28, 21:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Du verkar ha svårt med svenskan. Det är du som inte har några sakargument. Jag har enbart sakargument, t.ex att apple lägger 1000 kr och får 10 kr i utdelning. Och att de borde lägga pengarna på att utveckla en ny iphone istället.
Du bemöter inte Warren i sak utan avfärdar det han säger som "reklam".

Jag kan identifiera intelligens. Du är en nolla. Adjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in