2022-01-28, 09:25
Medlem
Sankronizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
De är tuffare, starkare och mer benägna att använda grovt våld om det behövs. Så de styr med hjälp av rädsla. Lokala förmågor blir överkörda helt enkelt.

Det är negrer med lägre inteligensnivå, som därigenom inte kan hålla styr på sina impulser.
Dessutom är mänskligt liv inte värt nå vidare mycket i somalien.

Du skriver tuffare och starkare. Nyckelordet är mer primala och djuriska.
Citera
2022-01-28, 09:44
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TormundGiantsbane
Något är ju riktigt jävla allvarligt fel i DNA-stegen på dessa människor. Dels de uppflyttade streckgubbarna (ja jag kallar dom det, beniga små töntar som inte vore något utan kniv och pistol)
och detta white trash som umgås med dom, för någon form av bekräftelse i form av makt, pengar osv.

Mest spännande är det ju att sitta och kolla telefonböckerna som polisen tagit ut, kollar upp dom alla på facebook, haha
Nu vet vi vilka alla små pundarsvin är. Lycka till i livet.

Det är inte många som vill umgås med dessa ortenkillar. De anses som kackerlackor och jag blir förvånad att de får tjejer i Luleå som hjälper dem och försvarar dem.
Ingen annan vill ha med dem att göra
I Stockholm är de hatade och det enda liv de har är att snart är de skjutna.
Citera
2022-01-28, 10:57
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyysande
Är det inte dags för en strukturerad sammanfattning i trådstart?

Vad gäller fallet så är jag lite för grund i FUP för att skriva en bra sammanfattning så inget för någon trådstart. Fritt fram att fylla på naturligtvis.

• En högsommarkväll i Juli hörs ett antal höga smällar från en badplats på Luleå-området Tuna/Notviken.
  • Kort därefter syns personer fly såväl springandes som körandes med ett par bilar.
  • Det står ganska snabbt klart att smällarna varit vapenskott som dödat en 25-årig kvinna.
  • Bilarna centrala för kommande utredningar blir tre stycken till antalet.
    1. En som körs till Boden och eldas upp 4-5 timmar efter skotten
    • En som plockar upp en för utredningen central person från området
    • En som körs in mot stan och dumpar ett förmodat mordvapen
  • Ganska snart häktas en man i 30-årsåldern, efter ett tag på sannolika skäl
  • Allt eftersom sedvanligt utredningsarbete kommer igång nystas några vaga trådar upp:
    • BO har ett långvarigt narkotikamissbruk i bakgrunden, förekommer antalet gånger i brottsregistret och har dessutom kontakter med ursprung i organiserad brottslighet
    • Hon har med ovanstående som grund också en del medföljande och pågående konflikter, bland annat med rejäla skulder som resultat
    • Det finns ett antal grupperingar där det väl i narkotikans föränderliga värld knappast är lönt att redogöra för några. Hon har dock en avslutad kärleksrelation med en man i 20-årsåldern som nu väl framme vid åtal är relevant.
  • Eftersom mordet skett på en högtrafikerad plats finns förhållandevis många vittnen
  • Jämfört med tidigare mer komplicerade mordutredningar i Norrbotten kommer polisen snabbt fram till ett ungefärligt händelseförlopp:
    • Det har funnits ett antal personer närvarande på badplatsen, bland annat nämnde 20-åriga man
    • En fullpackad bil (1) anländer med följden av att en beväpnad och maskerad man kliver ut
    • Högljudd diskussion uppstår mellan grupperingarna. När dessa pågått ett tag kliver BO, hennes vän och chauffören (häktad 30-årig man) ut. Hon skjuts på nära håll med flera skott i det som bara kan beskrivas med maffiafilmsavrättningsattribut.
  • Möjliga motiv har varierat under utredningens gång, men enligt nuvarande åtal handlar det om pengar och knark där den utlösande faktorn sen varit en av polisen uppmärksammad bil
  • Kopplingen till definierad organiserad brottslighet är ganska vag. Det verkar snarare handla om personer som tidigare haft en sådan anknytning, på något sätt gjort bort sig och därför hamnat i Luleå med individuella uppgörelser som följd
  • Nu framme vid åtal är 20-åriga mannen central som nyckelvittne och åklagaren har pekat ut en skytt som enligt BO:s tidigare utsagor varit något av en lönnmördare samt alltså tidigare ”fungerat” i Rinkeby. Övriga är medhjälpare på olika sätt, men som väl alla haft tidigare varierande bekymmer med lagen, kronofogden, narkotika och stabil boendesituation.

Detta är vad jag hittills sammanfattat för mig själv men FU är en diger läsning och mer än hälften återstår. Tyckte bara detta var en bra chans att sortera i min egen läsning. Kanske hjälper det någon.

Vad sen gäller trådens utveckling så tillhör den sannolikt FB-historien. Det har varit förvecklingar, intriger, polariserade uppfattningar om en enträgen uppgiftslämnare, samt hänvisningar till ett par familjer i östra Norrbotten som antingen är rena mördarmaskinerna med våldskapital/resurser att rensa rent i Stockholm eller så helst bara vill meka med moppen och vara i fred. Viktigast av allt att belysa är hur sorgligt det är att en 25-årig tjej som gett sig i kast med dessa besinningslösa typer fått sätta livet till.
Senast redigerad av Squama 2022-01-28 kl. 11:00.
Citera
2022-01-28, 11:47
Medlem
Du glömmer att Bananen som sköt, Ali och araben Layth hade ett möte kort före Frida blev skjuten. Mötet finns på bild med tidpunkt.

De ljuger i förhör så ta allt det med en nypa salt eller tio. Ganska säker på att ingen ens var maskerad..
Citera
2022-01-28, 13:14
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Du glömmer att Bananen som sköt, Ali och araben Layth hade ett möte kort före Frida blev skjuten. Mötet finns på bild med tidpunkt.

De ljuger i förhör så ta allt det med en nypa salt eller tio. Ganska säker på att ingen ens var maskerad..
Relevant även att Frida tidigare samma dag pistolhotades, när dessa var med.
Citera
2022-01-28, 14:41
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder

Tack. Tycker just maskering på skytten verkar rimlig. När nyckelvittnet tvärvänder i förhören efter att själv delgivits misstanke borde han väl annars ändrat den utsagon?

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Relevant även att Frida tidigare samma dag pistolhotades, när dessa var med.

Tackar. Att hon pistolhotats var nyheter för mig. Kommer väl dit så småningom, men när och under vilka omständigheter var det? I lägenheten på Porsön?

Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Vet vi med säkerhet på vilket sätt Tattoo (Gudfadern) är inblandad i detta dåd?
Som jag ser det har utredningen inte lyckats sprida ljus över hans roll i händelsen och det känns inte bra att en och samma individ år ut och år in kan styra ett helt län med järnhand utan att det granskas.

Denna person har jag helt missat hittills om han nu heter Tattoo.
Citera
2022-01-28, 16:45
Medlem
Krickedixans avatar
Jag har läst det mesta i FUP ( tog ett tag) samt scrollat lite och läst vittnen och annat lite mer noga.

Det som slår mig är att jag tror detta var planerat. Mötesplatsen vid badet var bestämd sedan tidigare under dagen.
När bilen kom dit visste de att ett gäng kompisar redan var där och satt vid grillplatsen. Det var bestämt.
Annars skulle Bahnan och Killarna aldrig kört dit med Frida.
Tror däremot inte flertalet förstod att det skulle gå så långt som ett mord.
De som redan var på platsen men visste att de skulle komma dit med Frida kom lindrigt undan medan SV fick ta ett straff som chaufför. Han var nog inte lika inblandad vilket flera andra var tex L.

Vardagsmat för Ali och Behnan med tanke på deras bakgrund.

Jag tycker även Sara ska ta på sig en heldel av att hennes fd vän blev skjuten och attityden mot Frida.
Hon valde att gå ihop med sin gängkriminella ortenkompis Ali som tidigare hängt med Shottaz och dessa killar är inte att leka med.
Har man följt DP och Shottaz och skjutningarna i järvaområdet där Yasin var med när hans bästa vän POY blev skjuten. De finns de som säger att han även gjorde det men bevis finns inte.
Det här är samma kompisgäng och inget skiljer sig i deras tankesätt. Det är också anledningen till att Behnan agerade och sköt. Det var inget konstigt för honom utan enligt de tankar gängkriminella har.
Jag är säker på att Sara visste mer vad som pågick även om hon inte var på plats.
Hon och Ali hade ju drivit det här mot Frida och fått det till att det här tillslut hände. Händelser som leder till att detta hände.

När jag läser Behnans mammas vittnesmål är det identiskt med många andra vittnesmål som somaliska föräldrar gjort i tidiga FUP i andra skjutningar.
De lever sitt liv i klanen utanför samhället.
Tragiskt men inget konstigt.

Det enda jag inte fått ihop är Rebecca?
Vem är hon som väljer att tillhöra dessa kriminella och kaxar mot polisen i förhör genom att spela häftig och svara ”ingen kommentar” på alla frågor. Herregud vilken mupp.
Inte ens killarna svarar det, men hon gör det.
Hur livnär hon sig? Säljer droger?
Fortsätter hon som hon gör som flickvän åt Byvännerna ( ortenfolket) så lär hon snart vara dödad eller sitta inne.
Stackars föräldrar!
Senast redigerad av Krickedixan 2022-01-28 kl. 16:54.
Citera
2022-01-28, 18:46
Medlem
Ni kunniga personer som läst eller tagit del av FUPEN. Är det nåt som håller rättsligt eller är det mkt svammel ?
Citera
2022-01-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan

Det som slår mig är att jag tror detta var planerat. Mötesplatsen vid badet var bestämd sedan tidigare under dagen.
När bilen kom dit visste de att ett gäng kompisar redan var där och satt vid grillplatsen. Det var bestämt.
De som redan var på platsen men visste att de skulle komma dit med Frida kom lindrigt undan medan SV fick ta ett straff som chaufför. Han var nog inte lika inblandad vilket flera andra var tex L.

Jag tycker även Sara ska ta på sig en heldel av att hennes fd vän blev skjuten och attityden mot Frida.
Hon valde att gå ihop med sin gängkriminella ortenkompis Ali som tidigare hängt med Shottaz och dessa killar är inte att leka med.

Det här är samma kompisgäng och inget skiljer sig i deras tankesätt. Det är också anledningen till att Behnan agerade och sköt. Det var inget konstigt för honom utan enligt de tankar gängkriminella har.
Jag är säker på att Sara visste mer vad som pågick även om hon inte var på plats.
Hon och Ali hade ju drivit det här mot Frida och fått det till att det här tillslut hände. Händelser som leder till att detta hände.

Vem är hon som väljer att tillhöra dessa kriminella och kaxar mot polisen i förhör genom att spela häftig och svara ”ingen kommentar” på alla frågor. Herregud vilken mupp.
Fortsätter hon som hon gör som flickvän åt Byvännerna ( ortenfolket) så lär hon snart vara dödad eller sitta inne.
Stackars föräldrar!

Håller med om detta. Saleh och Ali är väldigt ansvariga för det som hände. Liksom troligen Laith som dock kanske räddade livet på Saleh.

Sara och Becca är oerhört obehagliga personer. Möjliggörare och parasiter som borde låsas in en längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Ni kunniga personer som läst eller tagit del av FUPEN. Är det nåt som håller rättsligt eller är det mkt svammel ?

Allt hänger på det som faktiskt sägs i rättegången. Dömer man på det som sägs i FUP lär Bahnan dömas för mord och SL och Khozadpojken för medhjälp.
Citera
2022-01-28, 22:37
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Jag har läst det mesta i FUP ( tog ett tag) samt scrollat lite och läst vittnen och annat lite mer noga.

Svårt se en rimlig tankebana kring ovanstående markerade i dessa sammanhang. Sätter man sig i en bil med en beväpnad kille och ska möta en något så när rivaliserande gruppering med en skuldbelagd tjej som då pistolhotats tidigare under dagen i baksätet, inte är det för en kvälls gemensamt flugfiske.

Självklart behöver det inte sluta i överlagt mord, men går kanske inte att spela helt oförstående inför vad som faktiskt hände.

Citat:
Stackars föräldrar!

Är väl som en modern sol-och-vårar-variant. Eller sekt. Eller annan godtycklig dysfunktionell relation. Och så vidare. Exvis, rent spekulativt i detta fall, en tjej som mest hängt ensam, växt upp med några få kompisar, blivit överviktig efter många ensamma kvällar och sen haft svårt med killar får helt plötsligt en massa uppmärksamhet. När sen betet är taget börjar eländet.

Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch

Av det jag läst verkar bevisningen ganska solid. Det finns motiv, mordplats, mordvapen, tidpunkter, flyktvägar, ögonvittnen, inspelningar, övervakningfoton, kommunikation, förberedande möten och säkert en del mer.

Det finns utmaningar exempelvis med att placera mordvapnet i någons hand, men där får väl åklagaren tacka juridikgudarna för "gemensamt och i samförstånd". Det borde också gå att argumentera för att det dels är planerat, dels hänsynslöst. BO lär ha upplevt rädsla under lång tid. Det är alltså tal om kännbara straff för alla inblandade, givet att händelseförloppet accepteras av TR/HR.

Jag har iofs haft fel många gånger förr och än så länge är ju alla inblandade trots allt blott misstänkta.
Citera
2022-01-29, 01:20
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Vet vi med säkerhet på vilket sätt Tattoo (Gudfadern) är inblandad i detta dåd?
Som jag ser det har utredningen inte lyckats sprida ljus över hans roll i händelsen och det känns inte bra att en och samma individ år ut och år in kan styra ett helt län med järnhand utan att det granskas.
Rebecka är tillsammans med Yayhe. Han sitter ett år eller något. Han beskriver deras relation. Tycks vara ömsesidig kärlek.
Citera
2022-01-29, 01:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Svårt se en rimlig tankebana kring ovanstående markerade i dessa sammanhang. Sätter man sig i en bil med en beväpnad kille och ska möta en något så när rivaliserande gruppering med en skuldbelagd tjej som då pistolhotats tidigare under dagen i baksätet, inte är det för en kvälls gemensamt flugfiske.

Självklart behöver det inte sluta i överlagt mord, men går kanske inte att spela helt oförstående inför vad som faktiskt hände

Är väl som en modern sol-och-vårar-variant. Eller sekt. Eller annan godtycklig dysfunktionell relation. Och så vidare. Exvis, rent spekulativt i detta fall, en tjej som mest hängt ensam, växt upp med några få kompisar, blivit överviktig efter många ensamma kvällar och sen haft svårt med killar får helt plötsligt en massa uppmärksamhet. När sen betet är taget börjar eländet.

Av det jag läst verkar bevisningen ganska solid. Det finns motiv, mordplats, mordvapen, tidpunkter, flyktvägar, ögonvittnen, inspelningar, övervakningfoton, kommunikation, förberedande möten och säkert en del mer.

Det finns utmaningar exempelvis med att placera mordvapnet i någons hand, men där får väl åklagaren tacka juridikgudarna för "gemensamt och i samförstånd". Det borde också gå att argumentera för att det dels är planerat, dels hänsynslöst. BO lär ha upplevt rädsla under lång tid. Det är alltså tal om kännbara straff för alla inblandade, givet att händelseförloppet accepteras av TR/HR.

Jag har iofs haft fel många gånger förr och än så länge är ju alla inblandade trots allt blott misstänkta.
Var en massa snack. Alla har pratat ihop sig.
Tycker inte du det är udda när man ser Saras konto i åtalet för narkotikabrott och på Saras konto säljs hjul och fälgar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in