2022-01-28, 11:05
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Överläkaren om covid-19: ”Inte längre samhällsfarlig sjukdom”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G38kAq/overlakaren-om-covid-19-inte-langre-samhallsfarlig-sjukdom

Från klarhet till klarhet, om någon vecka försvinner klassificeringen.

Men hobbyepidemiologerna på Flashback håller inte med så det är nog bättre att stänga ner nu istället för att öppna upp..
Citera
2022-01-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Överläkaren om covid-19: ”Inte längre samhällsfarlig sjukdom”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G38kAq/overlakaren-om-covid-19-inte-langre-samhallsfarlig-sjukdom

Från klarhet till klarhet, om någon vecka försvinner klassificeringen.

Tycker du själv att Sverige någonsin betraktat sars-2 som samhällsfarligt. Typ Ebola,sars, smittkoppor. Det är en retorisk fråga.
Jag tycker bara att jämförelsen haltar. Inget av de andra virusen utgör någon fara längre. Ebola sprids bara i Afrika.
Citera
2022-01-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Men hobbyepidemiologerna på Flashback håller inte med så det är nog bättre att stänga ner nu istället för att öppna upp..

Det finns inte så mycket att argumentera om egentligen.

Vi normalt funtade människor väljer att lyssna på personerna som är kunniga inom det här, majoriteten av dessa personer säger att vi ska börja återgå till ett ''normalt'' samhälle, att restriktionerna inte är nödvändiga längre och allt där till.
Citera
2022-01-28, 11:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Haha vilket jävla trams.. herregud du måste skämta??

Läs på istället för att skitposta. Vi bryr oss inte om vad du tycker och tror.
Citera
2022-01-28, 11:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Haha vilket jävla trams.. herregud du måste skämta??
Nyan, Ålandstidningen och Ålands radio har rapporterat om långtidscovid/postcovid.
Det kan du väl inte ha missat?

Deras rapportering ligger i linje med vad Melange5738 beskriver, 5 % och uppåt.
Citera
2022-01-28, 11:42
Medlem
harryguccis avatar
Moderaterna anser att regeringen mörkat sitt arbete kring pandemin för coronakommissionen och KU anmäler sossarna. Vad har mörkats?
Citera
2022-01-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nyan, Ålandstidningen och Ålands radio har rapporterat om långtidscovid/postcovid.
Det kan du väl inte ha missat?

Deras rapportering ligger i linje med vad Melange5738 beskriver, 5 % och uppåt.

Att känna sig trött ett par veckor efter covid-19 räknas väl in som postcovid?
Citera
2022-01-28, 11:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Att det inte ökar i samma omfattning är väl för att väldigt få Omikronfall behöver IVA-vård men även om Omikron skulle orsaka 0 IVA-fall så med 4-500 inlagda borde det ändå statistiskt sett vara 25-50 infekterade.

Om vi vänder på det, med den samhällspridning vi har nu vore det otroligt om inte någon Covidsmittad råkade ut för någon olycka eller sjukdom som kräver IVA-vård eller hur? Dom måste isoleras på samma sätt men hamnar dom inte i statistiken då menar du?

Jag tänker på dom som det står "annat" på, är dom inte inskrivna FÖR något annat MED Covid? Den stapeln är väldigt hög nu 2022.

Sen så är det inte ovanligt att få hyperinflammation efter influensan och RS-viruset också så det är inte säkert att alla dom från början ligger där för Covid.

Luddigt detta.
Jag menar ingenting, för jag vet inte. Det är ju snarare du som menar något. Du bad om min och Beaver14 åsikter och vi svarade ungefär samma. Men ändå vill du inte ta till dig det. Det behöver du inte göra heller. När det är sådan osäkerhet runt det så behöver vi inte ha samma åsikt, men frågan du kan ställa dig är varför ber du om den när du sedan ignorerar svaret?

Titta på Israel och Sverige.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMet ric=location&Metric=Cases%2C+hospital+admissions%2 C+ICU+patients%2C+and+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE

Vi har bägge länderna extrem ökning av ny fall. Det ger samtidigt en stark ökning av avlidna och inlagda i slutenvården. Israels kurva för intensivvårdade ökar likt deras kurva för inlagda i slutenvården. Det är den enda kurva som ser annorlunda ut mellan våra länder, för vår intensivvård ökar inte här, den följer inte smitkurvan.

Det är FoHM som presenterar data för smittade, avlidna och inlagda i slutenvården. Deras statistik funkade kanske med de tidigare varianterna, men inte nu längre. Till slut kommer nog FoHM plocka bort många avlidna då de inte dött av covid utan enbart med. Så har de alltid gjort men då handlade det om så få. Jag tror inte att det dör över 20 personer per dag i Sverige av covid nu. Men de har varit smittade och ett antal av dem har dött av covid, men hur många, vem vet.

Hade SIR rapporterat likt FoHM hade vi haft samma slags kurva för IVA som Israel har, men det har vi inte!

Men svara mig i så fall, varför har de så många covid vårdade på IVA i Israel om det inte är så att vi och dom rapporterar olika? Tål de omikron sämre, men mirakulöst dör inte oftare en oss?

Även om du inte har huvuddiagnos eller eller kanske inte ens är positiv för covid, kan du hamna i SIRs statistik för covid. Både Andningssvikt (Resp. insuff), MIS-C och ARDS är följdsjukdomar efter covid. Om man hamnar på IVA för detta, har man kanske inte covid men det var covid som orsakade problemen. Jag vet inte vad de övriga är, kanske alla de övriga har en anknytning till covid. Även Hjärtstopp kan vara en följdsjukdom av covid.

Jag tror inte vi kan övertyga varandra. Jag vill inte heller försöka övertyga dig för jag vet ju inte hur det är och fram till vi vet det kan man ju bara konstatera att SIR är mycket bättre på att rapportera en FoHM och det system som Israels IVA använder sig av.

Vi får väl kontakta SIR och fråga. Jag har inte gjort det men det ligger på min tänker göra lista när jag får tummen ur.
Citera
2022-01-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrygucci
Moderaterna anser att regeringen mörkat sitt arbete kring pandemin för coronakommissionen och KU anmäler sossarna. Vad har mörkats?

Finns en separat tråd om detta. Men mörkningen har i huvudsak bestått av att regeringen inte velat lämna ut mötesanteckningar till Coronakommissionen.
Citera
2022-01-28, 12:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Att känna sig trött ett par veckor efter covid-19 räknas väl in som postcovid?
Nej!
Att känna sig trött ett par veckor efter covid-19 räknas inte som postcovid.
Läs på igen.
Citera
2022-01-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Låter ganska otäckt att de vid testandet håller koll på vilka som inte har vaccinerats. Ska det inte vara individens privatsak? Man har ju rätt att tex. förbjuda vårdpersonalen ta del av ens sjukdomshistoria. Gäller inte lagarna längre?
I alla fall, så tror jag att de vaccinerade blir smittade lika ofta som ovaccinerade. Men får de symptom, så tänker de att det kan inte vara covid, utan en vanlig förkylning. De tror ju ofta att vaccinet skyddar mot smittan.

Finns väl ingen som vid testandet vet vem som är vaccinerad eller inte?

Däremot finns nationellt vaccinationsregister som innehåller vilka som vaccinerat sig och ett register som registrerar alla positiva fall. Om man kopplar ihop dem och sen kastar personuppgifterna så får man en lista på samtliga fall samt hur många av dem som är vaccinerade.
Citera
2022-01-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej!
Att känna sig trött ett par veckor efter covid-19 räknas inte som postcovid.
Läs på igen.
Matt i kroppen 1 månad efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in