2022-01-28, 09:35
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ser det som osannolikt, orimligt och ologiskt att 3 och 4 hände.

Fanns ingen anledning att lägga OP i det läget.

Framstupa sidoläge används på en person som andas.

SE pladder om framstupa sidoläge och Röda korsets utbildning är bara bullshit, han gissar sannolikt kring vad som hände efter det att han lämnade mordplatsen. Troligen missade SE när rödakorsinstruktören vidrörde det jag har fetat här ovanför.

SE visst inte om att OP slutade andas för SE avvek från platsen innan detta konstaterades av de tillrusande, jag tror så.

När och hur vände AH OP från framstupa till rygg och sen till framstupa och sen till rygg igen kan man fråga sig? Finns källor på det?

Om SG & co vänder honom till framstupa innan AH och KJ kommer fram, som KJ ju menar, så måste detta scenario inträffat om SE:s berättelse ska stämma:

- LP kollar av OP genom att vända honom från framstupa till rygg
- SG & co anländer och vänder OP från rygg till framstupa
- AH och KJ anländer och OP vänds från framstupa till rygg
- SE anländer och vänder OP från rygg till framstupa med hjälp av AH
- AH vänder återigen OP från framstupa till rygg

Nej, SE har naturligtvis varken sett eller placerat OP i framstupa sidoläge med hjälp av andra oavsett roll. Har han placerat OP i framstupa är det med hjälp av en Smith & Wesson typ.
Citera
2022-01-28, 10:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Många aspirerar på att vara först.
S. Karlsson och U. Rytterstål menar att de "ungefär" är framme samtidigt som Anna H.

F: Efter vad j ag förstår av vad du tidigare har berättat så begav ni er över gatan till den här platsen, du och Ulrika. Är det riktigt?
S: Ja.
F: Det gjorde ni direkt eller ...
S: Ja, det gjorde vi.
F: Kan du berätta vad ni gjorde för iakttagelser då. Såg ni några andra människor?
S: När vi kom dit?
F: Ja.
S: Ja jag tror att när vi kom dit, då kom vi ungefär samtidigt som den där Anna eller v ad hon heter.
F: Anna Hage.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMbVp2UzA3Yktzam8/view?resourcekey=0-GCEpFuoTuX4KUbU3X_SsWA

Det är ju mycket möjligt SK och UR har rätt. Att de kom samtidigt som AH (eller strax därefter), de säger ju inte AH var först.

Det stämmer ju faktiskt bra ihop med min tidigare sammanställning att AH kommer efter SG.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-28 kl. 10:06.
Citera
2022-01-28, 10:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om man ska tro SE......

Stopp, håll dig till ämnet. Diskussionen gällde alltså om Palme vändes i sidoläge överhuvudtaget, där ett delmoment blev vem som var först fram av SG och AH. Diskussionen handlade inte om SE. Skriv gärna ett svar som inte är helt off topic i den pågående konversationen. Mitt inlägg du besvarade handlade alltså om AH eller SG var först på platsen. Har du några kommentarer on topic?

Första gången SG, AH och KJ säger något i officiella dokument om vem som var först så är det SG som anges som först.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-28 kl. 10:16.
Citera
2022-01-28, 10:38
Medlem
Citat:
Nej han underdriver sin roll, han hade ju huvudrollen.

Vid rättegångarna var han nästan beredd att offra vittnesrollen för ett säkrare alibi, och ljög sig längre och längre bort från vittnesrollen via de senarelagda utstämplingstiderna. Jag tror att advokat Arne Liljeroos fick hans fötter att börja bli lite kalla, AL var förmodligen den förste som, åtminstone i viss mån, ifrågasatte tiderna. Innan dess hade SE fått dribbla med dem hur han ville. Hos åklagarna hade han däremot fortsatt gräddfil på lögnvägen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg hotade åklagare Anders Helin vittnet Anna Hage, han menade att hon inte sa samma sak i Hovrätten som hon hade sagt vid ett förhör 1986. Inga sådana hot riktades mot SE trots de uppenbara lögnerna om utstämplingstiden och trots att hans vittnesmål hade kunnat få Christer Pettersson fälld. Det handlade indirekt om trovärdigheten i Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson, det vill säga hennes sinnestillstånd efter skotten där SE menade att hon var behärskat chockad och kontaktbar. AH menade däremot att LP var hysteriskt chockad och okontaktbar.

Du missar poängen.

Jag hänvisade till inlägg ovanför ditt med tidiga vittnesmål, från och om Skandiamannen, om och med sådant han omöjligt kunde vet om han varit mördaren (med alibi och utan motiv och vapen visserligen).

Du blandar in rättegångar åratal senare, med den spännande hypotesen att Palmes mördare vittnar för en oskyldigt anklagad för mordet och i samband med dessa vittnesmål säger fel på några minuter hit eller dig och då avslöjar sig själv som the real killer!

Det låter lätt att komma runt.
Citera
2022-01-28, 10:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ju mycket möjligt SK och UR har rätt. Att de kom samtidigt som AH (eller strax därefter), de säger ju inte AH var först.

Det stämmer ju faktiskt bra ihop med min tidigare sammanställning att AH kommer efter SG.

AH kommer först fram.

SG har inte sett skymten av någon GM .Det gjorde AH. Därför troligare att AH kom först fram.

Bilen som SG åkte med körde fram och gjorde U-sväng först innan den kom fram till mordplatsen.
Längre väg än AH hade som bara öppnade bildörren och sprang fram.

HJ som körde bilen där SG var med säger att mannen var ca 25 meter in i gränden när de kom fram till mordplatsen och när HJ såg honom försvinna. AH såg mannen på ett kortare avstånd.
Citera
2022-01-28, 11:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Du missar poängen.

Jag hänvisade till inlägg ovanför ditt med tidiga vittnesmål, från och om Skandiamannen, om och med sådant han omöjligt kunde vet om han varit mördaren (med alibi och utan motiv och vapen visserligen).

Du blandar in rättegångar åratal senare, med den spännande hypotesen att Palmes mördare vittnar för en oskyldigt anklagad för mordet och i samband med dessa vittnesmål säger fel på några minuter hit eller dig och då avslöjar sig själv som the real killer!

Det låter lätt att komma runt.
"... hit eller dig", antar du menar "hit eller dit".

Men det är inte "hit eller dit". Drygt en vecka efter mordet lämnade SE utstämplingstiden till polisen, den utstämplingstid som han var så oerhört intresserad av dagen efter mordet. Han fick 23.19 av RB, det tror jag alla nu bör vara överens om. Han sa att klockan visade 23.19 men att vid en senare kontroll (det här preciserade han vid rättegångarna till "dagen efter") visade sig den vara 23.20, men någon ytterligare och senare kontroll har ju inte gjorts. RB kontrollerade tiden mot Fröken Ur innan han meddelade SE 23.19, det var alltså den tid SE hade att förhålla sig till vid förhöret den 10 mars. RB hade frågat om han skulle meddela tiden till polisen men det ville SE göra själv. I det här skedet visste inte SE vad den exakta skottidpunkten var, inte ens om han var GM. Han lämnade 23.20 till polisen och räknade förmodligen med att den skulle duga som alibi. Ingen annan än SE själv har för övrigt varit intresserad av utstämplingstiden.

Vid CP-rättegångarna var skottidpunkten (23.21.30) allmänt känd och då var ju inte ens 23.20 ett alibi, åtminstone inte ett vattentätt sådant. Han la till ytterligare en minut och ansåg förmodligen det som rätt säkert. Han sa i HR till och med 23.23 inledningsvis, men det berodde nog på att han blev lite småstressad av advokat Liljeroos små invändningar och tappade bort för en stund på vilket sätt han ljugit tidigare. "Den tid jag sa i Tingsrätten är den korrekta, den hade jag precis kollat upp". 23.21 sa han i TR. Den tiden kände han sig lite tryggare med, den hade ju fått passera mer eller mindre opåtalad i TR.

SE ljög alltså inte slumpmässigt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-28 kl. 12:09.
Citera
2022-01-28, 11:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Syskonen Vallin är ju också aspiranter som säger sig springa över gatan och "vara bland dom första"(Per Vallin)

Däremot bör man nog ifrågasätta Bengt Palms egna uppfattning om "att vara först". Han som åker förbi i bilen då skotten avlossas, vänder sedan. Parkerar på motsatt sida. Säger sig sitta kvar i bilen ett tag innan han känner att det säkert.

"Även en ung kvinna och en man hade kommit fram till platsen
där mannen låg, och kvinnan, och mannen hade gemensamt satt
in upplivningsförsök. Palm påpekar härvid att återupplivningsförsöket
satts in en stund efter det han kommit fram till platsen.
Palm hade varit den förste , eller åtminstone en av de första som kom
fram till mannen
som senare visade sig vara Palme."

Många upplever sig nog vara bland de första i.o.m. de såg händelsen och att det säkert tillkommer personer som inte sett nåt.
Citera
2022-01-28, 13:45
Medlem
Citat:
"... hit eller dig", antar du menar "hit eller dit".

Men det är inte "hit eller dit". Drygt en vecka efter mordet lämnade SE utstämplingstiden till polisen, den utstämplingstid som han var så oerhört intresserad av dagen efter mordet. Han fick 23.19 av RB, det tror jag alla nu bör vara överens om. Han sa att klockan visade 23.19 men att vid en senare kontroll (det här preciserade han vid rättegångarna till "dagen efter") visade sig den vara 23.20, men någon ytterligare och senare kontroll har ju inte gjorts. RB kontrollerade tiden mot Fröken Ur innan han meddelade SE 23.19, det var alltså den tid SE hade att förhålla sig till vid förhöret den 10 mars. RB hade frågat om han skulle meddela tiden till polisen men det ville SE göra själv. I det här skedet visste inte SE vad den exakta skottidpunkten var, inte ens om han var GM. Han lämnade 23.20 till polisen och räknade förmodligen med att den skulle duga som alibi. Ingen annan än SE själv har för övrigt varit intresserad av utstämplingstiden.

Vid CP-rättegångarna var skottidpunkten (23.21.30) allmänt känd och då var ju inte ens 23.20 ett alibi, åtminstone inte ett vattentätt sådant. Han la till ytterligare en minut och ansåg förmodligen det som rätt säkert. Han sa i HR till och med 23.23 inledningsvis, men det berodde nog på att han blev lite småstressad av advokat Liljeroos små invändningar och tappade bort för en stund på vilket sätt han ljugit tidigare. "Den tid jag sa i Tingsrätten är den korrekta, den hade jag precis kollat upp". 23.21 sa han i TR. Den tiden kände han sig lite tryggare med, den hade ju fått passera mer eller mindre opåtalad i TR.

SE ljög alltså inte slumpmässigt.

Men ingen polis misstänkte the real killer under hans livstid?

Ändå påstås han ha ”ljugit” om sin utstämpligstid i en rättegång där försvaret har kallat honom?

Varför då?

Om Skandiamannen varit mördaren (trots alibi, avsaknaden av motiv och vapen) så gissar jag att han bara åkt hem till Täby och hållit käften om saken.

Dragit på skidsemester och sen sagt på jobbet att han missade allting men fick reda på det dagen efter.
Citera
2022-01-28, 14:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Men ingen polis misstänkte the real killer under hans livstid?

Ändå påstås han ha ”ljugit” om sin utstämpligstid i en rättegång där försvaret har kallat honom?

Varför då?

Om Skandiamannen varit mördaren (trots alibi, avsaknaden av motiv och vapen) så gissar jag att han bara åkt hem till Täby och hållit käften om saken.

Dragit på skidsemester och sen sagt på jobbet att han missade allting men fick reda på det dagen efter.
Det inte bara "påstås" att han ljög om utstämplingstiden, det är bevisat att han ljög. Frågan är varför? Det är inte alls ovanligt att brottslingar ljuger både vid förhör och rättegångar, som SE gjorde. Att ljuga som vittne vid rättegång är straffbart, tror jag, men det brottet är preskriberat gissar jag och så är han ju som bekant död, dessutom.

Ja det borde absolut kunnat funka, speciellt om han inte kommit tillbaka då på kvällen. Men nu kom han ju tillbaka och snacket borde rimligen gått på Skandia om hur bra signalementet stämde in på honom ("hemskt mycket" som SE själv sa) i kombination med att han lämnade bygget ungefär vid tidpunkten för mordet.

Han gjorde det bästa möjliga av den prekära situationen och det funkade ju. Än idag lär det finnas folk som tror att SE bara var ett "konstigt" uppmärksamhetstörstande vittne. Ungefär som HH tyckte 1986. Den bilden har verkligen satt sig så av med den öronlappsförsedda kepsen för SE.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-28 kl. 15:32.
Citera
2022-01-28, 17:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
AH kommer först fram.

SG har inte sett skymten av någon GM .Det gjorde AH. Därför troligare att AH kom först fram.

Bilen som SG åkte med körde fram och gjorde U-sväng först innan den kom fram till mordplatsen.
Längre väg än AH hade som bara öppnade bildörren och sprang fram.

HJ som körde bilen där SG var med säger att mannen var ca 25 meter in i gränden när de kom fram till mordplatsen och när HJ såg honom försvinna. AH såg mannen på ett kortare avstånd.
Nej jag är ganska säker på att SG är först fram.

Att SG inte ser GM och att AH ser GM 10 meter öster om Palme betyder inte att hon är före.

Du måste ju räkna med att AH har längre väg att springa och osäkerheten i uppskattning. Säg att SG öppnat dörren och precis klivit ut när HJ ser mannen 25 meter in i gränden, när AH kliver ut ser hon mannen 15 meter in i gränden (10 m från Palme är 15 m in i gränden). AH börjar då springa 10 GM-meter tidigare än SG. Men hon har ju 20 m längre sträcka att springa SG.

Och vi måste ju sätta lite felmarginaler på längduppskattningar

Då kanske du tänker "men AH började springa tidigare än SG". Är det omöjligt de börjar springa samtidigt? Om AH börjar springa när GM är 10 m från Palme så betyder det att det gått ca 10 sekunder sen andra skottet. HJ säger att han reagerar väldigt snabbt. Det är inte omöjligt AH och SG började springa samtidigt.

Nä jag tycker inte ditt resonemang håller, särskilt inte om man ställer dom emot hur de första beskriver mordplatsen när de kommer fram:

Tidigare inlägg av mig. Polisens första samtal med SG 860305:
"...kom fram till den på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge". På rygg först, sen sidoläge. Två uppgifter som stödjer läggande i framstupa, inget större utrymme för fel

Polisens samtal med AE 860305:
"Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge". Samma historia.

AH säger i sitt första förhör att SG satt på huk över mannen, och att när hon kom fram kollade hon puls och andning och Palme vändes på rygg. Går perfekt ihop med SG och AE.

KJ uttalar sig i dialogförhör
"Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit fram. De har lagt honom i framstupa sidoläge". Då ska vi minnas att hon sett mannen ligga från bilen först. Vilket kan antyda att det är så hon förstår de nu lagt honom i sidoläge. Men hon är lite osäker på om det var SG som gjort det, vilket ju också kan tyda på att Palme låg på rygg först, men när hon kom fram låg han på sida.

Bortser man från Lisbet är väl dessa fyra personer de enda som var framme vid tidpunkten innan eller strax efter ett eventuellt vändande från rygg till sidoläge. Alla fyra målar upp en samstämmig historia om att Palme vändes i sidoläge en gång innan hjärtmassage påbörjades.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-28 kl. 18:00.
Citera
2022-01-28, 17:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det inte bara "påstås" att han ljög om utstämplingstiden, det är bevisat att han ljög. Frågan är varför? Det är inte alls ovanligt att brottslingar ljuger både vid förhör och rättegångar, som SE gjorde. Att ljuga som vittne vid rättegång är straffbart, tror jag, men det brottet är preskriberat gissar jag och så är han ju som bekant död, dessutom.

Ja det borde absolut kunnat funka, speciellt om han inte kommit tillbaka då på kvällen. Men nu kom han ju tillbaka och snacket borde rimligen gått på Skandia om hur bra signalementet stämde in på honom ("hemskt mycket" som SE själv sa) i kombination med att han lämnade bygget ungefär vid tidpunkten för mordet.

Han gjorde det bästa möjliga av den prekära situationen och det funkade ju. Än idag lär det finnas folk som tror att SE bara var ett "konstigt" uppmärksamhetstörstande vittne. Ungefär som HH tyckte 1986. Den bilden har verkligen satt sig så av med den öronlappsförsedda kepsen för SE.

Nej det är inte bevisat att han ljög om utstämplingstiden. För då hade du kunnat lägga fram detta bevis. Och det kan du icke
Citera
2022-01-28, 17:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej det är inte bevisat att han ljög om utstämplingstiden. För då hade du kunnat lägga fram detta bevis. Och det kan du icke
Beviset finns i förhörsprotokollet där han säger att utstämplingstiden var 23.19 men att den rätta tiden var 23.20. Eller menar du att han fick en ny korrigerad tid av RB när han tittade in på kontoret den 3 mars?

Men som Anders Helin sa till Anna Hage så är det inte lika allvarligt att fara med osanning vid ett polisförhör, typ 10 mars-förhöret, som vid en rättegång där man har svurit vittneseden. Nu drog SD till med 23.21 i både TR och HR. Han riskerade därmed ett fängelsestraff för den lögnen, men han var tydligen beredd att ta den risken i stället för livstidsfängelse för mord.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-28 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in