Citat:
Ursprungligen postat av
RolleAndersson
Du missar poängen.
Jag hänvisade till inlägg ovanför ditt med tidiga vittnesmål, från och om Skandiamannen, om och med sådant han omöjligt kunde vet om han varit mördaren (med alibi och utan motiv och vapen visserligen).
Du blandar in rättegångar åratal senare, med den spännande hypotesen att Palmes mördare vittnar för en oskyldigt anklagad för mordet och i samband med dessa vittnesmål säger fel på några minuter hit eller dig och då avslöjar sig själv som the real killer!
Det låter lätt att komma runt.
"... hit eller dig", antar du menar "hit eller dit".
Men det är inte "hit eller dit". Drygt en vecka efter mordet lämnade SE utstämplingstiden till polisen, den utstämplingstid som han var så oerhört intresserad av dagen efter mordet. Han fick 23.19 av RB, det tror jag alla nu bör vara överens om. Han sa att klockan visade 23.19 men att vid en senare kontroll (det här preciserade han vid rättegångarna till "dagen efter") visade sig den vara 23.20, men någon ytterligare och senare kontroll har ju inte gjorts. RB kontrollerade tiden mot Fröken Ur
innan han meddelade SE 23.19, det var alltså den tid SE hade att förhålla sig till vid förhöret den 10 mars. RB hade frågat om han skulle meddela tiden till polisen men det ville SE göra själv. I det här skedet visste inte SE vad den exakta skottidpunkten var, inte ens om han var GM. Han lämnade 23.20 till polisen och räknade förmodligen med att den skulle duga som alibi. Ingen annan än SE själv har för övrigt varit intresserad av utstämplingstiden.
Vid CP-rättegångarna var skottidpunkten (23.21.30) allmänt känd och då var ju inte ens 23.20 ett alibi, åtminstone inte ett vattentätt sådant. Han la till ytterligare en minut och ansåg förmodligen det som rätt säkert. Han sa i HR till och med 23.23 inledningsvis, men det berodde nog på att han blev lite småstressad av advokat Liljeroos små invändningar och tappade bort för en stund på vilket sätt han ljugit tidigare.
"Den tid jag sa i Tingsrätten är den korrekta, den hade jag precis kollat upp". 23.21 sa han i TR. Den tiden kände han sig lite tryggare med, den hade ju fått passera mer eller mindre opåtalad i TR.
SE ljög alltså inte slumpmässigt.