Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Jag funderar lite på vad det exakt innebär att det är preskriberas. Det kan väl inte innebära att det blir skattefritt? Eller innebär det att man då förväntas skatta 30% vid sälj?
Preskriberas = Skatteverket gör inte ett ärende av det om det handlar om transaktioner äldre 5 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Men om köpet är preskriberat, kan jag då inte bara hävda att skatten skall var 1%, pga förlustaffärer i gamla alt coins, och det kontrolleras inte om köpen gjordes för 6 år sedan, för det är ju preskriberat?
Om du inte kan bevisa själva transaktionerna, så borde du kunna få schablon dvs 30% på det belopp du nu har. Kan du bevisa att du satte in X, så blir det schablon på vinsten du gjort sedan dess.
Kan skatteverket bevisa att du gjort massa transaktioner (för dom begär ut loggarna från siten i fråga och räknar ut allt åt dig), så får du skatta för allt (dock högst otroligt).
Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Jag förutsätter att Skatteverket skulle svarat att man ska betala så ärligt man kan, alltså sannolikt mycket närmare 30% än 1%.
Men vad kommer man troligen undan med där, rent juridiskt, är min fråga nu.
Ja, du kan ju försöka ta till i underkant, och hoppas att skatteverket inte utmanar det. Det är du som måste bevisa att du har rätt, annars tror jag skatteverket defaultar på att du skall skatta 30% på hela beloppet du nu har (dvs schablon).
Allt är killgissningar, men tycker allt annat vore orimligt.