2022-01-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Ahh, tack. Ja det låter som du har rätt. Men om jag skulle verkligen flytta utomlands så skulle jag ändå dubbelkolla det på deras hemsida för att vara säker.

Tyvärr så gör jag inga såna långtids hodling. Jag tjänar "massa" pengar på crypto men jag köper och säljer hela tiden, håller i snitt i några veckor mellan trades. För man kan ju tyvärr inte bara flytta och ta ut pengar omedelbart. Man måste ju bo i det landet man flyttar till i typ ett halvår i flesta länder's fall iaf. Eller känner du till några crypto skatteparadis som man kan flytta till och ta ut vinst på dag 1?

Men är du säker på det där med eftertaxerad? Det är ju grovt skattebrott vilket står att det är fängelsestraff.

Banker runt om i världen har ju avtal att dela uppgifter med varandra för att förhindra skattesmitning. Så när du kommer till ett skatteparadis, så kommer de lämna uppgifter till skatteverket om dig, De kommer att ge SKV din blochain historik där de kommer att se att du inte betalat dina skatter.

Du säger att i praktiken behöver vi inte oroa oss om det, men hur kan du vara så säker på det?
Grovt skattebrott innebär att man kan bli eftertaxerad 10 år från den felaktiga deklarationen man lämnat in och kan resultera i fängelse.
Citera
2022-01-22, 04:24
Avslutad
Summan är alldeles för liten för att Skatteverket ska bry sig. Det finns alltid ett svinn i statskassan. Men någonstans går gränsen för vad kostnaderna är att driva in skattepengar kontra mängden skattepengar som drivs in. I detta fallet, ens om du skulle bli bruntaxerad med skattetillägg, så rör det sig om ett par tusenlappar på sin höjd. Kostnaderna att driva in pengarna är således högre än vad man får in. Det handlar om prioriteringar och detta är inte prioriterat.

Nä, jag ser inte skälen till att deklarera.

Vad gäller din fråga om hur wallets med kopplingar till darknet kontrolleras så görs det genom blockchainanalys.
Citera
2022-01-22, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pensive
Svårt att sova igen så jag kikade runt lite allmänt kring krypto och hittade bland annat detta https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Eftersom jag övertänker och har ångest rent allmänt så gjorde det inte saken bättre när jag handlat btc till och från sedan 2019, totalsumman är iof bara under 10k men det triggade ändå igång tankar speciellt nu när safello, btxswe och andra sidor kräver en hel del info innan man handlar av dem och att man myste kryssa i Jag intygar att Bitcoinadressen ovan inte är kopplad till en wallet som tillhör eller har transaktioner till Darknet. DETTA KONTROLLERAS!

hur kontrolleras det, och har det kontrollerats innan, vart skickas uppgifterna och hur hanteras dem? kommer jag vara tvungen att deklarera eller förklara mina btc transaktioner snart eller andra påföljder?

skulle vara fint med enklare förklaring för en som inte förstår sig på krypto längre än hur man köper och för över.

Deklarera sen borde du sluta köpa digitala tulpaner och istället sätt dina besparingar i värdebolag med stabila kassaflöden och vinster.
Citera
2022-01-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Exempel:
Du köpte för 1k för 10 år sedan och har konstant gjort köp och sälj sedan dess och idag är det värt 100k.
Alla köp och sälj transaktioner som är äldre än 5 år blir preskriberade.
Alla köp och sälj de senaste 5 åren är du skatteskyldig för, teoretiskt.
Jag funderar lite på vad det exakt innebär att det är preskriberas. Det kan väl inte innebära att det blir skattefritt? Eller innebär det att man då förväntas skatta 30% vid sälj?

Men om köpet är preskriberat, kan jag då inte bara hävda att skatten skall var 1%, pga förlustaffärer i gamla alt coins, och det kontrolleras inte om köpen gjordes för 6 år sedan, för det är ju preskriberat?

Jag förutsätter att Skatteverket skulle svarat att man ska betala så ärligt man kan, alltså sannolikt mycket närmare 30% än 1%.

Men vad kommer man troligen undan med där, rent juridiskt, är min fråga nu.
Citera
2022-01-22, 13:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag funderar lite på vad det exakt innebär att det är preskriberas. Det kan väl inte innebära att det blir skattefritt? Eller innebär det att man då förväntas skatta 30% vid sälj?

Preskriberas = Skatteverket gör inte ett ärende av det om det handlar om transaktioner äldre 5 år.

Citat:
Men om köpet är preskriberat, kan jag då inte bara hävda att skatten skall var 1%, pga förlustaffärer i gamla alt coins, och det kontrolleras inte om köpen gjordes för 6 år sedan, för det är ju preskriberat?
Om du inte kan bevisa själva transaktionerna, så borde du kunna få schablon dvs 30% på det belopp du nu har. Kan du bevisa att du satte in X, så blir det schablon på vinsten du gjort sedan dess.

Kan skatteverket bevisa att du gjort massa transaktioner (för dom begär ut loggarna från siten i fråga och räknar ut allt åt dig), så får du skatta för allt (dock högst otroligt).

Citat:

Jag förutsätter att Skatteverket skulle svarat att man ska betala så ärligt man kan, alltså sannolikt mycket närmare 30% än 1%.
Men vad kommer man troligen undan med där, rent juridiskt, är min fråga nu.
Ja, du kan ju försöka ta till i underkant, och hoppas att skatteverket inte utmanar det. Det är du som måste bevisa att du har rätt, annars tror jag skatteverket defaultar på att du skall skatta 30% på hela beloppet du nu har (dvs schablon).

Allt är killgissningar, men tycker allt annat vore orimligt.
Citera
2022-01-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Preskriberas = Skatteverket gör inte ett ärende av det om det handlar om transaktioner äldre 5 år.

Om du inte kan bevisa själva transaktionerna, så borde du kunna få schablon dvs 30% på det belopp du nu har. Kan du bevisa att du satte in X, så blir det schablon på vinsten du gjort sedan dess.

Kan skatteverket bevisa att du gjort massa transaktioner (för dom begär ut loggarna från siten i fråga och räknar ut allt åt dig), så får du skatta för allt (dock högst otroligt).

Ja, du kan ju försöka ta till i underkant, och hoppas att skatteverket inte utmanar det. Det är du som måste bevisa att du har rätt, annars tror jag skatteverket defaultar på att du skall skatta 30% på hela beloppet du nu har (dvs schablon).

Allt är killgissningar, men tycker allt annat vore orimligt.
Låter rimligt. Men de skulle ju inte starta ett ärende om det är preskriberat? (Killgissade du några rader ovanför) . Då borde jag kunna skippa skatten eftersom det är preskriberat? Annars förstår jag inte varför ordet preskriberat används här. Antingen är det preskriberat eller inte
Citera
2022-01-22, 14:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Låter rimligt. Men de skulle ju inte starta ett ärende om det är preskriberat? (Killgissade du några rader ovanför) . Då borde jag kunna skippa skatten eftersom det är preskriberat? Annars förstår jag inte varför ordet preskriberat används här. Antingen är det preskriberat eller inte
Orkar inte kolla vad jag skrivit Men precis, dom skapar inte ett ärende på sådant som är äldre en 5 år.

Men om du trade:at på ett ställe i 10 år så blir det ju isf ett ärende som hanterar de fem senaste åren.
Citera
2022-01-23, 03:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Antingen så tappar du bort allt i en båtolycka eller så finns det ju tjänster som drar ut all information. Jag bor i Norge och använder kryptosekken. Dom räknar ut vad man ska skriva på deklarationen och det borde väl finnas nåt liknande i Sverige
Kan man använda kryptosekken retroaktivt eller måste man ha den aktiverad under hela året för att alla transaktioner ska registreras?
Alltså kan man räkna ut skatten för 2021 med ett par musklick idag?
Citera
2022-01-23, 06:41
Avslutad
Det var några i tråden som sa att man ska inte deklarera sina crypto skatter eftersom då kommer SKV börja noggrant ha koll på dig varje år.

Men känner inte SKV till alla som håller på med crypto eftersom bankerna säkert rapporterar det till SKV. Banken ser ju att du överför pengar till en exchange. Om du har överfört pengar från exchange till banken då är det ju ännu värre till och med.
Citera
2022-01-23, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kan man använda kryptosekken retroaktivt eller måste man ha den aktiverad under hela året för att alla transaktioner ska registreras?
Alltså kan man räkna ut skatten för 2021 med ett par musklick idag?

Man kan bara logga in när son hellst och dra ut transaktioner
Citera
2022-01-23, 13:45
Medlem
Kan bara säga att jag utan problem deklarerat stora summor utan problem, varit helt öppen med allt mot skatteverket. De tittar säkert på hur du betet dig i tidigare deklarationer för att avgöra tillförlitlighet.
Mining kan gå som hobbyverksamhet, men ren handel är jag osäker på.
Hade dock också ångest första deklarationen.
Citera
2022-01-28, 08:53
Avslutad
Jag försöker ta reda på hur jag räknar ut vinsten för varje trade jag gjort, så att jag vet hur mycket som ska skattas.

När man trade inom DeFi, så kan man hitta sina transaction history på t ex etherscan eller polygonscan.
Om du gjorde en swap mellan t ex WETH till MATIC, hur räknar jag ut vinsten plus kostnaden då? Jag behöver veta båda för att kunna beräkna skatt.

Problemet med etherscan och polygonscan är att de inte berättar till mig vad WETH eller MATIC är värt i USD när jag gjorde min trade.

Det står t ex att jag köpte 150 MATIC för 0.5 ETH och att dessa 0.5 ETH är värd $2000 usd. Problemet är då alltså att det är värt $2000 i dagsläget, men inte under det datumet som jag gjorde min trade. Så jag måste alltså ta reda på hur mycket det var värt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in