Citat:
Ursprungligen postat av
pensive
Svårt att sova igen så jag kikade runt lite allmänt kring krypto och hittade bland annat detta
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Eftersom jag övertänker och har ångest rent allmänt så gjorde det inte saken bättre när jag handlat btc till och från sedan 2019, totalsumman är iof bara under 10k men det triggade ändå igång tankar speciellt nu när safello, btxswe och andra sidor kräver en hel del info innan man handlar av dem och att man myste kryssa i
Jag intygar att Bitcoinadressen ovan inte är kopplad till en wallet som tillhör eller har transaktioner till Darknet. DETTA KONTROLLERAS!
hur kontrolleras det, och har det kontrollerats innan, vart skickas uppgifterna och hur hanteras dem? kommer jag vara tvungen att deklarera eller förklara mina btc transaktioner snart eller andra påföljder?
skulle vara fint med enklare förklaring för en som inte förstår sig på krypto längre än hur man köper och för över.
Du kan bli eftertaxerad i 5 års tid sedan är eventuella transaktioner preskriberade.
Exempel:
Du köpte för 1k för 10 år sedan och har konstant gjort köp och sälj sedan dess och idag är det värt 100k.
Alla köp och sälj transaktioner som är äldre än 5 år blir preskriberade.
Alla köp och sälj de senaste 5 åren är du skatteskyldig för, teoretiskt.
Skatteverket skulle kunna utföra en utredning på dig och hitta dina transaktioner hos tex Coinbase. Är det troligt? Absolut inte, om du är en småfisk i sammanhanget och dom inte har någon specifik anledning att undersöka detta.
Säg att dina coins blir värda 10 miljoner i år, och du säljer av dem. Vill du slippa ångesten, så skattar du 30% för vinsten på 9 990 000:- (typ 3.3M). Jag tror chansen är minimal att skatteverket skulle misstänka att du gjort massa köp/sälj under tiden och börja utreda detta.
För att slippa ångesten helt, så använd ISK konto på Avanza för köp/sälj och hodla dina onchain coins.