2022-01-19, 01:37
Medlem
Svårt att sova igen så jag kikade runt lite allmänt kring krypto och hittade bland annat detta https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Eftersom jag övertänker och har ångest rent allmänt så gjorde det inte saken bättre när jag handlat btc till och från sedan 2019, totalsumman är iof bara under 10k men det triggade ändå igång tankar speciellt nu när safello, btxswe och andra sidor kräver en hel del info innan man handlar av dem och att man myste kryssa i Jag intygar att Bitcoinadressen ovan inte är kopplad till en wallet som tillhör eller har transaktioner till Darknet. DETTA KONTROLLERAS!

hur kontrolleras det, och har det kontrollerats innan, vart skickas uppgifterna och hur hanteras dem? kommer jag vara tvungen att deklarera eller förklara mina btc transaktioner snart eller andra påföljder?

skulle vara fint med enklare förklaring för en som inte förstår sig på krypto längre än hur man köper och för över.
Citera
2022-01-19, 03:47
Medlem
Deklarera. Men ditt liv kommer inte gå under om du inte gör det, eller misslyckas, osv. Var lugn. Du har som värst några få tusenlappar att betala, och det bästa är om du tar kontrollen över det själv och slipper noja.

För referens, massa människor har hanterat miljoner hit och dit, under auktoritär regim som inte ens har regler som fungerar för digitalisering. Eventuella "brott" är allvarliga redan vid några hundra tusen. Och brott är alltså krasst att misslyckas. D.v.s. "misslyckas" i ett system som de facto är helt omöjligt eftersom Sverige lever i 1900-talet både vad gäller stat och myndighet. Det fanns ingen digitalisering när dessa människor slutade utvecklas kognitivt.

Så det får man leva med, och helt enkelt göra sitt bästa hela tiden. Och kallt hoppas på att den här vidriga regimen inte gör fler övertramp mot mänskliga rättigheter, specifikt mot folk som gör sitt bästa.

10k? Det som maximalt händer är att du får någon liten avgift och kanske får betala 40% skatt istället för 30%. Och det är alltså om du misslyckas eller låter bli att betala skatt.
Citera
2022-01-19, 08:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pensive
Svårt att sova igen så jag kikade runt lite allmänt kring krypto och hittade bland annat detta https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Eftersom jag övertänker och har ångest rent allmänt så gjorde det inte saken bättre när jag handlat btc till och från sedan 2019, totalsumman är iof bara under 10k men det triggade ändå igång tankar speciellt nu när safello, btxswe och andra sidor kräver en hel del info innan man handlar av dem och att man myste kryssa i Jag intygar att Bitcoinadressen ovan inte är kopplad till en wallet som tillhör eller har transaktioner till Darknet. DETTA KONTROLLERAS!

hur kontrolleras det, och har det kontrollerats innan, vart skickas uppgifterna och hur hanteras dem? kommer jag vara tvungen att deklarera eller förklara mina btc transaktioner snart eller andra påföljder?

skulle vara fint med enklare förklaring för en som inte förstår sig på krypto längre än hur man köper och för över.

Du kan bli eftertaxerad i 5 års tid sedan är eventuella transaktioner preskriberade.

Exempel:
Du köpte för 1k för 10 år sedan och har konstant gjort köp och sälj sedan dess och idag är det värt 100k.
Alla köp och sälj transaktioner som är äldre än 5 år blir preskriberade.
Alla köp och sälj de senaste 5 åren är du skatteskyldig för, teoretiskt.

Skatteverket skulle kunna utföra en utredning på dig och hitta dina transaktioner hos tex Coinbase. Är det troligt? Absolut inte, om du är en småfisk i sammanhanget och dom inte har någon specifik anledning att undersöka detta.

Säg att dina coins blir värda 10 miljoner i år, och du säljer av dem. Vill du slippa ångesten, så skattar du 30% för vinsten på 9 990 000:- (typ 3.3M). Jag tror chansen är minimal att skatteverket skulle misstänka att du gjort massa köp/sälj under tiden och börja utreda detta.

För att slippa ångesten helt, så använd ISK konto på Avanza för köp/sälj och hodla dina onchain coins.
Citera
2022-01-19, 10:04
Moderator
HelgeBuks avatar
Deklarera absolut inte! Hade det handlat om miljoner kanske, för att slippa oroa dig. Men nån ynka tusenlapp?

Deklarerar du så kommer skv veta att du håller på med krypto för all framtid, och då finns en risk att de håller dig under extra uppsikt framöver.
Citera
2022-01-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Deklarera absolut inte! Hade det handlat om miljoner kanske, för att slippa oroa dig. Men nån ynka tusenlapp?

Deklarerar du så kommer skv veta att du håller på med krypto för all framtid, och då finns en risk att de håller dig under extra uppsikt framöver.
Helt rätt! Deklarera absolut INTE! Som HelgeBuk säger så kommer du flagga SKV att du håller på med krypto. Då är risken mycket större att dom kommer kolla dig varje år.
Citera
2022-01-19, 12:32
Avslutad
Antingen så tappar du bort allt i en båtolycka eller så finns det ju tjänster som drar ut all information. Jag bor i Norge och använder kryptosekken. Dom räknar ut vad man ska skriva på deklarationen och det borde väl finnas nåt liknande i Sverige
Citera
2022-01-20, 03:56
Medlem
Rodluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pensive

1. Deklarera inte
2. Använd flera wallets, tänk dig en dit du köper btc till och en annan där du köper med btc.
3. Läs på om tumblers
4. Ha en bra story
5. Berätta den inte till nån om du inte måste
Citera
2022-01-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodluvan
1. Deklarera inte
2. Använd flera wallets, tänk dig en dit du köper btc till och en annan där du köper med btc.
3. Läs på om tumblers
4. Ha en bra story
5. Berätta den inte till nån om du inte måste
Nej använd inte tumblers för att tvätta 10k och riskera att bli nekad när du sätter in på exchange.

Gör det inte så komplicerat. Det är 10k vi snackar om för fan, inte 1M!!

Köp presentkort på NetOnNet via www.bitrefill.com om du vill casha ut.
Senast redigerad av david-taxi 2022-01-20 kl. 08:53.
Citera
2022-01-20, 09:52
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Helt rätt! Deklarera absolut INTE! Som HelgeBuk säger så kommer du flagga SKV att du håller på med krypto. Då är risken mycket större att dom kommer kolla dig varje år.

Vad menar ni med att de "kommer veta att man håller på med krypto"? Förstår vad ni menar men varför är det så dåligt?
Citera
2022-01-20, 10:03
Medlem
Är det inte dessutom hobbyverksamhet och skattefritt upp till 10k/år? Så många småskaliga marknadsknallar gjorde förr...
Citera
2022-01-20, 10:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 951002
Vad menar ni med att de "kommer veta att man håller på med krypto"? Förstår vad ni menar men varför är det så dåligt?

Det är aldrig bra att ha Skatteverkets ögon på sig. Det är t.ex. inte alls omöjligt att alla som nån gång har deklarerat kryptovinster, inom några år kommer bli tvungna att visa utdrag från alla marknadsplatser varje år för att bevisa vilka vinster de gjort eller inte gjort. Sen kan så klart inte skv (än så länge) veta var du har konton men många skulle säkert göra det för att de inte vågar annat. Och har du en gång sagt att du håller på med krypto kan du inte spela dum och säga att du inte har några konton, vet inte ens vad det är för nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Är det inte dessutom hobbyverksamhet och skattefritt upp till 10k/år? Så många småskaliga marknadsknallar gjorde förr...

Det där är något helt annat som inte har med kapitalinkomster att göra, och någon beloppsgräns finns dessutom inte för hobbyverksamhet.
Citera
2022-01-20, 10:46
Medlem
Citat:
Det där är något helt annat som inte har med kapitalinkomster att göra, och någon beloppsgräns finns dessutom inte för hobbyverksamhet.

Tack för klargörelsen, tur jag aldrig taxerade mina vinster då, tur jag aldrig deklarerat kryptovinster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in