2022-01-27, 11:29
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Creolspråket, är det chavacano du tänker på?

Din gissning är så god som min.
Citera
2022-01-27, 19:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Din gissning är så god som min.

Kan väl inte vara något annat?

Festligt med etymologin kring just kreolspråk - från början var ju betydelsen bara "pidgin"-franska i typ Louisiana.

Nu har det kommit att beteckna alla förenklade blandvarianter. Hörde senast på bussen igår fem grabbar snacka kreol-förortssvenska, begrep knappt någonting. Värst var de två som enligt okulärbesiktning såg ut som "etniska svenskar" "walla walla surr surr korta vokaler ´kebabtallrik´walla walla"

Fascinerande - och lite skrämmande på samma gång!

OT-sorry!
Citera
2022-01-27, 19:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Indelningen av Filippinerna i olika typer av administrativa områden och städer tycks mig vara en jävla röra...

Men okej, då är det väl Olongapo du söker, eller?

Wake up call Pansarhyena!

Snygg taget och cred horomheb som skämmer bort oss med kul frågor - gick på giraff-finten och började leta Uganda, Nairobi, "sexturism" såklart kåttanten Thorvall osv men sedan såg jag att leadsen blev mera hanterbara och färden fram ganska oskakig.

(tyvärr för mkt på jobbet nu för att kunna vara med i leken Icke-kvällstid... ).
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-01-27 kl. 19:45.
Citera
2022-01-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Wake up call Pansarhyena!

Snygg taget och cred horomheb som skämmer bort oss med kul frågor - gick på giraff-finten och började leta Uganda, Nairobi, "sexturism" såklart kåttanten Thorvall osv men sedan såg jag att leadsen blev mera hanterbara och färden fram ganska oskakig.

(tyvärr för mkt på jobbet nu för att kunna vara med i leken Icke-kvällstid... ).

Har för mig att det finns en kvinnlig PK_författare som skrivit en (deckarliknande) bok där handlingen utspelas i Zambia och ytterligare en bok som utspelas i Vietnam där en stor del av handlingen kretsar kring sexhandel. Så naturligtvis började jag leta i södra Afrika.

Angående etymologi så betyder chavacano nåt i stil med brutet/ dåligt språk, pidgin har jag för mig är ett kinesiskt ord för business
Citera
2022-01-27, 22:39
Medlem
Pansarhyenas avatar
Ledsen att ni fick vänta lite. Hade hoppats hinna skriva en fråga på lunchrasten men tvingades korta ner den för att jag hade så mycket att göra.

Men nåja, då kör vi:

1. Ni har definitivt hört stadens namn förut. Dock tveksamt om ni någonsin hört talas om staden.

2. Utpräglad universitetsstad.

3. Grundad under den blödande tiden.
Citera
2022-01-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ledsen att ni fick vänta lite. Hade hoppats hinna skriva en fråga på lunchrasten men tvingades korta ner den för att jag hade så mycket att göra.

Men nåja, då kör vi:

1. Ni har definitivt hört stadens namn förut. Dock tveksamt om ni någonsin hört talas om staden.

2. Utpräglad universitetsstad.

3. Grundad under den blödande tiden.

Manhattan, KS
Citera
2022-01-28, 12:44
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Manhattan, KS

Fan, nu blev jag besviken. Jag hade ju verkligen sett fram mot att även få ge ledtråden "Här föddes Mörkrets härskarinna"...

Men ja, det är Kansas-staden Manhattan som är rätt svar.

Förutsatt att du inte suttit och gått igenom en lista över all världens universitetsstäder för att komma fram till svaret är jag imponerad av dig Marron.

Så grattis till en egen boskapsranch och rätten att ställa nästa fråga!

Ledtrådarna:

1. Förklarar väl sig själv när man vet svaret, men det kan här vara värt att som kuriosa nämna att Manhattan i Kansas går under smeknamnet "The little apple".

2. Staden har strax över 50,000 invånare (bortåt 150,000 i "storstadsområdet"), och om ni betänker 24,000 studenter på universitetet så fattar ni att den är mer än bara lite präglad av detta.

3. Staden grundades på 1850-talet, under en period i Kansas historia känd som "the bleeding Kansas era" pga. alla våldsamheter som då förekom i territoriet.

Och "Mörkrets härskarinna" syftar på skådespelerskan Cassandra Peterson, mest känd för den ikoniska rollen som Elvira, Mistress of the Dark.
Senast redigerad av Pansarhyena 2022-01-28 kl. 12:47.
Citera
2022-01-28, 14:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ja , herrejävlar - den var svettig! Först han Glenn Ford-avataren med min omöjliga "brylcreem", sedan denna... den som inte tror på trådlös telemani än bör tänka om...
Citera
2022-01-28, 23:14
Medlem
Citat:
Fan, nu blev jag besviken. Jag hade ju verkligen sett fram mot att även få ge ledtråden "Här föddes Mörkrets härskarinna"...

Men ja, det är Kansas-staden Manhattan som är rätt svar.

Förutsatt att du inte suttit och gått igenom en lista över all världens universitetsstäder för att komma fram till svaret är jag imponerad av dig Marron.

Så grattis till en egen boskapsranch och rätten att ställa nästa fråga!

Ledtrådarna:

1. Förklarar väl sig själv när man vet svaret, men det kan här vara värt att som kuriosa nämna att Manhattan i Kansas går under smeknamnet "The little apple".

2. Staden har strax över 50,000 invånare (bortåt 150,000 i "storstadsområdet"), och om ni betänker 24,000 studenter på universitetet så fattar ni att den är mer än bara lite präglad av detta.

3. Staden grundades på 1850-talet, under en period i Kansas historia känd som "the bleeding Kansas era" pga. alla våldsamheter som då förekom i territoriet.

Och "Mörkrets härskarinna" syftar på skådespelerskan Cassandra Peterson, mest känd för den ikoniska rollen som Elvira, Mistress of the Dark.

Tack ska du ha. Jag tog den på den blödande tiden

Ny stad:

1. Kaniner kan leda rätt

2. Stadens fulla namn inluderar namnet på en lokal politiker

3. Stadsrättigheter slutet av 1800-talet men det har funnits bosättningar på platsen väldigt länge

4. Flod med samma namn som staden i närheten
Citera
2022-01-29, 08:20
Medlem
5. Västernfilm har samma namn som delstaten som staden ligger i

6. Några välkända guerilleros avseglade härifrån för att göra revolution
Citera
2022-01-29, 09:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
5. Västernfilm har samma namn som delstaten som staden ligger i

6. Några välkända guerilleros avseglade härifrån för att göra revolution

Verkar stämma hyfsat med övriga leadsen också - Granma med Castro och grabbarna avseglade från Tuxpan..?
Citera
2022-01-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Verkar stämma hyfsat med övriga leadsen också - Granma med Castro och grabbarna avseglade från Tuxpan..?

Korrekt! Tortillas och tequila till dig

Leads:Betyder kaninernas plats, Tuxpam de Rodryguez Cano är det fulla namnet, stad 1880, westernfilm "Veracruz" och Castro som sagt. Tuxpan är också en flod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in