2022-01-29, 21:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Korrekt! Tortillas och tequila till dig

Leads:Betyder kaninernas plats, Tuxpam de Rodryguez Cano är det fulla namnet, stad 1880, westernfilm "Veracruz" och Castro som sagt. Tuxpan är också en flod

Thanx! Tur att sexan fanns där, "kändes rätt", femman trodde jag skulle vara lättgooglad men hittade en sida (inte wiki) och det är ju fan hundratals!

1) Hör man detta namn tänker man inte på en stad, den historiskt intresserade får nog upp något antikt i skallen, många andra hittar nog vid första associoationen en annan lirare, mycket mer sentida och fiktiv.

2) "Socio-kulturellt" ligger den vid en gräns.

3) Stor viktig flod rinner förbi.

4) Ingen jätte, knappt 20 k invånare, mest känd för att viss mkt känd person kommer härifrån.

5) Dubbel-Bernhard; om inte för fyran hade jag nog aldrig hört talas om den. TV:n står på under middagen här - när jag såg (sorry dröjsmålet!) att det var min fråga tänkte jag "nästa stad som nämns, om inte riktig byhåla, den tar jag"!
Citera
2022-01-30, 14:21
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx! Tur att sexan fanns där, "kändes rätt", femman trodde jag skulle vara lättgooglad men hittade en sida (inte wiki) och det är ju fan hundratals!

1) Hör man detta namn tänker man inte på en stad, den historiskt intresserade får nog upp något antikt i skallen, många andra hittar nog vid första associoationen en annan lirare, mycket mer sentida och fiktiv.

2) "Socio-kulturellt" ligger den vid en gräns.

3) Stor viktig flod rinner förbi.

4) Ingen jätte, knappt 20 k invånare, mest känd för att viss mkt känd person kommer härifrån.

5) Dubbel-Bernhard; om inte för fyran hade jag nog aldrig hört talas om den. TV:n står på under middagen här - när jag såg (sorry dröjsmålet!) att det var min fråga tänkte jag "nästa stad som nämns, om inte riktig byhåla, den tar jag"!
Hannibal, Missouri
Citera
2022-01-30, 15:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Hannibal, Missouri

Väldigt snyggt taget på magra leads må jag säga! Och välkommen till tråden - har ivf inte sett dig här tidigare.

Sambon satt och glodde på ngt Crime-dravel på Discovery ID varpå det dök upp i skallen "är inte Mark Twain därifrån?", och det är han ju, ligger utmed Mississippi men i norra delen av delstaten Missouri - ganska exakt på the Mason Dixon line , en Söderns nordliga utpost. Och såklart han från Kartago med elefanterna och finsmakaren Lecter.

En original Confederate flag och frågan till fermion!
Citera
2022-01-30, 16:17
Medlem
fermions avatar
Citat:
Väldigt snyggt taget på magra leads må jag säga! Och välkommen till tråden - har ivf inte sett dig här tidigare.

Sambon satt och glodde på ngt Crime-dravel på Discovery ID varpå det dök upp i skallen "är inte Mark Twain därifrån?", och det är han ju, ligger utmed Mississippi men i norra delen av delstaten Missouri - ganska exakt på the Mason Dixon line , en Söderns nordliga utpost. Och såklart han från Kartago med elefanterna och finsmakaren Lecter.

En original Confederate flag och frågan till fermion!
Jag kom direkt att tänka på Mark Twain vet inte varför, så kollade var han var född och då föll det ju på plats
Får man ta städer i hela världen? I så fall:

1) Hamnar verkligen i topp på viss lista över världens städer.
2) Dubbel gränsstad
3) Har på språk en namne till exempel i vad som var en romersk provins.
4) Här bodde Karls pappa - som inte var med i sagan om ringen.
Citera
2022-02-01, 09:29
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Jag kom direkt att tänka på Mark Twain vet inte varför, så kollade var han var född och då föll det ju på plats
Får man ta städer i hela världen? I så fall:

1) Hamnar verkligen i topp på viss lista över världens städer.
2) Dubbel gränsstad
3) Har på språk en namne till exempel i vad som var en romersk provins.
4) Här bodde Karls pappa - som inte var med i sagan om ringen.
Jag hoppar in i den här tråden medan på att vi väntar på att HG ska fritas.

Aachen?
Citera
2022-02-01, 13:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs

Aachen?

Sorry för OT - men börjar bli lite orolig för HG - senast aktivitet natten till lördag (WWII-quizen, som sig bör). Har vi någon presumtiv Skorzeny som kan leda operationen? Misstänker att Skolverket kan ha honom i "förvar"...
Citera
2022-02-01, 21:01
Medlem
fermions avatar
Citat:

Aachen?
Bravo. En rundtur i Eifelbergen och frågan till dig
Citera
2022-02-01, 21:40
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Tackar! Ledtråd 2 och 4 fattade jag rätt snabbt, men det kunde vara en hel bunt städer i regionen. Så jag satt och funderade på vilken lista det kunde vara, kanske nåt med ww2 eller liknande. Sen aah... aa...

Nästa ställe vi söker har en hink på hinklistan.
Citera
2022-02-01, 22:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tackar! Ledtråd 2 och 4 fattade jag rätt snabbt, men det kunde vara en hel bunt städer i regionen. Så jag satt och funderade på vilken lista det kunde vara, kanske nåt med ww2 eller liknande. Sen aah... aa...

Nästa ställe vi söker har en hink på hinklistan.

Kan gå till quizhistorien som den mest lakoniska frågan någonsin....

Kan tydligen vara slang för sponken, Diageo har ett jättedestilleri under plan i Kina och i Eryuan...? (högoddsare, 142,54 tillbaka).
Citera
2022-02-02, 00:36
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Får väl dra till med Murfreesboro, Tennessee.. World's Largest Cedar Bucket..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/World%27s_Largest_Cedar_Bucket
Citera
2022-02-02, 04:44
Medlem
fermions avatar
Citat:
Bravo. En rundtur i Eifelbergen och fråga:n till dig
Ledtråd 1: AAChen kommer ju ofta först i alfabetiska listor
Ledtråd 2: Ligger i Tyskland, Gränsar till Belgien och Nederländerna
Ledtråd 3: Aachen heter på franska Aix-la-chapelle och det finns ju tex Aix-en-provence
Ledtråd 4: Karl den stores stad, och även hans fars som hette Pippin.
Citera
2022-02-02, 06:17
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Kan gå till quizhistorien som den mest lakoniska frågan någonsin....

Kan tydligen vara slang för sponken, Diageo har ett jättedestilleri under plan i Kina och i Eryuan...? (högoddsare, 142,54 tillbaka).

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Får väl dra till med Murfreesboro, Tennessee.. World's Largest Cedar Bucket..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/World%27s_Largest_Cedar_Bucket
Inte dessa.

2) Stället har också ett betongförortsbenhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in