Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, barnsoldat är ju väldigt överdrivet, men mer som bildligt talat att hon använder barnen som en sköld. Skölden är ju gjord på sådant sätt att man ska ömma för barnens situation, vilket ju får de flesta att känna sig som dåliga människor om man inte gör.
Faktum är att husaffärens alla juridiska vändor inte har något med barnen alls att göra, även om varje människa fattar att vi alltid har en anledning till varför vi köper ett hus. Det kan ju handlar om närheten till bra kommunikationer, en bra miljö, närhet till en skola (hm, hur blir det för barnen t ex?).
Att Ebba använde barnen i ett uttalande, var nog det som fick mig att "öppna ögonen". Jag tappade nog nästan hakan av uttalandet "det handlar om två barns framtida boende".
Alltså, sådana här uttanaden får mig att må illa; det är ett riktigt fult knep. Alltid detta mycket vädjande till känslor; "
väldigt ledsen", "
har varit där med mina barn sagt till dem att de är deras plats på jorden.".
Tror inte en sekund att Ebba blev ledsen; det sättet att lägga fram det är att ta på sig en enorm offerkofta. Vad hon har sagt till sina barn, att det är deras plats på jorden har inte heller något med husköpet att göra. Det är enbart ett sätt att få folks sympati för de stackars barnen (Ebba) och ta parti mot Esbjörn.
Så obehagligt.
Svd:
"Ebba Busch säger också att hon blev ”väldigt ledsen”.
– Köpet är fullföljt, jag har skickat över resterande delen av köpeskillingen och tillträdet har ägt rum och jag har varit där med mina barn sagt till dem att de är deras plats på jorden. Vi har redan tillträtt fastigheten, säger Ebba Bush till Aftonbladet."
https://www.svd.se/hussaljaren-overklagar-forlikning-med-busch
Ja, jag tänkte kanske mest på det att barnen blir utsatta rent psykiskt, genom att de dras fram ständigt som orsaken till hustvisten och varför Ebba inte kan ge med sig. Jag tror ju inte att deras liv är i fara för att Ebba driver husaffären på det här sättet.
Lite konstigt om han blandar ihop det så totalt att det skulle ha skett vid två olika tillfällen, då det verakr som flera detaljer hör ihop. Men säker kan man inte vara.
Ja, känner att polisanmälan blir en logisk reaktion efter allt.
Jag känner nte till att Esjörn sa nej först, utom att han sa nej till det påstådda skambudet på 2,5 miljoner eller något liknade. Ja, jag litar inte på Ebba alls, och nog såg hon både att Esbjörn var lite "egen" och att han var fäst vid huset på istt sätt det tror jag faktiskt.
Ja, Matz är det säkert, han erkände ju själv i media att han varit arg och sagt till Ebba att hon bord ta det lugnt och "backa". Kan inte alla vändor här i deltalj, men visst, om man känner sig pressad och Ebba inte lyssnar eller bryr sig, står det kanske nära till hands att vända sig till pressen.
En känsla av maktlöshet kanske infinner sig, när Ebba är rustad till öronen genom att både vara informerad och ha många källor till stöd, både vad gäller husköp och den juridiska biten. Hon har säkerligen lotsat sig rent lagligt genom allt, med denna hjälp. Det andra, det är svårre att tackla, såsom hur Ebba fick till ett köp öht, och hur/vad som ledde fram till att Esjörn "inte kunde stå upp för sig själv".
Vilket var det?
Ja, eftersom Ebba inte har nämnt någon vid namn blir det svårt att driva det fallet med "förtal". Men som jag ser det håller jag med dig.
Jag fortsätter helt sonika våt trevliga konversation från igår.
https://www.fokus.se/andra-kammaren/livspusslet-orsaken-till-buschs-husbrak/
Ebba ”skyller” som sagt på sina barn. För att det precis som du säger är detta behjärtansvärt. Att de flesta föräldrar som väljer att gå skilda vägar, faktiskt inte har möjlighet att detalj välja så vart de ska bo verkar gå Ebbas näsa fullständigt förbi.
Att det inte är direkt avhängande om en barndom är trygg eller inte, att mamma, pappa, mormor, morfar farmor och farfar bor inom promenadavstånd från varandra. Det har funnits ett flertal både tomter och hus tillsalu inom några kilometers avstånd. Att dessa tankar inte ens verkar passera i Ebbas tankebanor är ett tecken på hur långt ifrån en normal verklighet hon faktiskt lever.
Jag kan oxå tänka att hon lägger oerhörd tyngd vid orden hon sagt till sina barn. De är 7 och 5 år. Jour mycket vikt lägger de bakom de orden. Jag har svårt att två trygga barn kände sig svikna av sina föräldrar på grund av att de inte flyttar in i ett hus, utan ett annat.
Jag tror inte heller att Esbjörn blandar ihop det gällande om det röjdes i trädgården eller inte. Det hölls iallafall på i trädgården på ett sätt Esbjörn uppfattade som störande när kontraktet skrevs.
Jag vet att jag har läst att Ebba berättade om hur det gått till innan kontraktet skrevs. Var att hon tillfrågade Esbjörn genom en väninna om att hyra eller köpa huset. Esbjörn hade kommit hem till Rbbq på kaffe och de hade börjat diskutera.
- Det tog två månader från första förfrågan till kontraktet var skrivet. Först sa Esbjörn Nej, sedan Kanske och till sist Ja, säger Ebba.
Tyvärr hittar jag inte detta uttalande igen. Så ta det för vad det är. Men som sagt det är min
minnesbild.
Ebba nämnde inte Johann vid namn heller, och ändå så blev det fällande dom. Den konversationen jag talade om var på någon av tanternas facebooksida. (Pensionatkvinnan eller generalfullmaktsinnehavarens) Innan detta gått till tinget. Då skrev en av tanterna att en offentlig person lurat Esbjörn och någon annan svarade att vi smutskastar henne ( Ebba) offentligt.
Dessa rader raderades snabbt, men de har här i tråden använts som bevis på konspirationer mot Ebba.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har kommit in i tråden ganska sent, och kluddar på min lilla iPhone 12, mini med dokumenten. Otroligt pilligt att läsa, plus att det tar sin tid att gå igenom de numrerade aktbilagorna och själv få till rubriker på dom. Har ännu inte kommit igenom alla över hundra aktbilagor. Jag fick en kapning av mitt lösenord till min mail efter att ha gått in på datorn. Gör inte om det.
Jag ber om ursäkt för mitt misstag, det finns inget att vinna på felaktigheter eller lögner i den här historien.
Det enda som känns rätt är att få en djupare förståelse för vad som har hänt, men det är bara att accpetera att människor har, och kommer att ha olika tro och tyckanden. Det gäller absolut allt här i världen.
Nu handlar inte tråden om mig eller Merrybum, som absolut enligt mitt tycke är en person som har väldigt sunt förnuft. Jag håller inte med om allt som hon skriver om, men vår hållning är i stort densamma.
Att saker och ting tjatas om och om igen i trådar, det är väl inget nytt? Man kan inte kräva att ingen annan får delta i tråden om de inte har läst varje inägg, om de inte läst samtliga bilagor och samtliga artiklar.
Jag ser att även ni ibland frågar efter saker som faktiskt jag läst eller sett, vi är alla mänskliga.
Du ska inte be om ursäkt. Man har rätt att skriva i en tråd utan att lusläst allt som finns att läsa om ämnet. Att försöka trycka ner någon för den inte har full koll är bara en härskarteknik.
Självklart ska man respektera att folk tänker och tror olika. Vad som är anmärkningsvärt i denna tråd är den retorik som används. Människorna runt Esbjörn beskrivs som så förskräckligt onda och manipulativa. Epitet som används för att beskriva dessa är ord jag aldrig använt som vuxen människa. Ebbotar, det vill säga de som försvara Ebba här tycker att det är helt logiskt att alla på Esbjörns sida är beträdda att gå hur långt som helst, inte av omtanke över Esbjörn utan av hat för Ebba. Det blir svårt att nå varandra i en dialog om ena parten tycker att all kritik mot Ebba är riktat hat.
Citat:
Ursprungligen postat av
WestleyRichards
Media har väl inte skrivet en rad den senaste månaden vilket lutar åt de tror att det är kört för Esbjörn.
Helt rätt. Det betyder ju inte att detta inte kommer att lyftas upp till ytan igen. Om du tror att Ebba kan gå igenom en valrörelse utan att få frågor om detta så är du naiv. Alla människor får leva med sina lik i garderoben, de kommer alltid fram och spökar. I synnerhet hos politiker.
Ebbas enda sätt att klara sin politiska karriär är att släppa huset, be om ursäkt och göra en pudel.
På tal om lik i graderingen. Ebba lyckades ju skaka liv i ett lik som inte varit omnämnt på 8 år i Johanns garderob.