Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
När en snart 1 år gammal Toyota med 1000 mil på mätaren bara tappat 40.000 kr under nypris så hör du väl själv att något är galet? Det heter väl att köpa en helt ny bil är den sämsta affär du kan göra? "När du kört ut från bilhallen har bilen tappat halva sitt värde" har du hört det nån gång?
Ja, men det är brist på
tillgång, hur ska du lösa det genom att höja räntan?? Inflation har vi på riktigt när lönerna följer med prisökningen, men det gör dom inte som du själv konstatera.
Nu har iofs aldrig en bil tappat halva sitt värde när den kör ut ur bilhallen, däremot har väl hela första årets värdeminskning samma sekund den rullar ut ur bilhallen, i normala fall. Personligen har jag valt att köpa en 1 år gammal bil av denna anledningen, det gjorde jag i somras med och betalade ca 80k under nypriset på 430k för en välutrustad bil.
Men faktum kvarstår, du löser inget med att höja räntan så vad har ens reporäntan att göra med detta? Som jag ser det sparar svensson pengar på denna situationen eftersom det finns troligtvis inget mer ekonomiskt att göra än att köra runt i sin gamla bil, att köpa ny bil är oftast lyxkonsumption.