2022-01-27, 08:44
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Vad skall man invester i? Oljeföretag?

Rysslandsfonder! 😊
Citera
2022-01-27, 09:08
Medlem
Sämsta januari i börsens historia på grund av vad?

Ryssland kommer inte att anfalla Ukraina. Det vore vansinnigt.

Inflationen kommer att dämpas i år och nästa år i och med feds beslut igår.

Fedräntan kommer ej överstiga 2 % då det skulle krascha hela världsekonomin. Så att vi skulle få högre räntor än så är uteslutet.

Allt jag ser är obefogad rädsla på aktiemarknaden just nu. Året kommer sluta väl. Köpläge som jag ser det.
Citera
2022-01-27, 09:19
Medlem
constants avatar
Expressen är snabba i dag - Kanske lite väl snabba:
Citat:
JUST NU: Nytt ras på Stockholmsbörsen
Citat:
Stockholmsbörsen öppnar brant nedåt, med minus 1,8 procent.

Det efter beskedet från Fed-chefen Jerome Powell, som skapat en ny våg av oro för högre räntor på marknaden.
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/det-lutar-at-kursfall-pa-borsen/

En kvart senare var dock "raset" bara -1.18% (OMXSPI). Ett par minuter efter det -0.89%.
Senast redigerad av constant 2022-01-27 kl. 09:25.
Citera
2022-01-27, 09:20
Medlem
Fynda!
Citera
2022-01-27, 09:22
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Hur ser scenariot ut om man fortsätter envisas med att hålla räntan låg och inflationen fortsätter att stiga?

Ja så länge inflationen ligger inom någorlunda marginal med lite sifferfixande så funkar det ju.
Men när riksbankens chef Ingves igelkott* har tuggat på för länge så rinner ju glaset över.
Det konstiga är ju att detta har pågått över hela västvärlden sedan förra krisen 2009.

Nu börjar man ju se en väldig spik:
- Folk har problem att betala elräkningarna. Staten skjuter då till pengar till befolkningen och ökar inflationen än mer
- Åkerier är i uppror då bränslekostnaderna äter upp vinsterna. Demonstration den 28/1 i Sverige. Medborgarna får lägga en större del av lönen till att ta sig till jobbet och inte konsumera mera.
- Svensson får lägga mer pengar på basala varor än "lyxkonsumtion". Kommer matpriserna fortsätta uppåt så får man dra in på något till sommaren. Kanske blir lokala badstranden med matsäck än Tylösand och äta restaurang.

För dom flesta branscher i Sverige har ju satt nya kollektivavtal fram till 2023-2025. Dessa avtal matchar garanterat inte inflationen just nu hur man än räknar på det.

Min bransch får inte tag på folk överhuvudtaget och skriker efter folk. Dom flesta drar utomlands i en mer nischad sektor (facktidningen hade en artikel som skrek: kom hit) eller inom landet där det knappt har funnits en tjänst senaste 10 åren då lönen är så hög, själv bytt till en av dessa två.

Vinnarna är dom som hoppat på börsen och köpt och sålt lägenheter senaste tio åren, men fortsätter inflationen och räntorna höjs gäller det ju att hoppa av i tid. Vi andra som trott på räntehöjningar eller på Riksbanken är dom stora förlorarna.

* https://www.brfekoxen.com/wp-content/uploads/2016/03/riksbankens-igelkott.jpg
Riksbankens igelkott från 2016, och den här har ju fortsatt ytterligare fem år till dagens dato men hittade ingen uppdaterad version.

Vem är vinnaren om två år? Eller blir dom flesta förlorarna?

Edit: https://www.teknikforetagen.se/contentassets/de527cb4dfae4c00bd8cd7830417576c/igelkotten-var-fardigritad.png

Uppdaterad Riksbanks igelkott.
Senast redigerad av sebno1 2022-01-27 kl. 09:28.
Citera
2022-01-27, 09:33
Medlem
Det är i nedgång man ska investera inför uppgången.

Alternativt sitta still i båten.

Nedgångar brukar följas av uppgångar.
Citera
2022-01-27, 09:38
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
I brist på bättre argument påför du mig negativa egenskaper, att jag skulle vara dålig på matematik och logik. Mitt kapital talar för motsatsen. Med det sagt kan man med legitimitet ifrågasätta om din mentala ålder släpat efter ett decennium mot din fysiska dito.

Håll dig till sak och påstående du slängt ur dig.
Först säger du att kraschen kommer var 7e år - nu är det cirka var 7e år.
Jag bad dig förtydliga när förra "kraschen" var så vi kan enas om när nästa krasch kommer att infinna sig - vilket du vet med säkerhet - korrekt?

Vidare påstår du att ingen kan förekomma en krasch - likväl finns det dem som säljer av innan en krasch, inte på grund av slumpen, men tack vare kunskap. Kvarstår frågan hur du kunde vräka ur dig något så korkat.

Jag hoppas du är lika stor i orden och attityden IRL som du är här på FB, ja?
Förra kraschen var i mars 2020, -30% corona. jag sålde allt i september 2019 och tankade fullt i mars 2020 så jag "förutsade" den kraschen dock 6 månader för tidigt.

Om någon exakt kan förutsäga en krasch eller en bubbla så blir han miljardär. Finns inte många sådana om du tänker efter.

Håll med om att det saknar logik att håna att jag skriver här på FB, när du själv gör det.

Övrigt kan jag inte tolka din text som frågor, det är bara luddigt och ofokuserat.
Citera
2022-01-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.

Handlar om centralbankernas stimulanspaket! Nu slutar dom upp med kvantitativa lättnader. Sen höjs räntan. Då väljer investerare att diversifiera från aktier till räntebärande placeringar. Alltså går pengar från aktiemarknaden till obligationsmarknaden samt statsväxlar. Därav "raset"!
Citera
2022-01-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Handlar om centralbankernas stimulanspaket! Nu slutar dom upp med kvantitativa lättnader. Sen höjs räntan. Då väljer investerare att diversifiera från aktier till räntebärande placeringar. Alltså går pengar från aktiemarknaden till obligationsmarknaden samt statsväxlar. Därav "raset"!

Och vad har dessa för reell avkastning? Dvs inflationsjusterat.
Citera
2022-01-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Och vad har dessa för reell avkastning? Dvs inflationsjusterat.

Inte mycket, kring 2 procent historiskt på svenska obligationer och statsväxlar. Men bättre än att tappa 10 procent på aktiemarknaden!
Citera
2022-01-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Räntorna lämnas oförändrade när priserna på konsumentprodukter ökar i den snabbaste takten på 40 år. Var inte som man sa att det kulle vara tillfälligt då det bara ökar och ökar för varje månad. Det är inte med småsummor heller.

Honda Civic 2022 (ny)
Tillverkarens riktpris: 28,315$
Pris hos en Hondahandlare: 48,795$

Corvette 2022 (ny)
Tillverkarens riktpris: 88,655$
Pris hos Chevrolethandlare: 138,000$

Så det är liksom från den vardagliga utländska bilen till en inhemsk sportbil priserna skenar.

Matpriserna upp 6.7% från november 2020 till november 2021. Men köttpriserna har stigit, fläsk upp 14% och rött kött 20% (!) och matpriserna fortsätter stiga.
https://time.com/6139127/u-s-food-prices-monopoly/

I detta skede så väljer alltså FED att inte höja styrräntan, måste ju gå upp ett ljus för alla vad det är man är rädda för skall hända ifall räntan stiger. Det har ju såklart med börsen att göra.

Verkar ju inte som att marknaderna i USA tog ett glädjeskutt idag precis över detta märkliga besked.
Varför skulle tillgången på nya bilar öka för att riksbanken höjer räntan? Tvivlar dock på att genomsnittspriset på en ny Honda Civic ligger på 48k, snarare priset någon kanske är villig att betala för att få den direkt istället för vänta nån månad, det är knappast "riktig" inflation.

Problemet är restriktioner och pandemitrams, ta bort alla restriktioner, sluta testa folk, återgå till det normala. Danskarna och Norrmännen har förstått detta nu, tyvärr är Kineserna fortfarande inne i sitt noll-covid-fall tjafs så det är ett bekymmer...
Citera
2022-01-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Inte mycket, kring 2 procent historiskt på svenska obligationer och statsväxlar. Men bättre än att tappa 10 procent på aktiemarknaden!

Så på lång sikt så är det en extrem förlust jämfört med börsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in