2022-01-27, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av czxq
Amfetamin stärker immunförsvaret när man är sjuk. Varför vet jag inte. Får denna information andligt från en trovärdig källa så för mig råder inga tvivel.
Men det har ju använts förr vid t.ex förkylning. Missbruk är självklart inget bra.

En till studie.
"We report the first evidence that meth significantly reduces, rather than increases, virus propagation and the susceptibility to influenza infection in the human lung epithelial cell line"

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0048335

Amfetamin i ADHD-medicin frigör samma hormoner vad jag vet.

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120621223525.htm

"In the new study, the investigators were able to show that the massive redistribution of immune cells throughout the body was orchestrated by three hormones

The general pattern, Dhabhar said, was that norepinephrine is released early and is primarily involved in mobilizing all major immune-cell types -- monocytes, neutrophils and lymphocytes -- into the blood. Epinephrine, also released early, mobilized monocytes and neutrophils into the blood, while nudging lymphocytes out into "battlefield" destinations such as skin."
Senast redigerad av czxq 2022-01-27 kl. 05:05.
Citera
2022-01-27, 05:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det undrar jag också. Dödligheten är också 91% lägre jämfört med Delta. Antingen hittar de på eller så måste det röra sig om extremt gamla människor de tillskriver covid igen. ”Med” corona 🙄

Har haft Omicron och det var på inget sätt konstigare än en lättare influensa. Jag har inte ens hostat. Klart man undrar vad fan hypen handlar om.
Det är svårt att se i slutenvården för där finns inget bra register, i alla fall som jag känner till. Men på IVA om vi ser på SIR så ökar inläggningarna framförallt hos barn. Det har aldrig vait så många inlaggda barn där som nu.

För att sätta det lite i perspektiv.

Det senaste året har det vårdats 47st 0-9 åringar på IVA. 21 av dem är registrerat ny inlagda i januari och alla som följer SIR vet att SIR har ordentliga eftersläpningar. Tilläggas kan att drygt hälften av dessa barn inte har någon känd riskfaktor.

Sedan är det ju helt galet läge på skolorna nu när det gäller smittspridning.

Du tror väl inte alla får exakt samma sjukdoms bild som du. Var glad om du slapp frossan eller de mer jobbigare symptomen.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-27 kl. 05:50.
Citera
2022-01-27, 05:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är svårt att se i slutenvården för där finns inget bra register, i alla fall som jag känner till. Men på IVA om vi ser på SIR så ökar inläggningarna framförallt hos barn. Det har aldrig vait så många inlaggda barn där som nu.

För att sätta det lite i perspektiv.

Det senaste året har det vårdats 47st 0-9 åringar på IVA. 21 hav dem är registrerat ny inlagda i januari och alla som följer SIR vet att SIR har ordentliga eftersläpningar. Tilläggas kan att drygt hälften av dessa barn inte har någon känd riskfaktor.

Sedan är det ju helt galet läge på skolorna nu när det gäller smittspridning.

Du tror väl inte alla får exakt samma sjukdoms bild som du. Var glad om du slapp frossan eller de mer jobbigare symptomen.
Även på IVA finns det väl patienter med covid som inte är där för covid. Med ökad smittspridning blir det automatiskt fler med covid, utan att det behöver bli fler för covid.

Dessutom säger antalet patienter inget om hur länge de vårdats där.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-27 kl. 05:53.
Citera
2022-01-27, 05:51
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ingen åsiktsfrihet på Nya Zeeland. En sköterska som anonymt ifrågasatte vaccinering av 5-åringar på sociala medier avslöjades och avskedade.
Under the pseudonym Lauren Hill, qualified nurse L. B. last month posted a message to an antivax group on the social media app Telegram.

In the video she said she was in a rage and called on the prime minister, the Covid-19 response minister and the director-general of health to "cease and desist" in the rollout of the vaccine for five-to-11-year-olds.

B. had also been taking part in events in Dunedin organised by antivax group Voices For Freedom.

At the time she worked for ACC as a clinical advisor and before that spent 15 years working as a nurse.

Multiple agencies investigated the video, including the Nursing Council, which referred B. to a professional conduct committee (PCC).

This week the Nursing Council confirmed to RNZ B. was no longer able to practise as a nurse.
https://www.rnz.co.nz/news/national/460332/covid-19-consequences-hit-nurse-who-threatened-medical-professionals-over-vaccine

Ett tag verkade Nya Zeelands isolerade läge vara en fördel under pandemin. Nu verkar avskärmningen ha fått dem att spåra ur. Måste man tycka det är bra att vaccinera 5-åringar mot omicron? Får man inte tycka annorlunda? Får det inte finnas en demokratisk debatt rörande vetenskapliga och medicinska frågor?

Inte bara orättvist mot sköterskan, det är inte så vetenskap fungerar. Vetenskap fungerar genom att göra sig öppen för kritik och invändningar. Vetenskapen är en process för att närma sig sanningen, en viktig aspekt är att den får ifrågasättas.

Många länder tycks ha missbrukat medicin och vetenskap under pandemin för att köra över demokratiska principer och istället låta inhumana och totalitära förhållningssätt rear their ugly heads.

Vet ni varför vetenskapliga studier publiceras? Faktiskt inte bara för att flashbackare ska slå varann i huvudet med dem, utan även för att göra dem öppna för vidare granskning. När blev det en absolut sanning att 5-åringar bör vaccineras mot omicron?

I Sverige blev en läkare avstängd efter att ha rått några föräldrar att inte vaccinera sitt barn.

Först avskedas alla meningsmotståndare, sen hävdar man att det finns ett konsensus. Men konsensushysteri är inte bra vare sig för vetenskap eller demokrati. Det måste väl få finnas en debatt? Som man bör få ta del i utan att stängas av från sitt jobb?

Gissar att våra regeringstanter idealiserar Jacinda. Hon är nog deras gudinna. Amen.
Ja du kan ju tycka att det är åsiktsfrihet att hota medarbetare med krig och att uppmana alla att skära sönder däck på din arbetsgivares bilar. Sånt kan bara kommunistslödder tycka är åsiktsfrihet.
Citera
2022-01-27, 05:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja du kan ju tycka att det är åsiktsfrihet att hota medarbetare med krig och att uppmana alla att skära sönder däck på din arbetsgivares bilar. Sånt kan bara kommunistslödder tycka är åsiktsfrihet.
Var hittar du uppgifter om krig och däck?

Edit: OK, hittade det.
"We do everything we can to stand in the way of you injecting this poison into our children. We will rip the bribes from your hands, we will slash your tyres, and we will remove the poison from the truck. This is not inciting violence, this is inciting self-defence, especially for our youngest people.

"So cease and desist now, because this is war. And to the doctors and nurses that are still allowing this to happen, that have seen what is happening in the hospitals and refuse to speak out, I do not consider you a colleague, I consider you an enemy," she said during the two minute and 23 second long rant.
Men hon vill ju bara skydda barnen, varför skulle det vara fel? Tycker du själv att 5-åringar ska vaccineras på grund av omicron? Vem är egentligen skurken här?

https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-delta-outbreak-dunedin-nurse-apologises-for-online-threats-to-attack-vaccination-buses/CCYS2UJD5MQNKQW2Q4MHUTCF6Y/
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-27 kl. 06:01.
Citera
2022-01-27, 06:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Även på IVA finns det väl patienter med covid som inte är där för covid. Med ökad smittspridning blir det automatiskt fler med covid, utan att det behöver bli fler för covid.
Vet inte det. Undrar om det själv. SIR är ju ett eget unikt register som även följer Influensan och RS. Statistiken för IVA hämtas från SIR.

Medans registret från slutenvården står fohm för och som jag förstår det är de de som sammanställer den likt de gör för smittade och avlidna.

Det går ju inte att jämföra SIRs förmåga att göra statistik med fohm.

Alla artiklar jag har läst har handlat om att det är slutenvården som inkluderar ett stort antal med. Jag har aldrig läst att det skulle även gälla SIR.

Men jag vet inte och har någon info om detta skulle det vara av stort intresse.

Om vi tar Israel som har skenande smitta likt oss har det en helt galen utveckling på IVA. Den bara rusar i höjden men det gör den inte här. Här ligger ju IVA på en platå. Är inte detta en smula konstigt? Jag skulle gissa på att Israel definitivt ta med alla som vårdas enbart med. Men borde det inte se lika dant ut här också om vi tog med med?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=ICU+patients&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE

Sedan finns det ingen annan åldersgrupp som har samma ökning på IVA som barnen.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-27 kl. 06:14.
Citera
2022-01-27, 06:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vet inte det. Undrar om det själv. SIR är ju ett eget unikt register som även följer Influensan och RS. Statistiken för IVA hämtas från SIR.

Medans registret från slutenvården står fohm för och som jag förstår det är de de som sammanställer den likt de gör för smittade och avlidna.

Det går ju inte att jämföra SIRs förmåga att göra statistik med fohm.

Alla artiklar jag har läst har handlat om att det är slutenvården som inkluderar ett stort antal med. Jag har aldrig läst att det skulle även gälla SIR.

Men jag vet inte och har någon info om detta skulle det vara av stort intresse.

Om vi tar Israel som har skenande smitta likt oss har det en helt galen utveckling på IVA. Den bara rusar i höjden men det gör den inte här. Här ligger ju IVA på en platå. Är inte detta en smula konstigt? Jag skulle gissa på att Israel definitivt ta med alla som vårdas enbart med. Men borde det inte se lika dant ut här också om vi tog med med?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=ICU+patients&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=ISR~SWE

Sedan finns det ingen annan åldersgrupp som har samma ökning på IVA som barnen.
OK, det kanske är som du säger att de är där för covid. Tycker siffrorna för de yngsta hade stått still länge fram tills nyligen. Kan det ha varit liknande förra vintern, att det är under den här tiden på året barn ofta har problem, liksom med andra luftvägsinfektioner? Får hoppas att de inte är alltför sjuka. Siffrorna säger ju inget om hur länge de ligger där.
Citera
2022-01-27, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja du. Enligt "expertmyndigheten" FHM skulle ju smittan peakat redan för två veckor sedan, men ännu märks ingen avmattning. Tvärtom.

Så här uttrycker andra experter sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K0L3w/tre-experter-om-nya-omikronvarianten-kan-bli-mer-utdraget

Jag tror inte det här kommer vara över i närtid. Jag tror hela februari kommer präglas av mycket hög smittspridning.
Inte för att jag frågade dig om resultatställningen i din egna lilla vadslagning med Fhm... Men det ser ändå ut som att FHM kommer vinna, (de är 2veckor ifrån just nu) jämfört med din gissning som är typ 5 veckor ifrån (jo du har basunerat ut månadsbryyyytet även om du försöker förtränga det för dig själv) .
Inget talar för att du landar som vinnare just nu. Vi peakar troligen inom kort, om vi inte redan gjort det.

Hursomhelst, jag tror att en apa hade gissat bättre än dig (och säker bättre än många av Fhm prognoser map c19).

PS. Jag frågade dig om. ett expertutlåtande ang hur många miljoner svenskar som potentiellt skulle bära på c19 samtidigt om smittspridningen av C19 fortsätter öka i 5 veckor till, till "månadsbrytet feb/mars ". Måste väl bli många miljoner svenskar smittade samtidigt?
Citera
2022-01-27, 07:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
OK, det kanske är som du säger att de är där för covid. Tycker siffrorna för de yngsta hade stått still länge fram tills nyligen. Kan det ha varit liknande förra vintern, att det är under den här tiden på året barn ofta har problem, liksom med andra luftvägsinfektioner? Får hoppas att de inte är alltför sjuka. Siffrorna säger ju inget om hur länge de ligger där.
Om vi ska sätta det lite mer i perspektiv.

Januari 2022 vårdades det hitintills registrerats 21 st barn 0-9 år på IVA enligt SIR

januari 2021 vårdades det 3st barn 0-9 år på IVA enligt SIR.

Maj 2020 vårdades det 7st barn 0-9 år på IVA enligt SIR.

Jag tog med maj 2020 för det är den månad som det vårdades flest barn på IVA förutom denna månad då.

Under hela pandemin har det avlidit 5 st barn 0-9 år på IVA och en av dessa barn har registrerats avlidna denna månad. Hoppningsvis blir det inte fler. Det är en flicka 7 år gammal som avled nu i januari och hon hade inga kända riskfaktorer.
Citera
2022-01-27, 07:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Dessutom säger antalet patienter inget om hur länge de vårdats där.

Självklart är det så.
Om vi har ca 500 på IVA så kommer med den samhällspridning vi har nu 25-75 av dom ligga där MED Covid inte FÖR.
Citera
2022-01-27, 07:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Finns det några som helst omständigheter under vilka du skulle acceptera öppna skolor och inga restriktioner?

När alla världens sjukdomar är utrotade?

När forskarna uppfunnit odödlighet?

När grisar kan flyga?

När vi har ett effeltivt vaccin mot covid19, effektiva mediciner och förekomsten av covid19 är lika låg i samhället som böldpesten.
Citera
2022-01-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du fick länkar. Varsågod att använd dem. Eller är du för lat?

Skall jag googla eller söka på Aftonbladet menar du?

Det är inte så man länkar kan jag meddela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in