Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Kvinnor är bättre bilförare än män. (Är inte lika ofta iblandade i dödsolyckor, tar färre risker i trafiken osv).
Favorit i repris.
Jag minns så väl den dagen i grundskolan, när lärarinnan uttryckte denna ”sanning”, med ett triumferande flin.
Vi pojkar utbytte skeptiska miner med varandra. Flickorna nickade robotaktigt, som de gör när de sväljer ett påstående med hull och hår.
Jag kunde inte låta bli, utan sträckte upp handen.
Jag uttryckte min förvåning över valet av kriterium; och föreslog istället att skicklighet i att framföra fordonet, inklusive en medvetenhet om bilens dimensioner, vid fickparkering i snåla utrymmen; tillsammans med färdigheten i att läsa av trafiken (vem man släpper in/ger företräde, för att hålla trafiken flytande; användandet av backspegeln) torde vara mer relevanta kriterier.
Jag frågade om användandet av antalet olyckor som kriterium, inte skulle påvisa att en trafikpilot, flygande en rutt för SAS, ansågs vara en skickligare pilot än en stridspilot? Eller en testpilot? (Jag hade ett stort flygintresse).
Jag minns att lärarinnan såg sur ut, tittade bort; och sa att vi pojkar fick minsann acceptera att kvinnor är bättre bilförare. Eftersom hon sagt det.
Diskussioner och ifrågasättanden var inget som uppmuntrades, förutom när det gällde ämnen som hur höginkomsttagares bidrag till samhället, Apartheid; och andra hemskheter.
Vi pojkar diskuterade incidenten senare på dagen. Vi var överens i vår skepsis till att motsvarande slutsats överhuvudtaget nåtts - än mindre nämnts - om det varit så att män hade varit inblandade i färre olyckor än kvinnor.
Vi var elva år gamla; och hade många år framför oss, av taffliga försök av feminister att förnedra oss och vårat kön.
Mina föräldrar fick sedan veta vid det årets kvartssamtal att jag hade ”fel attityd”.
Härliga minnen av den svenska skolan.