2022-01-26, 10:21
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det kanske var slarvigt uttryckt. Likväl kan bankerna låna ut en multipel av inlånat kapital och därmed skapa oändligt mycket pengar eftersom den enes utlåning blir den andres likviditet (eller ens egen, för den delen). Finanspolitik kan påverka hastigheten av det på olika sätt men det finns inget som begränsar hur mycket pengar bankerna trycker.

Nej bankerna kan inte låna ut en multipel av inlånat kapital. De kan låna ut summan av inlåning och eget kapital *.

Möjligen tänker du på att inlåningen uppstår automatiskt när man skapar ett lån. Det är korrekt och banken behöver alltså inte först stå med mössan i hand hos några långivare för att kunna låna ut mer pengar.

Dock sätter fortfarande kapitaltäckningskraven en övre gräns för hur mycket lån banken får skapa. Höjer man kapitaltäckningskraven så måste banken antingen minska sin utlåning eller så måste den ta in mer pengar genom t ex en nyemission.

Har man ett kapitaltäckningskrav på 5% så och banken har 5 miljoner kronor i eget kapital så kan den max låna ut 95 miljoner ytterligare. **

2022-01-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Nej bankerna kan inte låna ut en multipel av inlånat kapital. De kan låna ut summan av inlåning och eget kapital *.

Möjligen tänker du på att inlåningen uppstår automatiskt när man skapar ett lån. Det är korrekt och banken behöver alltså inte först stå med mössan i hand hos några långivare för att kunna låna ut mer pengar.

Dock sätter fortfarande kapitaltäckningskraven en övre gräns för hur mycket lån banken får skapa. Höjer man kapitaltäckningskraven så måste banken antingen minska sin utlåning eller så måste den ta in mer pengar genom t ex en nyemission.

Har man ett kapitaltäckningskrav på 5% så och banken har 5 miljoner kronor i eget kapital så kan den max låna ut 95 miljoner ytterligare. **

Jag tror kapitaltäckningskrav finns inte längre i västvärlden. Läst i nyhet några år sen.
2022-01-26, 17:46
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Jag tror kapitaltäckningskrav finns inte längre i västvärlden. Läst i nyhet några år sen.

Nej du tänker på reservkrav. Det finns inte längre i t ex Sverige och ett antal länder till. USA har det dock formellt kvar t ex.

Reservkravet är idag både onödigt och meningslöst eftersom det bara syftar till att säkerställa likividiet. Sådan har bankerna ändå alltid från centralbanken vid behov. Meningslöst är det eftersom man rundar det så lätt.

Reservkravet skyddar inte heller bankens långivare det allra minsta om banken gör kreditförluster på sin utlåning. Bankens egna kapital skyddar däremot bankens långivare mot kreditförluster.
2022-01-26, 22:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Tycker du att RB’s räntehöjningar inte får något genomslag på fastighetsmarknaden? Inte så konstigt då de inte skett ännu.
Var i texten uttalar jag mig om RB's räntehöjningar?

Om du inte kan peka ut det, så får du nog dra slutsatsen att du har fullt kaos i din hjärna.
2022-01-27, 08:02
Avslutad
Marknaden tuffar på som vanligt. Speciellt i Stockholm.

https://valueguard.se/indexes
2022-01-27, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Marknaden tuffar på som vanligt. Speciellt i Stockholm.

https://valueguard.se/indexes
Fast det gör den väl inte, bostadspriserna ute i landet har bromsat upp och i vissa områden backat.
2022-01-27, 10:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det gör den väl inte, bostadspriserna ute i landet har bromsat upp och i vissa områden backat.

Det är säsongsmässigt starkt med bara 0,2% nedgång i december. https://www.mynewsdesk.com/se/bjurfors_i_sverige_ab/pressreleases/kommentar-till-valueguard-saesongsmaessig-uppgaang-i-december-3157007

Särskilt för bostadsrätter som steg 1,3% säsongsrensat. Rena rallyt för årstiden.

Citat:
Säsongsrensat innebar förändringen däremot en uppgång med 0,9 procent. Priserna på bostadsrätter steg 0,9 procent medan villapriserna sjönk 0,8 procent. Rensat för säsongseffekter innebär det en uppgång med 1,3 respektive 0,7 procent.

Om trenden fortsatt in i januari lär vi se nominella uppgångar på runt 3%+ i nästa rapport. I alla fall på bostadsrätter.

Och från vad jag själv har sett på min lokala marknad kan det mycket väl vara så. Utgångspriserna är högre än förr men bostäderna säljs som smör.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-01-27 kl. 10:47.
2022-01-27, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Säsongsmässigt är nedgången klart mindre ön normalt. Det dippar alltid i dec. Men I Dtockholm fortsatt extremt starkt att ha ökade priser i en månad som vanligtvis faller. Ser på både villor och BR här att allt går som smör
2022-01-27, 14:45
Medlem
vnc-s avatar
Det är extremt tryck på BR i innerstaden. Dåliga lägen och dåliga planlösningar börjar gå för riktigt höga priser, så har det inte riktigt varit sedan 2017 enligt mina spaningar.

Tråkiga 90-tals lägenheter på starrängsringen går för 120.000kr/kvm. Fredhäll börjar närma sig snittpriser på 100.000kr/kvm. Spännande tider, priserna ska upp som förväntat.
2022-01-27, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det är extremt tryck på BR i innerstaden. Dåliga lägen och dåliga planlösningar börjar gå för riktigt höga priser, så har det inte riktigt varit sedan 2017 enligt mina spaningar.

Tråkiga 90-tals lägenheter på starrängsringen går för 120.000kr/kvm. Fredhäll börjar närma sig snittpriser på 100.000kr/kvm. Spännande tider, priserna ska upp som förväntat.

Ja utvecklingen i Fredhäll och Lilla Essingen mfl med standardpriser över 100 per kvm är sinnes. Har du bra utsikt får du nu uppemot 140k per kvm I f-ing Fredhäll.

Även lägenheter direkt utanför tullarna har galen utveckling. Speciellt om det är fina äldre hus. Lägenheter i Alvik i äldre hus går över 100 per kvm och då är det hus med tomträtt och föreningar med urusel ekonomi. Folk har slängt alla sådana aspekter i sjön och budar och budar. Innan pandemin gick Alvik, Fredhäll och Lilla Essingen under utgångspriser. Ofta runt knappt 70 per kvm

Det jag observerar är att Södermalm inte alls hänger med andra stadsdelar. Du kan fortfarande få en fin sekelskiftslya på 50 kvm för 5.5 msek nära Nytorget. Helt otänkbart i andra stadsdelar. Undrar vad detta beror på
2022-01-27, 14:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är säsongsmässigt starkt med bara 0,2% nedgång i december. https://www.mynewsdesk.com/se/bjurfors_i_sverige_ab/pressreleases/kommentar-till-valueguard-saesongsmaessig-uppgaang-i-december-3157007

Särskilt för bostadsrätter som steg 1,3% säsongsrensat. Rena rallyt för årstiden.

Om trenden fortsatt in i januari lär vi se nominella uppgångar på runt 3%+ i nästa rapport. I alla fall på bostadsrätter.

Och från vad jag själv har sett på min lokala marknad kan det mycket väl vara så. Utgångspriserna är högre än förr men bostäderna säljs som smör.

Samtidigt bottnade 3-mån räntan i december. Rensat för ränteeffekten sjönk priserna 6,3% (eller nåt, jag jobbar inte på HOaX).
2022-01-27, 15:36
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja utvecklingen i Fredhäll och Lilla Essingen mfl med standardpriser över 100 per kvm är sinnes. Har du bra utsikt får du nu uppemot 140k per kvm I f-ing Fredhäll.

Även lägenheter direkt utanför tullarna har galen utveckling. Speciellt om det är fina äldre hus. Lägenheter i Alvik i äldre hus går över 100 per kvm och då är det hus med tomträtt och föreningar med urusel ekonomi. Folk har slängt alla sådana aspekter i sjön och budar och budar. Innan pandemin gick Alvik, Fredhäll och Lilla Essingen under utgångspriser. Ofta runt knappt 70 per kvm

Det jag observerar är att Södermalm inte alls hänger med andra stadsdelar. Du kan fortfarande få en fin sekelskiftslya på 50 kvm för 5.5 msek nära Nytorget. Helt otänkbart i andra stadsdelar. Undrar vad detta beror på

Pandemin kan säkert ha skapat nya perspektiv, allt handlar inte längre bara om läge, att ett område faktiskt är trevligt att bo och visats i blir allt mer viktigt.

Lilla Essingen är egentligen ganska trevlig om man bortser från husen på Essinge Brogata med utsikt på Essingeleden. Fina funkishus, mycket grönska mellan husen, bryggor och stråk längs vattnet, många hus med fantastisk utsikt, avskilt och lugnt område, går att promenera till centrala Kungsholmen på hyffsat rimlig tid.

Om man jobbar hemma 3-4 dagar i veckan tror jag Lilla Essingen är ett riktigt bra ställe att bo på. Tidigare tycker jag främst man pratat om Lilla Essingen som ett fattigmansalternativ till Kungsholmen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in