2022-01-26, 15:57
Medlem
medlemsavgifts avatar
Såg faktist en som person som drack ur en hel ölburk idag på systembolaget (stockholm), men vederbörande stoppade ner den urdruckna burken där den stod tidigare, av nyfikenhet så följde jag personen till samma kassa, personen betalade de övriga varorna och tackade för sig, kassörskan önskade en trevlig dag, jag betalde mitt och log efteråt och tänkte, personen kanske ville testa gränserna eller så var det en vana.
Citera
2022-01-26, 16:28
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsavgift
Såg faktist en som person som drack ur en hel ölburk idag på systembolaget (stockholm), men vederbörande stoppade ner den urdruckna burken där den stod tidigare, av nyfikenhet så följde jag personen till samma kassa, personen betalade de övriga varorna och tackade för sig, kassörskan önskade en trevlig dag, jag betalde mitt och log efteråt och tänkte, personen kanske ville testa gränserna eller så var det en vana.

Men hördes det inte när han öppnade ölburken? Det brukar ju låta rejält. Och hur kunde han dricka bland allt folk utan att folk hajade till?
Citera
2022-01-26, 16:37
Medlem
medlemsavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Men hördes det inte när han öppnade ölburken? Det brukar ju låta rejält. Och hur kunde han dricka bland allt folk utan att folk hajade till?

Såg bara när personer halsade med ansiktet vänd mot väggen, det komiska var att det var rätt
mycket folk i stora systembolagets butiksytor, men jag skrattade lite smått ändå, ingen verka bry
sig, kanske är vanligt, personen ville ha nog ha en tidig skatteåterbäring kanske, med all rätt,
personen såg helt vanlig ut, inte kostym nisse eller nåt, men helt vanlig.
Citera
2023-11-10, 08:20
Medlem
Har också sett en del törstiga filurer som sprättat en öl inne på bolaget och sen betalade
i kassan med övriga varorna, diskussion blev men inget hände vad jag vet ...
Citera
2024-01-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du verkar faktiskt ha rätt:

https://lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Hur fungerar det med exempelvis frukt, nötter och godis som säljs i lösvikt? Får man vid kassan uppskatta hur många gram man tror att man mumsat i sig under shoppingrundan?
Citera
2024-01-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahr
Hur fungerar det med exempelvis frukt, nötter och godis som säljs i lösvikt? Får man vid kassan uppskatta hur många gram man tror att man mumsat i sig under shoppingrundan?
Nej, då blir du nog dömd.
Citera
2024-01-06, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahr

Då får du allt väga det först och ta ut en prislapp. Annars är det svårt att hävda sin intention att betala.
Citera
2024-01-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Butiken räknas som offentlig plats gissar jag så det blir brott mot dryckeslagen på allmän plats?
Finns väl ingen lag om förtäring av alkohol på almän plats.
Det brukar styras av kommunala föreskrifter.
Citera
2024-01-06, 12:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Finns väl ingen lag om förtäring av alkohol på almän plats.
Det brukar styras av kommunala föreskrifter.
Stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in