2022-01-18, 17:00
Medlem
medlemsavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Stöld är det definitivt inte, då måste kostnaden för varan vara över 1000 kronor.

2. Är du säker på att det här nödvändigtvis ens är olagligt att t.ex. äta snacks i en butik? Lawline lutar mer åt att det är väldigt svårt att döma någon för det där, och att frågan är betydligt mer komplicerad än du vill få den till: https://lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Samma sak där, ser ofta kunder som knaprar på något inne större matbutiker, olagligt eller ej tillåtet bör väl butiken styra över.
Citera
2022-01-18, 17:04
Medlem
Laureths avatar
Nej du får överhuvudtaget inte dricka på systembolaget, rent tekniskt så får de inte ens sälja till dig om du har druckit. Det är som alla nämnt också stöld att dricka innan du betalar.
Citera
2022-01-18, 17:06
Medlem
Alkohollagen säger annat, systembolaget har inget serveringstillstånd utan får bara sälja så du gör dig till annat brott där men kan inte anklagas för stöld.

I en livsmedel butik kan du i princip stoppa en flaska fanta i fickan och ta fram den vid kassan och betala, går du utanför butiken blir det stöld.
Dvs sista betalningsmöjligheten är kassan.
Butikskontrollantet tar dig oftast utanför butiken för då kan de sätta dit dig, tar de dig innanför så kan du alltid hävda att du tänkte betala
Citera
2022-01-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Vad händer om jag köper en öl på systemet, betalar och behåller kvitto för att sedan gå till ett annat (eller samma) köpa öl igen och de ser jag har en öl i fickan jag inte betalat för (som jag snattat, den förra redan uppdrucken) men visar kvitto att jag hade den sen innan? Hur ska de bevisa ?

Kameraövervakning på bolaget. Blir lätt att bevisa.
Citera
2022-01-18, 17:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
det är knappast snatteri när man har som avsikt att betala för det, snatteri är om man har som uppsåt att inte betala för varan.
Om man dricker upp de i butiken sen ger tomflaskan i kassan å säger jag var törstig så drack den i butiken så är det inte snatteri,
Däremot är det som någon annan sagt olagligt att dricka alkohol på offentlig plats.

Sen är det kanske inte vidare uppskattat om man öppnar varor och äter och dricker det och personalen kan ju ta illa upp och porta en från butiken men det är inget lagbrott om man betalar för det innan man lämnar butiken.

Du verkar faktiskt ha rätt:

https://lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt
Citera
2022-01-18, 17:14
Medlem
medlemsavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BdZ90
Alkohollagen säger annat, systembolaget har inget serveringstillstånd utan får bara sälja så du gör dig till annat brott där men kan inte anklagas för stöld.

I en livsmedel butik kan du i princip stoppa en flaska fanta i fickan och ta fram den vid kassan och betala, går du utanför butiken blir det stöld.
Dvs sista betalningsmöjligheten är kassan.
Butikskontrollantet tar dig oftast utanför butiken för då kan de sätta dit dig, tar de dig innanför så kan du alltid hävda att du tänkte betala

Borde vara rätt många mammor som kanske åkt fast, som givit sin unge en tablettask under storhandlingen men betalar den i kassan. Med lite humor i det hela, min sambo är kinkig så en starköl inne i bolaget under shoppingrundan men betalar den i kassan.
Senast redigerad av medlemsavgift 2022-01-18 kl. 17:20.
Citera
2022-01-18, 17:25
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det är inte lagligt. Men dom i kassorna orkar inte tjafsa.

Å andra sida är det inte olagligt heller.
Citera
2022-01-18, 17:27
Medlem
johnthedickholmess avatar
Självklart är det lagligt OM du inne har passerat kassorna och visar upp tomburken och betalar för den innan du lämnat butiken. Men du måste ju självklart vara vuxen och ha åldern inne. Massor med folk som provar likörer etc i butiken.
Citera
2022-01-18, 17:32
Medlem
saraswaras avatar
Intressant Det har hänt kanske 5 ggr i mitt liv att jag varit så urbota törstig på sommaren, att jag inte kunnat tålmodigt vänta på evighets köerna framför mig, och därmed druckit lite, eller en hel liter, av något törstsläckande. Med full avsikt att betala för kalaset, givetvis

Jag var SÄKER på att jag inte begått något brott, och nu vet jag iom denna tråd ännu mer säkert det, hehe.
Citera
2022-01-18, 17:33
Medlem
Firewaias avatar
Hur fruktansvärt korkad är man om man tror att man får konsumera varor utan att betala? För du har inte betalat.
"Man jag tänkte göra det!"

Satan vilket hjon TS måste vara.
Citera
2022-01-18, 17:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Butiken räknas som offentlig plats gissar jag så det blir brott mot dryckeslagen på allmän plats?

Det här med alkohol på offentlig plats regleras väl inte i lag utan i lokala kommunala ordingsstadgor?
Citera
2022-01-18, 17:39
Medlem
Om du dricker ölen inna du betalt den så har personalen heller inte haft möjlighet att kolla dit leg. Och det är möjligtvis att betrakta om någon offentlig plats, där alkohol inte får konsumeras.

Oavsett så använder jag denna metod i matbutiker friskt, både i Sverige och utomlands. Har aldrig blivit mött av något negativt från personalen. Och varför skulle man? De får sälja mer, till gagn för de själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in