2022-01-26, 14:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ingenting stoppar spridning av Omikron. Men tre vaccindoser minskar risken att bli smittad av Omikron upp till 70 procent, under 10 veckor. Att bromsa, inte stoppa, spridningen av Omikron är viktigt, åtminstone de närmaste 2 veckorna enligt regeringen och FHM. Bra att du, i alla fall, medger att vaccinen mot covid-19 skyddar emot allvarlig sjukdom. Detta gäller, i synnerhet, efter 3 vaccindoser. Självklart så skyddar genomgången SARS-COV2 infektion i kombination med vaccinering, emot allvarlig sjukdom och mer eller mindre emot att bli smittad.

Vi får se hur det blir med vaccinpassen. Själv är jag för att de behålls till sommaren, och kanske längre än så, och att man kräver 3 vaccindoser för att de skall vara giltiga, när vi når 70+ procent av den vuxna tagit 3 doser vaccin. En uppmuntran till att, så väl vaccinera sig i allmänhet emot Covid-19 som att ta sin tredje dos bromsar smittspridningen och, som du själv medgett, förhindrar svår sjukdom.

Så vill du ha roligt nästa vinter, och gå på stora konserter så kanske du borde ta din första vaccindos, nu!🙂
Att bromsa är detsamma som att dra ut på det, det inser du väl? Det är dessutom tveksamt om myndigheterna ska få använda vaccinpass som styrmedel för att "uppmuntra vaccinering". Då har de nog klart missbrukat pandemilagen och utövar maktmissbruk. Synd bara att fårskallar som du inte reagerar mot sådant oskick. Så sorgligt.
Citera
2022-01-26, 14:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Även Finland har haft liknande tankar som Australien och Nya Zeeland även om det inte varit lika strängt vilket naturligtvis är bra.
Australien och Finland har ungefär lika många fall.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-27..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=new_cases_smoothed_per_million&Met ric=Confirmed+cases&Interval=Cumulative&Relative+t o+Population=true&Color+by+test+positivity=false&c ountry=SWE~EuropeanUnion~FIN~AUS~NZL

Australien och Finland har ungefär samma dödstal.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-27..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=new_cases_smoothed_per_million&Met ric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&Relative+ to+Population=true&Color+by+test+positivity=false& country=SWE~EuropeanUnion~FIN~AUS~NZL

Australien och Finland har ungefär lika många vaccinerade.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-27..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=new_cases_smoothed_per_million&Met ric=People+fully+vaccinated&Interval=Cumulative&Re lative+to+Population=true&Color+by+test+positivity =false&country=SWE~EuropeanUnion~FIN~AUS~NZL

Vad tror du det är som gör att Finland och Australien lyckats bryta smittspridningen, men inte Sverige?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-20..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=new_cases_smoothed_per_million&Met ric=Confirmed+cases&Interval=Weekly&Relative+to+Po pulation=true&Color+by+test+positivity=false&count ry=SWE~EuropeanUnion~FIN~AUS~NZL

Jag har inget svar på frågan utan jag undrar hur du ser på det som har kunskap om både Finland och Sverige.

Det ligger i finnens natur att hålla avstånd samt så har Finland en vida överlägsen sjukvård jämfört med Sverige. Det är huvudorsakerna. Australien med sina drakoniska lockdowns kommer det gå käpprätt åt helvete för, sanna mina ord.
Citera
2022-01-26, 14:38
Medlem
Citat:
Din länk visar väldigt lite om överdödlighet 2021, den analysen är inte färdig ännu.

Euromomo följer överdödligheten bättre än någon annan. Det är deras uppgift. Vad menar du skulle tala för något annat eller sitter du och hoppas? Haha, alltså detta visar vilken inställning ni har. Ni vill verkligen att det ska vara massdöd så ni kan fortsätta predika vaccinet
Citera
2022-01-26, 14:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKnower
I Australien är grejen att de haft i princip noll smitta och lockdowns länge. Nu när Omicron kom, smittas i princip alla. Även vaccinerade och de som tidigare haft smitta.
De har dessutom väldigt dåligt skydd de de flesta inte varit i kontakt med några av de tidigare varianterna.
Citat:
Samma fråga till dig som till nyss till Swan65.
Vad tror du det är som gör att Finland och Australien lyckats bryta smittspridningen, men inte Sverige?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-10-20..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=new_cases_smoothed_per_million&Met ric=Confirmed+cases&Interval=Weekly&Relative+to+Po pulation=true&Color+by+test+positivity=false&count ry=SWE~EuropeanUnion~FIN~AUS~NZL

Jag vet inte, men lite märkligt är det tycker jag.
Finland och Australien är lika, fast det är vinter i Finland och sommar i Australien så Australien borde ju klara sig bättre än Finland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du påstår ju att Sydafrika klarar sig bättre för att deras befolkning är yngre. Du använde ju specifikt ålder som jämförelse. Så jag frågar, varför ska friska unga vaccinera sig?

Sydafrika klarar sig bättre om man bara kollar på antal döda i hela befolkningen - typ per 100.000 då det inte finns lika stor andel äldre i Sydafrika.

För att undvika sånt så kan man istället jämföra per åldersgrupp.

T ex I Sverige är dödligheten för 50-60 år xx,x%.

Hur du kan få detta till att jag påstått att åldern är enda riskfaktorn förstår jag inte.

Det du sysslar med kallas Halmdocka.

Du förvränger andras argument till något absurt och något som de andra verkligen inte påstått och så argumenterar du mot halmdockan (det förvridna och absurda argumentet).

Detta är ett Argumentationsfel och tyder på dålig argumentationsförmåga.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det stämmer knappast. Är Aftonbladets vanliga manipulation av siffror. Följ här istället och sluta läs Aftonbladet då det gör folk dumma i huvudet

https://covidstatistik.se/

Och Sverige har inte haft överdödlighet sedan 2021-02.

Nåja, enligt Euromomo är det faktiskt en liten överdödlighet i Sverige 2022-02, dvs för två veckor sedan.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2022-01-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Den vanliga influensan brukar ligga på ungefärligen 1000 äldre personer i överdödlighet per år.

1100 år 2016. Och länder som Spanien, Frankrike, Italien och Österrike har haft enorm överdödlighet flera gånger om du tittar på Euromomos grafer. 2016/17 är dessa länder markerade som "very high excess mortality".
Citera
2022-01-26, 14:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det ligger i finnens natur att hålla avstånd samt så har Finland en vida överlägsen sjukvård jämfört med Sverige. Det är huvudorsakerna. Australien med sina drakoniska lockdowns kommer det gå käpprätt åt helvete för, sanna mina ord.
Naturligt att hålla avstånd kan absolut vara en faktor, men det är ganska naturligt i Sverige också.
I Australien vet jag inte hur det är.

Finland har bättre sjukvård än Sverige, men hur påverkar bättre sjukvård själva smittspridningen?
Citera
2022-01-26, 14:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag har haft Covid-19 iaf en gång, kanske oxå Omicron vem vet.
Hybridimmunitet finns ej så för mig finns ingen medicinsk anledning att ta vaccin.
Jag tänker inte medicinera mig av andra orsaker, som att gå på bio eller pga grupptryck.

Och ja, iaf vad gäller delta så ger det skydd mot svår sjukdom.
Jag har aldrig förnekat att det har effekt.
Däremot är behovet individuellt.
Om det oxå skyddar mot svår sjukdom i Omicron är däremot osäkert, det kan vara så att Omicron är såpass mild att det inte behövs.
Men om det behövs så lär riskgruppen som har behovet minskat rejält.

Och ja, du kan ha rätt i att pass kan fortsatt krävas om 1 år.
Men det har då ingen proportionell grund i smittskydd

Tur för dig då att regeringen just brukar betona just proponationalliteten. Så vaccinpassen kommer nog att vara avvecklade till sommaren, trots att, även, regeringen verkar reta sig på de ca 13 procent av 12+ åringarna av befolkningen som envisas med att inte vaccinera sig. Själv är jag ganska nöjd när andelen ovan minskat till maximalt 7 procent. Så kanske det kommer att se ut några veckor efter den nationella vaccinationsveckan, och under alla omständigheter till sommaren.
Citera
2022-01-26, 14:43
Medlem
Citat:
Samma fråga till dig som till nyss till Swan65.
Geografi, geografi, geografi.
Citera
2022-01-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sydafrika klarar sig bättre om man bara kollar på antal döda i hela befolkningen - typ per 100.000 då det inte finns lika stor andel äldre i Sydafrika.

För att undvika sånt så kan man istället jämföra per åldersgrupp.

T ex I Sverige är dödligheten för 50-60 år xx,x%.

Hur du kan få detta till att jag påstått att åldern är enda riskfaktorn förstår jag inte.

Det du sysslar med kallas Halmdocka.

Du förvränger andras argument till något absurt och något som de andra verkligen inte påstått och så argumenterar du mot halmdockan (det förvridna och absurda argumentet).

Detta är ett Argumentationsfel och tyder på dålig argumentationsförmåga.

Du vart ägd och insåg att du gjorde bort dig och sitter nu och grinar. Så Dr Campbell sitter och snackar skit när han använder Sydafrika som exempel för att utvärdera Omicron? Du vet förstås bättre?

3/4 ovaccinerade i Sydafrika i ett land med usel folkhälsa och mängder med infektionskänsliga HIV-sjuka och trots detta ingen massdöd under Omicronvågen. Och du sitter och försöker snacka bort det. Baserat på det underlaget, varför ska en frisk 20-åring i Sverige vaccinera sig? Ska en person som genomgått en covidsmitta vaccinera sig? Har de bättre eller sämre skydd än folk som vaccinerar sig?
Citera
2022-01-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nåja, enligt Euromomo är det faktiskt en liten överdödlighet i Sverige 2022-02, dvs för två veckor sedan.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Det är överhuvudtaget ingen exceptionell överdödlighet eller något märkvärdigt. Så ser det ut i princip alla länder till och från även innan corona. Du får börja titta där det blir mörkblått. Men bra försök till revisionism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in