2022-01-26, 12:44
Medlem
Mikropluttans avatar
Till er som anklagar nära och kära - jag förstår er, vi känner oss hemska som kunnat missa detta.
Jag har mina teorier och tankar kring vad som har hänt. Just nu känner jag mig dock förblindad av hat till de båda, så jag måste avvakta med att skriva tills mina tankar blir mer logiska så jag inte drar förhastade slutsatser
Citera
2022-01-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast den långa "brottstiden" (ca 6 veckor) tyder ju på äldre skador och/eller vanvård, typ svält eller något sådant.

Ja men de har väll gjort de fler gånger men denna gången blev de allvarlig.
Citera
2022-01-26, 12:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Jo det är svårt att komma förbi att dom åkte till akuten kl 04:00 för att barnet inte skrek längre?

Håller tummarna att den stackars pojken inte får några men.

Eller åkte ambulans in. Det vet vi ju inte....
Citera
2022-01-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikropluttan
Till er som anklagar nära och kära - jag förstår er, vi känner oss hemska som kunnat missa detta.
Jag har mina teorier och tankar kring vad som har hänt. Just nu känner jag mig dock förblindad av hat till de båda, så jag måste avvakta med att skriva tills mina tankar blir mer logiska så jag inte drar förhastade slutsatser

Även om du inte vill spekulera i vad som hänt angående lilla barnet, har du möjlighet att berätta om paret i övrigt ?
Citera
2022-01-26, 12:52
Medlem
Citat:

Jag anklagar inte nära och kära. Ibland kan de döljas bra samt att han va bara sex veckor. Jah tog inte emot besök alls på typ 5 veckor sen mitt andra barn kom pga Corona. Så det är inte konstigt att ni inget märkt.

Har du hört något mer? Sitter de båda häktade? Vet du om pojken överlever?
Citera
2022-01-26, 12:53
Medlem
Taggads avatar
Citat:
"Risk för fortsatt brottslighet" kan ju vara för att de inte ska kunna åka hem och städa upp brottsplatsen.

Båda föräldrarna brukar anhållas/häktas tills man vet vem av dem som är den skyldige, eller vet säkert att båda är skyldiga, se Hässelby-fallet där mamman släpptes efter en 3 dagar om jag inte missminner mig.

Nja, I häkningsframställan är förkryssat tre anledningar som motiverar häktningarna varav det fetade var vad jag reagerade på med tanke på att brottet synnerligen grov misshandel avser det av myndigheterna nu omhändertagna barnet.
Citat:
X 2 Det finns risk för att den misstänkte genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning

X 3. Det finns risk för att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet.

X 4. För angivet brott är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och det är inte uppenbart att skäl till häktning sak
Citera
2022-01-26, 12:56
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
"Risk för fortsatt brottslighet" kan ju vara för att de inte ska kunna åka hem och städa upp brottsplatsen.
Nej, det kan det inte. Det är ett annat häktningsskäl som heter kollusionsfara.
[/quote]
Citera
2022-01-26, 13:02
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Fast den långa "brottstiden" (ca 6 veckor) tyder ju på äldre skador och/eller vanvård, typ svält eller något sådant.
Nja, jag tror bara att dom inte kan specificera det närmare än så. Någon gång däremellan har det hänt.

Visst, det kan vara som du säger. Just my 2 cents
Citera
2022-01-26, 13:02
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Nej, inte anklaga sig själv. Det är svårt att veta och anhöriga kan inte vara vakter/poliser hela tiden. Det är fullständigt normalt att "dra sig tillbaka" i hemmet när man har ett nyfött förstagångsbarn hemma, man har liksom inte tid att umgås, höra av sig, träffa folk, bjuda hem någon. Och man kan inte riktigt tränga sig på, och man vill inte som anhörig förstöra kontakten genom ev helt ogrundade soc-anmälningar OCH soc brukar inte ta så allvarligt på anmälningar gjorda av anhöriga!

Någon skrev att BVC-besök och hembesök av BVC är "frivilligt", jaa men i princip bara på pappret. Om man struntar i BVC-kontrollerna så brukar i allmänhet en orosanmälan gå iväg till soc. Men under pandemitiden så kanske det varit lättare att "komma undan" BVC-besök.......

Så anklaga inte dig själv....
Citera
2022-01-26, 13:05
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Att det handlar om vitaminbrist eller annat trams kan vi sluta spekulera om, eftersom det faktiskt framkommit i häktningsförhandlingarna att barnet misshandlats sedan sin första levnadsdag.

” Under häktningsförhandlingarna satt pappan med ett mer eller mindre uttryckslöst ansikte och lyssnade när hans advokat berättade för åhörarna om att han motsätter sig häktningen och förnekar brott. Tingsrätten följde åklagarens linje och häktade pappan på sannolika skäl för synnerligen grov misshandel vilket innebär att gärningen bedömdes ha orsakat synnerligt lidande eller varit synnerligt hänsynslöst. Pojken har blivit misshandlad från dag ett.”

Citat:
Hade missat ett inlägg, så du har nog rätt
Citera
2022-01-26, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klocksyndrom
Men notera en sak nu lilla svagbegåvade du. Jag kommenterar bara saker jag VET. Jag kommenterar INGENTING om händelseförloppet då det med stor sannolikhet enbart är R och A som vet exakt hur det har gått till än så länge.

Min TEORI kring detta är att R har blivit svartsjuk på A och tagit ute detta på spädbarnet Tage. Då R och A knappt hade varit ihop 2 månader innan hon blev gravid kan jag tänka mig att R tvekar på att han verkligen är fadern till barnet. Vilket jag också faktiskt spontant gör. Rasmus hade en stark barnlängtan precis som R´s pappa bekräftar tidigare i denna tråden. Rasmus idol är Victor Nilsson-Lindelöf och ville verkligen försöka leva fotbollsproffslivet till och med gjort tatueringar som ska efterlikna hans.

Är det bekräftat att de bara hade varit tillsammans 2 månader när A blev gravid? Han flyttade in där i januari och hon bör ha blivit gravid i mars. Han kan alltså med stor sannolikhet vara fadern till barnet, varför skulle han då inte vara det? R flyttade alltså in hos henne på en gång när de blev tillsammans, om det är bekräftat att de varit tillsammans i 2 månader innan hon blev gravid. Kan han ha pushat henne till att skaffa barn tro? Med tanke på att han enligt uppgifter verkligen ville ha barn. Nu verkar ju A ha ADHD också. Tänker att R pushade henne till att skaffa barn fast hon egentligen inte ville. Vilka "normala" tjejer väljer efter egen vilja att skaffa barn efter så kort tid i ett förhållande? Brukar vara rätt noga med att man skyddar sig också, så tror inte på att det var slarv med det. De närmar sig ändå 30, så man borde veta bättre i början av ett förhållande.

Jag tror att A blev pushad att skaffa barn och för att inte förlora R, eller för att han skrämde henne på något sätt, gjorde hon honom till viljes. När barnet sedan föddes blev allt mer fel. Antingen för att A inte ville ha barn och fick en "knäpp" och/eller så drabbades hon av förlossningsdepression/psykos. Eller så blev faderskapet inte som R tänkte sig när han önskade ett barn, och tog ut det på barnet när det "blev för mycket" för honom.

Att ha barn är inte alltid lätt. Barnet skriker, man vet inte vad som är fel. Man blir frustrerad när inget hjälper. Är man redan labil och/eller har diagnoser kan man kanske inte hantera situationen och tänker inte klart. Kan inte ta ett vettigt beslut och agera rätt i situationen. Istället för att lägga ner bebisen och lämna platsen en stund, som man bör, för att lugna ner sig och sen gå tillbaka och försöka igen, tar man tag i barnet och slår eller skakar. Och sånt händer nog inte bara en gång, utan flera. Och barnet får kontinuerliga skador. Barnet är väl nu ungefär 6 veckor och man har räknat med att brottet pågick ända från början. Så jag tror att man ingripit med skakningar och slag i ren labil desperation/frustration.
Citera
2022-01-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Hade missat ett inlägg, så du har nog rätt

Fast de kan va äldre skador av skakvåld med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto