2022-01-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Handlar det om att en av personerna skakat barnet? Det brukar ju ske titt som tätt att ena föräldern inte orkar med att ungen skriker och då skakar barnet så det får skador.

Möjligt de är skakvåld
Citera
2022-01-26, 10:27
Medlem
Barn som har kolik har de isåfall första 3-4 månaderna så möjligt detta rör sig om skakvåld.
Citera
2022-01-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Om jag förstår rätt så sökte de vård på lördagen. Så antar de tagit barnet dit. Varför är oklart. Kanske hellre söka vård för barnet än riskera åka dit för mord om de inte tagit barnet till sjukhus?

Okej tack. Ja, så kan det va.
Citera
2022-01-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, så är det såklart, men jag garanterar att en varm hand läggs på barnet så ofta det bara går.
Självklart både rörs och pratas det med det lilla barnet och när det mår så bra att det kan hanteras utan att det är plågsamt kommer personal att ha det i famnen vakna stunder
Citera
2022-01-26, 10:32
Medlem
george.sthlms avatar
Vi vet alldeles för lite för att kunna skapa en bild av vad som hänt.

Finns massor av fall där man misstänkt våld mot spädbarn som senare visat sig inte stämma.
Uppdrag granskning hade ett skrämmande reportage där ett ungt par fick båda sina barn
omhändertagna på helt falska grunder från vården.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/varden-orsakade-blamarket-pa-deras-son-polisen-informerades-inte

Fler fall:

https://www.svt.se/nyheter/amne/skakv%C3%A5ld
Citera
2022-01-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milenaas
Hur mår barnet??? De skriver ju knappt ingenting i tidningarna

Det är sekretessbelagt. Vården lämnar aldrig ut skador utan hänvisar till sekretess
Citera
2022-01-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsdiggare
Tittar på föräldrarna på Facebook. Ser helt normala ut. Ungt par. Man undrar ju hur det gått till. Skakat barnen hårt för att få det att somna? Tappat det från skötbordet? Mamman är trakasserad och misshandlad och barnet råkar "komma emellan". Alltså mamman greppar tag i barnet för att skydda sig.... Kan man verkligen bli så förbannad på en bebis att man sätter igång och ger barnet stryk?
Jag har två barn och det har väl aldrig någonsin ens existerat i tanken att ge mina barn smisk eller skaka dem.

Dessutom är det inte första gången barnmisshandel kommer fram i Kalmar. Var inte så långe sen spädbarn blev misshandlat minns jag.
Och vad vill du få sagt med det fetade? Att personer som bor i Kalmar ofta misshandlar spädbarn?
Citera
2022-01-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Självklart både rörs och pratas det med det lilla barnet och när det mår så bra att det kan hanteras utan att det är plågsamt kommer personal att ha det i famnen vakna stunder

Precis. Låg på neo i ett rum med flera platser med mitt barn och det var alltid personal nära de inlagda barnen, även om de var uppkopplade mot olika maskiner och inte flyttbara så fanns personal vid varje plats som pratade med barnen, klappade på dem osv.
Citera
2022-01-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
En 6 veckors bebis sover fortfarande det mesta av dygnet, en svårt skadad bebis lär få mängder av smärtstillande och lugnande och sova i stort sett hela tiden och hanteras så lite som möjligt så att mer smärta inte uppstår

Närhet är livsviktigt för bebisar, så ja, de lär nog se till att det får det.
Citera
2022-01-26, 10:52
Medlem
Vet någon om de fått ngn soc anmälan på sig tidigare? Är ändå förvånad inte sjukhuset märkte något för de är experter på att märka om något inte stämmer och om föräldrar är olämpliga.

Dessutom görs ett läkarbesök också vid 4 v ålder
Citera
2022-01-26, 10:52
Medlem
Jag kan svara för vad jag vet, och jag VET att RP är känd för att vara en knepig jävel. Ingen arbetsgivare ville ha att göra med honom när han stack från Karlskrona. Känd för att vara en jävla pengakåt psykopat som inte kan vara på en arbetsplats mer än några månader. Han kuggade ELVA gånger på sin uppkörning och skrev sitt förarprov med godkänt resultat efter 9 försök.

Han har aldrig hållt på med några droger. Gillar att dricka alkohol dock. Då blir han ännu mer kaxig. Han är väldigt kort. ca 166-170 cm. Skostorlek 39. Hans syster är en mer lyckad fotbollsspelare. Hon spelar i KDFF Allsvenskan. Rasmus tjatade till sig ett kontrakt i Fotbollsklubben Karlskrona. Känd för att bete sig som ett rövhål mot sin omgivning. Tror att han är premier-league -nivå.
Citera
2022-01-26, 10:59
Medlem
Detta står BVC Kalmar

När barnet är 4 veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De följer upp hur barnet mår och utvecklas. Ni pratar utifrån dina frågor och funderingar. Du får berätta om ditt barn och tiden som har varit fram till nu, hur ni har det och hur det är att vara förälder. Ni pratar också om hur barnet mår och vad hen behöver, om sömn, levnadsvanor hos de vuxna och om barnsäkerhet.

Och innan läkarbesöket har de även vart besök varje vecka.

Så frågan är struntade de i besöken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in