Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det är bättre att avvakta. Jag skulle bli mäkta förvånad om vi skulle uppnå någon form av flo9ckimmunitet efter Omikron som man svamlar om i Danmark. Istället bör man se till att fler blir vaccinerade helst med en tredje dos och att även barn blir vaccinerade. Tillsammans med fjärde dos för utsatta och kanske ett bredare vaccin och antivirala tror jag nog att vi kan lämna restriktionerna helt och hållet till hösten.
Finns ingen anledning att skynda på detta särskilt med tanke på alla bakslag vi sett under pandemin.
Jag instämmer: Visst, vi kan få flockimmunitet. Men ökar smittspridning till 400 000+ så blir det samhällsfarligt, i sig. Bättre då att, dels minska ner karantänstiden/tiden för att vara hemma vid mycket milda symptom till 3-4 dagar, få så många som möjligt att ta en tredje vaccindos, samt att få så många som möjligt av de ca 14 procent av 12+ åringarna att, överhuvudtaget börja vaccinera sig mot covid-19. Ett sätt, förutom den nationella vaccinationsveckan i början av mars, är att f.o.m den 15 februari kräva 3 vaccindoser för ett gilltigt vaccinpass. Övriga restriktioner kan ligga som de ligger till slutet av mars.
Men vi får se: Kanske chansar de som Danmark. Kanske blir de stenhårda restriktioner. Men jag tvivlar på det.