2022-01-26, 11:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står nu i Aftonbladet att den nya omikronvarianten sprider sig. Man tror att de som blivit smittade av den första är mottagliga för den andra. Man tror även att vi kan få en utdragen smittvåg med anledning av detta. Kanske inte helt bra att lyfta restriktioner nu?

Jag tycker det hade varit intressant att få veta när vi kan förvänta oss ett uppdaterat vaccin som kan möta de här mutationerna på ett bra sätt.

Ju snabbare vi lyfter restriktioner desto bättre. Hoppas det är detta man annonserar på dagens pressträff.
Citera
2022-01-26, 11:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan hålla med dig om testningen. Varför är det så viktigt att testa när det inte leder till åtgärder? Man släpper ju på karantänsreglerna. Förr var det ett jävla hallå när smittan spreds inom någon verksamhet. Nu kan hälften ligga hemma i feber, men verksamheten ska fortsätta som vanligt. Vad är det då för ide att testa? Ungefär som att det är jätteviktigt att kolla lufttryck och olja i bilen, men man fyller ändå aldrig på om det visar för lite. Inga åtgärder. Känns mer och mer som en dålig teaterföreställning alltihopa.
Ja, testningen har, i det hela stora, har spelat ut sin roll i och med Omikron 1 och 2. Jag har dock kommit på en till möjlig sak de kan ta upp på presskonferensen: Att t.ex ifrån den 15 februari så kommer det att krävas minst 3 vaccindoser för ett giltigt vaccinpass. Detta kan ju vara befogat, då en tredje dos minskar risken för att bli smittad med Omikron med 70 procent, åtminstone i 10 veckor. Detta dämpar iof bara smittspridning av Omikron, men att göra det kanske innebär att vi slipper 400 000+ omikronfall i veckan, vilket skulle innebära att många verksamheter blir hindrade på ett samhällsfarligt sätt. Närmare hälften av den vuxna befolkningen har redan fått sin tredje dos. I mitten av februari skulle det kunna vara, minst, 70 procent.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-26 kl. 12:02.
Citera
2022-01-26, 11:43
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusja
This didn’t age well,
5,6 miljoner hittils

Jaså så om det inte vore för detta virus hade dessa 5,6 miljoner levt idag?

Citera
2022-01-26, 11:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det viktigaste regeringen kan göra just nu är att släppa samtliga restriktioner. Bort framför allt med vaccinpassen som leder oss bort från det demokratiska samhället.

Om regeringen är snabbare på bollen så kan vi kanske få leva "som vanligt" åtminstone fram till senhösten i år. Under hösten förväntas väl samtliga äldre och riskgrupper vaccineras med en dos till och förhoppningsvis räcker det, men vi kan nog räkna med någon form av restriktioner till vintern.
Det är bättre att avvakta. Jag skulle bli mäkta förvånad om vi skulle uppnå någon form av flo9ckimmunitet efter Omikron som man svamlar om i Danmark. Istället bör man se till att fler blir vaccinerade helst med en tredje dos och att även barn blir vaccinerade. Tillsammans med fjärde dos för utsatta och kanske ett bredare vaccin och antivirala tror jag nog att vi kan lämna restriktionerna helt och hållet till hösten.

Finns ingen anledning att skynda på detta särskilt med tanke på alla bakslag vi sett under pandemin.
Citera
2022-01-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bättre att avvakta. Jag skulle bli mäkta förvånad om vi skulle uppnå någon form av flo9ckimmunitet efter Omikron som man svamlar om i Danmark. Istället bör man se till att fler blir vaccinerade helst med en tredje dos och att även barn blir vaccinerade. Tillsammans med fjärde dos för utsatta och kanske ett bredare vaccin och antivirala tror jag nog att vi kan lämna restriktionerna helt och hållet till hösten.

Finns ingen anledning att skynda på detta särskilt med tanke på alla bakslag vi sett under pandemin.

Restriktionerna kan vi lämna redan i slutet på februari, alternativt i början på mars. Vid den tiden har riskgrupperna fått en tredje dos samt alla som faktiskt vill ta en tredje dos.
Citera
2022-01-26, 12:06
Medlem
Offices avatar
Okej boys, några nya siffror angående Omikron Mk. I vs Mk. II?

Har man kommit fram till nåt konkret angående immunitet etc.? Är man lika blottad för Mk. II oavsett genomgången Mk. I-infektion eller ej?
Citera
2022-01-26, 12:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Suck... ingen tror att vi ska få en flockimmunitet som innebär att vi utrotar viruset. Smittan kommer säkert öka i höst igen men vi kommer ha ett brett grundskydd och en viss immunitet tack vare Omikron och en vaccinering av riskgrupper.

Om inte tidningarna skrev krigsrubriker varje dag skulle vi knappt märka av det längre. Jag känner personligen MASSOR med människor som är hemma just nu för Omikron. Utan provtagning hade nog INGEN misstänkt Covid-19 utan en vanligt förkylning eller för vissa en influensa.
Citera
2022-01-26, 12:11
Bannlyst
Citat:

Tvärtom, vi måste förstå att ta tillfället i flykten nu när vi har en bra situation. Att behålla restriktionerna till hösten är väl menat som ett skämt hoppas jag? Hittills har vi inte haft restriktioner någon pandemisommar, oavsett om vi har varit vaccinerade eller inte och det har ändå varit nästintill noll personer på sjukhus. Låt människor leva fritt när det är möjligt, restriktioner över sommaren vore ett övergrepp utan dess like.

När du skriver bredare vaccin så kan jag dock hålla med dig, jag undrar var Nuvaxovid har tagit vägen och varför hör vi inget om Valnevas VLA2001 vaccin, som tydligen ska kunna ge ett bredare skydd. Vi verkar vara inträngda i ett hörn av Pfizers bolag.
Citera
2022-01-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Okej boys, några nya siffror angående Omikron Mk. I vs Mk. II?

Har man kommit fram till nåt konkret angående immunitet etc.? Är man lika blottad för Mk. II oavsett genomgången Mk. I-infektion eller ej?

Det verkar inte så.
Danmarks siffror för återinfektioner har inte ändrat sig sedan intåget av Ba2
Citera
2022-01-26, 12:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jag instämmer: Visst, vi kan få flockimmunitet. Men ökar smittspridning till 400 000+ så blir det samhällsfarligt, i sig. Bättre då att, dels minska ner karantänstiden/tiden för att vara hemma vid mycket milda symptom till 3-4 dagar, få så många som möjligt att ta en tredje vaccindos, samt att få så många som möjligt av de ca 14 procent av 12+ åringarna att, överhuvudtaget börja vaccinera sig mot covid-19. Ett sätt, förutom den nationella vaccinationsveckan i början av mars, är att f.o.m den 15 februari kräva 3 vaccindoser för ett gilltigt vaccinpass. Övriga restriktioner kan ligga som de ligger till slutet av mars.

Men vi får se: Kanske chansar de som Danmark. Kanske blir de stenhårda restriktioner. Men jag tvivlar på det.
Citera
2022-01-26, 12:14
Medlem
Citat:

Varför skulle du bli förvånad över det?
Du tror på allvar att folk som just varit sjuka med omikron blir sjuka direkt?
Om inte så är det just precis flockimmuniteten som motverkar det.
Citera
2022-01-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, testningen har, i det hela stora, har spelat ut sin roll i och med Omikron 1 och 2. Jag har dock kommit på en till möjlig sak de kan ta upp på presskonferensen: Att t.ex ifrån den 15 februari så kommer det att krävas minst 3 vaccindoser för ett giltigt vaccinpass. Detta kan ju vara befogat, då en tredje dos minskar risken för att bli smittad med Omikron med 70 procent, åtminstone i 10 veckor. Detta dämpar iof bara smittspridning av Omikron, men att göra det kanske innebär att vi slipper 400 000+ omikronfall i veckan, vilket skulle innebära att många verksamheter blir hindrade på ett samhällsfarligt sätt. Närmare hälften av den vuxna befolkningen har redan fått sin tredje dos. I mitten av februari skulle det kunna vara, minst, 70 procent.

Då vaccin inte stoppar spridning, 2 doser ger skydd mot svår sjukdom och hybridimmunitet självklart var en bluff för lättlurade så ska pass bort eller så är agendan en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in