2022-01-26, 08:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja visst är det härligt IMBILDEN! Pandemin är snart över och du och jag kan se fram emot en normal vår och sommar. Du kanske till och med vågar åka på någon bilträff eller tar jag i nu kanske?

Du ska se att bara dom slutar testa och kvällspressen tar bort sin statistik så kommer ångesten för dig att släppa kanske lite i alla fall.
Det blev inte många timmars sömn för dig i natt ser jag, måste vara jobbigt...

Jag befarar att pandemin inte alls kommer vara över, utan bara göra en paus. Precis på samma sätt som skett några gånger under de här två åren. Vad tror du regeringen kommer annonsera idag vad gäller åtgärder?
Citera
2022-01-26, 08:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilka av mina profetior har varit fel menar du?

Herregud människa var är din självinsikt? Du har bevisligen haft fel på vartenda ett ord du skrivit sedan denna cirkus började .. helt sanslös är du
Citera
2022-01-26, 08:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Här är ett exempel på vilka som ligger på Covidavdelning.
De som skall föda och som har testat positivt. De är inte inne för att få behandling för Covid med ligger nu på en covidavdelning.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/alla-f%C3%B6dande-p%C3%A5-%C3%B6stra-sjukhuset-smittade-av-covid/ar-AAStYzY?li=BB13k5Br

Fast dom ligger på en covidavdelning men ff på förlossningen, för att avskilja dem från andra patienter. Det är möjligt att de inrättat liknande avdelningar på andra områden, det kan jag inte svara på. Men tidigare var det ju så att man hade intermediär covid för dem som behövde syrgas innan man slussade in dem på IVA för intubering och respirator. Men sjukdomen har förändrats och förhoppningsvis sjukvården med den.
Citera
2022-01-26, 08:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Herregud människa var är din självinsikt? Du har bevisligen haft fel på vartenda ett ord du skrivit sedan denna cirkus började .. helt sanslös är du

...och ändå kan du inte nämna något. Märkligt.
Citera
2022-01-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Detta är förmodligen ingenting jämfört med svininfluensan. Hundratusentals dog av svininfluensan medans uppskattningsvis så kommer inte ens tusen människor att dö av detta.

This didn’t age well,
5,6 miljoner hittils
Citera
2022-01-26, 08:52
Medlem
En anti-vaxer mindre. Menade att Covid är spökhistorier
https://www.dn.se/varlden/coronafornekaren-och-bolsonaros-mentor-dod-i-covid-19/
Citera
2022-01-26, 08:52
Medlem
Snopphanens avatar
Det här kan väl vara bra att påminna om, till de som fortfarande inte tagit de två första doserna.

Citat:
Många tror att det inte finns någon risk med att insjukna i covid om man är i 40-45-årsåldern och inte har några riskfaktorer för övrigt. Men det är till stor del ovaccinerade personer i den åldern vi ser i sjukvården nu. Även om få 40-åringar dör, kan de bli ordentligt sjuka och få långvariga besvär. De som ligger inne är ofta jättesjuka.

Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg
https://www.expressen.se/gt/sa-sager-experterna-om-vaccindos-efter-omikron/

Om man är dubbelvaccinerad och har haft omicron kan man vänta ett par månader före tredje dosen, säger Agnes Wold och Magnus Gisslén i den artikeln.
Citera
2022-01-26, 09:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det här kan väl vara bra att påminna om, till de som fortfarande inte tagit de två första doserna.

Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg
https://www.expressen.se/gt/sa-sager-experterna-om-vaccindos-efter-omikron/

Om man är dubbelvaccinerad och har haft omicron kan man vänta ett par månader före tredje dosen, säger Agnes Wold och Magnus Gisslén i den artikeln.

ja, så ligger det säkerligen till. Det som är besvärande är att immuniteten tycks vara så kortvarig. Det pratas om cirka 3 månader. Oberoende av infektion och/eller vaccination. Stämmer säkert att denna våg börjar klinga av inom några veckor, eller kanske en månad, men vad händer sen? Hinner vi med ytterligare en våg under våren? Hur blir det med uppdaterat vaccin? Jag tror att det i vanlig ordning blir lite lugnare under sommaren. Däremot är det ju stor risk att det hela drar igång igen med svår sjukdom osv till hösten. Gäller ju som sagt att vaccinationsskydden underhålls, men kommer så att ske? Jag är inte så säker på det. Folkhälsomyndigheten har ju ingen vidare historik av att agera proaktivt. Man vidtar inte åtgärder förrän katastrofen närmast är ett faktum. Det är vad jag lärt mig under den här pandemin. Man vill göra så lite som möjligt så sent som möjligt. Antar att anledningen stavas pengar.
Citera
2022-01-26, 09:23
Medlem
Citat:
ja, så ligger det säkerligen till. Det som är besvärande är att immuniteten tycks vara så kortvarig. Det pratas om cirka 3 månader. Oberoende av infektion och/eller vaccination. Stämmer säkert att denna våg börjar klinga av inom några veckor, eller kanske en månad, men vad händer sen? Hinner vi med ytterligare en våg under våren? Hur blir det med uppdaterat vaccin? Jag tror att det i vanlig ordning blir lite lugnare under sommaren. Däremot är det ju stor risk att det hela drar igång igen med svår sjukdom osv till hösten. Gäller ju som sagt att vaccinationsskydden underhålls, men kommer så att ske? Jag är inte så säker på det. Folkhälsomyndigheten har ju ingen vidare historik av att agera proaktivt. Man vidtar inte åtgärder förrän katastrofen närmast är ett faktum. Det är vad jag lärt mig under den här pandemin. Man vill göra så lite som möjligt så sent som möjligt. Antar att anledningen stavas pengar.

Du såg inte siffrorna från cdc?
Dom visade extremt tydligt att naturlig infektion skyddade minst lika bra mot svår sjukdom som vaccin.
Detta kommer innebär att alla som får omikron kommer vara väl skyddade framåt. Kanske inte mot att bli förkylda, men vi har normalt 4 förkylningar per år i vanliga fall..
Förstår inte varför du är så rädd att vaccinets effekt skall avta.
Citera
2022-01-26, 09:24
Medlem
Citat:
Om två månader har alla som nu blivit infekterade förlorat sin immunitet och smittas ånyo av Omikron version 2.o som redan börjat spridas i Danmark som tidigare varit smittade med Omikron. Om två månader skulle det inte förvåna mig om vi har ytterligare mutation att tampas med. Mutationerna kommer bara tätare ju fler som blir infekterade. Det kan mycket väl redan ha hänt. Tänk dig att vi får en variant med Alfans dödlighet och Omikrons smittsamhet, där kanske vaccinet inte heller hjälper. Inte omöjligt att det kommer ske.

Redan börjat spridas? 65-70% av alla fall i Danmark är Ba2.
Inte en tillstymmelse till att återinfektioner har ökat..
Ta det lugnt..
Citera
2022-01-26, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Redan börjat spridas? 65-70% av alla fall i Danmark är Ba2.
Inte en tillstymmelse till att återinfektioner har ökat..
Ta det lugnt..

Jag läste någonstans att de som haft omikron 1 tycks vara mottagliga för omikron 2. Men det kanske var fel?
Citera
2022-01-26, 09:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast dom ligger på en covidavdelning men ff på förlossningen, för att avskilja dem från andra patienter. Det är möjligt att de inrättat liknande avdelningar på andra områden, det kan jag inte svara på. Men tidigare var det ju så att man hade intermediär covid för dem som behövde syrgas innan man slussade in dem på IVA för intubering och respirator. Men sjukdomen har förändrats och förhoppningsvis sjukvården med den.
Jo, det kanske blir semantik. Dvs vad som kallas/klassas som "covidavdelning".
Släpper det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in