2022-01-26, 10:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det som är lite oroande är den extrema smittspridning som sker med Omikron - även om den verkar mycket mildare så blir det ändå fullt på sjukhus.

Sen hur BA1 och BA2 verkar skilja sig åt så att BA1-sjukdom inte ger skydd mot BA2-sjukdom. Innan har vi ju inte sett detta. Blev man sjuk i t ex Beta så hade man ett bra skydd mot att bli sjuk i Delta. Nu är det samma variant som inte ens verkar ge skydd mot olika mutationer inom samma variant.

Då blir det helt plötsligt väldigt många som ska bli sjuka innan det börjar bromsa upp.
Jag tror det är överdrivet. Man har säkerligen viss immunitet mot den andra varianten efter att ha smittats med den första.

Däremot kan nog alla se sig i himmelen efter den flockimmunitet man hävdar vi ska få efter Omikronvågen.

Det vi får hoppas på är att nästföljande varianter är milda.
Citera
2022-01-26, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står nu i Aftonbladet att den nya omikronvarianten sprider sig. Man tror att de som blivit smittade av den första är mottagliga för den andra. Man tror även att vi kan få en utdragen smittvåg med anledning av detta. Kanske inte helt bra att lyfta restriktioner nu?

Jag tycker det hade varit intressant att få veta när vi kan förvänta oss ett uppdaterat vaccin som kan möta de här mutationerna på ett bra sätt.

Det är bara äldre och de i riskgrupp som behöver vaccin.
Citera
2022-01-26, 11:10
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset har ju uppenbarligen muterat. Att viruset är farligt har man ju känt till i två år. Långtidscovid är ju också ett begrepp vi fått vänja oss vid.

Jotack, det många inte fattat är att ganska unga normalviktiga som ej är i riskgrupp kan få långtidscovid.
D.v.s finns fler anledningar att vaccinera sig än att man kan dö eller hamna på IVA. Kan intyga att långtidscovid är för jävligt.

Vet dock inte om det finns exempel på långtidsomicron?
Citera
2022-01-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jotack, det många inte fattat är att ganska unga normalviktiga som ej är i riskgrupp kan få långtidscovid.
D.v.s finns fler anledningar att vaccinera sig än att man kan dö eller hamna på IVA. Kan intyga att långtidscovid är för jävligt.

Vet dock inte om det finns exempel på långtidsomicron?

Har du/har haft ”långtidscovid”? Får jag fråga vilka komplikationer du upplevt?

Man har ju hört folk som forfarande inte fått tillbaka smaken eller kan känna lukt, men jag vet inte om det är speciellt allvarligt.
Citera
2022-01-26, 11:21
Medlem
arbetets avatar
Vilka riskfaktorer finns det för lång-COVID (PASC)? Ny genomgång här:

Multiple Early Factors Anticipate Post-Acute COVID-19 Sequelae
Highlights

Longitudinal multiomics associate PASC with autoantibodies, viremia and comorbidities
Reactivation of latent viruses during initial infection may contribute to PASC
Subclinical autoantibodies negatively correlate with anti-SARS-CoV-2 antibodies
Gastrointestinal PASC uniquely present with post-acute expansion of cytotoxic T cells

SUMMARY

Post-acute sequelae of COVID-19 (PASC) represent an emerging global crisis. However, quantifiable risk-factors for PASC and their biological associations are poorly resolved. We executed a deep multi-omic, longitudinal investigation of 309 COVID-19 patients from initial diagnosis to convalescence (2-3 months later), integrated with clinical data, and patient-reported symptoms. We resolved four PASC-anticipating risk factors at the time of initial COVID-19 diagnosis: type 2 diabetes, SARS-CoV-2 RNAemia, Epstein-Barr virus viremia, and specific autoantibodies. In patients with gastrointestinal PASC, SARS-CoV-2-specific and CMV-specific CD8+ T cells exhibited unique dynamics during recovery from COVID-19. Analysis of symptom-associated immunological signatures revealed coordinated immunity polarization into four endotypes exhibiting divergent acute severity and PASC. We find that immunological associations between PASC factors diminish over time leading to distinct convalescent immune states. Detectability of most PASC factors at COVID-19 diagnosis emphasizes the importance of early disease measurements for understanding emergent chronic conditions and suggests PASC treatment strategies.
https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(22)00072-1#relatedArticles

Om ni har svårt att dra några slutsatser från ovanstående kan jag nog hjälpa er:

Gå och vaccinera er om ni inte redan har gjort det!
Citera
2022-01-26, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror det är överdrivet. Man har säkerligen viss immunitet mot den andra varianten efter att ha smittats med den första.

Däremot kan nog alla se sig i himmelen efter den flockimmunitet man hävdar vi ska få efter Omikronvågen.

Det vi får hoppas på är att nästföljande varianter är milda.

Det viktigaste regeringen kan göra just nu är att släppa samtliga restriktioner. Bort framför allt med vaccinpassen som leder oss bort från det demokratiska samhället.

Om regeringen är snabbare på bollen så kan vi kanske få leva "som vanligt" åtminstone fram till senhösten i år. Under hösten förväntas väl samtliga äldre och riskgrupper vaccineras med en dos till och förhoppningsvis räcker det, men vi kan nog räkna med någon form av restriktioner till vintern.
Citera
2022-01-26, 11:25
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Har du/har haft ”långtidscovid”? Får jag fråga vilka komplikationer du upplevt?

Man har ju hört folk som forfarande inte fått tillbaka smaken eller kan känna lukt, men jag vet inte om det är speciellt allvarligt.
Min brorsa tappade smak/lukt för över ett år sedan och har fått tillbaka uppskattningsvis 10%.
Känner även flera andra som inte är återställda vad gäller smak/lukt. Detta verkar vara ganska vanligt.
Vanligaste långtidseffekten annars är utmattningssyndrom men det känner jag inga som lider av.
Citera
2022-01-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Det har jag hört vaccinerade också fått. Dock ingen med kvarstående besvär. Vaccinerad såsom ovaccinerad
Citera
2022-01-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Min brorsa tappade smak/lukt för över ett år sedan och har fått tillbaka uppskattningsvis 10%.
Känner även flera andra som inte är återställda vad gäller smak/lukt. Detta verkar vara ganska vanligt.
Vanligaste långtidseffekten annars är utmattningssyndrom men det känner jag inga som lider av.

Finns det någon undersökning på hur bra vaccinerna skyddar mot långtidscovid?
Är det t.ex. väldigt ovanligt att förlora smak/lukt om man är vaccinerad?
Citera
2022-01-26, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito

Misstänker att det är vad jag har haft, har varit mycket trött i huvudet under stor del av förra året efter covidinfektion. Vissa dagar har det varit för jobbigt att logga in digitalt i systemen på jobbet på den bärbara datorn, vi jobbar hemifrån och jag låg i soffan och försökte jobba. Aldrig varit med om tidigare. Att räkna ut något i huvudet, som vanligtvis är tämligen enkelt, gick nästan inte. Symtomen pågick samtidigt som jag hade lukt- och smakbortfall, annars hade jag nog tänkt att det var "vanlig" utbrändhet. Numera är symtomen borta, trots att inget annat är förändrat.
Citera
2022-01-26, 11:33
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Grymt intressant fråga. Ingen aning.
Citera
2022-01-26, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena

Det påstås av forskare att smak- och luktbortfall inte är lika vanligt med omikron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in