2022-01-26, 10:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag kan förstå hur du tänker, men frågan du bör ställa dig är nog hur man kan veta "allt" om vaccinen som existerat kortare tid än det virus man säger har funnits alldeles för kort tid för att man skall kunna ha tillräcklig kunskap om det. Viruset är ju också "testat" på miljarder människor, åtminstone sedan 2019.

Överdriv inte så förbannat. Den här så kallade pandemin kommer inom kort att vara obsolet.

Viruset har ju uppenbarligen muterat. Att viruset är farligt har man ju känt till i två år. Långtidscovid är ju också ett begrepp vi fått vänja oss vid.
Citera
2022-01-26, 10:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset har ju uppenbarligen muterat. Att viruset är farligt har man ju känt till i två år. Långtidscovid är ju också ett begrepp vi fått vänja oss vid.
Långtidscovid är sannolikt ett extremt överdrivet fenomen, men visst, jag vet någon enstaka som påstår sig vara drabbad.

Mutationerna kan vi tacka vår skapare för, eftersom de verkar devalvera virusets farlighet.
Du kanske inte känner till att vi har fem olika coronavirus som cirkulerar kontinuerligt och orsakar förkylning.
Så kommer det bli också med det här. Det går naturligtvis inte bättre att utrota detta virus än något av de andra coronavirusen. Du kommer helt enkelt bli tvungen att lära dig leva med det. Låt det inte begränsa dig i din vardag. Du har ju fått din tredje spruta nu också.
Citera
2022-01-26, 10:15
Medlem
Citat:
ja, så ligger det säkerligen till. Det som är besvärande är att immuniteten tycks vara så kortvarig. Det pratas om cirka 3 månader. Oberoende av infektion och/eller vaccination. Stämmer säkert att denna våg börjar klinga av inom några veckor, eller kanske en månad, men vad händer sen? Hinner vi med ytterligare en våg under våren? Hur blir det med uppdaterat vaccin? Jag tror att det i vanlig ordning blir lite lugnare under sommaren. Däremot är det ju stor risk att det hela drar igång igen med svår sjukdom osv till hösten. Gäller ju som sagt att vaccinationsskydden underhålls, men kommer så att ske? Jag är inte så säker på det. Folkhälsomyndigheten har ju ingen vidare historik av att agera proaktivt. Man vidtar inte åtgärder förrän katastrofen närmast är ett faktum. Det är vad jag lärt mig under den här pandemin. Man vill göra så lite som möjligt så sent som möjligt. Antar att anledningen stavas pengar.
Varför gissar du på att det är stor risk (du menar hög sannolikhet?) för svår sjukdom till hösten pga C19? Vad baserar du den gissningen på? Sannolikheten för svår sjukdom för en individ som drabbas av omikronsnuva verkar ju för nuvarande vara att likställa med vanlig bonnaförkylning. Varför skulle det bli värre till hösten? Sannolikhetsmässigt borde viruset mutera till ännu lindrigare variant? Samt gemeneman borde han bättre skydd via fullständigt ellet partiell immunitet (då en växande mängd människor har haft c19 i kroppen i närtid).

ja, att c19 kommer bete sig som alla andra förkylningar (inte minst som övriga coronaförkylningar) i framtiden verkar troligt, inklusive att kan bli smittat av samma förkylningsvirus flera gånger (dock inte troligt under samma "säsong").

Vaccinhysterin kommer nog lägga sig ganska snart, när det sjunker in för folk att C19 numera är att likställa med förkylning. Vaccineringen har nog besparat världen på mycket lidande, inte minst då det gjort att galenskapen kring åtgärder och restriktioner dämpats någon av massvaccineringen. I framtiden räcker det dock att ev vaccinera riskgrupp, övriga hypokondriker tycker jag får betala själv om man vill ha c19 vaccin.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-26 kl. 10:54.
Citera
2022-01-26, 10:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vad tror du om risken för nya mutationer som är ev allvarligare? Kanske där immunitet inte fungerar. Tänk dig wuhanvarianten med omikrons smittsamhet där vaccin eller tidigare immunitet är verkningslös.

Det verkar vara si och så med immuniteten enligt aftonbladets nyhetsflöde:

Citat:
Två tredjedelar av personerna som smittats av omikronvarianten uppger i en ny brittisk studie att de har haft covid-19 tidigare, rapporterar The Guardian.

Forskningsgruppen vid Imperial College i London har gjort PCR-tester på tusentals personer runt om i England, och nästan två tredjedelar, 64,6 procent, av personerna som testade positivt uppgav att de hade haft covid-19 tidigare, enligt studien som publicerades på onsdagen.

Slutsatsen från forskarna är att tidigare infektion kan kopplas till hög risk för återinfektion med omikron. Men de förtydligar också att mer forskning behöves för att kunna specificera om det verkligen handlar om återinfektion, eller om det är så att PCR-testerna fångade upp gamla virusspår.

Studien gör också gällande att infektionsrisken är högre för personer som bor i större hushåll jämfört med singelhushåll, och även för personer med annan etnisk bakgrund.
Citera
2022-01-26, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusja
FHM presskonf klockan 13:00
Någon som vet mer? Kommer det nya restriktioner eller gör vi som I Danmark och tar bort?
Hoppas på det sistnämnda men tror tyvärr på det förstnämnda

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag hoppas på en nedklassning av viruset, avskaffande av vaccinpass, upphöra med testning för alla utom vårdpersonal och att dom tar bort publikrestriktionerna till att börja med.

Men tyvärr gissar jag på något stödpaket kanske, möjligtvis mindre testning.

Jo pandemin är över det är jag säker på. Smittan kommer finnas kvar för alltid och öka på vinterhalvåret men det är inte samma sak som en pandemi.
Bara media slutar skriva spaltkilometer om detta så blir det lugnt.

Det troligaste är väl att de är för uppjagade för att ens tänka tanken att släppa vaccinpasset. Tyvärr, för jag håller med om att informationen borde innehålla information om att vi monterar ner restriktionerna och låter pandemilagen finnas kvar två månader som majoriteten i riksdagen förespråkade.

Tyvärr tror jag att en nedmontering av övriga restriktioner kan resultera i en utökning av användandet av vaccinpass. Har inte något förtroende kvar för regeringens planerande av åtgärder.
Citera
2022-01-26, 10:18
Medlem
Svensk media brukar vara snabba på bollen med att avslöja vad pressträffen kommer handla om, i synnerhet när ytterligare åtgärder ska införas. Nu är det däremot knäpptyst, vad har vi att förvänta oss egentligen?
Senast redigerad av karlenn 2022-01-26 kl. 10:24.
Citera
2022-01-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Långtidscovid är sannolikt ett extremt överdrivet fenomen, men visst, jag vet någon enstaka som påstår sig vara drabbad.

Mutationerna kan vi tacka vår skapare för, eftersom de verkar devalvera virusets farlighet.
Du kanske inte känner till att vi har fem olika coronavirus som cirkulerar kontinuerligt och orsakar förkylning.
Så kommer det bli också med det här. Det går naturligtvis inte bättre att utrota detta virus än något av de andra coronavirusen. Du kommer helt enkelt bli tvungen att lära dig leva med det. Låt det inte begränsa dig i din vardag. Du har ju fått din tredje spruta nu också.

Det som är lite oroande är den extrema smittspridning som sker med Omikron - även om den verkar mycket mildare så blir det ändå fullt på sjukhus.

Sen hur BA1 och BA2 verkar skilja sig åt så att BA1-sjukdom inte ger skydd mot BA2-sjukdom. Innan har vi ju inte sett detta. Blev man sjuk i t ex Beta så hade man ett bra skydd mot att bli sjuk i Delta. Nu är det samma variant som inte ens verkar ge skydd mot olika mutationer inom samma variant.

Då blir det helt plötsligt väldigt många som ska bli sjuka innan det börjar bromsa upp.
Citera
2022-01-26, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Svensk media brukar vara snabba på bollen med att avslöja vad pressträffen kommer handla om, i synnerhet när ytterligare åtgärder ska införas. Nu är det däremot knäpptyst, vad har vi att förvänta oss egentligen?

Jag tror man kommer med lättnader. Vaccinpassen kanske ryker. Hemarbetet kanske man avvaktar med. Kan vara något om besöksantalet.
Citera
2022-01-26, 10:39
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag vet inte. Tänker att återinfektioner borde gå ned om väldigt många på kort tid blir infekterade. Om man blir immun vill säga. Blir man inte immun är det inte konstigt att återinfektionerna inte går ned.

Du har snöat in på att man ska bli immun men det är inte det som intressant utan skyddet mot att bli allvarligt sjuk. Redan med två sprutor är skyddet mot allvarlig sjukdom bra, tre sprutor är ändå lite bättre. Efter infektion är skyddet mot allvarlig sjukdom också väldigt bra.

Det kommer fungera som med andra liknande virus, du har ett visst grundskydd ändå.
Har du haft influensan så blir du inte speciellt sjuk av den året efter. Har du inte haft influensan på 10 år är risken betydligt större att du blir rejält sjuk när du får den. Samma med förkylningar dom muterar runt ditt immunförsvar men du har ändå ett visst grundskydd.
Citera
2022-01-26, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Varför gissar du på att det är stor risk (du menar hög sannolikhet?) för svår sjukdom till hösten pga C19? Vad baserar du den gissningen på? Sannolikheten för svår sjukdom för en individ som drabbas av omikronsnuva verkar ju vara att likställa med vanlig bonnaförkylning. Varför skulle det bli värre till hösten? Sannolikhetsmässigt borde viruset mutera till ännu lindrigare variant?

ja, att c19 kommer bete sig som alla andra förkylningar (inte minst som övriga coronaförkylningar) i framtiden verkar troligt, inklusive att kan bli smittat av samma förkylningsvirus flera gånger (dock inte troligt under samma "säsong").

Vaccinhysterin kommer nog lägga sig ganska snart, när det sjunker in för folk att C19 numera är att likställa med förkylning. Vaccineringen har nog besparat världen på mycket lidande, inte minst då det gjort att galenskapen kring åtgärder och restriktioner dämpats någon av massvaccineringen. I framtiden räcker det dock att ev vaccinera riskgrupp, övriga hypokondriker tycker jag får betala själv om man vill ha c19 vaccin.

Jag tror tyvärr att det finns väldigt många därute i samhället som har föreställningen att vaccinen är den enda anledningen till att de får mild sjukdom. De kommer att kräva fler vaccindoser med jämna mellanrum under en överskådlig tid.

Det är väldigt gynnsamt för läkemedelsbolagen och dess ägare. Svårt att argumentera för något annat eftersom all forskning behöver finansieras och vilka fonder vill dela ut pengar till forskare som vill undersöka om ovaccinerade klarar sig lika bra eller bättre utan vaccin?
Citera
2022-01-26, 10:56
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
ja, så ligger det säkerligen till. Det som är besvärande är att immuniteten tycks vara så kortvarig. Det pratas om cirka 3 månader. Oberoende av infektion och/eller vaccination. Stämmer säkert att denna våg börjar klinga av inom några veckor, eller kanske en månad, men vad händer sen? Hinner vi med ytterligare en våg under våren? Hur blir det med uppdaterat vaccin? Jag tror att det i vanlig ordning blir lite lugnare under sommaren. Däremot är det ju stor risk att det hela drar igång igen med svår sjukdom osv till hösten. Gäller ju som sagt att vaccinationsskydden underhålls, men kommer så att ske? Jag är inte så säker på det. Folkhälsomyndigheten har ju ingen vidare historik av att agera proaktivt. Man vidtar inte åtgärder förrän katastrofen närmast är ett faktum. Det är vad jag lärt mig under den här pandemin. Man vill göra så lite som möjligt så sent som möjligt. Antar att anledningen stavas pengar.

Jag känner de som påstår att de haft omicroncovid tre gånger på mindre än ett halvår, nu vill jag inte sprida anekdotisk bevisföring här men det verkar oförnekligen som att man kan få samma om och om igen? Men är det samma då eller kan det vara omicron 1, 2 och så nåt annat covid?

Jag har ingen åsikt längre om Folkhälsomyndigheten gör rätt eller fel för jag har hunnit byta åsikt flera gånger redan. Nu är jag osäker på om jag vill ta tredje dosen direkt eller vänta lite och se om viruset muterar på nytt i vår och de tar fram ett "uppdaterat" vaccin.

Anledningen stavas pengar: ja anledningen att de monterade ner vården så mycket som de gjort i Sverige, minimalt med beredskapslager och sjukbäddar osv, stavas pengar, rationaliseringar och new public management dvs mycket går åt till dokumentation.
Citera
2022-01-26, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Står nu i Aftonbladet att den nya omikronvarianten sprider sig. Man tror att de som blivit smittade av den första är mottagliga för den andra. Man tror även att vi kan få en utdragen smittvåg med anledning av detta. Kanske inte helt bra att lyfta restriktioner nu?

Jag tycker det hade varit intressant att få veta när vi kan förvänta oss ett uppdaterat vaccin som kan möta de här mutationerna på ett bra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in