2022-01-08, 16:22
  #121
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det beror på. Andra fastighetsbolag som har affärer eller kontor kan ha kortare kontraktstider och därför snabbare höja hyran. SBB har ju framhållit de långa kontraktstiderna som något säkert och som berättigar bolaget till en premie mot andra fastighetsbolag. Här får vi dock se baksidan av det myntet.

Så dumt av SBB att skriva 50-årskontrakt och 25-års kontrakt med olika kommuner utan möjlighet att höja hyran på så lång tid!
Tror du det blir KK?

" SBB:s samhällsfastigheter kännetecknas av långa kontrakt och vi har under senaste åren tecknat både 50-årskontrakt och 25-års kontrakt med olika kommuner."

https://corporate.sbbnorden.se/sv/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-forlanger-rantebindningen-pa-sina-lan/
Citera
2022-01-08, 17:49
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Fint och tack för ditt fina svar! Att som du skriver att de flesta av SBB's hyresavtal är indexerade mot KPI och på så vis inflationssäktade är goda nyheter och känns ju mycket bra i detta läge. Det i kombination med långa hyresavtal blir ju ännu bättre. Det är nog något som de flesta inte känner till så väl och därmed kanske fallet i Fredags? De höjda riktkurserna till trots! Men där analytikerna liksom du är mer insatta i SBB visste de och höjde därför riktkursen efter de fina preleminära vinst estimaten. Visst är det kul att få vara med på denna tillväxtresa och spännande framtid trots en del oros moln står SBB väl rustad!


Jag gissar iofs att det tongivande investerarkollektivet har väldigt bra koll.

Men aktiepriserna kan röra sig kraftigt oavsett om de största ägarna sitter på sina händer.
Det omsattes aktier för knappt en miljard igår och det kan finnas flera anledningar för att köpa eller sälja, fonder kan ombalansera, några spekulerar i nedgång och andra tar hem vinster eller räds ev. ränteuppgångar. En del är ren trading.

Det är inte oväntat att räntefrossan påverkar. Det som är mer svårförståeligt är att väldigt många tyckare som anser att man inte ska bry sig ett ögonblick om positiva värdeförändringar i beståndet nu menar att negativa diton ska tas för givet och bli spiken i kistan för SBB?

Samma personer har ju väldigt svårt att förstå varför en fastighet till 1,1% ränta är värd mer än samma fastighet till 2,4% ränta.
Varför byggrätter har ett värde och påbörjade/avslutade projekt ett?
Hur finansiella transaktioner kan ha ett värde, det gäller väl bara serieförvärvare som bygger spretiga konglomerat?

Vi får helt enkelt bara hoppas att stora institutionella investerare runtom världen i som köper SBBs obligationer förstår iaf hälften så mycket som det samlade finans-twitter vilka har kört sin ”hö-hö”-retorik på Gogge manér i åratal utan att ha ögnat igenom en enda kvartalsrapport.

Med det sagt så skulle jag inte ens försöka spå aktie eller ränteutvecklingen framöver så lyssna inte för mycket på mig, diskuterar bara bolaget i allmänhet och investerarkollektivets fokus kan ändras snabbt.
Citera
2022-01-08, 18:40
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag gissar iofs att det tongivande investerarkollektivet har väldigt bra koll.

Men aktiepriserna kan röra sig kraftigt oavsett om de största ägarna sitter på sina händer.
Det omsattes aktier för knappt en miljard igår och det kan finnas flera anledningar för att köpa eller sälja, fonder kan ombalansera, några spekulerar i nedgång och andra tar hem vinster eller räds ev. ränteuppgångar. En del är ren trading.

Det är inte oväntat att räntefrossan påverkar. Det som är mer svårförståeligt är att väldigt många tyckare som anser att man inte ska bry sig ett ögonblick om positiva värdeförändringar i beståndet nu menar att negativa diton ska tas för givet och bli spiken i kistan för SBB?

Samma personer har ju väldigt svårt att förstå varför en fastighet till 1,1% ränta är värd mer än samma fastighet till 2,4% ränta.
Varför byggrätter har ett värde och påbörjade/avslutade projekt ett?
Hur finansiella transaktioner kan ha ett värde, det gäller väl bara serieförvärvare som bygger spretiga konglomerat?

Vi får helt enkelt bara hoppas att stora institutionella investerare runtom världen i som köper SBBs obligationer förstår iaf hälften så mycket som det samlade finans-twitter vilka har kört sin ”hö-hö”-retorik på Gogge manér i åratal utan att ha ögnat igenom en enda kvartalsrapport.

Med det sagt så skulle jag inte ens försöka spå aktie eller ränteutvecklingen framöver så lyssna inte för mycket på mig, diskuterar bara bolaget i allmänhet och investerarkollektivets fokus kan ändras snabbt.
Twitter är ju en sak och verkligheten en annan. Att lyssna är bra men att förstå är bättre! Att de som du skriver sitter på händerna är en sak och skapar ju lägre free float samtidigt? Det har du rätt i att många vill skapa sin egen verklighet och följer trenden. För min del har jag stort förtroende för ledningen och det räcker gott för min del. Denna misstänksamhet som ibland kan synas över internet mot olika AB är allt som oftast helt oberättigad och baseras mer på användarens eget ego eller osäkerhet. Men bra att komma lite närmare sanningen och ett stort tack för det! SBB lär leva och verka en lång framtid för oss, växa och bli större.
För min del fyllde jag på från säljande händer och tog tacksamt emot dessa aktier som en god skörd från ett fruktträd i Fredags!
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-01-08 kl. 19:23.
Citera
2022-01-09, 17:30
  #124
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Så dumt av SBB att skriva 50-årskontrakt och 25-års kontrakt med olika kommuner utan möjlighet att höja hyran på så lång tid!
Tror du det blir KK?

" SBB:s samhällsfastigheter kännetecknas av långa kontrakt och vi har under senaste åren tecknat både 50-årskontrakt och 25-års kontrakt med olika kommuner."

https://corporate.sbbnorden.se/sv/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-forlanger-rantebindningen-pa-sina-lan/

Brukar räknas upp med en indexering ändå så det är inte så att hyran inte går upp, men den skenar inte…
Citera
2022-01-09, 19:43
  #125
Medlem
Om man skall växa till 300 miljarder.
Så får man idag köpa alla skräpfastigheter till alldeles för höga kostnader.
Det enda som kan rädda denna typ av strategi är en
hög inflation.
Kolla vilka priser som cirkulerar idag på fastighetsmarknaden när flera skall in.
Citera
2022-01-11, 09:56
  #126
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Litet märkligt med en kraftig kursnedgång som reaktion på en omvänd vinstvarning även om det mest berodde på uppskrivning av fastighetsvärdena. SBB sitter med långa hyreskontrakt och mycket bundna räntor så jag är inte det minsta orolig. Dessutom ett P/E-värde runt 6 som väl lär sjunka.
Vinst och p/e bygger helt på uppvärderingar av egna beståndet. Bättre att kolla hur förvaltningsresultatet utvecklar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Visserligen gick aktien upp 132 % under 2021 så det kommer väl en del vinsthemtagningar men på sikt måste väl SBB vara en bra investering. Eller?
Fortsatt vinsttillväxt per aktie bygger helt på att de kan fortsätta köpa offentliga fastigheter till låg ränta.
Citera
2022-01-11, 21:07
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vinst och p/e bygger helt på uppvärderingar av egna beståndet. Bättre att kolla hur förvaltningsresultatet utvecklar sig.


Fortsatt vinsttillväxt per aktie bygger helt på att de kan fortsätta köpa offentliga fastigheter till låg ränta.

Säker på det?

Den prognoshöjning på sisådär 40% kommer ju enligt bolaget själva främst från value-add delen av bolaget. Framförallt pratas det om förvärvet av Sveafastigheter som burit frukt. Det förvärvet gjorde man 2020 och man kan väl gissa sig till att den delen knappast sitter fast i leran.

Man har mycket i pipen när det gäller fastighetsutveckling, redan i somras nämnde Ilija att man har identifierat runt 1,5 miljarder som kommer adderas till resultatet.
Det finns fler förvärv som inte konsoliderats fullt ut och inte berör ”köp av offentliga fastigheter till låg ränta”.. vad det nu ens betyder..

Både Studentfastigheter och Arlandastad känns som investeringar som är hyfsat offensiva, sen har man svalt Solon Eiendom i Norge tagit en rejäl stek i JM och har ett flertal JV (med Titania, Magnolia, Kåpan osv)som tuffar på.

Kommer detta inte bidra till vinst per aktie med tanke på hur god lönsamheten antas vara så vet jag inte vad du menar. Förklara?

Men självklart ska SBB fortsätta köpa fastigheter av det offentliga med, gärna bygga dom själva iofs.
Det har ju även hintats om nya marknader. Kanske dags att byta namn till SBE om nåt år eller så?
Citera
2022-01-11, 21:39
  #128
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Kommer detta inte bidra till vinst per aktie med tanke på hur god lönsamheten antas vara så vet jag inte vad du menar. Förklara?
Det säger sig självt att det är långt enklare att öka vinsten per aktie genom att skala upp verksamheten med förvärv jämfört med att växa genom intäktsökningar eller kostnadsbesparingar i befintlig verksamhet.

Den stora potentialen i aktien ligger därför i att beståndet 3-dubblas till Iljas 300 miljarder. Med sämre marginaler på förvärv kanske aktien hänger med 2,5 ggr. Ökningen av förvaltningsresultatet på befintligt bestånd lär vara obefintligt jämfört med aktiens 150%.

Det finns skalfördelar på kostnadssidan också.

Till skillnad från serieförvärvare (av företag) verkar inte marknaden tagit ut förvärven i förskott.

Allt hänger på fortsatt låg ränta. Slakten av fastighetsbolagen senaste veckan säger det mesta.
Citera
2022-01-11, 21:53
  #129
Medlem
Nya insiderköp och aktien upp idag.
Intressant intervju på Trading Direkt där bla. SBB nämns i positiva ordalag.

https://youtu.be/_JEcr8t__6c
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-01-11 kl. 22:05.
Citera
2022-01-11, 22:02
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det säger sig självt att det är långt enklare att öka vinsten per aktie genom att skala upp verksamheten med förvärv jämfört med att växa genom intäktsökningar eller kostnadsbesparingar i befintlig verksamhet.

Den stora potentialen i aktien ligger därför i att beståndet 3-dubblas till Iljas 300 miljarder. Med sämre marginaler på förvärv kanske aktien hänger med 2,5 ggr. Ökningen av förvaltningsresultatet på befintligt bestånd lär vara obefintligt jämfört med aktiens 150%.

Det finns skalfördelar på kostnadssidan också.

Till skillnad från serieförvärvare (av företag) verkar inte marknaden tagit ut förvärven i förskott.

Allt hänger på fortsatt låg ränta. Slakten av fastighetsbolagen senaste veckan säger det mesta.

Snygg slakt av mitt inlägg! Förstår varför……

Ja det är lättare att växa genom att ohemult förvärva likt konglomeratsbyggarna. Har sett att du ofta talar om att SBB köper fastigheter till 2% direktavkastning men drar alltid samma tråkiga exempel som om det vore hela sanningen.
SBB har en genomsnittlig direktavkastning i sitt bestånd på 4%, t.o.m. min mest negativa kollega säger att man förvärvar till 4%, speciellt när man kan förvärva och kontraktera triple-net på 6%, Trygge Barnehager (NO) tex.
Iofs en affär på knappt 5 miljarder.

Oklart vad du pratar om dock, fastighetsportföljen är runt 125 miljarder(130?), man var än en gång tvungen att sätta ett högt mål eftersom att man gång på gång krossar målen flera år i förtid.

Säger du att målet inte kan nås? Kommer inte fastighetsutvecklingen kunna bidra alls?

Har SBB verkligen alltid tagit den enkla vägen?
Citera
2022-01-11, 22:58
  #131
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Snygg slakt av mitt inlägg! Förstår varför……
Ingen slakt. Gav bara min syn.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja det är lättare att växa genom att ohemult förvärva likt konglomeratsbyggarna. Har sett att du ofta talar om att SBB köper fastigheter till 2% direktavkastning men drar alltid samma tråkiga exempel som om det vore hela sanningen.
Orden "ofta" och "alltid" handlar om något jag skrev en gång, när de köpte skolorna. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
SBB har en genomsnittlig direktavkastning i sitt bestånd på 4%, t.o.m. min mest negativa kollega säger att man förvärvar till 4%, speciellt när man kan förvärva och kontraktera triple-net på 6%, Trygge Barnehager (NO) tex.
Iofs en affär på knappt 5 miljarder.
Det borde bli allt svårare att förvärva hög direktavkastning. Mer nyproduktion som Balder är ett alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Oklart vad du pratar om dock, fastighetsportföljen är runt 125 miljarder(130?), man var än en gång tvungen att sätta ett högt mål eftersom att man gång på gång krossar målen flera år i förtid.
Ja, 125 miljarder är rätt siffra för Q3 2021.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Säger du att målet inte kan nås? Kommer inte fastighetsutvecklingen kunna bidra alls?
Jag pratade om stora potentiella uppsidan på aktien.
Citera
2022-01-12, 21:30
  #132
Medlem
Värderat av vem ?
Värderingsbolag som är med i bluffen att uppvärdera alla dessa bolag som köper nedgångna bestånd med stora infrastrukturella renoveringar.
Skall bli intressant att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in