2022-01-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Funkar den nu?

https://www.brinnforbarnen.se/2022/01/misshandlat-spadbarn-i-kalmar/
Ja den funkar har nyss läst den
Citera
2022-01-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Menar på sjukhuset.. jag hoppas han överlever

Ja jag hoppas att det redan finns en som är med honom på sjukhuset.
Citera
2022-01-25, 23:42
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Läst igenom igen hittar bara det här.

Enligt tidigare rapporter från polisen så vårdas barnet på sjukhus med allvarliga skador, mer än så har inte polisen gått ut med.

https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/112531/par-haktade-for-misshandel-av-sitt-barn-mannen-har-spelat-i-allsvenskan/

Står inget om akuten.
Det står i media att det ska ha varit sjukvården som slog larm efter att barnet har kommit in med de allvarliga skadorna. Det måste betyda att det är akutmottagningens personal som slog larm. Någon annan sjukvård är inte öppen på natten om inte föräldrarna ringde efter en ambulans och det var den personalen som larmade.
Citera
2022-01-25, 23:46
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Lita till att personalen på sjukhuset också vill trösta och rädda. De är erfarna, mår han bättre får han bo hos en jourfamilj genom socialtjänstens försorg om det inte finns anhöriga som kan erbjuda skydd och trygghet.

Exakt!
Gossebarnet får vård- omsorg från eliten, även om de inte är föräldrar, barnet får kärlek och trygghet från sjuksköterskor, barnmorskor, undersköterskor.
Barnen får vara med i bärsele, i bad, i ombyte, i matning, i allt.

Efter tillfrisknande (hoppas vi). så placeras barnet hos en förhoppningsvis, mycket kärleksfull familj

Detta är bra mycket mer än vad gossen har upplevt hittills,
Citera
2022-01-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Jag tror att det handlar om en olycka. Någon har tappat barnet. På fyllan? Det kommer att lösa sig. Min gissning.

Då har de tappat detta barn då regelbundet ? Barnet hade gamla skador också ! Och att tappa ett barn och det blir allvarliga skador är också ovanligt för att ett så litet barn är väldigt mjuk i kroppen . Du läste väl om 1 åringen som pappan slängde nedför reningsverket typ 20m … barnet lever idag fullt frisk och inga men . Så nej men ett kort de kommer att lägga fram när åklagaren vill de ska berätta vad som hänt !
Citera
2022-01-25, 23:51
Medlem
Mikropluttans avatar
Att det handlar om vitaminbrist eller annat trams kan vi sluta spekulera om, eftersom det faktiskt framkommit i häktningsförhandlingarna att barnet misshandlats sedan sin första levnadsdag.

” Under häktningsförhandlingarna satt pappan med ett mer eller mindre uttryckslöst ansikte och lyssnade när hans advokat berättade för åhörarna om att han motsätter sig häktningen och förnekar brott. Tingsrätten följde åklagarens linje och häktade pappan på sannolika skäl för synnerligen grov misshandel vilket innebär att gärningen bedömdes ha orsakat synnerligt lidande eller varit synnerligt hänsynslöst. Pojken har blivit misshandlad från dag ett.”
Citera
2022-01-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Man undrar ju. Har de verkligen varit på BVC? Det är ju frivilligt. Men av vad jag vet så går de flesta dit. Man är ju jättenyfiken som förälder hur barnet växer. Och man vill ju veta om allt är som det ska. Och har de varit där borde ju personalen sett om nåt varit fel med bebisen.
Som alla vet så är det ju Corona helv… tider nu . Barnet är drygt 6 veckor så kanske ett par besök hos barnavårdscentralen har de eller ska ha hunnit med ? Men vill man dölja något så är väl då förkylning / Corona perfekt att skylla på och avboka tider 👍 Barnavårdscentralen är nog extra noggrann under dessa tider med nyfödda
Citera
2022-01-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Det var läkare som slog larm till polisen att de i sin vård har ett spädbarn som behandlas för svåra skador.

Handlar det om att en av personerna skakat barnet? Det brukar ju ske titt som tätt att ena föräldern inte orkar med att ungen skriker och då skakar barnet så det får skador.
Citera
2022-01-26, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Handlar det om att en av personerna skakat barnet? Det brukar ju ske titt som tätt att ena föräldern inte orkar med att ungen skriker och då skakar barnet så det får skador.

Nej. Båda föräldrarna är häktade på sannolika skäl för synnerligen grov misshandel vilket innebär att gärningen bedömdes ha orsakat synnerligt lidande eller varit synnerligt hänsynslöst mot deras 6 veckor gamla spädbarn.
Senast redigerad av Remark 2022-01-26 kl. 00:21.
Citera
2022-01-26, 00:17
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaltochHumle
Åter igen.. skador på ett spädbarn som är 2 månader gammalt handlar det om här. Ett spädbarn är helt i sina föräldrars ansvar här. Har ett spädbarn inkommit med skador som kräver omfattande vård så är dessa avskum skyldiga. Ens om någon annan gjort detta en dem.. du har stenkoll på ett spädbarn om du ens har det minsta innanför pannbenet.
Kan en tvåmånaders möjligen trilla ner från skötbordet? Jag minns inte själv. Däremot trillade en av mina ner från soffan och slog huvudet i ett glasbord. Var nog lite större dock. Vården var väldigt stöttande och sa att det händer olyckor. En helt annan ton här.
Citera
2022-01-26, 00:19
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsdiggare
Tittar på föräldrarna på Facebook. Ser helt normala ut. Ungt par. Man undrar ju hur det gått till. Skakat barnen hårt för att få det att somna? Tappat det från skötbordet? Mamman är trakasserad och misshandlad och barnet råkar "komma emellan". Alltså mamman greppar tag i barnet för att skydda sig.... Kan man verkligen bli så förbannad på en bebis att man sätter igång och ger barnet stryk?
Jag har två barn och det har väl aldrig någonsin ens existerat i tanken att ge mina barn smisk eller skaka dem.

Dessutom är det inte första gången barnmisshandel kommer fram i Kalmar. Var inte så långe sen spädbarn blev misshandlat minns jag.

Tyvärrr det allt för ofta mamman som slår, är delaktig och vek så kom inte med den skiten
Citera
2022-01-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada

Det är ju fett vidrigt. "Hoppas på" alla möjliga skador på kroppen men inte huvudet. Risken är stor att det är trauma mot huvudet. Vad är det för fel på folk? Hoppas barnet klarar sig utan men och blir bortadopterad till någon som vill ha barn men inte kan få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in