Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tror de kommer annonsera borttagande av rekommendationer. Hemarbetsrekommendationen kanske ryker? Hur klokt det nu är att göra i detta läget. Även om Omikron är mildare är det fortfarande en del som blir svårt sjuka så de behöver vård. Är då hundratusentals sjuka samtidigt kan det ju bli ansträngt. Å andra sidan har man ju visat gång efter annan att det finns stor ovilja att tänka och agera förebyggande. Man är mer reaktivt styrd. Jag tror man tänker ta efter Danmark. Bara vild gissning. Jag tycker man borde avvaktat mars ut, men så kommer det nog inte att bli. Tror även man kommer ge upp testning.
Att folk som har möjlighet att jobba hemma också gör det, är ju inte belastande för samhället, dessutom medverkar det till något mindre smittspridning.
Däremot kan regeringen och FHM gå ut med mindre testning. Att satsa miljarder på PCR testning, nu, är vansinningt och meningslöst. Det minskar knappas smittspridningen av Omikron 1 och 2. Smartast är att uppmana alla med milda symptom, utom, möjligtvis de inom vård och omsorg, att stanna hemma bara 3-4 dagar om de känner sig friska nog att jobba.
Tveksamt att de skulle vare sig lätta på eller skärpa restriktionerna i övrigt. Det först nämnda är ju relativt milda och en ganska oproblematisk del av de flestas liv. Det sistnämna är helt meningslöst vad gäller Omikron 1 och 2. Vaccinpassen blir nog kvar tills, åtminstone, slutet av mars, men mera troligt fram till sommaren, givet den planerade vaccinationsveckan i början av mars.
Men jag kan, naturligtvis ha fel. Kanske släpper de på allt eller inför stenhårda restriktioner. Kl. 13 får vi veta!