2022-01-26, 09:35
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo, det kanske blir semantik. Dvs vad som kallas/klassas som "covidavdelning".
Släpper det

Att man delar upp patienter för att minska smittspridning på en avdelning tex förlossningen betyder inte att det klassas som covidavdelning ur vårdperspektiv. Även om medie kan utrycka sig så. Min absoluta närmaste familj förklarar det så. En är läkare och två ssk ..
Citera
2022-01-26, 09:38
Medlem
FHM presskonf klockan 13:00
Någon som vet mer? Kommer det nya restriktioner eller gör vi som I Danmark och tar bort?
Hoppas på det sistnämnda men tror tyvärr på det förstnämnda
Citera
2022-01-26, 09:40
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusja
FHM presskonf klockan 13:00
Någon som vet mer? Kommer det nya restriktioner eller gör vi som I Danmark och tar bort?
Hoppas på det sistnämnda men tror tyvärr på det förstnämnda

"Den 10 januari presenterade statsminister Magdalena Andersson, Socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell nya åtgärder mot covid-19. De nya åtgärderna började gälla den 12 januari."

Från Expressen.
Citera
2022-01-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag läste någonstans att de som haft omikron 1 tycks vara mottagliga för omikron 2. Men det kanske var fel?

Det var någon som skrev att det var möjligt (vilket det såklart är) men i Danmark ligger antal återinfektioner på 3-5% varje dag helt stabilt.. Det finns alltså ingenting som tyder på att så skulle vara fallet. Det borde ju märkas när Ba2 tar över.
Citera
2022-01-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
"Den 10 januari presenterade statsminister Magdalena Andersson, Socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell nya åtgärder mot covid-19. De nya åtgärderna började gälla den 12 januari."

Från Expressen.

??

Det kommer nya idag kl 13, det där är gammalt....

Socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell kallar till pressträff i dag om åtgärder kopplade till coronapandemin.

Pressträffen börjar klockan 13
Citera
2022-01-26, 09:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag befarar att pandemin inte alls kommer vara över, utan bara göra en paus. Precis på samma sätt som skett några gånger under de här två åren. Vad tror du regeringen kommer annonsera idag vad gäller åtgärder?

Jag hoppas på en nedklassning av viruset, avskaffande av vaccinpass, upphöra med testning för alla utom vårdpersonal och att dom tar bort publikrestriktionerna till att börja med.

Men tyvärr gissar jag på något stödpaket kanske, möjligtvis mindre testning.

Jo pandemin är över det är jag säker på. Smittan kommer finnas kvar för alltid och öka på vinterhalvåret men det är inte samma sak som en pandemi.
Bara media slutar skriva spaltkilometer om detta så blir det lugnt.
Citera
2022-01-26, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var någon som skrev att det var möjligt (vilket det såklart är) men i Danmark ligger antal återinfektioner på 3-5% varje dag helt stabilt.. Det finns alltså ingenting som tyder på att så skulle vara fallet. Det borde ju märkas när Ba2 tar över.

Jag vet inte. Tänker att återinfektioner borde gå ned om väldigt många på kort tid blir infekterade. Om man blir immun vill säga. Blir man inte immun är det inte konstigt att återinfektionerna inte går ned.
Citera
2022-01-26, 09:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Tror de kommer annonsera borttagande av rekommendationer. Hemarbetsrekommendationen kanske ryker? Hur klokt det nu är att göra i detta läget. Även om Omikron är mildare är det fortfarande en del som blir svårt sjuka så de behöver vård. Är då hundratusentals sjuka samtidigt kan det ju bli ansträngt. Å andra sidan har man ju visat gång efter annan att det finns stor ovilja att tänka och agera förebyggande. Man är mer reaktivt styrd. Jag tror man tänker ta efter Danmark. Bara vild gissning. Jag tycker man borde avvaktat mars ut, men så kommer det nog inte att bli. Tror även man kommer ge upp testning.

Att folk som har möjlighet att jobba hemma också gör det, är ju inte belastande för samhället, dessutom medverkar det till något mindre smittspridning.

Däremot kan regeringen och FHM gå ut med mindre testning. Att satsa miljarder på PCR testning, nu, är vansinningt och meningslöst. Det minskar knappas smittspridningen av Omikron 1 och 2. Smartast är att uppmana alla med milda symptom, utom, möjligtvis de inom vård och omsorg, att stanna hemma bara 3-4 dagar om de känner sig friska nog att jobba.

Tveksamt att de skulle vare sig lätta på eller skärpa restriktionerna i övrigt. Det först nämnda är ju relativt milda och en ganska oproblematisk del av de flestas liv. Det sistnämna är helt meningslöst vad gäller Omikron 1 och 2. Vaccinpassen blir nog kvar tills, åtminstone, slutet av mars, men mera troligt fram till sommaren, givet den planerade vaccinationsveckan i början av mars.

Men jag kan, naturligtvis ha fel. Kanske släpper de på allt eller inför stenhårda restriktioner. Kl. 13 får vi veta!
Citera
2022-01-26, 09:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Tänker att återinfektioner borde gå ned om väldigt många på kort tid blir infekterade. Om man blir immun vill säga. Blir man inte immun är det inte konstigt att återinfektionerna inte går ned.

Jag skulle säga att det handlar om folk som haft delta och alpha.
Det är ju ungefär 3-5% i Danmark..
Citera
2022-01-26, 09:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag hoppas på en nedklassning av viruset, avskaffande av vaccinpass, upphöra med testning för alla utom vårdpersonal och att dom tar bort publikrestriktionerna till att börja med.

Men tyvärr gissar jag på något stödpaket kanske, möjligtvis mindre testning.

Jo pandemin är över det är jag säker på. Smittan kommer finnas kvar för alltid och öka på vinterhalvåret men det är inte samma sak som en pandemi.
Bara media slutar skriva spaltkilometer om detta så blir det lugnt.

Vad tror du om risken för nya mutationer som är ev allvarligare? Kanske där immunitet inte fungerar. Tänk dig wuhanvarianten med omikrons smittsamhet där vaccin eller tidigare immunitet är verkningslös.
Citera
2022-01-26, 09:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Vaccinmotståndarna brukar ju alltid referera till dessa långtidseffekter, trots att vaccinen har blivit testade sedan maj år 2020 och använda över hela världen sedan december år 2020. Att däremot supa i sig ett muterat kinesvirus som bara varit känt i någon månad har man inga som helst problem med. Då är det "naturligt". Helt otroligt inkonsekvent måste jag säga.
Jag kan förstå hur du tänker, men frågan du bör ställa dig är nog hur man kan veta "allt" om vaccinen som existerat kortare tid än det virus man säger har funnits alldeles för kort tid för att man skall kunna ha tillräcklig kunskap om det. Viruset är ju också "testat" på miljarder människor, åtminstone sedan 2019.

Citat:
Jasså, så du ska ut på LOOOOKAAAAAAL du. Ja, du får väl ha det så skojigt då. Ska tänka på dig när nu ligger på det kalla betonggolvet och hostar lungorna ur dig i någon sjukhuskorridor.
Överdriv inte så förbannat. Den här så kallade pandemin kommer inom kort att vara obsolet.
Citera
2022-01-26, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att folk som har möjlighet att jobba hemma också gör det, är ju inte belastande för samhället, dessutom medverkar det till något mindre smittspridning.

Däremot kan regeringen och FHM gå ut med mindre testning. Att satsa miljarder på PCR testning, nu, är vansinningt och meningslöst. Det minskar knappas smittspridningen av Omikron 1 och 2. Smartast är att uppmana alla med milda symptom, utom, möjligtvis de inom vård och omsorg, att stanna hemma bara 3-4 dagar om de känner sig friska nog att jobba.

Tveksamt att de skulle vare sig lätta på eller skärpa restriktionerna i övrigt. Det först nämnda är ju relativt milda och en ganska oproblematisk del av de flestas liv. Det sistnämna är helt meningslöst vad gäller Omikron 1 och 2. Vaccinpassen blir nog kvar tills, åtminstone, slutet av mars, men mera troligt fram till sommaren, givet den planerade vaccinationsveckan i början av mars.

Men jag kan, naturligtvis ha fel. Kanske släpper de på allt eller inför stenhårda restriktioner. Kl. 13 får vi veta!

Kan hålla med dig om testningen. Varför är det så viktigt att testa när det inte leder till åtgärder? Man släpper ju på karantänsreglerna. Förr var det ett jävla hallå när smittan spreds inom någon verksamhet. Nu kan hälften ligga hemma i feber, men verksamheten ska fortsätta som vanligt. Vad är det då för ide att testa? Ungefär som att det är jätteviktigt att kolla lufttryck och olja i bilen, men man fyller ändå aldrig på om det visar för lite. Inga åtgärder. Känns mer och mer som en dålig teaterföreställning alltihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in