2022-01-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Därför att man behöver genomgå infektion. Förutom dom risker som infektion innebär för hälsan, så innebär infektion att man kan sprida viruset vidare till andra. Man blir alltså delaktig i den smittspridning som övriga samhället försöker bromsa.

Nu fortsatte du med ditt fula beteende att tillskriva mig åsikter. Jag tror inte att jag kan förhindra virusets spridning. Jag försöker bara vara delaktig till att bromsa smittspridningen, så att fler hinner få sina påfyllnadsdoser vaccin innan dom utsätts för viruset.

Tack för länk! Individer som har genomgått infektion har alltså ingen påvisbar nytta av vaccin efter infektionen. Det hade varit värdefullt att veta i början av vaccineringen, när det rådde brist på vaccindoser.

Riskgrupperna stod först i kön för att få vaccin, precis som det ska vara.

Det är helt och hållet du som bestämmer huruvida du ska känna dig trygg i ditt val. (Huruvida du verkligen är trygg är en annan fråga.)

Nu fortsätter du att argumentera mot en åsikt som du har tillskrivit mig. I inlägget som du svarade på, så förklarade jag att jag räknar med att någon gång få viruset.

Jag har insett att du skiter det.

Hur kan du tolka mitt inlägg på det sättet? Jag anser inte att jag har anledning att vara rädd för viruset. Att jag är försiktig, är av omtanke mot omgivningen, och för att alltför många sjukfall på kort tid skulle skapa bekymmer för samhället. Min omtanke kommer att minska när alla har haft möjlighet att få påfyllnadsdoser med vaccin.

Hela Sverige smittas just nu av denna förkylning. Vart ser du att det är kaos på sjukhusen? Västmanland hade exempelvis inte en enda Omicronpatient. Hur ska du minska spridning av ett virus som sprider sig med extrem effektivitet? Du får köra Kina zero covid policy 😂

Omicron är det bästa som hänt. Långt bättre än vaccinet.

Nej, du skiter i omgivningen. Du skrev ju det. Du bryr dig bara om dina sektmedlemmar. De som inte tagit ditt heliga vaccin är mindre värda i dina ögon, lite som hur tyskarna såg på judarna. Ni är kvar i 30-talets stöveltrampande mentalitet.
Citera
2022-01-26, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Spelar väl ingen roll? Att vi haft skolan öppen är väl det bästa Sverige gjort och så gott som alla andra länder följde vårt exempel efter första vågen.

Det är tack vare vaccinet som vi kunde ha så pass öppet som vi hade fram till Omnikron.

Men nu är det dags att öppna upp, precis som Danmark gör. Den här senaste varianten sprids som en gräsbrand och är helt harmlös.

Hur vet du att den är harmlös? Har ju bara varit känd i kanske två månader ännu. Kom till i Europa för drygt en månad sedan. Vad vet du om långtidseffekter?
Citera
2022-01-26, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu handlar det ju inte om det, utan huruvida smittan sprids mellan skolbarn.

Det är klart att den sprids mellan skolbarn. Precis som alla andra virus, men den är inte farlig för de grupperna och skolbarn har ju en fritid också. Den här smittspridningen som sker nu är oundviklig. Hälften av alla som blir sjuka i den här vågen har redan blivit det. Många har också ett tillräckligt skydd för att inte bli sjuka.
Citera
2022-01-26, 00:04
Medlem
Citat:
0-49 år är ett brett spektrum. Att vaccin på samhällsnivå gjort stor nytta är väl ingen att bråka om. Även om risken att dö i Covid för en 45-åring är låg så är risken för behov sjukhusvård verkligen inte försumbart om man tar hänsyn till hur många människor det finns i gruppen +40. Det är lätt att stirra sig blind på dödstal, men den stora grejen har väl ändå varit en överbelastad sjukvård.

Sen kan man ju diskutera nyttan med att folk yngre än 30 behöver vaccinera sig. Efter 40 stiger risken ganska brant.

Jo, men då är vi fast i perioden för Alpha och Delta. Jag vill hävda att situationen ser helt annorlunda efter att Omicron äntrat scenen.
Citera
2022-01-26, 00:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Om två månader har alla som nu blivit infekterade förlorat sin immunitet och smittas ånyo av Omikron version 2.o som redan börjat spridas i Danmark som tidigare varit smittade med Omikron. Om två månader skulle det inte förvåna mig om vi har ytterligare mutation att tampas med. Mutationerna kommer bara tätare ju fler som blir infekterade. Det kan mycket väl redan ha hänt. Tänk dig att vi får en variant med Alfans dödlighet och Omikrons smittsamhet, där kanske vaccinet inte heller hjälper. Inte omöjligt att det kommer ske.

Du tolkar immunitet som om det vore binärt, av eller på. Har du en gång fått Covid, oavsett variant så har du ett bra skydd mot svår sjukdom och död. Oavsett om det gått två månader eller 2 år.

Det stora problemet med pandemin är äldre människor som för första gången möter ett nytt virus. Vaccin och Omnikron löste det problemet.
Citera
2022-01-26, 00:06
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt blir det manmade om ett förrymt fladdermusvirus smittar ned hela befolkningen, jämfört med om man skapar ett vaccin mot samma förrymda fladdermusvirus?

Du menar Marburg då eller? Ett virus som hittills inte har kunnat spridas i någon större omfattning.

Vi vet inte om det här är ett fladdermusvirus.

Med tanke på att det här viruset tydligen fanns i Norge i december 2019, så kanske vi ska fundera lite på det. Vi vet ju överhuvudtaget inte varifrån det här viruset kommer.
Citera
2022-01-26, 00:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, men då är vi fast i perioden för Alpha och Delta. Jag vill hävda att situationen ser helt annorlunda efter att Omicron äntrat scenen.

Ja. Men vem vaccinerar sig nu? Mest äldre väl?

Till och med jag som förespråkar vaccin drog fötterna efter mig när jag fick sms om tredje dosen. Men jag tog den, mest eftersom det var enkelt och det förmodligen ger mig en mildare Omnikron. Men var det nödvändigt, nä knappast.
Citera
2022-01-26, 00:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men du är säker på att man efter en operation inte hamnar på Covid avdelning, utan på en vanlig avdelning?
Jag frågar igen - har du en källa på det? (har försökt Googla men inte hittat någon specifikt om detta)

Hamnar du tex på Hia ( hjärtintensiven) och testar positivt för covid är du kvar och får din vård på Hia i eget rum. Personalen har utökad skyddsutrustning vid behov. Men nej du flyttas bara till en covidavdelning om det är covidvård som är det primära..
Citera
2022-01-26, 00:08
Medlem
Citat:
Du tolkar immunitet som om det vore binärt, av eller på. Har du en gång fått Covid, oavsett variant så har du ett bra skydd mot svår sjukdom och död. Oavsett om det gått två månader eller 2 år.

Det stora problemet med pandemin är äldre människor som för första gången möter ett nytt virus. Vaccin och Omnikron löste det problemet.

Han saknar grundläggande förståelse så det är bra att du rättar honom, även om det inte går in i hans huvud pga hans sjukliga inställning till virus. Han förstår t ex inte att coronavirus är vanliga och alltid existerat och att vi alla relativt regelbundet blir smittade av dessa. Covid-19 är på väg att bli ännu ett av dessa förkylningsvirus och det är vad det är och inget någon kan eller behöver göra något åt.
Citera
2022-01-26, 00:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Hur vet du att den är harmlös? Har ju bara varit känd i kanske två månader ännu. Kom till i Europa för drygt en månad sedan. Vad vet du om långtidseffekter?

Men sluta. Det är ett förkylningsvirus. Blir du röd om näsan ett par veckor så använd idomin.
Citera
2022-01-26, 00:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det är klart att den sprids mellan skolbarn. Precis som alla andra virus, men den är inte farlig för de grupperna och skolbarn har ju en fritid också. Den här smittspridningen som sker nu är oundviklig. Hälften av alla som blir sjuka i den här vågen har redan blivit det. Många har också ett tillräckligt skydd för att inte bli sjuka.

Den där Campbell hävdade att man har cirka 40-50% skydd om man har blivit vaccinerad med en tredje dos senaste 10-12 veckorna. Smittspridningen är oundviklig pga att myndigheterna låter den ske. Fattar inte vad all testning ska tjäna till när man ändå inte lägger två strån i kors för att förhindra smittspridningen. Man närmast underblåser den med sin passivitet.
Citera
2022-01-26, 00:11
Medlem
Revejs avatar
Någon som har en förklaring till hur det fortfarande dör 2k dagligen i USA där man närmar sig 1M döda?

Är deras hälsa så dålig och ovaccinerad att omikronets kombination av smittspridning och dödlighet gör den lika farlig som Delta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in