2022-01-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
En lång tradition av att lägga skulden för manliga sexbrott på offren? Lägg av. Vilka umgås du med? Känner inte till en endaste i min bekantskap som skulle lägga skulden på offret.

Ja, den som utför en kriminell handling ansvarar givetvis för brottet, men min poäng var att även om vi ska rätta oss efter lagen kan man inte utgå ifrån att ALLA gör det.

Jag tror faktiskt att det hade varit bra för unga att få lära sig om konsekvenser och att ett konsekvenstänk är bra. Det var inte länge sedan man kunde läsa om en tonåring som med sin vän hoppat in i en främmande persons bil, kortfattat blev hon våldtagen om jag minns rätt. Givetvis är det inte rätt och jag skuldbelägger henne inte, men om kvinnor och flickor inte varit ansvarsbefriade hade det förmodligen inte hänt. Förstår du min poäng?
Inte idag nej....men förstår du innebörden av meningen: "vi har en lång tradition av"????

Och läs denna studie, där alltså pojkar svarar att de lägger ansvaret på offret när annan part väljer att sända vidare bilder, och alltså inte på den som FAKTISKT gör handlingen.
Vad är det? om inte del av "en lång tradition av att skuldbelägga offret".

Självklart är hon "ansvarsbefriad" denna sak.
Det är inte ett skit olagligt eller skadlig handling att hoppa in i en bil.
Däremot att våldta någon som glatt hoppat in i din bil är det. Ansvaret ligger DÄR och ingen annanstans.

Så om HON väljer att våldta någon så är ansvaret hennes, men som offer? NEJ.

Skilj på att vara försiktig så man inte drabbas för brott, och ANSVAR för brott.
Citera
2022-01-25, 22:04
Medlem
BoxInBags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Hur menar du att det går till?

Får jag gissa? Mannen kontaktar kvinnan på nätet, tvingar henne åka över halva riket, kidnappar henne när hon kommer fram, låser in henne i en bunker och tar vad han vill ha???

Okej...
Vadå "hur menar du att det går till"? Vet du inte vad en våldtäkt är för något?

En våldtäkt är en våldtäkt oavsett "hur det går till" och innebär att en människa har sex med en annan människa mot dennes vilja och utan dennes samtycke (godkännande/tillåtelse alltså. Förtydligar då "samtycke" är ett begrepp som många män har vääääääääldigt svårt för att fatta vad det betyder för något och låtsas bli förvirrade över).
Senast redigerad av BoxInBag 2022-01-25 kl. 22:08.
Citera
2022-01-25, 22:14
Medlem
Om folk verklige vill komma till rätta med sexualbrott så bör vi alltid se företeelsen som en interaktion mellan individer och slltid utgå ifrån att alla inblandade samt närmast omkringvarande har ett ansvar för att minimera risken för att sexualbrott sker. Ju yngre, ju mer fysiskt klen, ju mindre mentalt frisk ett offer är desto mindre ansvar givetvis. De som riskerar att utveckla ett gärningsmannaskap ska givetvis de minska risken för sexualbrott men om det sker ska de tvingas betala höga böter och få långa kännbars straff. Men det går inte att komma ifrån att även offer (och deras nära och kära) kunde ha minimera risken för att bli sexuellt utnyttjade. Några klassiska exempel på riskreduktion är att inte dricka alkohol, inte gå själv hem efter en fest, inte följa med okända eller ökända män hem, inte kära ner sig i lågutbildade, impulskontrollhämmade yngre män med rötter i länder långt utanför Sveriges gränser (läs Afrika och Mellanöstern), inte klä sig för tunnt klädd, inte gå i högklackade skor (totalt värdelöst att springa i), osv. Finns extremt mycket en ung kvinna kan göra för att minimera risken för att drabbas. Ja, givetvis finns det extremt mycket yngre män kan göra för att minimera risken för att begå sexuella övertramp/brott men tyvärr de som gör det skiter ju i detta och då är det ju upp till övriga att minimera riskerna alternativt får vi kontrollera, låsa in eller utvisa vissa av de yngre männen där risken är påtagligt stor.
Senast redigerad av PooSausage 2022-01-25 kl. 22:24.
Citera
2022-01-25, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
Jag har jobbat på massor av grundskolor i en av Sveas största städer.

I skolorna går 12 åriga tjejer med jeansshorts som sitter strax unde skinkorna, dom sminkar sig på toaletterna och trycker upp bysten, om dom nu har någon. Men så fort en kille som är i tonåren och hormonstin säger en kommentar om en av tjejerna röv då kommer pappa rektor och tar grabben i örat. Medans tjejerna behandlas av skolan som kattungar. Dom är prinsessor.

Så tjejer får gå klädda halvnakna och trigga grabbarna. Det är inget konstigt. Hmm…

Det är så synd om kvinnorna

Kanske off topic så, men ändå en viktig grundbult i allt detta mellan män och kvinnor. Kvinnor favoriseras.
"Trigga grabbarna" Vem pratar om 12 åringar som att de är sexiga och att killar inte kan behärska sig? Lämna in dig själv till polisen, pedofiläckel.
Citera
2022-01-25, 23:04
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nej, där har du ju givetvis en poäng. Det är mer än ofta som offret inte heller är en stabil person. Det om något är dock något som talar för att offret också har en del i det hela. Det handlar i många fall om folk som gör dåliga val helt enkelt, från båda håll.

Japp.

Det är dock inte olagligt att göra dåliga val så länge de dåliga valen inte skadar andra.

Citat:
Är det inte en anledning god som någon att frångå tänkte och påståenden om att "vem som helst" kan bli våldtagen "var som helst" och "när som helst" av "alla män"?

"Alla män är potentiella våldtäktsmän" - troligen inte. Hade vi i Sverige jobbat mer med gärningsmannaprofiler såsom i USA så hade det mest sannolikt vuxit fram ett mönster. I USA utgår tex FBI efter genomarbetade gärningsmannaprofiler och de är megaduktiga på att ta fram dessa profiler. Mycket fascinerande.

Citat:
Ett problem likt förbannat men istället för att oskyldigförklara ena hälften och kollektivstraffa den andra så kommer man ju inte närmare en lösning på problemet. En riktad satsning på psykiatrisk vård skulle nog lösa en hel del av dessa problem från båda hållen.

Jo en välfungerande psykiatrisk vård är såklart det bästa. Det hade säkerligen förebyggt en massa.

Menar du att brottsoffer ska anses som medskyldiga?
Citera
2022-01-25, 23:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Jo, man kan hoppas det men tyvärr får inte alla barn privilegiet att ha bra föräldrar.

Jag hade en tjej som skickade rätt sexuellt provokativa bilder till mig på Facebook, frågade henne om hon inte var oroad att bilderna skulle läcka (och då skickade hon till många andra). Kan tilläggas att vi knappt kände varandra. Kan nästan garantera att bilderna finns på internet. Poängen är att även om vi måste rätta oss efter lagen så har man eget ansvar också.

Antagligen en fejksida. Ryska maffian tex ligger bakom många profiler där de försöker få kontakt med män som tror de får kontakt med den megasexiga bruden på profilfotot. Efter en tid ska de tex träffas, men hon har inte pengar till biljetten, dem måste mannen skicka. Med mera. Om det verkar för bra så är det fejk. Jag har fått vänförfrågningar från skitsnygga män, men det är afrikanska scammers som ligger bakom. Upplägget är samma. Kapade bilder, efter ett tag ska man skicka pengar. Jag skulle aldrig få för mig att godkänna deras vänförfrågan.
Citera
2022-01-25, 23:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Vid spridning av nakenbilder och annat privat & sexuellt som någon har skickat till någon annan så anser jag att båda är skyldiga och att den som sprider bör straffas, men nog fan ska den som skickar bära den största skulden. Folk måste lära sig konsekvenstänk. Vill man inte att ens bilder ska spridas, så ska man ge fan till att skicka, visa eller ens ha dem på mobilen från första början.

Häromåret höll jag på med en sjukt snygg tjej. Vi var inte tillsammans men aja hursom… hon är väldigt het, lägger ut massa träningsbilder och siktar på att bli PT. Hon berättar att en kille skriver till henne och erbjuder sjuka överpriser för några pass med henne, och då är hon inte ens utbildad än.

Jag, grabben som jag är och vet hur vi funkar, skriver såklart att dessa grabbar är ute efter nåt annat egentligen varpå hon svarar att jag bara är avundsjuk. Vad ska jag ens svara på det? Ja, jag vill också bli överbetald pga utseende…

Iallafall, lååååång historia ganska kort - visade sig att han ville ha henne som nån domina i utbyte mot pengar + presenter. Jag sa att nej, han vill mer, men nej hon lyssnade inte. Allt skulle ske på distans, de skulle aldrig ses. Killen var däremot smart, ville alltid ge henne kontant och presenterna i handen istället för att skicka.

En dag ringer hon mig panikslagen och gråtandes. Hon hade tydligen inte fått nåt eftersom hon aldrig ville ses, men han skulle ändå skicka henne ”lön” om han fick se naket. Idioten skickar då nakenbilder. Han får sen reda på att hon är på g med en annan kille, så han flippar och sprider hennes bilder.

Jag var sååååååå nära att säga skyll dig själv, jag varnade dig minst 10 gånger och inte en enda gång ringde varningsklockorna, men hade inte hjärta till att göra det.

Där är ett praktexempel på tjejers konsekvenstänk idag. De skickar nakenbilder till vem som helst, ja tom okända män, de sätter sig i okända mäns bilar själva, går hem till okända män själva osv osv, de ökar sin risk att råka illa ut helt självmant och det är fan sinnesjukt.

Sen ang min historia så är jag ändå nånstans glad att det slutade där det gjorde. Den där snubben är uppenbarligen sjuk i huvudet och blev rabiat av att få reda på att hon var på g med nån annan. Vad hade hänt om han hade träffat henne på riktigt och tänkt att han var på väg att få till förhållande med henne? Och om han hade hunnit investera mer tid, känslor och pengar? Hade inte förvånat mig alls om han dök upp framför hennes ytterdörr en dag.

Fick veta en detalj om honom som han avslöjade till henne att det är bortom någon som helst tvivel att han är helt körd i huvudet, och hon avbröt ändå inte all kontakt med honom på en gång. Jag vet inte ens hur man ska reagera på det.

Med allt sagt så ja, visst är det synd om tjejer som får sina liv och välmående förstörda men nog fan måste de lära sig konsekvenstänk och ansvar över sina handlingar och att de också bär en del av skulden.

Du, det finns korkade brudar. Döm inte alla tjejer/kvinnor efter din korkade tjejkompis.

Men återigen - det är inte olagligt att vara naiv, korkad eller att göra dåliga val. Så länge de dåliga valen inte skadar andra. Den störda killen som spred vidare hennes bilder - gjorde ett dåligt val - ett dåligt val som skadade annan = brott.

Jag hoppas hon anmälde.

Jag hoppas att du ändå sa "du får skylla dig själv" vid ett senare tillfälle. (det är väl ändå en vuxen människa vi pratar om?)
Citera
2022-01-25, 23:44
Medlem
Citat:
Nej, där har du ju givetvis en poäng. Det är mer än ofta som offret inte heller är en stabil person. Det om något är dock något som talar för att offret också har en del i det hela. Det handlar i många fall om folk som gör dåliga val helt enkelt, från båda håll.

Anklagelser, baserat på osanningar, kan tyvärr ta form och förstöra oskyldiga människors liv på diverse sätt. Läste en dom på nätet om en kille som anklagades för våldtäkt. Han hade, lyckligtvis för han, ljudinspelning på förloppet. Tack vare ljudinspelningen kunde han frikännas, men utan den vore han körd.

Sidoanteckning: Kvinnor är med om mycket och detta ska gemene man naturligtvis vissa väldigt stor hänsyn till.
Citera
2022-01-25, 23:47
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Klokt av dig att lyssna på de 16-17 åriga pojkarnas frisvar, det är nog bara galna Södertörn femenister som ser världens flickor och kvinnor som menlösa barn som vemsomhelst kan styra med ett sms eller två….
Nu var det dig jag besvarade och din attityd. Om du däremot är 16-17 kan du alltid backa ut från forumet. Oavsett vad är definitivt mäns brottsliga beteenden mot flickor och kvinnor verkligt och i det ingår även tryck och grooming.

Men du själv kanske hävdar att inga grupper alls utsätts för grupptryck. För jepp, det män gör är kollektivt precis som de sociala konstruktioner de skapar mot det motsatta könet.

Du säger feminism som om det vore något fult i ämnet sexualbrott. Det berättar en hel del om vad för människotyp du är.
Citera
2022-01-25, 23:57
Medlem
Citat:
Fast gör folk det då? Ursäktar gärningsmannen alltså? Min uppfattning är att man ibland kanske säger att offret borde tänkt sig för och fattat bättre men att säga det frånskriver ju inte ansvaret från gärningsmannnen. Om den som säger något sådant (alltså att offret också borde gjort en riskbedömning) tycker att förövaren inte gjort något fel så har dom ju själva en skruv lös någonstans.

Nu kanske jag tror för mycket om folk, men jag utgår faktiskt från att det bara är ett antagande vissa gör.

Om någon muckar gräl och sedan träffar på fel person och blir misshandlade har jag svårt att tycka speciellt synd om dom även om det givetvis är helt förkastligt att misshandla andra.

Givetvis inget helt lätt ämne men någonstans måste det nog också finnas någon form av personligt ansvar med i bilden. Att någon slår ner en kvinna ute på en joggingtur och våldtar henne i parken är ju en totalt annan sak än att t.ex. någon går ut i minikjol och lämnar trosorna i lådan, super sig karatefull och går hem med någon okänd person.

Förstås ska ingen behöva bli våldtagen i någondera av fallen ovan och givetvis ska den som gjort det straffas, helst på samma sätt oavsett, men faktum är ju ändå att det troligen skulle ha kunnat gå att undvika i det senare scenariot. Tråkigt, men sant.
Ja det är ju det som är själva grejen.
Det är mer okej att våldta någon som klär sig på ett speciellt sätt.
Man lägger över ansvar på offret och frånsäger sig sin egen del i ansvaret att det hände eller gärningsmannens.

Det är ju en sak att säga att personen får skylla sig delvis och rättfärdiga ett brott där offret bär en del av ansvaret.

Tar vi ditt exempel så får man ju skylla sig själv att går hem och har sex med någon random snubbe.
Det är ju ingen våldtäkt om man ångrar sig dagen efter och får ångest.
Men det är ju en våldtäkt om personen har sex med kvinnan när hon är borta eller säger nej.
Man har ju ett ansvar när man har sex med någon.
Citera
2022-01-26, 00:00
Medlem
Kosmos.s avatar
Antagligen för att majoriteten av de svenska tjejer som blir våldtagna är de som umgås med babbar. Svenska killar säger helt enkelt skyll dig själv.
Citera
2022-01-26, 01:41
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Antagligen för att majoriteten av de svenska tjejer som blir våldtagna är de som umgås med babbar. Svenska killar säger helt enkelt skyll dig själv.
Jag har läst studien nu och det står att hälften av alla mellan 10-17 år har skickat nakenbilder.
Diskussionen rör digitala övergrepp, inte invandrare. Har sett vad väldigt etniska svenskar skickar till en ung tjej, väldigt mycket äckliga saker såsom att runka i glasburkar. Vägrade se mer av det hon fick. Fullständigt vidrigt. Och då har jag i många år öppet diskuterat invandrares oacceptabla beteenden och fick se och höra saker tusen resor värre. Tror inte att det i slutet då kan skilja sig mycket förutom att dåliga beteenden r socialt accepterat bland grupper av invandrarmän.

Däremot anser jag invandrare vara förjävliga med att snabbt på dejtingsajter börja tjata om bilder (selfies och kroppsbilder) väldigt oroväckande faktiskt. Konstigt nog var det någon jag inte vet ursprunget på men gissar svensk, som började tjata om att få köpa använda trosor av mig på snap för 1200 Jag är medelålders. Trodde aldrig jag någonsin skulle råka ut för något dylikt.

Det jag finner oroväckande har jag väl redan vagt noterat och så var det väl när man själv var ung också, nämligen att pojkars sexualitet lämnas åt ödet. Inga vuxna direkt tar ansvar över deras normer och värderingar men inte heller utsatthet. Enligt studien verkade de även utsättas av äldre tjejer och hade någon form av föreställning om att det inte är övergrepp då utan gladeligen efter heterosexuella normer ska se det en del av deras egen sexualitet vilket det ju inte är när det är påtryckningar.

Jag vet inte, det verkar överlag som om attityderna hos oss från vuxenvärlden är lite halvskeva. Sexting är inte särskilt märkligt och bör ingå i en dialog med de barn man har gällande normer, attityder och ansvar. Man kan inte sätta tekniken i händerna på sina ungar och sedan anse att den däremot inte är en normal del i deras sexualitet och förälskelser. Hur mycket grottmänniska får man bli? Visst (jo killars sexualitet har ju precis som det står alltid varit under andra normer av öppenhet) höll jag på att smälla av när datorerna blivit mer vanliga i rummen (det fanns inte i alla rum för oss fattiga ungare iallfall) när killar dejtade tjejer med avstånd och i diskussioner kring relationerna berättade om sex eller intimitet som då inlett föhållandena. Men för helvetet! Många av dagens tonårsföräldrar måste komma ur samma generation som mig plus minus några år. Vilken sten har de legat under? Samtycke kontra tvång är det det handlar om. Sedan om preventiva diskussioner för att förhindra att övergrepp sker på nätet.

En stor skillnad mot 20-30 år sedan tycks vara synen på att ha sex med 12-13 år gamla flickor bland pojkar. Vuxna män som i mellersta och övre tonåren hade relationer eller samlag med så unga, ser fortfarande inte det som fel. Det jag reagerade illa på i sammanhanget av studien var att Ecpat tycks ha en uppfattning om att pojkar omkring 16 som lurats av flickor under 15 är förövare när de beskriver det som att få ont i magen (ångest vilket är en form av rädsla) när de i efterhand fått veta att tjejer de träffat ljugit om sin ålder. En 12- 13 år gammal tjej eller pojke för den delen har en sexualitet i vissa fall, lagen är till för att skydda dem från övergrepp och tvång av äldre. Det innebär inte att de inte kan bli intresserade av en kille som är 15 eller 16. Även äldre. De är däremot för omogna för att kunna värja dem själva varpå lagen finns. Men det måste finnas en medvetenhet hos en kille att faktiskt veta att tjejen är yngre. Någon som drabbas av ångest efteråt är inte nödvändigtvis en sexualförbrytare. Kanske läser jag in en ton i nästa avsnitt när det gäller att lura äldre (jag tycker mig då uppfatta att det anses att killarna i det sammanhanget istället borde finnas en uppfattning om att de gör fel som lurar äldre (vuxna) att utföra eller skicka sexuellt material. Skillnaden är mycket stor mellan 13 år och 16, men inte i bemärkelsen ett barns hjärna mot en vuxens hjärna. Jag uppfattar det som en skambeläggning mot pojkar för deras sexualitet generellt där. En nyfiken yngre är ett brottsoffer automatiskt mot en äldre pojke och pojken är automatiskt förövare inte bara mot den yngre utan även mot vuxna.

Homosexuella relationer innebär särskild utsatthet för pojkar. Även där måste vuxenvärlden legat under en sten. Det är ett allvarligt problem. Men det är även ett problem om pojkar inte ser sig som offer i heterosexuella relationer eftersom bilden är att de alltid är deltagande eller förövare.

Sedan det med flickors utsatthet så tycks en extrem förskjutning ändå skett med fler övergrepp i kölvattnet av ett skadeskjutet försök att lyfta fram öppenhet gällande kvinnors sexualitet eftersom den ändå enbart får existera vid mannens efter hans behov och förhållningssätt. Kvinnan blir mer ett objekt än delaktig i lusten där hennes sexualitet fortfarande ämnar att vara tillmötesgående mannens. Inte om den existerar utan att den ska existera och vad är då ett ömsesidigt samtycke när samtycket är ett modernt krav på flickan och den kvinna hon förväntas bli och vara?

Jag håller heller inte med om att det är så oroväckande att de yngre inte ser något anmärkningsvärt vid att pojkvännen i en påhittad berättelse kollade när tjejen fick en bild skickad till sig. Givetvis ska integritet och respekt för den finnas men internet är inte privat. Det är inte en dagbok folk bär omkring. Vi vuxna kan kontrollera ungar genom allt de gör mer eller mindre genom att kontrollera deras enheter. Visst privatliv bör respekteras såsom i sexuell kontext men det behöver inte överdramatiseras. Med teknologin tycks människor fått för sig att de har en hel värld av privatliv samtidigt som de övervakar sina barn men även exploaterar dem utan deras samtycke på alla sociala medier de har. Barnen är accessoarer de vill ha sociala poäng för samtidigt filmar och fotar stup i kvarten och lägger ut extremt privata detaljer kring sina barn på nätet till hela världens beskådan. Men oj om en unge har en pojkvän/flickvän som ser bilden som kommer in (jag har själv sett någon gång någon få en bild spontant men såklart bara selfie då ironiskt nog hette snubben som visade Ahmed också), då är det en kontrollerande förbrytare (att skicka den till sig och sprida är fel men att se den i mobilen? Jag läser en hycklande vuxenvärld i rapporten. Jag har aldrig lagt ut bilder när jag varit barnvakt och aldrig ens tagit några mer än på ett barn som bott med mig, inte ens fast det är kul som minne att någon gång se tillbaka och minnas en dag men hela vuxenvärlden exploaterar varenda unge som kommer nära dem och sedan ska vi se på en pojke som ser på vad någon får för bild som en kontrollerande och förtryckande partner? Det är normalt att sitta med mobilen och även visa vad som pågår i den eftersom man har mobilen för jämnan. Det konstiga vore om man skulle ha exempelvis sexting eller mer flörtiga konversationer och visa upp för andra. Vet vi vuxna numera ingenting kring vad som är privat och inte eller har hela vuxenvärlden ramlat ner för källartrappan och slagit i huvudet? Inte konstigt att det blir utsatt för unga människor när hyckleriet tycks vara enormt. Och det lämnade en del frågor för mig att läsa rapporten. Jag har inte ens barn och saknar helt insyn i ungars dagliga liv och attityder osv. Varför tänker jag så olikt alla andra? Är alla andra efterblivna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in