2022-01-25, 19:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Vänta nu... Fattar jag det rätt om du anser att ett barn i förskoleåldern, som blir våldtaget av en dagispedofil, bör förväntas att ha ett utvecklat konsekvenstänk och kunna upptäcka förövaren i tid?

Har du träffat små barn någon gång?

Nej endast i den mån möjligt.
Citera
2022-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast nu diskuterar vi alltså inte brottsförekomster, utan var SKULDEN för vissa brott ligger.

Vi har en lång tradition av att lägga skulden för manliga sexbrott på offren.
Och denna studie påvisar alltså att dessa tankesätt som underhållit detta tankesätt fortsatt sitter i just pojkars skallar.

När ett brott sker.,...någon delar material utan tillstånd och sviker därmed ett förtroende....
så är det alltså INTE offrets fel, utan den som faktiskt begår brottet.

Allright?

En lång tradition av att lägga skulden för manliga sexbrott på offren? Lägg av. Vilka umgås du med? Känner inte till en endaste i min bekantskap som skulle lägga skulden på offret.

Ja, den som utför en kriminell handling ansvarar givetvis för brottet, men min poäng var att även om vi ska rätta oss efter lagen kan man inte utgå ifrån att ALLA gör det.

Jag tror faktiskt att det hade varit bra för unga att få lära sig om konsekvenser och att ett konsekvenstänk är bra. Det var inte länge sedan man kunde läsa om en tonåring som med sin vän hoppat in i en främmande persons bil, kortfattat blev hon våldtagen om jag minns rätt. Givetvis är det inte rätt och jag skuldbelägger henne inte, men om kvinnor och flickor inte varit ansvarsbefriade hade det förmodligen inte hänt. Förstår du min poäng?
Citera
2022-01-25, 19:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vilken märklig slutsats. Män är mer våldsutsatta för att de flesta män inte begår våldshandlingar mot kvinnor. Medan det i dagens kultur är helt acceptabelt att slå en annan man på käften. Slår du en annan man har du varit i ett slagsmål, slår du en kvinna är du kvinnomisshandlare.

De som håller på med dylikt har ändå i de flesta fall någon form av spärr som stoppar dom från att slå kvinnor. Att slå män är "OK" eftersom andra män förväntas kunna försvara sig själva.

Som någon annan redan var inne på så är handlar det om en försvinnande minoritet av kvinnor som blivit våldtagna, samtidigt som jag skulle vilja påstå att en majoritet av alla män har hamnat i slagsmål, eller som minst blivit hotade med det, mot sin vilja.

Det är givetvis aldrig offrets fel att dom blivit utsatta, men samtidigt måste man ju också kunna inse att hur man beter sig själv kan öka/minska risken för att bli utsatt från första början. En normalfuntad man våldtar inte någon överhuvudtaget, oavsett vilka omständigheterna är. Att de flesta våldtäkter sker i hemmet säger nog en hel del om valet av partner. Jag vågar påstå att det är risken att bli våldtagen av en introvert snäll helyllekille är försvinnande liten mot att bli våldtagen av någon badboy med självhävdelsebehov. Kalla det att skylla på offret om du vill men risktagande handlar inte bara om var och när man rör sig på olika platser utan också vilken typ av människor man har samröre med.

Jag tolkade ditt förra inlägg som att du antydde att kvinnor inte skulle vara riskmedvetna.

Sen det här med att dela in män i antingen "snälla killar" eller "bad boys" håller inte. Människor är mycket mer komplexa än så.

Hälften av allt relationsvåld står kvinnor för. Vilket betyder att inte heller män är så riskmedvetna och borde bli "bättre" på att välja partner enligt din logik.

Eller är det inte så enkelt kanske? Inte så svart/vitt. En kvinnlig narcissist/borderline lindar män runt sitt lillfinger. En manlig psykopat kan charma av byxorna på vem som helst. Och tror du verkligen att den introverta snälla helyllekillen aldrig nånsin förlorar kontrollen? Det kanske rent utav är så att han är den sjukaste av dem alla..... Bara några exempel. Du skulle nog tjäna på att läsa lite psykologi. Det finns till exempel något som heter "anknytningsmönster", intressant läsning om hur olika personlighetstyper knyter an till partner, barn osv. Bara ett tips.

Sen finns det såklart vitt brunt svart slödder som förtjänar varandra. Men relationsvåld förekommer även i medelklassen, bland högutbildade, osv.
Senast redigerad av Jenny9 2022-01-25 kl. 19:41.
Citera
2022-01-25, 19:37
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
korkade och efterblivna beslut gör en dock inte medansvarig till sin egenvåldtäkt.

Väljer du som vit man att gå naken i en sydafrikansk förort så är du självfallet dum i huvudet.
Men du bär ju inte ansvaret för att du blir våldtagen och mördad.

Problemet är ju att man lägger över ansvar på offer för att frigöra sig från sitt egna ansvar.

Att en tjej klär sig lättklädd är ju inte en förmildrande skäl för att våldta någon.
Att slå ihjäl en man som man kommer på våldtar sin dotter är en förmildrande omständighet.
Självklart bär man ett ansvar men mannen som blir ihjälslagen bär ju själv ett ansvar med sina aktiva handlingar.

Nej, givetvis inte. Som sagt är det ju givetvis inte okej att varken misshandla eller våldta någon. Men man kan också påverka risken för att bli utsatt före båda två genom sina egna handlingar. Det är inte att skylla på offret utan helt vanligt sunt bondförnuft.

I dom bästa av världar borde man givetvis kunna röra sig var som helst, när som helst, klädd hur som helst och ett nej är alltid ett nej. Men det är ju inte fallet, och bara ett rent utopitiskt önsketänkande. Lösningen är givetvis att anpassa beteende efter omständigheter och inte att att tro att det ska gå att ändra på verkligheten bara för att det "borde vara så".
Citera
2022-01-25, 19:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tolkade ditt förra inlägg som att du antydde att kvinnor inte skulle vara riskmedvetna.

Sen det här med att dela in män i antingen "snälla killar" eller "bad boys" håller inte. Människor är mycket mer komplexa än så.

Hälften av allt relationsvåld står kvinnor för. Vilket betyder att inte heller män är så riskmedvetna och borde bli bättre på att välja partner.

Eller är det inte så enkelt kanske? Inte så svart/vitt. En kvinnlig narcissist lindar män runt sitt lillfinger. En manlig psykopat kan charma av byxorna på vem som helst. Och tror du verkligen att den introverta snälla helyllekillen aldrig nånsin förlorar kontrollen? Det kanske rent utav är så att han är den sjukaste av dem alla..... Bara några exempel. Du skulle nog tjäna på att läsa lite psykologi. Det finns till exempel något som heter "anknytningsmönster", intressant läsning om hur olika personlighetstyper knyter an till partner, barn osv. Bara ett tips.

Givetvis finns det fler personlighetstyper i spektrumet, det är helt medvetet att gå till ytterligheter. Faktum kvarstår att den genomsnittliga våldtäktsmannen (eller kvinnan för den delen) sällan kan tillskrivas epitet som "båda fötterna på jorden", "stabil" eller liknande.

Det betyder ju inte att man ska avskriva alla som är i en viss grupp men samtidigt har jag faktiskt lite svårt att sympatisera med dom är tillsammans med någon som är ett uppenbart rövhål (enligt precis alla andra) och trots det på något sätt blir förvånad när något tråkigt sker.

Risktagande handlar till syvende och sist om sannolikhetslära. Givetvis finns det helyllekillar som tappar fattningen och misshandlar och våldtar. Precis som att det säkert också finns t.ex. f.d. fångar som är genomsnälla och bara hamnat snett någon gång i livet och kommit ifrån allt det där. Risken för att det är någon ur den senare kategorin som gör dessa saker är dock ofantligt mycket högre än att det är någon ur den första kategorin.
Citera
2022-01-25, 19:47
Medlem
Citat:
Det är inte dom jag frågar.
Jag frågar om barnen som individer bär ansvar när vuxna människor våldtar dom, ja eller nej?
Givetvis inte.
Citera
2022-01-25, 19:59
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Fast ämnet handlar om nakenbilder som skickats i förtroende till en person. Denna personen har sedan spridit vidare bilderna och därmed begått ett brott. Och attityderna kring detta.

Tydligen skickar tonåringar nakenbilder/dick pics som ett sätt att flirta och tända någon de gillar. Sprider man vidare dessa bilder begår man ett brott. Det är alltså den som sprider vidare bilderna som är "ludret".

Vid spridning av nakenbilder och annat privat & sexuellt som någon har skickat till någon annan så anser jag att båda är skyldiga och att den som sprider bör straffas, men nog fan ska den som skickar bära den största skulden. Folk måste lära sig konsekvenstänk. Vill man inte att ens bilder ska spridas, så ska man ge fan till att skicka, visa eller ens ha dem på mobilen från första början.

Häromåret höll jag på med en sjukt snygg tjej. Vi var inte tillsammans men aja hursom… hon är väldigt het, lägger ut massa träningsbilder och siktar på att bli PT. Hon berättar att en kille skriver till henne och erbjuder sjuka överpriser för några pass med henne, och då är hon inte ens utbildad än.

Jag, grabben som jag är och vet hur vi funkar, skriver såklart att dessa grabbar är ute efter nåt annat egentligen varpå hon svarar att jag bara är avundsjuk. Vad ska jag ens svara på det? Ja, jag vill också bli överbetald pga utseende…

Iallafall, lååååång historia ganska kort - visade sig att han ville ha henne som nån domina i utbyte mot pengar + presenter. Jag sa att nej, han vill mer, men nej hon lyssnade inte. Allt skulle ske på distans, de skulle aldrig ses. Killen var däremot smart, ville alltid ge henne kontant och presenterna i handen istället för att skicka.

En dag ringer hon mig panikslagen och gråtandes. Hon hade tydligen inte fått nåt eftersom hon aldrig ville ses, men han skulle ändå skicka henne ”lön” om han fick se naket. Idioten skickar då nakenbilder. Han får sen reda på att hon är på g med en annan kille, så han flippar och sprider hennes bilder.

Jag var sååååååå nära att säga skyll dig själv, jag varnade dig minst 10 gånger och inte en enda gång ringde varningsklockorna, men hade inte hjärta till att göra det.

Där är ett praktexempel på tjejers konsekvenstänk idag. De skickar nakenbilder till vem som helst, ja tom okända män, de sätter sig i okända mäns bilar själva, går hem till okända män själva osv osv, de ökar sin risk att råka illa ut helt självmant och det är fan sinnesjukt.

Sen ang min historia så är jag ändå nånstans glad att det slutade där det gjorde. Den där snubben är uppenbarligen sjuk i huvudet och blev rabiat av att få reda på att hon var på g med nån annan. Vad hade hänt om han hade träffat henne på riktigt och tänkt att han var på väg att få till förhållande med henne? Och om han hade hunnit investera mer tid, känslor och pengar? Hade inte förvånat mig alls om han dök upp framför hennes ytterdörr en dag.

Fick veta en detalj om honom som han avslöjade till henne att det är bortom någon som helst tvivel att han är helt körd i huvudet, och hon avbröt ändå inte all kontakt med honom på en gång. Jag vet inte ens hur man ska reagera på det.

Med allt sagt så ja, visst är det synd om tjejer som får sina liv och välmående förstörda men nog fan måste de lära sig konsekvenstänk och ansvar över sina handlingar och att de också bär en del av skulden.
Senast redigerad av C0w 2022-01-25 kl. 20:02.
Citera
2022-01-25, 20:18
Medlem
Citat:
Nej, givetvis inte. Som sagt är det ju givetvis inte okej att varken misshandla eller våldta någon. Men man kan också påverka risken för att bli utsatt före båda två genom sina egna handlingar. Det är inte att skylla på offret utan helt vanligt sunt bondförnuft.

I dom bästa av världar borde man givetvis kunna röra sig var som helst, när som helst, klädd hur som helst och ett nej är alltid ett nej. Men det är ju inte fallet, och bara ett rent utopitiskt önsketänkande. Lösningen är givetvis att anpassa beteende efter omständigheter och inte att att tro att det ska gå att ändra på verkligheten bara för att det "borde vara så".
Nej självklart.

Problemet är ju att man ursäktar våldtäkter mm för att offret sakande förnuft.
Handlingen i sig kan ju inte ursäktas för att offret inte vet bättre och medvetet eller omedvetet lättare gör sig själv till ett offer.

Killarna som deltar och sprider bilder lägger ju ansvaret på tjejen när det är dom själva och ingen annan som faktiskt delar och sprider bilderna.
Tjejen har ansvaret att hon tagit bilder på sig själv och skickat till någon snubbe.
Hon bär dock inte ansvar för att snubben sprider bilderna vidare och de mottagarna i sin tur sprider bilderna vidare.
Folk får ju ta ansvar för vad de faktiskt gör och inte lägga över ansvar på någon annan.
Citera
2022-01-25, 20:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Givetvis finns det fler personlighetstyper i spektrumet, det är helt medvetet att gå till ytterligheter. Faktum kvarstår att den genomsnittliga våldtäktsmannen (eller kvinnan för den delen) sällan kan tillskrivas epitet som "båda fötterna på jorden", "stabil" eller liknande.

Det betyder ju inte att man ska avskriva alla som är i en viss grupp men samtidigt har jag faktiskt lite svårt att sympatisera med dom är tillsammans med någon som är ett uppenbart rövhål (enligt precis alla andra) och trots det på något sätt blir förvånad när något tråkigt sker.

Risktagande handlar till syvende och sist om sannolikhetslära. Givetvis finns det helyllekillar som tappar fattningen och misshandlar och våldtar. Precis som att det säkert också finns t.ex. f.d. fångar som är genomsnälla och bara hamnat snett någon gång i livet och kommit ifrån allt det där. Risken för att det är någon ur den senare kategorin som gör dessa saker är dock ofantligt mycket högre än att det är någon ur den första kategorin.

Och en hel del av offren kan inte heller beskrivas som "stabila" (av olika anledningar).

Nånstans måste du ju räkna in att inte alla växer upp i kärleksfulla hem med engagerade vuxna runt omkring sig. Där de lär sig att sätta gränser, de får en sund uppfattning om relationer, lär sig självrespekt, medkänsla, visa hänsyn osv. Detta gäller givetvis för både förövare och offer.

Som samhälle har vi, sen väldigt lång tid tillbaka, bestämt oss för att straffa förövarna. Det ser jag som ett tecken på att svenskarna är ett civiliserat folk.
Citera
2022-01-25, 21:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Nej självklart.

Problemet är ju att man ursäktar våldtäkter mm för att offret sakande förnuft.
Handlingen i sig kan ju inte ursäktas för att offret inte vet bättre och medvetet eller omedvetet lättare gör sig själv till ett offer.

Killarna som deltar och sprider bilder lägger ju ansvaret på tjejen när det är dom själva och ingen annan som faktiskt delar och sprider bilderna.
Tjejen har ansvaret att hon tagit bilder på sig själv och skickat till någon snubbe.
Hon bär dock inte ansvar för att snubben sprider bilderna vidare och de mottagarna i sin tur sprider bilderna vidare.
Folk får ju ta ansvar för vad de faktiskt gör och inte lägga över ansvar på någon annan.

Fast gör folk det då? Ursäktar gärningsmannen alltså? Min uppfattning är att man ibland kanske säger att offret borde tänkt sig för och fattat bättre men att säga det frånskriver ju inte ansvaret från gärningsmannnen. Om den som säger något sådant (alltså att offret också borde gjort en riskbedömning) tycker att förövaren inte gjort något fel så har dom ju själva en skruv lös någonstans.

Nu kanske jag tror för mycket om folk, men jag utgår faktiskt från att det bara är ett antagande vissa gör.

Om någon muckar gräl och sedan träffar på fel person och blir misshandlade har jag svårt att tycka speciellt synd om dom även om det givetvis är helt förkastligt att misshandla andra.

Givetvis inget helt lätt ämne men någonstans måste det nog också finnas någon form av personligt ansvar med i bilden. Att någon slår ner en kvinna ute på en joggingtur och våldtar henne i parken är ju en totalt annan sak än att t.ex. någon går ut i minikjol och lämnar trosorna i lådan, super sig karatefull och går hem med någon okänd person.

Förstås ska ingen behöva bli våldtagen i någondera av fallen ovan och givetvis ska den som gjort det straffas, helst på samma sätt oavsett, men faktum är ju ändå att det troligen skulle ha kunnat gå att undvika i det senare scenariot. Tråkigt, men sant.
Citera
2022-01-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
men inte logiken att sprids nakenbilder, eller något annat komprometterande eller hotfullt om andra människor, så är det SPRIDAREN" som är problemet?

Går samma pojkar runt och anser att om det sprids rykten om att han är gay, av ren illvilja, så är det hans eget fel?

Hahaha...
Citera
2022-01-25, 21:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Och en hel del av offren kan inte heller beskrivas som "stabila" (av olika anledningar).

Nånstans måste du ju räkna in att inte alla växer upp i kärleksfulla hem med engagerade vuxna runt omkring sig. Där de lär sig att sätta gränser, de får en sund uppfattning om relationer, lär sig självrespekt, medkänsla, visa hänsyn osv. Detta gäller givetvis för både förövare och offer.

Som samhälle har vi, sen väldigt lång tid tillbaka, bestämt oss för att straffa förövarna. Det ser jag som ett tecken på att svenskarna är ett civiliserat folk.

Nej, där har du ju givetvis en poäng. Det är mer än ofta som offret inte heller är en stabil person. Det om något är dock något som talar för att offret också har en del i det hela. Det handlar i många fall om folk som gör dåliga val helt enkelt, från båda håll.

Är det inte en anledning god som någon att frångå tänkte och påståenden om att "vem som helst" kan bli våldtagen "var som helst" och "när som helst" av "alla män"?

När det i själva verket allt som oftast handlar om personer med taskig självkänsla och mental hälsa som blir våldtagna av andra personer med samma problem.

Ett problem likt förbannat men istället för att oskyldigförklara ena hälften och kollektivstraffa den andra så kommer man ju inte närmare en lösning på problemet. En riktad satsning på psykiatrisk vård skulle nog lösa en hel del av dessa problem från båda hållen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in