Citat:
Ursprungligen postat av
helsvensken
Jag är intresserad av det här med sekter. Jag har lyssnat på en del poddavsnitt genom åren om olika typer av sekter i världen (främst USA) och hur de fungerat, vad de trott på, dess uppgång och fall, osv. När det talas om sekter i populärkulturen talas det ofta om sekter i USA, som exempelvis Waco-rörelsen m.fl., och det är intressant, men det talas enbart om ett fåtal sekter i Sverige, främst Knutby Filadelfia som en sekteristisk avknoppning av pingströrelsen (numera nedlagd) och Livets Ord benämns i vissa sammanhang även som sekt (trots att folk debatterar huruvida rörelsen faller inom ramen som sekt eller ej.
Med bakgrund till detta är jag intresserad av att starta denna tråd då jag vill diskutera vilka sekter som existerar i Sverige idag, vart de finns, vad de gör, vad de egentligen tror på osv. Sektens påverkan på lokalsamhället är också intressant att diskutera. Så jag lämnar ordet fritt till er, vad är det för sekter som existerar i Sverige? och vad vet vi om de, vad gör de egentligen osv? (Jag tänker då på organiserade sekter) Jag ser fram emot en spännande diskussion.
Jag är också intresserad av sekter, kanske inte just i Sverige mer överlag, men Plymouthbröderna är en av de sekter som är aktiva i Sverige, närmare bestämt i Ljungbytrakten om jag inte minns fel.
Plymourhbröderna är en ganska stängd sekt, man kan inte bli medlem utan jag tror att man måste födas in i den, vilket gör den ganska svår och liten med tiden gissar jag.
Jag fascineras över hur man kan få människor att gå med på så mycket saker, typ som Jim Jones och världens största kollektiva självmord. Livets ord är väl en sekt, men vad är skillnaden på dem och tex Jehovas, Frälsningsarmén och pingst rörelsen förutom hur församlingen är styrd? Jag vet själv inte därav frågan.
Det känns generellt som sekterna inte påverkar samhället i stort, förutom då när eller om man vill rekrytera nya medlemmar. Väldigt intressant tråd även om jag hittade den liite sent =)