2022-01-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Nazi-foliehattarna som hade smittfest i helgen är en sjuk och livsfarlig sekt. För hela samhället.

Ja det kryllade av dom.... Eller inte.
Citera
2022-01-25, 18:30
Bannlyst
Fransiscus gården
Citera
2022-01-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Var inne lite på den svenska hemsidan och läste följande:

"Först och främst är vi en skäggklubb. Och förutom att det uppenbara skägget förenar oss, så är även viljan att ta hand om våra bröder stark.
Vår strävan är att lyfta varandra i den personliga utvecklingen och bli den bästa versionen av oss själva.
Vi jobbar gemensamt för att motverka psykisk ohälsa, både genom att stötta andra men också inom de egna leden.
Detta kan ske genom enkla pep talks i våra chattar, ett telefonsamtal eller en extra varm kram när vi träffas i verkliga livet. Att gå åt sidan från den stora massan under en av våra träffar och ta en kort promenad med en broder kan vara oerhört viktigt för någon som är under isen."

Vet inte vad du säger helsvensken men jag får sjuka sektvibbar av klyschor som "ta hand om våra bröder", "personliga utvecklingen", "bästa versionen av oss själva"...

På tal om min vän så upplever jag det helt klart att denne har blivit mer isolerad från sina tidigare vänner. Allt han lägger ut på Instagram handlar om BV och alltid med haschtaggen Bearded Villains. Mest selfies där skägget står i centrum.

Att de inte är religiösa har du rätt i men vad jag förstår behöver inte sekter innehålla någon religion eller sanning efter något större, även om så ofta är fallet. Von Knox verkar dock vara okränkbar. Jag tror han tjänar mycket pengar på dessa medelålders män i livskris. Smart affärsman kanske man ska kalla honom för och inte sektledare?

Det första låter ganska lattjo om du frågar mig, en klubb där man förenas i skägg?! Det andra låter lite sektliknande, kanske lite nyandligt till och med? Många rörelser ger inte ut så mycket information om vilka de är och håller mycket hemligt, såsom scientologerna (även fast de har fler medlemmar verkar det som). Eftersom det nog är en ganska ny rörelse finns mindre information, men precis som du säger med ledaren som ett slags centrum där allting kretsar gör att han blir lite av en slags frälsargestalt eller dylikt. Som du nämnde tidigare fanns det dyra märken och andra föremål medlemmarna köpte från rörelsen. Eftersom det finns en ledare och medlemmar kan vara "prospects" indikerar det en hierarki, sekter brukar ha system i hur man rör sig upp i dessa hierarkier, tex som scientologerna. Dock kan det bara vara en affärsman som hittat en penngavinnande nisch, som du säger.
Citera
2022-01-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmunk
Fransiscus gården

Katolska kyrkan är väl ingen sekt inte
Citera
2022-01-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En sekt uppfattas väl som en grupp som i hög grad avskiljer sig från alla andra och är styrda av ett ledarskap som utnyttjar dem ekonomiskt, sexuellt eller på andra sätt.

Men i den största sekten är Satan sektledare. Jesus tog ut sina lärjungar från världen men de lockades tillbaka.
Låter som du tänker på PK - Eliten som gör vad som helst, utnyttjar folk för att fiska röster med dold krok.
Ja, fanatiskt regimtrogna svenskar är absolut en sekt som inte skyr några medel att lyda ledaren gömda i mängdens manipulationer.

Jag anser att sekter är motsatsen till fria tankar. Men Skapelsen lägger jag mej som liten myra platt inför. Moral, rättvisa, respekt, rasism mm är bara enfaldiga påhitt i ett förtvivlat försök att styra Alltet, That.

Den Store och Satan passar bra till barnböcker där barnen skall indotindoktrineras in i ledet.
Citera
2022-01-25, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Katolska kyrkan är väl ingen sekt inte

Jo världens största
Citera
2022-01-25, 19:37
Medlem
Miljöpartiet är en enda stor sekt
Citera
2022-01-26, 00:19
Medlem
Citat:
Det första låter ganska lattjo om du frågar mig, en klubb där man förenas i skägg?! Det andra låter lite sektliknande, kanske lite nyandligt till och med? Många rörelser ger inte ut så mycket information om vilka de är och håller mycket hemligt, såsom scientologerna (även fast de har fler medlemmar verkar det som). Eftersom det nog är en ganska ny rörelse finns mindre information, men precis som du säger med ledaren som ett slags centrum där allting kretsar gör att han blir lite av en slags frälsargestalt eller dylikt. Som du nämnde tidigare fanns det dyra märken och andra föremål medlemmarna köpte från rörelsen. Eftersom det finns en ledare och medlemmar kan vara "prospects" indikerar det en hierarki, sekter brukar ha system i hur man rör sig upp i dessa hierarkier, tex som scientologerna. Dock kan det bara vara en affärsman som hittat en penngavinnande nisch, som du säger.

Det finns ju parodisekter, precis som det finns parodireligioner av typen Pastafarianismen vars gudom är det "Flygande Spaghettimontret" Men jag har sett exempel på kristna som inte fattt ironin, utan tror att detta är en seriös religion.
Citera
2022-01-26, 00:25
Medlem
Refunds avatar
Socialdemokraterna är väl Sveriges största sekt?
Citera
2022-01-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det finns ju parodisekter, precis som det finns parodireligioner av typen Pastafarianismen vars gudom är det "Flygande Spaghettimontret" Men jag har sett exempel på kristna som inte fattt ironin, utan tror att detta är en seriös religion.

Hahah, det flygande spagettimonstret är en meme utan dess like ju! De har till och med sina egna "evangelium".

Jag har också sett det, men parodin är ämnad som en kritik mot kristendomen och bemöts därefter :P Jag kom ihåg för ett antal år sedan när jag gick i skolan, där fanns en tjej som ofta tog upp att hon trodde på det flygande spagettimonstret, och det var inte de mycket få kristna som blev stötta utan muslimer som blev mer irriterade över det.
Citera
2022-06-20, 09:51
Medlem
Emma-Styckares avatar
Citat:
Jag är intresserad av det här med sekter. Jag har lyssnat på en del poddavsnitt genom åren om olika typer av sekter i världen (främst USA) och hur de fungerat, vad de trott på, dess uppgång och fall, osv. När det talas om sekter i populärkulturen talas det ofta om sekter i USA, som exempelvis Waco-rörelsen m.fl., och det är intressant, men det talas enbart om ett fåtal sekter i Sverige, främst Knutby Filadelfia som en sekteristisk avknoppning av pingströrelsen (numera nedlagd) och Livets Ord benämns i vissa sammanhang även som sekt (trots att folk debatterar huruvida rörelsen faller inom ramen som sekt eller ej.

Med bakgrund till detta är jag intresserad av att starta denna tråd då jag vill diskutera vilka sekter som existerar i Sverige idag, vart de finns, vad de gör, vad de egentligen tror på osv. Sektens påverkan på lokalsamhället är också intressant att diskutera. Så jag lämnar ordet fritt till er, vad är det för sekter som existerar i Sverige? och vad vet vi om de, vad gör de egentligen osv? (Jag tänker då på organiserade sekter) Jag ser fram emot en spännande diskussion.

Jag är också intresserad av sekter, kanske inte just i Sverige mer överlag, men Plymouthbröderna är en av de sekter som är aktiva i Sverige, närmare bestämt i Ljungbytrakten om jag inte minns fel.
Plymourhbröderna är en ganska stängd sekt, man kan inte bli medlem utan jag tror att man måste födas in i den, vilket gör den ganska svår och liten med tiden gissar jag.
Jag fascineras över hur man kan få människor att gå med på så mycket saker, typ som Jim Jones och världens största kollektiva självmord. Livets ord är väl en sekt, men vad är skillnaden på dem och tex Jehovas, Frälsningsarmén och pingst rörelsen förutom hur församlingen är styrd? Jag vet själv inte därav frågan.
Det känns generellt som sekterna inte påverkar samhället i stort, förutom då när eller om man vill rekrytera nya medlemmar. Väldigt intressant tråd även om jag hittade den liite sent =)
Citera
2022-06-20, 10:15
Medlem
Citat:
Jag är intresserad av det här med sekter. Jag har lyssnat på en del poddavsnitt genom åren om olika typer av sekter i världen (främst USA) och hur de fungerat, vad de trott på, dess uppgång och fall, osv. När det talas om sekter i populärkulturen talas det ofta om sekter i USA, som exempelvis Waco-rörelsen m.fl., och det är intressant, men det talas enbart om ett fåtal sekter i Sverige, främst Knutby Filadelfia som en sekteristisk avknoppning av pingströrelsen (numera nedlagd) och Livets Ord benämns i vissa sammanhang även som sekt (trots att folk debatterar huruvida rörelsen faller inom ramen som sekt eller ej.

Med bakgrund till detta är jag intresserad av att starta denna tråd då jag vill diskutera vilka sekter som existerar i Sverige idag, vart de finns, vad de gör, vad de egentligen tror på osv. Sektens påverkan på lokalsamhället är också intressant att diskutera. Så jag lämnar ordet fritt till er, vad är det för sekter som existerar i Sverige? och vad vet vi om de, vad gör de egentligen osv? (Jag tänker då på organiserade sekter) Jag ser fram emot en spännande diskussion.
Tillsammansskapet. En obehaglig kommunistisk sekt med oklar agenda. Toppstyrt av en elit och djupt rotad hämndkultur, inte minst mot avhoppare. När till och med vänsterextrema Expo skär av alla band med sekten får det verkligen alla varningsklockor att ringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in