2022-01-25, 15:45
Medlem
Hussefars avatar
Bearded Villains borde väl räknas som en? Hade en kompis som gick med. Nu ser man aldrig av honom förutom vid enskilda tillfällen. Snackars mest om sina "brödrar" då och vad de gjort.
Citera
2022-01-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Visst, kanske det. På vilket sätt skulle du definiera en denna sekt? Finns det någon organisation med möten eller sammankomster där medlemmarna av denna sekt träffas och utför olika former av ritualer eller finns någon gemensam skrift eller stadga för sekten?

det är nog mer samma mekanismer och funktioner i hjärnan ,sekter brukar nog inte se sig själva som sekter snarare den enda rätta vägen.
Citera
2022-01-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boughtrights
det är nog mer samma mekanismer och funktioner i hjärnan ,sekter brukar nog inte se sig själva som sekter snarare den enda rätta vägen.

Låter som svenskar i allmänhet och folk på Flashback i synnerhet.
Citera
2022-01-25, 16:32
Medlem
Stark-Senaps avatar
Nazi-foliehattarna som hade smittfest i helgen är en sjuk och livsfarlig sekt. För hela samhället.
Citera
2022-01-25, 16:34
Moderator
pewpews avatar
Jehovas vittne men även knutbys församling räknas väl som sektliknande, även livets ord.
Citera
2022-01-25, 16:46
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jehovas vittne men även knutbys församling räknas väl som sektliknande, även livets ord.

Knutbyförsamlingen är dock sedan 2018 nedlagd.
Citera
2022-01-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Bearded Villains borde väl räknas som en? Hade en kompis som gick med. Nu ser man aldrig av honom förutom vid enskilda tillfällen. Snackars mest om sina "brödrar" då och vad de gjort.

Kanske, berätta gärna mer om Bearded Villains. Jag har aldrig hört talas om de tidigare.
Citera
2022-01-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boughtrights

Det är sant det där att de inte ser på sig själva som sekter, utan man måste definiera det enligt existerande definitioner. Vissa benämner Livets ord och Jehovas som sekter, medan andra argumenterar för att de inte faller inom denna definition. Skulle du klassa de som sekter?
Citera
2022-01-25, 17:50
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Kanske, berätta gärna mer om Bearded Villains. Jag har aldrig hört talas om de tidigare.

Ledaren heter Von Knox. Var han som startade BV. De säger sig stå för välgörenhet och detta gör de i viss mån. Medlemmarna uppmuntras köpa patcher, dvs tygmärken och andra dyra sorters kläder på den officiella hemsidan. Oklart vad pengarna går till men jag misstänker att det är till ledaren och de närmsta som cashar ut så att säga. Du får såklart inte kritisera denne ledare. För att bli medlem måste du vara prospect ett tag, precis som en MC-klubb. Och det finns "chapters" där Sverige tillhör en. Men det är väl enda skillnaden. Möjligtvis har medlemmar något av samma "look" som en del bikers. Givetvis finns det krav på helskägg med såklart. Jag får känslan av medlemmarna som de raggar upp är till största del rockiga skäggiga medelålders-män som saknar egen identitet, eller ja den identitet de har sitter helt i skägget och gemenskapen med andra män som känner sig "utanför". Just det... Det verkar dessutom vara ett krav på att vara ständigt uppdaterad på sociala medier så som Instagram där man postar selfies, gruppbilder med andra medlemmar eller helt enkelt taggar andra "brödrars" budskap.
Citera
2022-01-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Ledaren heter Von Knox. Var han som startade BV. De säger sig stå för välgörenhet och detta gör de i viss mån. Medlemmarna uppmuntras köpa patcher, dvs tygmärken och andra dyra sorters kläder på den officiella hemsidan. Oklart vad pengarna går till men jag misstänker att det är till ledaren och de närmsta som cashar ut så att säga. Du får såklart inte kritisera denne ledare. För att bli medlem måste du vara prospect ett tag, precis som en MC-klubb. Och det finns "chapters" där Sverige tillhör en. Men det är väl enda skillnaden. Möjligtvis har medlemmar något av samma "look" som en del bikers. Givetvis finns det krav på helskägg med såklart. Jag får känslan av medlemmarna som de raggar upp är till största del rockiga skäggiga medelålders-män som saknar egen identitet, eller ja den identitet de har sitter helt i skägget och gemenskapen med andra män som känner sig "utanför". Just det... Det verkar dessutom vara ett krav på att vara ständigt uppdaterad på sociala medier så som Instagram där man postar selfies, gruppbilder med andra medlemmar eller helt enkelt taggar andra "brödrars" budskap.

Det låter som en väldigt speciell typ av sekt. Så du upplever alltså att rörelsen försöker isolera din vän från dig och omgivningen? Just det där med att inte våga kritisera ledaren eller att det är förbjudet är kännetecknande för sekter. Det låter verkligen som en ny typ av sekt (om det nu är det). Finns det något uttalat mål som de strävar efter? Den verkar inte vara en religiös sekt, och sekter är ofta religiösa av något slag.
Citera
2022-01-25, 18:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Du är väl inne på rätt spår men om J kallade Världen för en sekt vet jag inte.

Knasig trådstart att inte definiera vad som menas med sekt. Tråden blir ju ingen duell om "Ingenting". Ge nu din definition av "sekt" så kan vi fortsätta om viljan finns.

Att tro på något utan substans mer än eget fantiserande kanske, duger kom jag på nu.

Jag väljer Knuttarna i Knutby alla daga i veckan före alla som har stora flockar i sitt nät. Inte mycket ont kom därifrån om du jmf med de andra galningarna som även har goda människor i sitt ledband.

Så vad syftar du på med ordet "sekt"?

Själv har jag bara hakat på i Livet utan att egentligen veta något i vår relativa Värld som alltid har sin motsats då ordet är lagt och kan därmed ifrågasättas.

Tacka vet jag Sanningen som enligt mej och Jesus är att hålla käften! Fast om han verkligen gjorde det inför de höga prästernas korsförhör vet jag ej.

Tillämpningen på Sanningen blir då att "bara vara" och se till du överlever och hjälper till att mångfaldiga skapelsen på ditt unika sätt. Vad det innebär kallas för ditt liv och är lika okänt som universums framtid. Lycka till!
En sekt uppfattas väl som en grupp som i hög grad avskiljer sig från alla andra och är styrda av ett ledarskap som utnyttjar dem ekonomiskt, sexuellt eller på andra sätt.

Men i den största sekten är Satan sektledare. Jesus tog ut sina lärjungar från världen men de lockades tillbaka.
Citera
2022-01-25, 18:27
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Det låter som en väldigt speciell typ av sekt. Så du upplever alltså att rörelsen försöker isolera din vän från dig och omgivningen? Just det där med att inte våga kritisera ledaren eller att det är förbjudet är kännetecknande för sekter. Det låter verkligen som en ny typ av sekt (om det nu är det). Finns det något uttalat mål som de strävar efter? Den verkar inte vara en religiös sekt, och sekter är ofta religiösa av något slag.

Var inne lite på den svenska hemsidan och läste följande:

"Först och främst är vi en skäggklubb. Och förutom att det uppenbara skägget förenar oss, så är även viljan att ta hand om våra bröder stark.
Vår strävan är att lyfta varandra i den personliga utvecklingen och bli den bästa versionen av oss själva.
Vi jobbar gemensamt för att motverka psykisk ohälsa, både genom att stötta andra men också inom de egna leden.
Detta kan ske genom enkla pep talks i våra chattar, ett telefonsamtal eller en extra varm kram när vi träffas i verkliga livet. Att gå åt sidan från den stora massan under en av våra träffar och ta en kort promenad med en broder kan vara oerhört viktigt för någon som är under isen."

Vet inte vad du säger helsvensken men jag får sjuka sektvibbar av klyschor som "ta hand om våra bröder", "personliga utvecklingen", "bästa versionen av oss själva"...

På tal om min vän så upplever jag det helt klart att denne har blivit mer isolerad från sina tidigare vänner. Allt han lägger ut på Instagram handlar om BV och alltid med haschtaggen Bearded Villains. Mest selfies där skägget står i centrum.

Att de inte är religiösa har du rätt i men vad jag förstår behöver inte sekter innehålla någon religion eller sanning efter något större, även om så ofta är fallet. Von Knox verkar dock vara okränkbar. Jag tror han tjänar mycket pengar på dessa medelålders män i livskris. Smart affärsman kanske man ska kalla honom för och inte sektledare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in