2022-01-24, 08:20
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Jag undrar vad podden om Flashback gör på Förintelsens minnesdag nästa vecka? Blir det kanske något mysigt temaavsnitt med flashbackmoderatorernas ”roligaste gaskammarskämt”? Höhö.

Igår, samma dag som NMR manifesterade på gator och torg tillsammans med andra anti-vaxxers, så läste jag en intervju i DN med en av de som gör podden Flashback Forever. Jag förvånades lite av den glättiga attityden till nazism på Flashback som återges i intervjun. Som om nazism och andra extrema idéer som förmedlas på Flashback är något oproblematiskt som dessutom har ett självklart underhållningsvärde:

”Pratar de om nazister i ett avsnitt så handlar det kanske om svårigheten för nationalister att hitta chinos som inte utstrålar ”homosexualitet”. Det ska vara roligt helt enkelt.”

Det hade varit intressant om personen fått ordentligt med kritiska frågor kring de idéer och de representanter för dessa som hon och kollegorna i podden uppenbarligen tycker har ett så stort värde att de förtjänar att förmedlas som oskyldig humor utanför Flashback. Likaså hade det varit intressant med mer frågor om exempelvis yttrandefrihet, normalisering, påtvingad acceptans, radikalisering och rekrytering, näthat och förekomst av hot mot användare på forumet som intervjupersonen använder som själva råvaran i sin verksamhet. Den okritiska attityden till detta hos såväl personen som blev intervjuad som de som ställde frågor till henne framstår som ganska märklig.

Tar man nazistiska alster direkt från nazi-Flashback eller alster om chinos som utstrålar homosexualitet skrivna av nazister och lanserar dem som roliga inför publik utanför utan diskussion så riskerar man att legitimera idéerna i vidare kretsar och bidra till normalisering. På ett forum som Flashback (och på sociala media) sker en legitimering och normalisering av dessa idéer redan varje dag och människor hjärntvättas till acceptans, vill externa poddar och vanliga nyhetsmedia också bidra till det så är det trist. Att företaget Flashback tycker att allt är legitimt och likvärdigt och att allt ska gå att skämta om i yttrandefrihetens namn betyder inte att det behöver gälla överallt.

(Obs! Det här är mina egna, högst personliga åsikter och ska inte sammankopplas med mitt uppdrag åt NSA.)

Du måste verkligen vara rolig att ha med på fester

Det är så många som verkar önska att Flashback Forever ska ta någon form av samhällsansvar och inte bara vara en rolig grej. Förstår att det är provocerande när en stor och populär företeelse inte går att politisera och använda till något tråkigt men det vore verkligen att ta död på hela humorn och det som gör att folk lyssnar. Har inget emot att man debatterar seriösa och viktiga ämnen gällande politik och internet, men man ska göra det där det passar sig. Man får dock acceptera att den debatten inte kommer dra åt sig tiotusentals lyssnare varje vecka.
Citera
2022-01-24, 10:59
Medlem
Thuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Du måste verkligen vara rolig att ha med på fester

Det är så många som verkar önska att Flashback Forever ska ta någon form av samhällsansvar och inte bara vara en rolig grej. Förstår att det är provocerande när en stor och populär företeelse inte går att politisera och använda till något tråkigt men det vore verkligen att ta död på hela humorn och det som gör att folk lyssnar. Har inget emot att man debatterar seriösa och viktiga ämnen gällande politik och internet, men man ska göra det där det passar sig. Man får dock acceptera att den debatten inte kommer dra åt sig tiotusentals lyssnare varje vecka.

Detta!

Det är en humorpodd, finns andra ställen att vara kritisk och diskutera idéer på. Om man blir stött över att de pratar om nazisters gulliga försök att klädkoordinera sig och tycker att det ska finnas "kritik och balans" precis överallt kanske man tar sig själv på lite för stort allvar.
Citera
2022-01-25, 04:13
Bannlyst
Jag har bara försökt att lyssna på ett avsnitt men jag vara tvungen att stänga av, eftersom håller på med för mycket bajshumor som för tankarna till Sodom och Gomorra. Dom verkar vilja lyfta det smutsiga på flashback istället för alla kloka folk som vill rädda Sverige.

Jag pallar inte sån äcklig bajshumor.
Citera
2022-01-25, 12:55
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Jag har bara försökt att lyssna på ett avsnitt men jag vara tvungen att stänga av, eftersom håller på med för mycket bajshumor som för tankarna till Sodom och Gomorra. Dom verkar vilja lyfta det smutsiga på flashback istället för alla kloka folk som vill rädda Sverige.

Jag pallar inte sån äcklig bajshumor.

Flashback Forever är inte Sveriges Q Anon 😂😂
Citera
2022-01-25, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Flashback Forever är inte Sveriges Q Anon 😂😂

Jag har bara lyssnat på ett halvt avsnitt. De är framförallt en av dom som jag tycker går över gränsen i låghet, lebben? Men en av dom verkar ju trevlig och sund. Så jag kanske inte ska uttala mig när jag bara hört ett halvt avsnitt.
Citera
2022-01-25, 16:07
Medlem
ungtkaffes avatar
Citat:
Jag har bara lyssnat på ett halvt avsnitt. De är framförallt en av dom som jag tycker går över gränsen i låghet, lebben? Men en av dom verkar ju trevlig och sund. Så jag kanske inte ska uttala mig när jag bara hört ett halvt avsnitt.
Du kommer ändra dig. Mia aka "lebben" är den som gör det bäst har alltid mest finess runt sina prator. Ina får väl någon plus i skönhetsfaktor mest på grund av att hon är ihop med Bubba motherfucking Flexx. Ina skulle må bra av en och annan Oxascand!? Den tredje antar jag är den som har kontakt med en bra kran, därav få vara med...
Citera
2022-01-25, 17:50
meh avsnitt idag, Emmas gick knappt att lyssna på ina ok mia bäst som det oftast blir.
Citera
2022-01-25, 18:22
Medlem
Core.s avatar
Citat:

Tycker att det är fantastiskt roligt, och över tid märker man att de har den där hatkärleken vi alla har till Flashback. Det är ju främst en del ”profiler” man driver med
Citera
2022-01-25, 18:27
Bannlyst
Jag ska ge dom en till chans. Men jag Inte vill bli hånad av dom när jag typ försöker rädda Sverige. Jag ska ge dom en chans, får se vad dom hittar på i nästa program.
Senast redigerad av vackrahav100 2022-01-25 kl. 18:44.
Citera
2022-01-25, 18:31
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
För ett tag sen så hade jag ett stort hälsoproblem.
Tandköttet vid en visdomstand var svullet och
gjorde ont och luktade illa. Det spelade ingen roll
hur noga jag än borstade, problemt försvann inte.
Tandvården undersökte tandköttet och gjorde
bedömningen att visdomstanden måste opereras
bort. Några dar före operationen så åt jag jordnötter.
Svullnaden försvann helt, smärtan försvann helt,
och lukten upphörde. Glad i hågen så ringde jag
och avbeställde operationen. Efter ett tag så kom
problemet tillbaka. Jag tänkte då att jag testar
med jordnötter igen. Samma sak hände igen, alla
problem med tandköttet försvann. Nu så äter jag
jordnötter regelbundet i förebyggande syfte, och
jag har varit symptomfri hela tiden.

Nu tilll frågan:

Vad kan vara förklaringen till detta? Har jordnötter
antiinflammatoriska/bakteredödande/läkande
egenskaper, eller har jag en sällsynt stark
placebokraft i min hjärna, som kan läka fysiska
sjukdomar?

Vill bara informera dig om att du är ett stort ämne i det näst senaste avsnittet av Flashback forever 😎 har du något att tillägga!?

Rolig jävel så där du, uppskattar alla er sköningar de tar upp i podden
Citera
2022-01-25, 18:39
Medlem
I dagens avsnitt gjorde Mia mig jävligt sugen på en rysk invasion. Extra kul med den ryska nationalsången på slutet
Citera
2022-01-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Varför måste det vara såhär egentligen? Jag tycker i grund och botten de är så härliga, alla tre. Fantastiska tjejer. Jovialiska och kvicktänkta.

Men jag får en klump i magen av alla perversiteter. Jag känner mig smutsig efter att ha lyssnat. Idag handlade allt om snusk kändes det som, det var buttplugs med svans, vinflaskor i fittan, kameltår, analsmycken och ännu mer snack om högst okonventionell tillämpning av fittor, kukar och rövar.

Tjejerna är så sanslöst begåvade, känsliga, sympatiska och ärliga, så varför envisas de med cynismer och perverst dravel i podden? Jag tror ingen roas av det här råa snacket. Jag blir faktiskt ledsen.

Kan de inte prata om ämnen som stärker, lär och utvecklar oss istället? Sånt som gör oss till fina människor. Tex naturvetenskap, kvalitetslitteratur, odling, klassisk musik, friluftsliv, hushållskunskap, mm?

Hehe. Har du lyckats få detta kanske inte så svårgenomskådade inlägg uppläst än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in