2022-01-25, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag gissar på att ett friare samhälle skulle gynna dem inför valet, inte ett samhälle fyllt med restriktioner.

Fast de vill bestraffa ovaccinerade för att vinna röster hos den stora manipulerade massan. Det kommer också att innebära att de vill behålla vaccinpassen för att behålla röster.
Citera
2022-01-25, 16:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fungerar inte. Sars-cov-2 har upp till 2 veckors inkubationstid, vilket betyder att någon smittad kan utveckla sjukdomen den 14e dagen och sprida viruset efter de 2 veckornas karantän.

Dessutom går ingen magisk gräns vid 14 dagar, så det finns säkert enstaka undantag som utvecklar sjukdomen efter de 2 veckorna. Dessutom finns gott om folk som inte klarar 2 veckor själva, och så fort du har en grupp viruset kan spridas i måste du förlänga tiden.

Lägg därtill alla djur, vilda och i fångenskap, som bär på viruset. Så nej, det går inte stoppa, bara skjuta det oundvikliga framför sig.

Hur kommer det sig att folk fortfarande tror att två veckor är allt som krävs?

Jag skrev "några veckor". Två veckor är för lite, det fattar nog alla. På två veckor får man bara ner smittan, men man utrotar inte viruset.
Citera
2022-01-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast de vill bestraffa ovaccinerade för att vinna röster hos den stora manipulerade massan. Det kommer också att innebära att de vill behålla vaccinpassen för att behålla röster.

Idag blir även vaccinerade bestraffade till viss mån, som jag skrev till outoftheblue. Folkhälsomyndigheten tillsammans med regering sålde in vaccinpassen genom att säga att vaccinerade kommer kunna leva normalt, utan restriktioner (förmodligen för att de ovaccinerade skulle känna sig tvungna till att vaccinera sig för att få det här privilegiet), här har man som vaccinerad blivit berövad. Som vaccinerad får man inte sitta tillsammans med mer än 8 vänner vid ett bord på en restaurang exempelvis, man får inte gå ut dansa på ett dansgolv, man får inte gå på en fotbollsmatch med fullsatt arena, man får inte arrangera ett storslaget bröllop och allt där till.

Jag gissar på att allt fler vaccinerade personer börjar tröttna, eller känna sig lurade. Väldigt många människor har inte vaccinerat sig för att man är orolig för sin egna hälsa, istället har man vaccinerat sig för att få det där privilegiet att kunna leva fritt.
Senast redigerad av karlenn 2022-01-25 kl. 16:22.
Citera
2022-01-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ta inte sprutan då ditt dumma as. Ingen jävel håller fast dig och tvingar dig..

Då kan ni sluta tjata om ert jävla vaccin era sektistiska idioter.
Citera
2022-01-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - Omikron är mildare men du missar att smittspridningen kan vara upp till 10 gånger högre än för tidigare varianter - vad hjälper det då att risken att avlida är 90% lägre och risken att hamna på sjukhus 50% lägre?

Sanningen är ju att du under hela pandemin kallat Covid 19 för en liten snuva.

Wuhan-varianten - en snuva enligt dig.
Beta-varianten - en snuva enligt dig.
Delta-varianten - en snuva enligt dig.
Omikron-varianten - en snuva enligt dig.

Sen påstår du samtidigt att det är onödigt för personer under 50 år att vaccineras sig.

Det är pga den höga vaccineringsgraden som Danmark nu kan släppa på restriktionerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWEdn1/danmark-utlovar-flockimmunitet--forvantas-slopa-alla-restriktioner

Så istället för att gnälla som en liten bitch så borde du tacka de som tagit vaccinet - det är nämligen de som gjort att vi kan öppna upp samhället igen.

Nej, det är att Omicron är 91% mindre dödlig än Delta som gör att vi kan öppna upp. Du tillskriver vaccinet alldeles för mycket egenskaper. Exakt vilka problem har vården att hantera detta? Ser ju inte direkt ut som någon större rush och siffrorna för IVA ser normala ut för årstiden. Om de har problem så beror det på att de sabbat för sig själva, inte pga covid som direkt orsak.

Citat:
Hittills har ingen av de coivdpatienter som intensivvårdats i Region Västerbotten varit smittade med den nya omikronvarianten.

– Det är en enorm skillnad, säger verksamhetschefen Johan Thunberg till VK.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k611KL/ingen-med-omikron-pa-iva-i-vasterbotten

Varför försöker du och ditt vaxxiztgäng dra alla ovaccinerade över en kam? Covid är och förblir ett virus som utan tvekan i högst grad utgör en risk för mycket gamla och infektionskänsliga. Det är överhuvudtaget ingen skillnad mot influensa på den punkten. Det är trams att det skulle ligga en massa friska 20-40 åringar på IVA pga corona.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-25 kl. 16:30.
Citera
2022-01-25, 16:27
Medlem
Citat:
Idag blir även vaccinerade bestraffade till viss mån, som jag skrev till outoftheblue. Folkhälsomyndigheten tillsammans med regering sålde in vaccinpassen genom att säga att vaccinerade kommer kunna leva normalt, utan restriktioner (förmodligen för att de ovaccinerade skulle känna sig tvungna till att vaccinera sig för att få det här privilegiet), här har man som vaccinerad blivit berövad. Som vaccinerad får man inte sitta tillsammans med mer än 8 vänner vid ett bord på en restaurang exempelvis, man får inte gå ut dansa på ett dansgolv, man får inte gå på en fotbollsmatch med fullsatt arena, man får inte arrangera ett storslaget bröllop och allt där till.

Jag gissar på att allt fler vaccinerade personer börjar tröttna, eller känna sig lurade. Väldigt många människor har inte vaccinerat sig för att man är orolig för sin egna hälsa, istället har man vaccinerat sig för att få det där privilegiet att kunna leva fritt.

Vi ovaccinerade som inte tillhör riskgrupp känner oss exakt lika bedrövade över deras jävla idiotrestriktioner och vaccinpassbullshit. Varför ska den stora massan straffas för att vuxna människor i riskgruppen inte tar sitt ansvar.
Citera
2022-01-25, 16:29
Bannlyst
Citat:

Kan vara sant. Samtidigt så vet vi att det inte spelar någon roll om man är ovaccinerad eller vaccinerad vad gäller smittspridningen så det kanske är helt rimligt att de vaccinerade känner sig lurade.
Citera
2022-01-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vi får se hur det blir framöver.
Men blir passen kvar så är det inte längre smittskydd det handlar om.

Den sekunden man uteslöt folk som genomgått sjukdomen så var det tydligt att det aldrig handlat om något smittoskydd tycker jag.
Citera
2022-01-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Den sekunden man uteslöt folk som genomgått sjukdomen så var det tydligt att det aldrig handlat om något smittoskydd tycker jag.

Det har aldrig handlat om det. Inte ens nu när det framkommer att folk med naturlig immunitet har upp till sex gånger bättre skydd än vaccinerade erkänner dom att de har fel. Inte NÅGON etablerat media som ens nämner detta trots att det är en stor nyhet.

Covid och vaccinet har kommit att bli en politisk fråga i vad som kommit att bli en del av det pågående kulturkriget. Vänsterfolket vill röra sig mer mot ett kontrollsamhälle och en stark minoritet har hela tiden kraftigt motsatt sig detta. Precis som när nassarna kom till makten på 30-talet.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-25 kl. 16:40.
Citera
2022-01-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Precis så. Har man en gång gett dessa galna politiker denna makt, särskilt genom pandemilagen, så är risken stor att de inte kommer släppa taget om det. Jag tvivlar på att vi får våra fulla friheter tillbaka. Hälsopass och ett kontrollsamhälle som allt mer börjar likna Kina är här för att stanna i Europa. Det är en sorglig utveckling. Även yttrandefriheten har tagit stor skada då kritiska röster aktivt censurerats och tystas av de stora sociala medieplattformarna. Den utvecklingen är inte bra för någon i längden. Fruktansvärt faktiskt.

Jag vet. Blir helt äcklad när jag tänker på det.
En kritiker, gärna fullt kompetent sådan. Med åratal av studier och forskning bakom sig, gärna väldigt relevant sådan, höjer en kritisk röst. Så blir den inte bara offentligt uthängd och kränkt. Personen blir också karaktärsmördad överallt det går. Fan mer effektivt än att faktiskt mörda personen.

Det sjuka är att också läkare som jobbar på typ vårdcentralen ”vet” mer än dessa forskare. En läkare på vårdcentralen vet lika mycket om detta som står i tidningarna. Men det fattar ju inte folk. Folk tror att är du läkare kan du allt.

Förr i tiden drevs forskning framåt av kritik och ifrågasättande. Det finns inget utrymme för det nu.

Helt förjävligt. Och jag blir så jävla besviken över hur begränsad människan är. Bara se i början av pandemin.

Vissa jävla miffon köpte ju 1000 dassrullar och 1ton mjöl.

Idioter.
Citera
2022-01-25, 16:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev "några veckor". Två veckor är för lite, det fattar nog alla. På två veckor får man bara ner smittan, men man utrotar inte viruset.
Har du två personer som träffas får du dubbla tiden, tre personer tredubbla, etc. Hur ska det fungera på t ex sjukhus som inte bara kan stänga ner? Och äldreboenden för dementa, tänker du bara låsa in en förvirrad gamling utan mänsklig kontakt i flera veckor? Kvinnor som ska till att föda, får de klara sig själva i flera veckor? Tänk om det blir komplikationer? Vem ska ge smärtlindring? Ambulanspersonal, ska de inte få rycka ut under flera veckor?

Det är bara en begränsad del av befolkningen som skulle kunna fylla skafferi och frys och låsa in sig under nog lång tid för att själva bli virusfria, och hoppas att de inte får en hjärtattack eller en vattenläcka eller inbrott eller att det börjar brinna eller att maken misshandlar en eller våldtar barnen, en verklighet vissa faktiskt lever i. Och vem ska gå ut med hunden då, om de bor i lägenhet?

De som tror att det bara är att isolera alla i några veckor är genomgående oerhört självcentrerade individer som kanske själva skulle klara av några veckors isolering, men utan att förstå att det är inte den verklighet alla lever i. Priset för ett sådant företag skulle vara katastrofalt och knappast värt det. Du tänker alltså lämna fritt fram för alla skurkar, våldsamma, våldtäktsmän, incestuösa, bränder, naturkatastrofer etc i flera veckor? Och strunta blankt i alla som behöver omsorg, vård, hjälp och tillsyn?

Ja låt alla fångvaktare isolera hemma i några veckor, för vad gör de på fängelset egentligen, det är väl bara låta fångarna sitta inlåsta och svälta ihjäl? Och vad ska man med poliser till som vandrar runt på gatorna och haffar de som bryter mot din befängda karantänsidé? Låt dem sitta hemma och isolera sig så lyder nog alla miljarder världen över helt på eget initiativ.

Hur långt har du tänkt egentligen?

Och glöm för all del inte att vi började pandemin som helt sars-cov-2-fria. Viruset antas ha spridit sig från fladdermöss. Vad tror du händer om vi åter blir sars-cov-2-fria? Viruset finns ju i naturen, det vore bara en tidsfråga innan det spreds igen.

Edit: En vecka har 168 timmar. Alla människor som behöver tillsyn eller övervakning 24/7 kräver alltså drygt 4 heltidstjänster. Hur har du tänkt att det ska fungera om alla ska isolera?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-25 kl. 17:47.
Citera
2022-01-25, 17:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Han har varit en ständigt massvaccinationsivrare precis som du, lobbat för att vaccinera barn och ungdomar, presenterat falska påståenden som han inte kunnat backa upp. Ni tillhör den grupp av svin som bör ställas inför rätta i nurnbergrättegånger. Hoppas myndigheterna med tiden börjar leta fram vilka ni vaxxizter är och ser till att ni får ert straff.

Eftersom du inkluderar mig i dina anklagelser, så undrar jag vad du baserar anklagelserna på. Bygger anklagelserna på någonting jag har sagt? Eller bygger dina anklagelser på någonting som du tror om mig?

Citat:
Om det börjar visa sig att vaccinen ger ens de minsta livslånga besvären framöver, då ligger ni nog jävligt risigt till.

Vem ligger illa till när det visar sig att viruset ger livslånga besvär?

Riskerna med vaccinerna behöver ju vägas mot riskerna med infektion. Vi vet alla att det finns risker med att ta vaccin. Men det finns också risker med att avstå från vaccin. Vem anser du ska straffas för riskerna som en infektion innebär? Virusets uppfinnare? Ska vi ha Nürnbergrättegångar mot företrädare för Virologiinstitutet i Wuhan? Eller ska man kanske åtala dom vaccinmotståndare som har försökt övertala folk att inte skydda sig med hjälp av vaccin?

Citat:
Citera dig själv där du uttryckligen skriver detta så är jag beredd att tro på dig. Jag är inte ett troll som du, som påstår att jag är vaccinerad fast jag inte är det din nolla.

Och tredje dagen in med covid, och det är ett jävla töntvirus. Om du har problem att hantera detta virus så får du sluta smälla i dig 10 cheesburgare om dagen, dra ner på ditt flashbackande och gå ut och röra på dig ditt flottiga mongo.

Jag är inte helt imponerad av din argumentation. "10 cheesburgare"...

Citat:
Vi ovaccinerade som inte tillhör riskgrupp känner oss exakt lika bedrövade över deras jävla idiotrestriktioner och vaccinpassbullshit. Varför ska den stora massan straffas för att vuxna människor i riskgruppen inte tar sitt ansvar.

På vilket sätt har riskgrupperna inte tagit sitt ansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in