2022-01-25, 14:07
Medlem
208 985 nya rapporterade fall sedan i fredags.

Hade vi bara hävt alla dessa sosserestriktioner så hade Omikron blåst igenom hela befolkningen på 5-6 veckor.
Citera
2022-01-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
känns mer troligt att man får en variant som är mindre smittsam men mer farlig, då omikron var mer smittsam men mindre farlig.

Det är bara en känsla och inget som bygger på statistik material.

Men man har ju hört och läst att det finns "ny" variant av omikron, typ deltakron m.m. eller undergrupper av omikron.

helt seriöst vad är sannolikheten att pandemin blir över i europa, speciellt när man vet nu att vaccinerna inte hjälper mot viruset samt att man aldrig tidigare uppnått flockimmunitet.
Man vet ju att viruset kommer försvinna i takt med att vi är i och rör oss mot våren och det blir varmt, men sedan kommer viruset igen.

Det jag inte förstår är varför who säger att pandemin är över i europa snart, men sedan om man läser lite noggrant så inser man att de säger ifall 60% av alla i Europa blir smittade. Alltså förlitar man sig på flockimmunitet, då man vet att viruset inte biter på vaccinet.

Dom pratar inte om ”flockimmunitet” som i att smittan försvinner, utan om att alla har så hög immunitet mot att bli allvarligt sjuk att man inte kallar det en pandemi längre.
På samma sätt som att vanliga förkylningar inte klassas som pandemier trots att de ständigt pågår överallt på jorden..
Citera
2022-01-25, 14:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Troligen samma sak som danmark väntade på. Någon kurva som skall peka nedåt

Kanske dags be om ett utskrivet covidpass som ett minne till eftervärlden om att fascismen spred sig ända upp till norden.

Om inte annars för att jävlas med dem
Ta ett kort när du är ute och demonstrerar för frihet tillsammans med nazisterna. Det kan vara minne nog.
Citera
2022-01-25, 14:10
Medlem
Futuretraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom pratar inte om ”flockimmunitet” som i att smittan försvinner, utan om att alla har så hög immunitet mot att bli allvarligt sjuk att man inte kallar det en pandemi längre.
På samma sätt som att vanliga förkylningar inte klassas som pandemier trots att de ständigt pågår överallt på jorden..

alltså prognostiserar man att viruset blir nu en vanlig förkylning. och att viruset blir endemisk.

men vad händer ifall ny varianter kommer innan den klassas som förkylning eller till och med efter att den ha klassats som förkylning.
Citera
2022-01-25, 14:11
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Minkmordet i danmark blir kul läsning för kommande generationer då vår tids läkekonst beskrivs

Minkarna har nog det bättre i minkhimlen än att plågas i trånga burar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är inte helt säker att jag förstår vad du menar. Syftar på dödligheten bland individer som inte hade några riskfaktorer innan infektionen?
Ja det var det jag tänkte, även om jag kanske inte uttryckte mig klart. Influensor brukar vara en risk för riktigt gamla och riktigt unga, de senare för att de har ett outvecklat immunförsvar. Andra vågen av spanskan var oväntat dödlig även för unga vuxna. Om dessa egentligen hade någon dold riskfaktor är svårt veta nu. Även covid drabbar emellanåt till synes helt friska unga vuxna, men är inte dödlig för denna grupp i samma utsträckning, utan dessa fall utgör snarare undantag.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Tror du på fullaste allvar att det är så enkelt?

Ja. Fast vad gäller vissa virus, kan de ju även uppehålla sig i vilda djur. Då blir det svårare, men fortfarande hanterbart om folk låter bli att äta vilda djur, och att fånga in dem och ha dem som husdjur.
Citera
2022-01-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
208 985 nya rapporterade fall sedan i fredags.

Hade vi bara hävt alla dessa sosserestriktioner så hade Omikron blåst igenom hela befolkningen på 5-6 veckor.

208 985 nya rapporterade fall, sedan rapporterar man 19 dödsfall. Förra tisdagen vill jag minnas att man rapporterade över 60 dödsfall.

Nu är det ju förvisso en eftersläpning i dödsfallen, dessa 208 985 personer trillar inte av stolen direkt. Däremot bör det ge en liten fingervisning att Omikron inte är så pass påtagligt ändå, sett till sjukdomsförloppet.
Citera
2022-01-25, 14:17
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja. Fast vad gäller vissa virus, kan de ju även uppehålla sig i vilda djur. Då blir det svårare, men fortfarande hanterbart om folk låter bli att äta vilda djur, och att fånga in dem och ha dem som husdjur.
Då skulle vi inte äta djur eller ha tamdjur överhuvudtaget. Katter hästar bär på corona virus tex. Influensavirus kommer ofta från gris eller fågel.
Citera
2022-01-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Minkarna har nog det bättre i minkhimlen än att plågas i trånga burar.
Ja, det ena möjligen sjukare än det andra.
Men vad gör man inte för att eventuellt kanske litegrann skydda äldre mot kyla och covid-19.
Citera
2022-01-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Återigen kommer du med påståenden som jag aldrig sagt, var får du dina tankar ifrån? Ge dig nu, din personliga vendetta börjar bli tröttsam och är enbart off topic. Du framstår som en psykiskt sjuk människa. Den enda besvikna här är du och det framgår tydligt av dina inlägg.

Vi har ett nytt läge i och med omikron och det borde du vara tacksam för.

Jag är inte nöjd förrän sådana som du ställs inför rätta för vad ni gjort. Tvingat en hel ungdom till restriktioner under nära tre år och försört deras liv bara för att ska "skydda" flottiga fetton som du.
Citera
2022-01-25, 14:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det konstigaste är ändå att man släpper restriktionerna.

Jag har ju läst i tråden att restriktionerna ALDRIG kommer släppas.
Allt enligt någon obskyr konspirationsteori.

Hur förklarar foliehattarna detta?

Haha ja det reagerade jag på redan för något år sedan.

"vi kommer aaaaaaldrig återgå till det normala"
"Nu kommer vi minsann börja tänka på hygienen"
"Världen är förändrad för alltid"

Jag ställde en motfråga - hur ändrades världen efter Hong Kong-influensan, Asiaten, Ryska snuvan, spanska sjukan?
Är det något vi människor är bra på så är det att glömma historien på gott och ont.
Så nej vi kommer återgå till precis som det var innan och det är naturligtvis bra.
(förutom för miljön kanske)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in