2022-01-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det konstigaste är ändå att man släpper restriktionerna.

Jag har ju läst i tråden att restriktionerna ALDRIG kommer släppas.
Allt enligt någon obskyr konspirationsteori.

Hur förklarar foliehattarna detta?

Nu tror jag förvisso på renodlad dumhet och inte på konspirationer.

Men i grunden har man slösat ett halvår med god vaccinationstäckning - det är Omicron och inte våra styrande som sett till att pandemin kan ta slut.
Tvärtom har merparten av Europas ledning blivit ett gäng rabiata pandemifanatiker, med bisarra ideér om att även med vaccin hålla nere smittspridningen och på så vis förhindra ett avslut på pandemin.

Hela narrativet med vaccin för att sänka smittspridningen är ju ett uttryck för en hord sinnessjuka människors önskan om en evig pandemi. Trots att deras huvudsakliga nytta ligger i att skydda liv och hälsa vid hög smittspridning. Och just en hög smittspridning råkar vara enda vägen till ett pandemislut.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-01-25 kl. 13:32.
Citera
2022-01-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - inte är det de ovaccinerades förtjänst.

Alla gånger innan Danmark har släppt på restriktionerna så har det ju varit med motiveringen att bland annat vaccineringsgraden är så hög.

Friska människor utanför riskgruppen som hamnar på IVA är mikroskopisk så kom inte med det skitsnacket. Över hälften av de döda i Sverige har varit så gamla att de avlidit på servicehem utan att ens varit kvalificerade för vård.

Det här är och har alltid varit ett virus som utgjort ett hot för mycket gamla och infektionskänsliga. Det är De som får ta sitt ansvar, precis som under influensasäsong. Resten av världen ska inte behöva isolera sig i evighet. Att en massa 12-åringar vaccinerat sig har inte gjort nån jävla skillnad överhuvudtaget.

Sen har det nyligen också framkommit (studie från CDC) att de med naturlig immunitet har upp till sex gånger bättre skydd än vaccinerade, ändå ska ni propsa på ert jävla vaccin. Patetiskt.

Men nu är det över, så ni får hitta nåt annat att fylla era patetiska sorgliga liv med.
Citera
2022-01-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nja, statistiken som presenteras har visat sig vara allt annat än tydligt. Begreppet "med" corona används flitigt och ingen jag frågat kan presentera bevis som med all tydlighet säger att alla dessa människor ligger inne pga av corona, inte med. Vi har sett hur dessa siffror manipulerats förr

-Aftonbladet

Det smittas väl runt 40k per dag, så det är snarare troligare att de som läggs in testas positivt än att de inte gör det.

Det tål att utredas men även om vissa fall ligger inne för annan åkomma men har Covid 19 så ställer det ju till det och skapar mer belastning i sjukvården då man inte vill ha okontrollerad smittspridning mellan patienter i sjukhusmiljö.
Citera
2022-01-25, 13:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jisses, du blir bara mer desperat för varje dag som går. Hur mår du egentligen? Dags att söka hjälp på psykakuten snart eventuellt?

Vad ska du göra nu när också Danmark slopar ALLA restriktioner och inte längre klassar covid som en samhällsfarlig sjukdom? Vad ska det bli av ditt patetiska tomma liv nu? Hur ska du lyckas sälja in ditt vaxxin till alla 5-åringar nu?

https://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-slopar-alla-restriktioner/

Du är en sorglig figur, jag har aldrig påstått att vi ska vaccinera 5 åringar, återigen försöker du klistra på mig dina etiketter. Att du gör det tyder ju på din desperation, inte min. Jag mår bra, tack för att du frågar, själv verka det vara lite sisådär med din mentala hälsa.

Det är bra att Danmark går i bräschen och öppnar upp. Hur ställer du dig själv till att de slopar de fascistiska reglerna som skulle permanentas enligt er folielogik? Vad ska du nu klaga på? Du behöver inte svara det är retoriska frågor.
Citera
2022-01-25, 13:22
Medlem
Citat:
Vi pratade om detta igår. och jag håller inte med.

Vad vi sett hittills så verkar det hamna betydligt mer på IVA än för influensa.

Vi kollade igår specifikt för personer under 40 år som hamnade på IVA.

Under influensaperioden 2016/2017 (Oktober till Maj) hamnade det 20 personer på IVA.

Från Oktober till nu har det hamnat 131 personer under 40 år på IVA.

Om man skulle jämföra grupperna så skulle skillnaden vara större då relativt få under 40 vaccinerar sig för Influensa medans många under 40 är vaccinerade för Covid 19.

Är det rimligt att jämföra perioden Oktober - Maj när Omikron inte ens var i omlopp i Sverige under perioden Oktober till slutet på december?

Det var väl just Omikron som man sa är på väg mot att bli som en förkylning, inte tidigare varianterna.
Citera
2022-01-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Är det rimligt att jämföra perioden Oktober - Maj när Omikron inte ens var i omlopp i Sverige under perioden Oktober till slutet på december?

Det var väl just Omikron som man sa är på väg mot att bli som en förkylning, inte tidigare varianterna.

Samtidigt är det Oktober till Maj (7-8 månader) för influensasäsongen och Oktober - Januari (4 månader där Januari fortfarande har eftersläpningar i statistiken).

Jag hoppas att IVA-beläggningen plötsligt börjar sjunka kraftigt då de sista Delta-fallen försvinner från IVA.

Att jämföra Covid 19 med en förkylning är något antivaxxers gjort under hela pandemin - inklusive när Delta härjade som värst men vi inte märkte något för att vaccineringsgraden var så hög.
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-01-25 kl. 13:32.
Citera
2022-01-25, 13:27
Medlem
Fantastiskt beslut av Danmark att öppna upp som vanligt. Förhoppningsvis hänger flera länder på dem kommande dagarna.

Omikron behöver verkligen inga restriktioner längre.
Citera
2022-01-25, 13:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Stor skillnad dock om man jämför med spanska sjukans andra våg som i hög utsträckning drabbade unga vuxna. Där kan man tycka att folk dog av viruset i en mer direkt mening. Många som dött i covid kanske nästan lika gärna hade dött av någon annan för dem påfrestande infektion. "Ren" dödlighet verkar vara större för många andra virus än för sars-cov-2, om du förstår vad jag menar.

Jag är inte helt säker att jag förstår vad du menar. Syftar på dödligheten bland individer som inte hade några riskfaktorer innan infektionen?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Mest fascinerande är att små barn klarat sig så bra under pandemin. De kan annars vara känsliga för t ex influensa eftersom deras immunförsvar fortfarande håller på att byggas upp av genomgångna infektioner.

Ja, det är en lättnad att barnen har klarat sig bra. Vi får hoppas att viruset inte har haft dolda effekter på barnens utveckling. Det skulle vara tråkigt ifall viruset visar sig bjuda på överraskningar som visar sig längre fram i tiden.
Citera
2022-01-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Februari brukar vara den värsta virusmånaden, restriktionerna får nog vara kvar till mars någon gång iallafall.

Allt hänger väl på personalbristen och dysfunktionell vård i Sverige. Inte omikrons farlighet. Vi har fortfarande en del delta kvar. Och sämre vaccintäckning än Danmark. Så vi får nog hålla kvar restriktioner tills vi ser en klar ljusning i vården.
Citera
2022-01-25, 13:32
Medlem
Citat:
Det tål att utredas men även om vissa fall ligger inne för annan åkomma men har Covid 19 så ställer det ju till det och skapar mer belastning i sjukvården då man inte vill ha okontrollerad smittspridning mellan patienter i sjukhusmiljö.

Det har inte ett skit med corona att göra. Det har att göra med att man omplacerat vårdpersonal som inte velat vaccinera sig, varav många av dessa haft som argument att de har naturlig immunitet vilket också visat sig skydda bättre än vaccin. Det handlar också om att vårdpersonal uppmanats stanna hemma så fort de är lite snuviga, vilket orsakar brist på personal. Det handlar om att sjukvården neglegerats år efter år samtidigt som befolkningen ökat drastiskt pga massinvandring av folk med ofta usel hälsostatus. Sen ska vi inte tala om hur statistik har manipulerats - "med" covid. Försök inte inisuera att Omicron skulle vara nåt exceptionellt dödsvirus för det är det inte.
Citera
2022-01-25, 13:34
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, det är en lättnad att barnen har klarat sig bra. Vi får hoppas att viruset inte har haft dolda effekter på barnens utveckling. Det skulle vara tråkigt ifall viruset visar sig bjuda på överraskningar som visar sig längre fram i tiden.
Jag skulle vara mer orolig över hur restriktionerna påverkat barnen.
Citera
2022-01-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är en sorglig figur, jag har aldrig påstått att vi ska vaccinera 5 åringar, återigen försöker du klistra på mig dina etiketter. Att du gör det tyder ju på din desperation, inte min. Jag mår bra, tack för att du frågar, själv verka det vara lite sisådär med din mentala hälsa.

Det är bra att Danmark går i bräschen och öppnar upp. Hur ställer du dig själv till att de slopar de fascistiska reglerna som skulle permanentas enligt er folielogik? Vad ska du nu klaga på? Du behöver inte svara det är retoriska frågor.

Kommer från trollet som inte kan tro att en ovaccinerad person kan överleva Omicron HAHAHA. Komedi. Men du kanske är så fet och flottig att du inte ens klarar av en snuva, då jag kan förstå att din psykotiska verklighetsuppfattning är så skev som den är.

Hur känns det nu när det aldrig blev ett Auschwitz för ovaccinerade? Besviken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in