2022-01-24, 22:18
Medlem
Det fanns en tid under 1980-talet när forskare gjorde allt i studier för att påvisa hur onyttigt kaffe var. Man talade om tarmcancer och cancer i matstrupen.. .....

Det ledde inte till några resultat. Man kunde inte finna några samband med kaffe.

Jag är med på att det finns gifter i allt som kommer från växtriket och har odlats i plantager och kommersiellt.
Men det verkar som om dom positiva egenskaperna av kaffet helt klart överväger.

Jag har någonstans läst om att kaffe dock kan ge någon form av "binjureutmattning". Men jag fortsätter att använda starkt kaffe som sportdryck.

Koffein finns också i guarana och faktiskt i te. Men vad tusan är tein för något? Nja det ligger kanske utanför tråden.
Citera
2022-01-24, 22:57
Medlem
Arnulf.den.Elftes avatar
Slutade helt med koffein i oktober förra året. Bortsett från choklad då.

Slutat några gånger tidigare också, och har då som regel haft lite huvudverk några dagar, och varit lite trögare en period, fysiskt och mentalt.

Nu senast så hade jag ingen huvudverk alls, eller ens tröttehet. Skilllnaden var att denna gång så badade jag kallbad nästan varje dag. Tror det gjorde nåt med kroppen. Kände mig mycket pigg och nästan ingen saknad av koffein. Rekommenderas. Mycket effektiv och billig medisin.
Citera
2022-01-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Det kan ta en vecka, men satan i gatan vad det är värt det. Jag slutade med nikotin, benzo, amfetamin, alkohol och koffein var för sig under ett halvår. För egen del var det nikotinet och koffeinet tro det eller ej som var det jobbigaste att tända av och hålla sig borta ifrån.

Jag är så mycket piggare nu än jag någonsin har varit och sover mycket bättre. Koffeinet fungerar som en centralstimulant om man dricker en kaffe då och då. Det är vansinne att som kollegorna dricka 10 koppar om dagen.
Jävlar bra jobbat, har samma beroenden förutom nikotin, vilken tog du bort först? Amfetamin?
Citera
2022-01-24, 23:54
Medlem
efftolvs avatar
Det jobbiga och efterblivna är att alla dryckesföretag är extremt benägna att hoppa på den där zero sugar trenden. Men det finns ingen som förespråkar zero caffeine.

Alltså i Pepsi max, cola zero, cuba cola zero etc. Är det alltid koffein i, så du slipper sockret men inte koffeinet. Hade ärligt talat hellre haft det tvärtom.

Det finns för fan koffein i vitamin well och berocca (berocca boost då).

Minns förr i tiden var det lite mer tvärtom, aspartam var farligt och socker mer naturligt. Fanns ju t.o.m. Monster energy unleaded som var utan koffein tex.
Citera
2022-01-25, 00:11
Medlem
Kan ta allt från 2-3 veckor till år. Det är individuellt. Koffein är en ganska komplex drog faktiskt och det är vanligt att få post acute withdrawal symptoms lång tid eftersom det påverkar vårt dopaminerga system och mycket annat.
Citera
2022-01-25, 00:31
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Trappa ner med modafinil
Citera
2022-01-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
Det jobbiga och efterblivna är att alla dryckesföretag är extremt benägna att hoppa på den där zero sugar trenden. Men det finns ingen som förespråkar zero caffeine.

Alltså i Pepsi max, cola zero, cuba cola zero etc. Är det alltid koffein i, så du slipper sockret men inte koffeinet. Hade ärligt talat hellre haft det tvärtom.

Det finns för fan koffein i vitamin well och berocca (berocca boost då).

Minns förr i tiden var det lite mer tvärtom, aspartam var farligt och socker mer naturligt. Fanns ju t.o.m. Monster energy unleaded som var utan koffein tex.
Koffeinfri Cola Zero har precis lanserats i Sverige, men det hjälper nog inte dig så mycket om du inte gillar Zero-varianten.

Angående koffeinberoende så går det nog över inom en vecka för de allra flesta. Jag drack en kanna (1.2 liter) kaffe om dagen i över 10 år tills jag fick för mig att sluta. Det dröjde 2 dagar innan huvudvärken kom och sen höll den i sig 2-3 dagar.
Citera
2022-01-25, 01:00
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolverainonu
Jävlar bra jobbat, har samma beroenden förutom nikotin, vilken tog du bort först? Amfetamin?

Alkohol och amfetaminet först. Benzot var jag tvungen att fasa ut sakta då jag hade gått på höga doser under en längre tid.
Citera
2022-01-25, 01:02
Medlem
anomaligns avatar
Har på så här på ålderns höst (~40) blivit visare och dragit ner på koffeinet. Numera blir det mest ett par koppar på förmiddagen, istället för att som förr bälga i mig kaffe hela dagen.

Fick ett infall att sluta med kaffe när jag var i tjugoårsåldern. Det var mest ett experiment av nyfikenhet och inte alls något hälsomotiverat. Var ren från koffein i några veckor. Bestämde mig sedan att börja igen genom att sluka ett par koppar kaffe på en och samma gång, typ för att se vad som hände. Det kändes superbra i några minuter, sen mådde jag bajs. Blev kallsvettig, illamående, yr och darrig. Höll på att måla en tavla vid tidpunkten och när koffeinkicken kom var det helt kört att försöka måla. En smartare person än jag hade säkert fått sig en tankeställare av det hela, och börjat betrakta koffein med lite större skepsis, men jag körde på som vanligt sen.
Citera
2022-01-25, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiseAboveYou
Låter som något jag vill prova. Vad räknar du som dåliga carbs? Läsk, godis, chips och snabbmat?
Ja, typ så. Sikta på en proteinrik kost, och gärna mycket animaliskt. När du slutar ge dig kropp energi i form utav kaffe och socker behöver du få i dig bra fetter. Ja, om du går keto/carnivore dvs. Käkar jag carbs är det vitt ris eller potatis vilket såklart funkar bra. Undvik mat & rapsolja samt soyaprodukter.
Citera
2022-01-25, 11:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-01-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Ja, typ så. Sikta på en proteinrik kost, och gärna mycket animaliskt. När du slutar ge dig kropp energi i form utav kaffe och socker behöver du få i dig bra fetter. Ja, om du går keto/carnivore dvs. Käkar jag carbs är det vitt ris eller potatis vilket såklart funkar bra. Undvik mat & rapsolja samt soyaprodukter.

Thanks dude!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in