2022-01-24, 19:19
Medlem
Slutade helt med koffein för ca 1 år sedan. Drack en stor kopp varje morgon.
Kraftig huvudvärk första 2 dagarna, sedan rätt lugnt. Påverkar tarmarna mer än man tror, inte bara centralstimulerande.
Livsråd: Om man slutar helt med koffein, dåliga carbs & porr så märker man snabbt att en överväldigande majoritet av befolkningen bara är ett gäng NPCs med noll livslust.
Citera
2022-01-24, 19:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Choklad innehåller koffein men så lite. Hade typ migrän i två veckor när jag slutade. Man kan dricka lite Cola för nedtrappning. Mycket mindre koffein i Cola än i kaffe i samma mängd.
Citera
2022-01-24, 19:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yOuNgEXpAt
Gött att du har slutat med dom andra drogerna också.

Jo, detta är fan inte lätt. Har gått runt som en jävla zombie idag. Men som du säger så är det nog värt det i längden.

Känner mig mer lugn på något sätt, mer balanserad humör. Ska bli intressant att se hur det kommer att kännas om några dagar, någon vecka.
Det med humöret stämmer. Blir triggad av koffein på ett dåligt sätt. Ändå är det lätt att man faller tillbaka.
Citera
2022-01-24, 20:23
Medlem
Det finns studier på äldre, be mig inte att leta källorna nu, som påvisar att äldre som dricker kaffe lever längre och lättare håller undan demens och alzheimers.

Även om det finns gifter så vet man att kaffet innehåller syror som är antioxidanter. Hundratals olika ämnen som samverkar.

Koffeinfritt kaffe ger inte samma goda effekter.

Jag använder kaffet som sportdryck strax före träning. Det är möjligt att man svettas lite onormalt då men man presterar bättre både i löpning och i styrketräning. Det är mätbart denna förbättring.

Vi skall inte se kaffet som något negativt men naturligtvis skall man inte trigga kroppen med koffein på kvällen när man skall varva ned och sova några timmar senare.
Citera
2022-01-24, 20:40
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Slutade med Kaffe och koffein helt och hållet för 2 dagar sedan.

Anledningen till att jag slutar är för att se om jag får bättre sömn och bättre harmonisk mående överlag.

Dra åt helvete vilken jävla huvudvärk jag har haft och känt mig seg.

Huvudvärken har dock börjat släppa idag dag 2, vet någon hur lång tid denna avvänjningen från kaffe kommer att ta? Har någon här testat att sluta helt med koffein? hur upplevde ni det?

Jag hade inget val, jag blev intolerant mot koffein. Fick extrema hjärtrusningar utav det. Så la av med det för kanske 14 år sedan. Kan lova dig att det är riktigt skönt att slippa koffeinet. Lättare att lyssna av kroppen när den är trött. Många hinkar massa redbull för att palla med dagen, själv sover jag en timme om jag känner mig trött. Men visst, jag drack kanske en två-tre kannor Té varje dag så det var tufft första året att inte kunna få hälla i sig det man var van med. Sen kom Roobios så det var ett minne blott.

Jag känner väldigt mycket mindre stress förutom när folk som går på ett 6-pack redbull per dag tycker man ska palla mer. De kör på övertid med kroppen.
Citera
2022-01-24, 21:28
Medlem
Citat:
Slutade med Kaffe och koffein helt och hållet för 2 dagar sedan.

Anledningen till att jag slutar är för att se om jag får bättre sömn och bättre harmonisk mående överlag.

Dra åt helvete vilken jävla huvudvärk jag har haft och känt mig seg.

Huvudvärken har dock börjat släppa idag dag 2, vet någon hur lång tid denna avvänjningen från kaffe kommer att ta? Har någon här testat att sluta helt med koffein? hur upplevde ni det?

Jag är periodare när det gäller kaffe. Jag kan dricka 5-10 koppar per dag men också låta bli det helt i dagar eller veckor. När jag inte dricker det så saknar jag det typ ”nu hade kaffe varit gott”, men har aldrig märkt abstinens.

Socker däremot, där lider jag verkligen om jag inte får det.
Citera
2022-01-24, 21:40
Medlem
SwizzerNöts avatar
Rekommenderar att du skaffar medicin mot sura uppstötningar och förstoppning. Det är saker som t.ex. cola botar och det kan komma en rekyl. Sen är det bara att ta det lugnt och om du äter/dricker något som du blir extra glad över (t.ex. Trocadero) kan du vara säker på att smakämnena innehåller koffein.
Citera
2022-01-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Kraftig huvudvärk första 2 dagarna, sedan rätt lugnt. Påverkar tarmarna mer än man tror, inte bara centralstimulerande.
Livsråd: Om man slutar helt med koffein, dåliga carbs & porr så märker man snabbt att en överväldigande majoritet av befolkningen bara är ett gäng NPCs med noll livslust.
Haha håller lite med om det faktiskt. Jag skyller det på fast food culture
Citera
2022-01-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det finns studier på äldre, be mig inte att leta källorna nu, som påvisar att äldre som dricker kaffe lever längre och lättare håller undan demens och alzheimers.

Även om det finns gifter så vet man att kaffet innehåller syror som är antioxidanter. Hundratals olika ämnen som samverkar.

Koffeinfritt kaffe ger inte samma goda effekter.

Jag använder kaffet som sportdryck strax före träning. Det är möjligt att man svettas lite onormalt då men man presterar bättre både i löpning och i styrketräning. Det är mätbart denna förbättring.

Vi skall inte se kaffet som något negativt men naturligtvis skall man inte trigga kroppen med koffein på kvällen när man skall varva ned och sova några timmar senare.
Dessa studier är oftast sponsrade av stora företag som lobbar för kaffe. Men visst kan jag köpa att det säkert finns något bra och hälsosamt med kaffe.
Citera
2022-01-24, 21:51
Medlem
Jag känner mig dock helt sjukt mycket lugnare och mycket mindre "stissig". Det har nu bara gått 2 dygn sen jag slutade, har en jämn humör. Än så länge. Kan inte tänka mig att jag blir lika lätt irriterad över små saker som jag kunde bli innan.

Mer jämn och "smooth" i humöret.
Citera
2022-01-24, 22:12
Medlem
BrainDisorders avatar
Ja, huvudvärken man får utav att sluta med koffein/nikotin är inte att leka med.
Citera
2022-01-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann

Låter som något jag vill prova. Vad räknar du som dåliga carbs? Läsk, godis, chips och snabbmat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in