Citat:
Ursprungligen postat av
an
Får en tandläkare skriva ut cocillana och ge en sexåring?
Min son har haft hosta ett tag.
Jag och hans pappa är separerade med dåligt kontakt. Pappan är tandläkare och han berättade idag att han gett vår son Cocillana.
Han menar på att han är tandläkare med förskrivningsrätt så han får skriva ut detta och ge till sonen.
Jag vet dock inte om han skrivit ut det på sig själv eller på sonen. Kan iaf inte hitta något recept på 1177 i sonens läkemedelslista.
Är det någon som vet om han har rätt att göra detta?
Vad jag vet är läkare väldigt återhållsamma när det kommer till att skriva ut denna typ av hostmedicin till barn. Jag ser såklart mycket hellre att sonen blir undersökt av läkare och kommer kontakta vc imorgon.
Ja, som framgår av inläggen ovan får en leg tandläkare skriva ut coccilana etyfin hostmedicin. Ges även till barn från två års ålder. Naturligtvis får någon även skriva ut recept till sitt eget barn.
Sanningen är att det i princip är den
enda fungerande hostdämpande medicin som finns att få - alla andra hostmediciner är de facto helt verkningslösa (om man undantar placeboeffekten).
Pappan till din son har sannolikt gjort den lille en stor tjänst som gett honom coccilana som låtit honom hosta mindre och sova bättre de veckor han haft sonen hos sig.
Långvarig hosta är alltid bra att till slut undersöka på VC. Då kan ju du kanske också få möjlighet att hämta ut ett recept på coccilana till sonen (eftersom du själv inte pluggat dig till egen receptförskrivningsrätt

)
Synd att coccilana-flaskan inte följde med sonen hem till dig under ”dina” barnveckor - då hade sonen sluppit få tillbaka hostan varannan vecka hemma hos dig. Trist att du därför inte kunde förse sonen med fungerande hostmedicin. Men ditt ex kanske anade att du då skulle ifrågasätta hans korrekta symptomlindrande medicinering av sonen som du ju gjort här…..
Ni borde se över och förbättra er föräldrarkommunikation - för sonens skull.