2022-01-24, 14:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. Det ändrar ingenting av det jag skriver om du inte förvanskar det till någonting som jag inte skrev. Det är det som är grejen i den här tråden, skriver man att T-cellsimmuniteten minskar så tolkar folk som att T-cellsimmuniteten går ner till noll eller att T-cellsimmuniteten är den enda saken som gäller och vaccinet är helt värdelöst p.g.a T-cellsimmuniteten. Det jag försöker kommunicera är att det är otroligt mycket mer komplicerat än så och ni verkar inte ha förmåga att ens läsa fem sidor om saken. Förstår ni hur tjocka böckerna som beskriver de här sakerna är?

Ville bara förmedla artikeln . Då jag såg ni berörde ämnet ..
Citera
2022-01-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det går utmärkt att titta tillbaka till 2008

Antal vårdtillfällen på IVA 2008-2021: https://imgur.com/a/ZBzhNqo

Något förhöjd våren 2021, men knappast signifikant

Som sagt - du kollar bara på antal inläggningar - inte hur länge inläggningarna varar.

Här är data från Januari 2018 och framåt som visar det aktuella antalet IVA-patienter.

https://i.imgur.com/enITUBc.png

Det går tydligt att se hur antalet inlagda på IVA stiger rejält Våren 2020, Vintern 2020/2021 och Våren 2021.

Så nog har det påverkat sjukvården.
Citera
2022-01-24, 14:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har ingen aning om vilken variant det är, men den enda jag oroar mig för vid eventuellt insjuknande är min stackars svärfar, för det skulle kunna gå illa. Han är visserligen vaccinerad, om det nu hjälper...

Det skall hur som helst bli intressant att höra hur symptomen skiljer sig åt mellan morsan och hennes gubbe.
De var båda ovaccinerade sist de hade covid-19 och hade den gången ganska liknande symptom. Om vaccinen gör vad de skall så bör han ju rimligtvis inte bli lika sjuk som hon den här gången, eftersom han numera är vaccinerad.

Man får väl anta att det är omikron vid det här laget, undervariant lär vi aldrig få reda på här. Jag tror vaccinen gör skillnad.

Låter som en intressant jämförelse. Polaren har tre sprutor och känner ingenting, testar inte ens positivt på snabbtesterna, hans kärring har bara fått 2 sprutor, oklart varför, testade positivt och ligger nerbäddad. Det är ju bara en anekdot men hade varit intressant att höra er upplevelse.
Citera
2022-01-24, 14:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om folk blir allvarligt sjuka, inte kan arbeta, hamnar på sjukhus eller i värsta fall avlider är det onekligen ett problem. Det tror jag de flesta tycker även om du inte tycker det.

Att människor blir allvarligt sjuka och avlider är inget nytt fenomen. Det har skett i alla tider. Fast du kanske har suttit här och gapat om restriktioner och stängda skolor i hela ditt vuxna liv?

Nuvarande smittspridning leder uppenbarligen inte till att folk blir allvarligt sjuka och avlider i någon högre grad så det finns ingen anledning att inskränka människors frihet.

Restriktioner är onekligen ett problem. Det tror jag de flesta tycker även om du inte tycker det.
Citera
2022-01-24, 14:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du påstod klart och tydligt detta:

När du ombeds backa upp detta med källa så vägrar du, men fortsätter...

Så vilken data? Du borde rimligtvis veta vilken data om du vet att data visar det.

Men du ljuger så klart som du alltid suttit och gjort här i tråden och det är därför du inte kan backa upp detta med trovärdiga källor.

Nu är du där med dina fulknep igen och klipper ihop olika svar på olika frågeställningar. Nej jag ljuger inte. Ja data tyder på att omikron är mildare i sjukdomsförloppet, frågor på det? Det ska väl inte behöva backas upp självklarheter, för i så fall kan du ju backa upp att pandemin inte existerar eller att viruset är ofarligt, testerna inte fungerar eller att vaccinet inte fungerar. Dravel är det enda du kommer med!
Citera
2022-01-24, 14:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Att människor blir allvarligt sjuka och avlider är inget nytt fenomen. Det har skett i alla tider. Fast du kanske har suttit här och gapat om restriktioner och stängda skolor i hela ditt vuxna liv?

Nuvarande smittspridning leder uppenbarligen inte till att folk blir allvarligt sjuka och avlider i någon högre grad så det finns ingen anledning att inskränka människors frihet.

Restriktioner är onekligen ett problem. Det tror jag de flesta tycker även om du inte tycker det.

Vilka fullkomliga idiotargument du kommer med. Folk dör ändå, så inga sjukdomar spelar någon roll. Vi kan skita i dödsskjutningar, krig, ebola, cancer, digerdöden. Varför har vi sjukhus i överhuvudtaget? Folk dör ju ändå någon gång. Vi kan sluta behandla allt. Dör vi så dör vi.

Nej, jag tror de flesta har en annan inställning till livet och döden än den du har.
Citera
2022-01-24, 14:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur trovärdigt låter det att någon känner till flera hundra som haft covid-19?

Jag säger inte att det är omöjligt, men om man inte arbetar som personaladministratör på et större företag eller inom vården hör det till ovanligheterna att man känner till bortåt tusen människor och deras sjukdomar.

Via mitt nätverk till sjöss samt att man följer med byskvallret på Åland så känner jag snarare till tusentals. En behövde uppsöka vård pga hans astma plus fetma
Citera
2022-01-24, 14:37
Medlem
IMBILDENs avatar
När är det minst dåligt att bli smittad, om man nu blir det?
Ganska intressant ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=4RSahdFuemE

Tyvärr känner jag mig jävligt skeptisk till att det skulle vara något att eftersträva, då det är förenat med risk och ev immunitet tycks vara rätt kortvarig. Jävla skitvirus är vad det är.

Man hade ju verkligen hoppats på att vaccinen var bättre och framförallt mer långvariga. Känner oro för hur det går med kommande mutationer av detta virus.
Citera
2022-01-24, 14:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Det är kuriosadags igen!

Jag kontrollerade förekomst av antikroppar som senast för exakt en vecka sedan (med positivt resultat, dvs jag hade fortfarande igG från min infektion för ca 15 månader sedan).

Igår testade jag positivt för covid-19 igen via snabbtest! Det är inte bevis för någon av er, men nu har jag det svart på vitt för egen del att återinfektioner inträffar. Det trodde jag inte!!

En jävla halsbränna i stil med halsfluss, hög feber men känns rätt stabilt ändå.

Tack för den uppdateringen. Det visste vi iofs redan då danskarna är så duktiga att de rapporterar återinfektioner dagligen och de ligger på ungefär 5-6% nu och har gjort så ett tag. Du kan se det här:

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/
Citera
2022-01-24, 14:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för den uppdateringen. Det visste vi iofs redan då danskarna är så duktiga att de rapporterar återinfektioner dagligen och de ligger på ungefär 5-6% nu och har gjort så ett tag. Du kan se det här:

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/

Japp. Den siffran är helt stabil som jag tidigare påpekat.

Intressant att danskarna nu minskar isolationstiden ytterligare. Fyra dagar från symptomdebut och man kan gå ut även om man har symptom och testat positivt.

”Anbefalingerne for, hvornår du kan bryde din selvisolation efter coronasmitte, bliver nu ændret.
Det oplyser Sundhedsstyrelsen.
Fremover kan du afslutte din selvisolation, når du ikke længere har symptomer.
Har du en positiv test, men ingen symptomer eller lette symptomer, er din selvisolation nedsat til fire døgn, skriver styrelsen.
- Vi vurderer, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at lempe på vores anbefalinger, fordi vi har så høj immunitet i befolkningen, og fordi vi har beskyttet dem, der er i øget risiko for at blive alvorligt syge, siger Sundhedsstyrelsens direktør, Helene Probst.”
Citera
2022-01-24, 14:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Vilka fullkomliga idiotargument du kommer med. Folk dör ändå, så inga sjukdomar spelar någon roll. Vi kan skita i dödsskjutningar, krig, ebola, cancer, digerdöden. Varför har vi sjukhus i överhuvudtaget? Folk dör ju ändå någon gång. Vi kan sluta behandla allt. Dör vi så dör vi.

Nej, jag tror de flesta har en annan inställning till livet och döden än den du har.

Så lockdown tills forskarna har hittat botemedel till samtliga världens sjukdomar samt uppfunnit odödlighet?

Vad är det för fel i ditt huvud? Seriöst? Du är ju fullkomligt sinnessjuk.
Citera
2022-01-24, 14:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
När är det minst dåligt att bli smittad, om man nu blir det?
Ganska intressant ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=4RSahdFuemE

Tyvärr känner jag mig jävligt skeptisk till att det skulle vara något att eftersträva, då det är förenat med risk och ev immunitet tycks vara rätt kortvarig. Jävla skitvirus är vad det är.

Man hade ju verkligen hoppats på att vaccinen var bättre och framförallt mer långvariga. Känner oro för hur det går med kommande mutationer av detta virus.

Vi vet att du är orolig.

Du MåSTE försöka släppa den värsta skräcken. Du har gjort vad du kan för att minimera riskerna med din tredje spruta. Det är så in i helvete många som just nu har covid runt mig. Huvudvärk av olika grad, lite feber, snuva och hosta i vissa fall.
Som en hyfsad förkylning helt enkelt. Ingen har på något sätt blivit allvarligt sjuk. Alla tillbaka på jobb efter Max 7 dagar.

Det finns risk för nya mutationer, ja. Men det finns också risk att du får en stroke, cancer osv osv snart.
Du måste försöka börja leva lite. Livet är inget värt utan innehåll.. Att bara vara vid liv betyder inget.

Detta är ett ärligt tips från mig då jag förstår att du har det jobbigt med ångesten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in