2022-01-24, 14:20
Medlem
Citat:
Min familj är flytande på ryska så jag behöver inte lita på media. Sverige är fullt av folk som kan ryska. Många av dem har lidit under rysk ockupation.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Den ryska befolkningen i Sverige bestod av 22,600 personer födda i Ryssland och totalt i landet fanns det 31,900 ryssar med antingen en eller bägge föräldrarna födda i Ryssland år 2019.
Gruppen rysktalande är betydligt större än så. Du får lägga till alla med ursprung i Ukraina eller Vitryssland, samt huvuddelen av de som kommer från Baltikum, Georgien, Armenien, Azerbajdzjan och hela Centralasien. Visserligen är varje enskild grupp relativt liten i förhållande till horderna av negrer och araber, men sammanlagt är det en hyfsat stor grupp. Man hör ganska ofta folk samtala på ryska i offentliga svenska miljöer, men du lägger nog inte märke till det, för folk från de här länderna är bättre på att anpassa sig, och beter sig mer lågmält och civiliserat än gaphalsarna som precis anlänt från Mellanösterns sämsta avkrokar.
2022-01-24, 14:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Jag är ingen utrikespolitisk expert på något vis, jag kanske t.o.m. kan räknas vara en utrikespolitisk analfabet. Men vad är det vi egentligen ser här? Ingen kan väl förneka faktumet att NATO under hela tiden sedan Sovjets upplösning, fortsatt att expandera och byggt upp militära baser allt närmare Ryssland? Att Ryssland nu verkar vilja ta Ukraina, är ju då inte så konstigt; man vill helt enkelt hindra att få NATO ännu närmare inpå knuten.
Säga vad man vill om Putin, han är ingen korgosse, men han har ändå gjort vad han kunnat för att återuppbygga någon form av Rysk självkänsla. En stark militär förmåga och viljan att använda den, ger honom handlingsutrymme.
Jag tror faktiskt att man från Försvarsmaktens håll, såg/ser hotet mot Gotland som rejält mycket allvarligare än vad man hittills låtit påskina; även om Hultqvist och Linde är ett par riktiga nötter, så kunde iaf jag inte undgå att se att de båda var märkbart skakade efter mötet med Försvarsutskottet förra veckan. Jag misstänker att ett anfall mot Gotland blir det första som Ryssland svarar med, om de skulle möta motsånd från NATO när de går in i Ukraina. Skulle så ske, så kommer ingen komma till vår hjälp då det skulle riskera att ett världskrig bryter ut. Vi lär få se en ännu större satsning på Försvarsmakten den kommande tiden. Inte mig emot!

Att isolerat anfalla Gotland vore en komplett katastrof för Ryssland.

De har inte krigat mot oss på över 200 år och Gotland ligger inte i en rysk intressesfär på samma sätt som Georgien och Ukraina. Med ett anfall skulle de därför visa för alla att det verkligen finns skäl att frukta Ryssland, och att landet beter sig på ett mycket farligt och oberäkneligt sätt.

Det skulle innebära krig med Sverige. Vi skulle i den situationen börja spendera mycket mer på försvaret och också bjuda in NATO och EU till att sparka ut dem. EU-länderna har vad jag vet också kommit överens om att hjälpa andra medlemmar som anfalls.

Och vad tjänar Ryssland på det? Experter på tv säger saker som att Ryssland kan sätta upp samma system på Gotland som de har i Ostpreussen, men det är ju inget unikt för Gotland.

Frågan är då på vilket sätt denna ö är en strategiskt viktig plats idag. Det enda man kan göra därifrån är ju att sätta upp luftvärn och kanske också med tiden använda en svensk flygbas, men för ryskt försvar är det inte väldigt intressant. Ryssland har mycket större problem med fyra nya NATO-länder längs sina gränser, och att landet riskerar en konflikt med dessa länder, i vilken situation mängder av andra länder har motorväg in i Polen. Det måste rimligen vara något Ryssland tänker på mycket mer. Och så länge det är så tjänar Ryssland förstås på ett neutralt Sverige.

Visst kan man tänka sig ett scenario där de anfaller Sverige, men de måste först mer eller mindre återskapa den maktsfär som landet hade fram till CCCPs kollaps.

Det är också svårt att se att några amerikanska bombarmador kommer att åka över Gotland. Det sättet att anfalla blev gammaldags ungefär då Dr. Strangelove hade premiär. Orsaken var kärnvapenbestyckade luftrobotar och ICBMer.

Så ryssarna kan väl inte göra så mycket mer på Gotland än att sno drikke och titta på raukar.

Det bästa Ryssland kan göra är att försöka vinna grannländerna med politiska medel, men de väljer den här metoden även av inrikespolitiska skäl. Det är ju en kleptokratisk skurkstat, och de styrande tjänar på att förvilla befolkningen. Noterbart är att oligarkerna själva inte har några problem med Västvärlden, där de ofta har sina pengar investerade.

En sista sak att säga är att folk i Ukraina kan komma att dra samma slutsats som flera här har gjort. Hade Ukraina varit medlem i NATO och EU hade vi förmodligen inte sett denna upptrappning, sådana medlemskap skulle därför kunna vara en bra grej för Ukraina. Jämför med en stackare som Saddam Hussein, där USA hittade på att han hade WMDs, men att det visade sig att han inte hade det. Andra despoter drar förstås slutsatsen att det är bäst att skaffa sig sådana vapen illa snabbt, för då vågar andra inte anfalla.
2022-01-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nå, nu ville ju Ukraina med i Nato.
De korrupta ledare som styr Ukraina ville det, men opinionsstödet för ett NATO-medlemskap är ganska svagt. Öht bryr sig folk i Ukraina väldigt lite om de här bråken med Ryssland - det är nästan helt en media - och politikergrej. Titta här hur det såg ut när man i en opinionssundersökning i november 2021 bad de tillfrågade att lista de TRE viktigaste problemen i landet. Procentsiffran avser andelen tillfrågade som inkluderade det problemet i sin lista på de TRE viktigaste problemen.

Korruption inom myndigheter, 45%
Inflation, 34%
Priser på värme, gas och elektricitet, 31%
Arbetslöshet, 30%
Konflikten i Donbass, 20%
Myndigheters inkompetens, 20%
Industriproduktionen, 17%
Vården, 15%
Socialförsäkringar, 12%
Politisk instabilitet, 9%
Relationerna med Ryssland, 8%
Brottsligheten, 5%
Försenade löne- och pensionsutbetalningar, 5%
Miljön, 3%
Avstängningar av gas, vatten eller el, 3%
Rysslands "ockupation" av Krim, 3%
Valutakursen, 2%
Problem med att köpa mark, 2%
Ryska språkets status, 2%
Annat, 3%

Alltså, 80% av ukrainarna tycker inte att Donbass kvalar in på listan över landets tre viktigaste problem, 92% tycker inte att relationerna med Ryssland är något att bekymra sig för, och hela 97% är mer eller mindera likgiltiga till att Krim återförenats med Ryssland!

https://www.iri.org/sites/default/files/wysiwyg/for_release_2021_november_survey_of_residents_of_u kraine_eng.pdf

Undersökningen gjordes av International Republican Institute, som John McCain var chef för samtidigt som han medverkade i statskuppen i Kiev 2014, så om resultatet på något sätt är snedvridet, så vet vi ju åt vilket håll.

https://www.youtube.com/watch?v=93eyhO8VTdg
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-01-24 kl. 15:02.
2022-01-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det bästa Ryssland kan göra är att försöka vinna grannländerna med politiska medel
Försöker de det, så blir de anklagade för att bedriva "hybridkrig" eller något liknande trams som låter skrämmande om man upprepar det tillräckligt många gånger med bekymrad min från en TV-studio.
2022-01-24, 15:20
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det kan ju verkligen fråga sig. Ukraina är inte ett NATO-land. Att Ryssland och Ukraina har någon liten fnurra på tråden är väl inget NATO har något med att göra? Beteendet är ju bisarrt - det är ungefär som om Ryssland skulle skicka vapen till Kanada ifall USA och Kanada har något internt bråk med varandra.
Helt rätt man måste utgå från mitten av 1800 talet och krimkriget för att förstå det hela då osmanerna med sitt Islam var vid den tidpunkten slut som artister i Ukraina.

Men än idag så finns det motsättningar folkgrupperna sinns i mellan främst då krimtatarerna där 20,000 deseeterade från röda armen över till de tyska facisterna och som judarna är förbannade på än idag för att de mördade 50,000 - 60,000 judar på krim under WW - 2 och ihop då med Nazi - SS Einsatzgruppe och tog ifrån dem mark hus företag fabriker rubbet.

Katarina II hade redan 1783 annekterat de områdena. Och med fördraget. (Från och med nu och för all framtid) vilket även osmanerna godkände och drog sig tillbaka.
2022-01-24, 15:58
Medlem
Citat:
Den ryska befolkningen i Sverige bestod av 22,600 personer födda i Ryssland och totalt i landet fanns det 31,900 ryssar med antingen en eller bägge föräldrarna födda i Ryssland år 2019.

Och sätter man då den här lilla minoritets gruppen i förhållande till att det finns över 3 miljoner människor i Sverige som är av utländsk härkomst varav en miljon av dessa utgörs då av muslimer så har man som land skitigt i det blå skåpet!

Till och med finländarna har blivit omsprungna av Araberna i landet lite lagom Sverige nu för tiden och då har ju Sverige och Finland ändå hört ihop en gång i tiden och förklaringen till att det fanns så många finländare i Sverige vilket det inte gjort med mellanöstern.

Jag vet inte vad du pratar om riktigt
2022-01-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Och ryska fartyg påväg in i östersjön var länge sedan det diskuterades. Kanske ska prova att diskutera hundkojjor i stället, se om det modereras bort?

Ja men varför inte. Jag pressade på ett ryggpass idag, körde superset på bakre axlar och traps efter att jag maxade vanliga sets i marken. Vad har du gjort idag?
2022-01-24, 16:19
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Gruppen rysktalande är betydligt större än så. Du får lägga till alla med ursprung i Ukraina eller Vitryssland, samt huvuddelen av de som kommer från Baltikum, Georgien, Armenien, Azerbajdzjan och hela Centralasien. Visserligen är varje enskild grupp relativt liten i förhållande till horderna av negrer och araber, men sammanlagt är det en hyfsat stor grupp. Man hör ganska ofta folk samtala på ryska i offentliga svenska miljöer, men du lägger nog inte märke till det, för folk från de här länderna är bättre på att anpassa sig, och beter sig mer lågmält och civiliserat än gaphalsarna som precis anlänt från Mellanösterns sämsta avkrokar.
Att ryska språket är ett av väldens mest talande och största språk vet jag om men vad som stör mig personligen är att denna lilla minoritetsgruppen av rysk svenska medborgare skall få ta i mot allt det här verbala kräket som idiotsvenskarna rapar ur sig i alla trådar som handlar om Ryssland.
Senast redigerad av dack 2022-01-24 kl. 16:28.
2022-01-24, 16:24
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nå, nu ville ju Ukraina med i Nato. Varpå Ryssland skickade 100 000 soldater för att skrämmas alternativt invadera innan de gick med.
Nato måste givetvis ta ställning då eftersom man knappast kan tillåta att länder som vill söka sig till deras organisation blir hotade till att avstå.
Så, hela situationen beror ju på Rysslands hot. Inget annat.

Men ni Putin-fanatiker anser ju att Ryssland måste få diktera villkoren för andra länders försvarsbeslut. Och däri ligger ju skillnaden. Vilket vi aldrig kommer enas i eftersom iaf jag anser att en sådan inställning är helt sinnessjuk.

Instämmer!

Här i tråden har diskuterats om Östersjöns betydelse och varför skulle Gotland vara intressant för ryssarna. Det finns en mycket intressant Youtube som bygger på en skrift författad av svenska militärer som tar upp varför:
https://www.youtube.com/watch?v=FVes5K6RnO4
https://kkrva.se/wp-content/uploads/2018/01/hotet.pdf

Det är otäckt hur lika skeendet i Youtuben stämmer in med dagens händelser.

Efter 15.48 minuter tas upp Scenario 2, en hybridkupp mot Gotland. Tydligt visas hur mullvadar och ryss-troll kan agera innan en invasion (Känner ni trådläsare igen er?). Motiven för invasion presenteras också samt hur invasionen kan tänkas genomföras.

Titta och bedöm själva!

Roligast var kommunikén från ryska ambassaden i filmen att: "Ryssland har inte för avsikt att ockupera Gotland för längre tid!". Har ni hört den innan?

Observera att denna Youtube-film gjordes för över ett år sedan!
2022-01-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej inte alls, det handlar om vårt exceptionellt utsatta geostrategiska läge.
"Exceptionellt"? På vilket sätt då?

När man lyssnar på pojkrums-militärstrategerna på Flashback så låter det som om alla världens länder vill kontrollera Östersjön, av alla jävla hav i världen. Till exempel Medelhavet eller Svarta Havet kan gå och lägga sig - nej, det är ju Östersjön alla vill ha! Och så har vi stackars hotade svenskar sådan förbenad otur att vi råkar bo vid precis vid stranden av Världens Viktigaste Hav!
2022-01-24, 17:35
Medlem
Citat:
Att ryska språket är ett av väldens mest talande och största språk vet jag om men vad som stör mig personligen är att denna lilla minoritetsgruppen av rysk svenska medborgare skall få ta i mot allt det här verbala kräket som idiotsvenskarna rapar ur sig i alla trådar som handlar om Ryssland.

Vet du vad man kan göra om det inte passar?
2022-01-24, 17:36
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag vet inte vad du pratar om riktigt
Det gick lite fort så varma drycker fick svaret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in