Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Ja, Israel stödde Iran som krigade mot Israels fiende Irak. Dvs i betydelsen att ingen av dem skulle bli den "regionala stormakten," i MÖ.
Ett par hundra miljoner dollar i "provision" kan nog få "mindre ärliga individer" att komma överens med vem som helst.
Jovisst, men du kan inte driva tesen "min fiendes fiende är min vän" hur långt som helst. På det sättet kan man ju skapa vilka fantasifulla teorier som helst. Detta är förvisso konspirationsforumet, men ska man komma nån vart med att lösa mordet så krävs substans av relevans. Och jag har hittills inte sett att detta skulle ha någon substans.
För det första, vad skulle dessa parter ha att vinna på mörda Palme? Rent hat är i dessa kretsar inte ett skäl till mörda personer som inte är inblandade i saken. Så vilket hot utgjorde Palme som man inte trodde sig kunna hantera på annat sätt, trots alla kontakter in i den politiska sfären?
För det andra blir det märkligt om den internationella vapensmugglingen som omsatte avancerade vapensystem för mångmiljardbelopp inte kunde skaffa fram en lämplig pistol med adekvat ammunition för ett mord. Givetvis finns det ju ett antal mellanhänder och bulvaner mellan beställare och utförare, men ju fler mellanhänder desto mer avancerad, dyr och riskfylld blir ju operationen i sig varför man rimligen borde ha ställt krav på "kvalitet" på utföraren. Investera miljonbelopp(?) för att en man med en smärre kanon i fickan ska springa in i en mörk gränd för att undvika att åka fast?
Dessutom får man väl anta att om dessa kretsar vill mörda Palme så var det så angeläget att göra det att mordet skulle ha skett vid någon tidpunkt, oavsett livvaktssituation etc. Nu menar jag alltså inte just kvällen ifråga, utan det faktum att en sådan här grupp, om den ville mörda Palme, skulle ha sett till att utföra mordet nånstans någon gång oavsett Palmes omgivning. Och då är frågan om den som sköt Palme verkligen skulle ha kunnat vara utförare av mordet om det hade behövt ske någon annanstans vid en annan tidpunkt. Där kommer återigen flyktväg, vapen och ammunition in i bilden.