Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tycker att du drar väl stora växlar på att diverse mindre hederliga individer har vissa kontaktpunkter.

Att man delar intresse i en viss fråga, innebär ju inte att man är överens i en massa andra frågor. Och menar du t ex att Israel skulle ha understött revolutionen i Iran? Khomeinis maktövertagande är ju den största katastrof som drabbat Israel efter dess bildande. Visst fanns det krafter (inte minst i USA) som ville bli av med Shahen, men skulle verkligen Israel ha intresse av att ett grannland leddes av (vad som då ansågs som) religiösa extremister?

Ja, Israel stödde Iran som krigade mot Israels fiende Irak. Dvs i betydelsen att ingen av dem skulle bli den "regionala stormakten," i MÖ.

Ett par hundra miljoner dollar i "provision" kan nog få "mindre ärliga individer" att komma överens med vem som helst.
Citera
2022-01-24, 11:03
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mordet på JFK är till stora delar OT när det gäller MOP. Men kopplingen till Watergate och S-forces är intressant ur den här synvinkeln.

"DCI Richard Helms to create the position of Executive Director-Comptroller for Colby. It was in this position that William Colby served from 1972-1973 as the CIA's point man for Watergate, answering press question as well as testifying before Congress and impeachment committees."
Källa: https://www.wilsoncenter.org/event/lost-crusader-the-secret-wars-cia-director-william-colby

William Colby är en gammal Sverige-kändis när det gäller stay behind.

https://wpu.nu/wiki/William_Colby

Den här dokumentären är från 1992 så det som sägs om S-force
har inte förändrat bilden i stort.
Med tanke på buggningen av Nerzjinskij tycker man att relationen
till USA är intressant. CIA hade spaning på Oswald i fyra år
före Kennedy-mordet.
Lika outgrundlig är gruppen Ebbe, Hasse, Sverker. Vilket håll
ska man nysta ifrån? Var det ingen som lyssnade på SÄPO:s
varningar om Sverker Åström?
Citera
2022-01-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Den här dokumentären är från 1992 så det som sägs om S-force
har inte förändrat bilden i stort.
Med tanke på buggningen av Nerzjinskij tycker man att relationen
till USA är intressant. CIA hade spaning på Oswald i fyra år
före Kennedy-mordet.
Lika outgrundlig är gruppen Ebbe, Hasse, Sverker. Vilket håll
ska man nysta ifrån? Var det ingen som lyssnade på SÄPO:s
varningar om Sverker Åström?

Både dom stora som dom små underrättelseorganisationerna spanar på alla möjliga, varandra och ibland på sig själva för infiltratörer.

Om dom i S-force var i trettio-årsåldern 1960 så var dom i 50-60-årsåldern 1986. Det är för gammalt för att springa omkring på Tunnelgatan.

Dessutom byts ledning ut med jämna mellanrum och avpolletterade DCI tappar sin befälsrätt hur kompetenta dom än är. Då återstår den privata sektorn med handel i vapen, narkotika och prostitution
Senast redigerad av Utredaren 2022-01-24 kl. 11:38.
Citera
2022-01-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Gärningsmannaprofilen.

https://drive.google.com/file/d/1EIan5OZPeKYHiV4d6PRSIKTxoF_om224/view?usp=sharing

Om GM var samma person som grandmannen och om denna personen dessutom var på 19-förställningen av bröderna Mozart och alltså befann sig vid Grand innan någon visste om att LOP skulle komma dit så kan det knappast varit något annat än en ensamagerande gärningsman.

Då tycker jag det är intressant och läsa vad som skrivs om ensamagerande gärningsmän. sid 34 ,t.ex. sid 103-107 (PDF sidnumrering 81-84).

Jag ser det inte alls som osannolikt att man skulle kunna hitta GM på ett stödboende.

Man är så klart nyfiken på hur långtgående utredningsinsatserna varit här.

Om vi tar Bommen som exempel. Om ett vittne ser en person som mycket väl kan vara GM vika in på Östermalmsgatan bör man ju kollat upp ungkarlshotellet som ligger i samma kvarter. Eller har jag en övertro på PU här?
Citera
2022-01-24, 12:35
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Om vi tar Bommen som exempel. Om ett vittne ser en person som mycket väl kan vara GM vika in på Östermalmsgatan bör man ju kollat upp ungkarlshotellet som ligger i samma kvarter. Eller har jag en övertro på PU här?

Jag har aldrig läst något om att det kollats upp. Vittnesmålet om mannen på Sturegatan kom in 1992 så det fanns inte med i början av utredningen. Första gången jag läste om det var i "vilken väg tog Olof Palmes mördare" . Där fanns det med som ett av ca 25 vittnesmål om möjliga observationer av en GM längs alternativa flyktvägar.

Möjligen kan man begära ut alla handlingar där Östermalmsgatan är nämnd och se om det finns något intressant där. Men jag har för mig att jag frågade om det redan strax efter jag fick ut handlingarna om vittnet på Sturegatan och att de inte kunde hitta något då.
Senast redigerad av HAARP 2022-01-24 kl. 12:39.
Citera
2022-01-24, 12:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Både dom stora som dom små underrättelseorganisationerna spanar på alla möjliga, varandra och ibland på sig själva för infiltratörer.

Om dom i S-force var i trettio-årsåldern 1960 så var dom i 50-60-årsåldern 1986. Det är för gammalt för att springa omkring på Tunnelgatan.

Dessutom byts ledning ut med jämna mellanrum och avpolletterade DCI tappar sin befälsrätt hur kompetenta dom än är. Då återstår den privata sektorn med handel i vapen, narkotika och prostitution

Ingen har väl påstått att S-force skulle ha mördat Palme.
Dom var möjliga gärningsmän på the grassy knoll
och därmed del i en konspiration som sedan eventuellt
mörklades av Warren-kommissionen och som slutligen
kunde ha en motsvarighet i Hans Holmers hantering
av Palme-mordet.

I bägge fallen skulle då sanningen ha varit för
obehaglig för allmänheten och en testpunkt för
detta kunde vara hemligstämplingen 1989 av
Nerzjinskij-buggningen.
Citera
2022-01-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Problemet är att PU fick massor med tips och att PU hade andra teorier än någon okänd psykiskt störd ensam galning.

Det var för mycket sydafrika, pettersson etc. istället för att faktiskt utgå från vad förhören säger.

Profilen 1994 tycker jag är klockren beträffande ensam galning teorin. FBI bekräftar också detta. 36 år senare är skiten inte löst trots 50 miljoner och massivt allmänintresse. För mig finns inget annat än en ensam galning som ser palme vid biografen av en slump.

Varför kollade man inte upp alla ogifta män i 40 årsåldern skrivna i innerstaden och i synnerhet längs flyktvägen som haft med psykiatrin att göra? Filtrera på 180 cm, någorlunda kraftigt byggd, liknar fleksnes. Bingo. Mordet är löst.
Citera
2022-01-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valet2022
Problemet är att PU fick massor med tips och att PU hade andra teorier än någon okänd psykiskt störd ensam galning.

Det var för mycket sydafrika, pettersson etc. istället för att faktiskt utgå från vad förhören säger.

Profilen 1994 tycker jag är klockren beträffande ensam galning teorin. FBI bekräftar också detta. 36 år senare är skiten inte löst trots 50 miljoner och massivt allmänintresse. För mig finns inget annat än en ensam galning som ser palme vid biografen av en slump.

Varför kollade man inte upp alla ogifta män i 40 årsåldern skrivna i innerstaden och i synnerhet längs flyktvägen som haft med psykiatrin att göra? Filtrera på 180 cm, någorlunda kraftigt byggd, liknar fleksnes. Bingo. Mordet är löst.

Ja. Det har hela tiden varit den starkaste hypotesen och så klart synd om man inte gjort mer för att gå till botten med den. Men som sagt så mycket annat brus som stått i vägen och ätit resurser.
Citera
2022-01-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ja, Israel stödde Iran som krigade mot Israels fiende Irak. Dvs i betydelsen att ingen av dem skulle bli den "regionala stormakten," i MÖ.

Ett par hundra miljoner dollar i "provision" kan nog få "mindre ärliga individer" att komma överens med vem som helst.

Jovisst, men du kan inte driva tesen "min fiendes fiende är min vän" hur långt som helst. På det sättet kan man ju skapa vilka fantasifulla teorier som helst. Detta är förvisso konspirationsforumet, men ska man komma nån vart med att lösa mordet så krävs substans av relevans. Och jag har hittills inte sett att detta skulle ha någon substans.

För det första, vad skulle dessa parter ha att vinna på mörda Palme? Rent hat är i dessa kretsar inte ett skäl till mörda personer som inte är inblandade i saken. Så vilket hot utgjorde Palme som man inte trodde sig kunna hantera på annat sätt, trots alla kontakter in i den politiska sfären?

För det andra blir det märkligt om den internationella vapensmugglingen som omsatte avancerade vapensystem för mångmiljardbelopp inte kunde skaffa fram en lämplig pistol med adekvat ammunition för ett mord. Givetvis finns det ju ett antal mellanhänder och bulvaner mellan beställare och utförare, men ju fler mellanhänder desto mer avancerad, dyr och riskfylld blir ju operationen i sig varför man rimligen borde ha ställt krav på "kvalitet" på utföraren. Investera miljonbelopp(?) för att en man med en smärre kanon i fickan ska springa in i en mörk gränd för att undvika att åka fast?

Dessutom får man väl anta att om dessa kretsar vill mörda Palme så var det så angeläget att göra det att mordet skulle ha skett vid någon tidpunkt, oavsett livvaktssituation etc. Nu menar jag alltså inte just kvällen ifråga, utan det faktum att en sådan här grupp, om den ville mörda Palme, skulle ha sett till att utföra mordet nånstans någon gång oavsett Palmes omgivning. Och då är frågan om den som sköt Palme verkligen skulle ha kunnat vara utförare av mordet om det hade behövt ske någon annanstans vid en annan tidpunkt. Där kommer återigen flyktväg, vapen och ammunition in i bilden.
Senast redigerad av Auric 2022-01-24 kl. 13:14.
Citera
2022-01-24, 13:29
Medlem
p.norths avatar
Det tåls att se om, vad säger vittnena.
https://m.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo
Citera
2022-01-24, 13:50
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
.

För det första, vad skulle dessa parter ha att vinna på mörda Palme? Rent hat är i dessa kretsar inte ett skäl till mörda personer som inte är inblandade i saken. Så vilket hot utgjorde Palme som man inte trodde sig kunna hantera på annat sätt, trots alla kontakter in i den politiska sfären?

För det andra blir det märkligt om den internationella vapensmugglingen som omsatte avancerade vapensystem för mångmiljardbelopp inte kunde skaffa fram en lämplig pistol med adekvat ammunition för ett mord. Givetvis finns det ju ett antal mellanhänder och bulvaner mellan beställare och utförare, men ju fler mellanhänder desto mer avancerad, dyr och riskfylld blir ju operationen i sig varför man rimligen borde ha ställt krav på "kvalitet" på utföraren. Investera miljonbelopp(?) för att en man med en smärre kanon i fickan ska springa in i en mörk gränd för att undvika att åka fast?

Dessutom får man väl anta att om dessa kretsar vill mörda Palme så var det så angeläget att göra det att mordet skulle ha skett vid någon tidpunkt, oavsett livvaktssituation etc. Nu menar jag alltså inte just kvällen ifråga, utan det faktum att en sådan här grupp, om den ville mörda Palme, skulle ha sett till att utföra mordet nånstans någon gång oavsett Palmes omgivning. Och då är frågan om den som sköt Palme verkligen skulle ha kunnat vara utförare av mordet om det hade behövt ske någon annanstans vid en annan tidpunkt. Där kommer återigen flyktväg, vapen och ammunition in i bilden.
vad hade Haganah för vinning av att mörda den svenske mellanöstern medlaren, Folke Bernadotte?
Olof Palme var som du vet även FN's utsedde medlare i MÖ.

Citat

Dr. Moshe Sneh, who headed the Jewish underground army Haganah from 1940 to 1946, charged yesterday that efforts were being made to "utilize the assassination of Count Folke Bernadotte as an excuse to attack the territorial integrity and sovereignty of the State of Israel."
Slut citat
https://www.nytimes.com/1948/10/16/archives/plan-to-rob-israel-of-lands-charged-bernadotte-assassination-used-a.html

DE KÄMPADE FÖR DET NYA ISRAEL - Menorah
De gamla soldaterna berättar att den judiska armén Haganah, ... Mest känd av de svenska krigsfrivilliga blev så småningom Sigvard Marjasin.

https://www.menorah-sweden.com/artiklar/ejarkiv.98-nr3s19.html

Marjasin känns lite jävig.
Israel och Iran hade en gemensam fiende i iraks ledare Saddam Hussein.
Hussein hade lovat att driva judarna ut i Medelhavet. Det blev inte så. Några SCUD-missiler dock.
Citera
2022-01-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
vad hade Haganah för vinning av att mörda den svenske mellanöstern medlaren, Folke Bernadotte?
Olof Palme var som du vet även FN's utsedde medlare i MÖ.

Citat

Dr. Moshe Sneh, who headed the Jewish underground army Haganah from 1940 to 1946, charged yesterday that efforts were being made to "utilize the assassination of Count Folke Bernadotte as an excuse to attack the territorial integrity and sovereignty of the State of Israel."
Slut citat
https://www.nytimes.com/1948/10/16/archives/plan-to-rob-israel-of-lands-charged-bernadotte-assassination-used-a.html

DE KÄMPADE FÖR DET NYA ISRAEL - Menorah
De gamla soldaterna berättar att den judiska armén Haganah, ... Mest känd av de svenska krigsfrivilliga blev så småningom Sigvard Marjasin.

https://www.menorah-sweden.com/artiklar/ejarkiv.98-nr3s19.html

Marjasin känns lite jävig.
Israel och Iran hade en gemensam fiende i iraks ledare Saddam Hussein.
Hussein hade lovat att driva judarna ut i Medelhavet. Det blev inte så. Några SCUD-missiler dock.

Israel och Iran var också fiender. Att Israel på 80-talet betraktade Irak som ett större hot än Iran innebär inte att Israel hade andra anledningar att stötta Iran än att Iran och Irak därmed kunde ägna sig åt varandra och lämna Israel i fred. Iran ville faktiskt också utplåna Israel (där man än idag opererar via Hizbollah), men Irak stod först på dagordningen för Iran. Antagligen för att det var Irak som anföll (med stöd av Israels främsta bundsförvant, USA).

Och allt som hände kring Israels kaotiska tillkomst skedde ju i den kontexten att man skapade ett hemland åt (till stora delar) Europeer genom att ta ett område kontrollerat av britterna i Mellanöstern åt Israel. Den icke-judiska lokalbefolkningen var emot det, så det är klart att det uppstod konflikter och konvulsioner. Människor fördrevs. Men jag kan fortfarande inte se att dessa händelser 40 år före Palmemordet skulle ha spillt över på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in