2022-01-08, 09:59
Medlem
Swingexpertens avatar
🧰 Rapport v01. Blev en svag start på portföljen i år, trots nytt ATH på OMXS30 (2456) 👹

Portföljens bästa fonder denna vecka:

Schroder Global Energy (+7,6%)🥈
Schroder Indian Opportunities (+3,0%)
BGF World Mining (+2,0%)

Jämför med OMXS30 v01 (-0,7%).

Portföljen i år -0,8% jämför med årets bästa fond +7,9% - BGF World Energy.
Senast redigerad av Swingexperten 2022-01-08 kl. 10:37.
Citera
2022-01-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Och lämna ut Taiwan, eller Japan, eller sydkorea, eller Vietnam, Eller Indien är du TOKIG????!!!

Indien är skräp.
Citera
2022-01-08, 14:00
Medlem
Länsförsäkringar Global Indexnära 60%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

AMF Aktiefond Småbolag 6%

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 6%

PLUS Allabolag Sverige Index 6%

Avanza Emerging Markets 6%

Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 6%
Citera
2022-01-08, 14:01
Medlem
upperkatts avatar
SPP aktiefond USA
Citera
2022-01-09, 01:26
Medlem
Ligger tungt i en billig indexfond.
Citera
2022-01-15, 10:24
Medlem
Swingexpertens avatar
🧰 Rapport v02. Har inte fått någon fart på portföljen. Trots att jag har lokaliserat årets bästa fonder. Men en misslyckad allokering och några dåliga swingar i Avanza Zero har ställt till det för mig.

Schroder Global Energy (+4,6%)
BGF World Mining A2 (+4,0%)
Thematica Future Mobility Retail (+4,0%)

Jämför med OMXS30 v02 (-1,7%).

Portföljen i år -0,6% jämför med OMXS30 -2,5% och årets bästa fond +14% - BGF World Energy.
Citera
2022-01-15, 11:20
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemtonFemton
Länsförsäkringar Global Indexnära 60%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

AMF Aktiefond Småbolag 6%

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 6%

PLUS Allabolag Sverige Index 6%

Avanza Emerging Markets 6%

Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 6%

Varför inte vikta upp de övriga innehaven lite på bekostnad av LF Global? Fullt rimligt att den fonden är största innehavet men att bara ha 6% i de övriga är lite lite kan tyckas.
Citera
2022-01-22, 10:56
Medlem
Swingexpertens avatar
🧰 Rapport v03. Sådärja, nu är jag uppe på banan igen. Allokeringen och swingarna har varit klockrena under hela veckan 🚀

BNP Paribas Brazil Equity (+7,9%)*
JPM Africa Equity (+2,7%)
Nordic Cross Bear (+2,3%)

Jämför med OMXS30 v03 (-1,9%).

Portföljen i år +5,8% jämför med OMXS30 -4,4% och årets bästa fond +13% - BGF World Energy.
Citera
2022-01-24, 12:14
Medlem
Vilka fonder har jag?
Svaret är inga!
Jag gjorde något som jag aldrig gjort tidigare, nämligen sålde av allt i tisdags förra veckan. Orsaken till det då....

Jag har haft fonder i kanske 15 år. Från början var det småbolagsfonder och någon till. Inget speciellt spritt risktagande. Har alltid legat kvar oavsett vad som hänt. Till i mitten av förra året hade värdet tredubblats. Så gick jag in tungt strax efter halvårsskiftet. Flerdubblade innehavet men diversifierade mycket. Ni vet hur det varit, bra uppgång men även några ganska rejäla dippar.

I början av januari var det ATH i portföljen. Runt 12% upp vilket inte är dåligt på relativt kort tid. Sen vände det. På 2 veckor riskerade jag att hamna på minus, vilket varit nära under föregående nedgångar man det var en skillnad nu.

- Svenska index har gått ned betydligt mer än omvärlden, inte så himla konstigt eftersom den gått upp mer tidigare. Men fonderna gick ned ännu mer. Det var nån dag svenska småbolagsfonder sjönk över 4%, vilket är relativt ovanligt.

- Samtidigt har Usa hållit stången bra. Nu har dock de flesta index brutit ned under stöd i halvlångt perspektiv. Skulle Usa dippa så lär vår sura börs vara värre.

- Stor osäkerhet geopolitiskt. Ukraina är en krutdurk. Det räcker förmodligen med någon mindre händelse i området för att börserna ska dyka.

- Börserna har gått upp rejält sedan Corona raset. En cyklisk nedgång kan vara närstående.

- Jag ville inte hamna på minus (stoploss) och det kändes som för stor risk att ligga kvar.

Sammanlagt blev bedömningen att det var för stor risk att ligga kvar. Nu är det långt ifrån säkert att det var rätt beslut, men med dagens ras så känner jag mig rätt nöjd. Fick en dryg procents vinst kvar.

Finns det något vettigt fondinnehav i en sådan här tid?
Citera
2022-01-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudeDude
Sammanlagt blev bedömningen att det var för stor risk att ligga kvar. Nu är det långt ifrån säkert att det var rätt beslut, men med dagens ras så känner jag mig rätt nöjd. Fick en dryg procents vinst kvar.

Finns det något vettigt fondinnehav i en sådan här tid?

Ja, globala indexfonder om du har en lång sparhorisont. Det var rätt att lämna marknaden om du behöver pengarna i närtid, då ska du inte ha dem på börsen.
Citera
2022-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Ja, globala indexfonder om du har en lång sparhorisont. Det var rätt att lämna marknaden om du behöver pengarna i närtid, då ska du inte ha dem på börsen.
Jag har inte behov av pengarna utan det är en i vart fall relativt långsiktig investering. Därav har jag heller aldrig sålt av tidigare. Men den här gången var den negativa känslan alltför stark.

Länsförsäkringar Global Indexnära hade jag. Det är fonden som sjunkit minst av de jag hade. Min utmaning blir nu att hitta rätt läge att gå in igen. En tanke var just att starta med den fonden (eller någon liknande) för att så småningom öka till fullt innehav ungefär som tidigare.
Citera
2022-01-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudeDude
Jag har inte behov av pengarna utan det är en i vart fall relativt långsiktig investering. Därav har jag heller aldrig sålt av tidigare. Men den här gången var den negativa känslan alltför stark.

Länsförsäkringar Global Indexnära hade jag. Det är fonden som sjunkit minst av de jag hade. Min utmaning blir nu att hitta rätt läge att gå in igen. En tanke var just att starta med den fonden (eller någon liknande) för att så småningom öka till fullt innehav ungefär som tidigare.

LF Global är en bra fond. En annan som är värd att titta på är SPP Global Solutions A. Den har en delvis annan inriktning och har presterat bra historiskt. Mår du dåligt att börssvängningar kanske du kan köpa en blandfond istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in