2022-01-24, 09:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Bullshit.. Det är ett bra svepskäl för Putin, ett som går hem i Ryssland.

Det är väl uppenbart att det inte bara är bullshit, och om det vore det, varför skulle det gå hem i Ryssland.

Sedan 1990 har det tillkommit 14 ny NATO-länder och östgränsen för NATO har i vissa fall flyttat sig 120 mil österut, så att NATO-förband i Estland kan åka till St. P. på högst två timmar

Du kan tänka dig ett motsatt scenario och hur vi och västvärlden hade reagerat.

Om det går hem i Ryssland är det för att där finns en genuin rädsla som till inte ringa del är skapad av en usel västerländsk utrikespolitik.
2022-01-24, 09:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl uppenbart att det inte bara är bullshit, och om det vore det, varför skulle det gå hem i Ryssland.

Sedan 1990 har det tillkommit 14 ny NATO-länder och östgränsen för NATO har i vissa fall flyttat sig 120 mil österut, så att NATO-förband i Estland kan åka till St. P. på högst två timmar

Du kan tänka dig ett motsatt scenario och hur vi och västvärlden hade reagerat.

Om det går hem i Ryssland är det för att där finns en genuin rädsla som till inte ringa del är skapad av en usel västerländsk utrikespolitik.

Ännu en dropout från mellanstadiet?

Ryska förband når Helsingfors på 2 timmar
baltländerna på en timme Warszawa på 2 timmar osv osv

Hur reagerar fiskmåsen på det?
2022-01-24, 09:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Intressant. Under andra världskriget ville svenskarna inte ha några problem på grund av sina släktingar – norrmännen. Nu är svenskarna redo att dö för ett ganska avlägset land – Ukraina. Vad hände?
Varför blev ukrainare dyrare för svenskar än norrmän?

Den här gången är vi i en väldig allians där Ryssland knappast har förmåga att anfalla oss. Vi har inte mycket annat att frukta än kärnvapen.

Det var inte så 1940. Den gången hade Tyskland förmåga att direkt invadera Sverige. Nordens politik skulle ha varit annorlunda under 30-talet och gärna med en nordisk försvarsallians, så hade risken minskat att våra grannländer hade blivit invaderade.
2022-01-24, 10:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ännu en dropout från mellanstadiet?

Ryska förband når Helsingfors på 2 timmar
baltländerna på en timme Warszawa på 2 timmar osv osv

Hur reagerar fiskmåsen på det?

Fiskmåsar blir kanske skrämda av höga ljud, men du får fråga i biologiforumet.

Förövrigt verkar du acceptera allt jag sade, men jag ska påpeka att två timmar från Warszawa är två timmar längre bort än vad det brukade vara. Utvecklingen sedan 1990 har ii det fallet varit den motsatta, och vad gäller Helsingfors har det varit så sedan slutet på kriget.
2022-01-24, 10:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Fiskmåsar blir kanske skrämda av höga ljud, men du får fråga i biologiforumet.

Förövrigt verkar du acceptera allt jag sade, men jag ska påpeka att två timmar från Warszawa är två timmar längre bort än vad det brukade vara. Utvecklingen sedan 1990 har ii det fallet varit den motsatta, och vad gäller Helsingfors har det varit så sedan slutet på kriget.

Jag skrek du försvann inte..?

Du menar alltså att vi i väst ska acceptera det diktaturen i kreml inte kan , och enligt dig inte behöver, acceptera.

Ok, vi förstår vem du är och din världsbild.
Senast redigerad av Draken55 2022-01-24 kl. 10:06.
2022-01-24, 10:04
Bannlyst
Citat:
Den här gången är vi i en väldig allians där Ryssland knappast har förmåga att anfalla oss. Vi har inte mycket annat att frukta än kärnvapen.

Det var inte så 1940. Den gången hade Tyskland förmåga att direkt invadera Sverige. Nordens politik skulle ha varit annorlunda under 30-talet och gärna med en nordisk försvarsallians, så hade risken minskat att våra grannländer hade blivit invaderade.

Tack för det tydliga svaret. Av det förstod jag att innan tänkte svenskarna bara på sin egen säkerhet (det var omöjligt att tänka på någon annan, det fanns inga möjligheter). Det var nödvändigt att överleva och för detta var alla medel goda.

Nu Sverige har en stark allierad, och svenskarna har beslutat att deras intressen går långt utanför det egna landets gränser. Jag har inte fel?
2022-01-24, 10:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag skrek du försvann inte..?

Du menar alltså att vi i väst ska acceptera det diktaturen i kreml inte kan , och enligt dig inte behöver, acceptera.

Ok, vi förstår vem du är och din världsbild.

Det har jag aldrig sagt.

Du vet, när man diskuterar är det faktiskt mycket bättre att utgå från vad andra skriver och säger, än att bara hitta på.

Du får läsa mitt inlägg igen och se om du kan förstå vad det handlade om.
2022-01-24, 10:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Tack för det tydliga svaret. Av det förstod jag att innan tänkte svenskarna bara på sin egen säkerhet (det var omöjligt att tänka på någon annan, det fanns inga möjligheter). Det var nödvändigt att överleva och för detta var alla medel goda.

Nu Sverige har en stark allierad, och svenskarna har beslutat att deras intressen går långt utanför det egna landets gränser. Jag har inte fel?

Vi tänker på samma sätt nu, det är bara det att politikerna är övertygade om att det bästa är att vara en bra medspelare till NATO. Det är egentligen inte så konstigt eftersom vi har varit mer eller mindre allierade med USA åtminstone sedan Erlander besökte Truman 1952.

I den situationen får vi en underlig politik där det går bra att skicka svenska soldater till Centralasien och annat. Kostnaden är låg, men vi tjänar godhetspoäng i Västvärlden.

Men, hur som helst blir det inget krig. Skall Ukraina närma sig Ryssland måste det ske inifrån, och inte genom rysk invasion.

Förresten, har du flyttat tillbaka till Ryssland då? Viborg kanske, eftersom du skrev Sydkarelen i ett inlägg.
2022-01-24, 10:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det har jag aldrig sagt.

Du vet, när man diskuterar är det faktiskt mycket bättre att utgå från vad andra skriver och säger, än att bara hitta på.

Du får läsa mitt inlägg igen och se om du kan förstå vad det handlade om.

Jag tror inte att du själv begriper vad du pratar om, lite magstarkt att kräva att nån annan ska förstå.
2022-01-24, 10:17
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Vi satt ju i en ganska knepig sits innan och under andra världskriget. Tyskland var starkt i början och bara Storbritannien var kvar i matchen på motståndarsidan. Vi hade Tyskland som granne i det ockuperade Norge och vårat försvar var högst omodernt. Sedan kom problemet med att Finland allierade sig med Tyskland vilket gjorde att om vi hade tagit aktiv ställning mot Tyskland hade det samtidigt inneburit att vi kunde hamnat i krig med Finland, iaf på pappret, vilket vore en fullständig omöjlighet för det svenska folket då vi har så nära band med Finland.
Så Sveriges handlande under andra världskriget var en balansakt i en omöjlig situation.
2022-01-24, 10:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror inte att du själv begriper vad du pratar om, lite magstarkt att kräva att nån annan ska förstå.

Men du har inget argument mer än att någon slutade skolan i mellanstadiet, och att jag inte begriper vad jag skrev.

Vilken briljant debattör du är.
Senast redigerad av goseigen 2022-01-24 kl. 10:23.
2022-01-24, 10:30
Bannlyst
Citat:
Vi tänker på samma sätt nu, det är bara det att politikerna är övertygade om att det bästa är att vara en bra medspelare till NATO. Det är egentligen inte så konstigt eftersom vi har varit mer eller mindre allierade med USA åtminstone sedan Erlander besökte Truman 1952.

I den situationen får vi en underlig politik där det går bra att skicka svenska soldater till Centralasien och annat. Kostnaden är låg, men vi tjänar godhetspoäng i Västvärlden.

Men, hur som helst blir det inget krig. Skall Ukraina närma sig Ryssland måste det ske inifrån, och inte genom rysk invasion.

Förresten, har du flyttat tillbaka till Ryssland då? Viborg kanske, eftersom du skrev Sydkarelen i ett inlägg.
Okej. Sverige är involverat i verksamhet utomlands. Dessa operationers legitimitet kan ifrågasättas. Är Sverige redo att bära sin del av ansvaret för dessa handlingar?
Och om det finns ansvar, då kan vi prata om straff.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in