2022-01-23, 06:03
Citat:
Ursprungligen postat av Forum25123
'
Det är INTE jag som har begått fel Jag är offret. En person har hämtat uppgifter om mig utan fullmakt.
Jo jag läste det och det var det jag sa. Om personen har tystnadsplikt så är en polisanmälan på plats, eller försök hellre vända dig direkt till en åklagare. Poliser ser bara brott om du kan uppvisa blodvite.
Citera
2022-01-23, 06:38
Medlem
Citat:
Extremt känsliga uppgifter från en myndighet som såklart har 100 procent sekretess.

Citat:
Är det själva handläggaren eller företaget som denne arbetar på som man ska polisanmäla? Vilket brott ska jag åberopa att handläggaren har begått?

Bara för att det råder sekretess på vissa uppgifter betyder inte att vem som helst inte kan begära ut dem. Sekretessprövningen får avgöra om du lider men av att uppgifterna lämnas ut.

Det är handläggaren som du anmäler, då det är denne som har gjort sekretessprövningen.
Citera
2022-01-23, 09:07
Medlem
TS syftar kanske på att någon överträtt sin befogenhet och gjort dataslagningar som denna inte har rätt till?
Citera
2022-01-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
TS syftar kanske på att någon överträtt sin befogenhet och gjort dataslagningar som denna inte har rätt till?

NEJ, en handläggare har hämtat ut uppgifter om mig i pappersform från en myndighet UTAN en fullmakt.
Citera
2022-01-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bara för att det råder sekretess på vissa uppgifter betyder inte att vem som helst inte kan begära ut dem. Sekretessprövningen får avgöra om du lider men av att uppgifterna lämnas ut.

Det är handläggaren som du anmäler, då det är denne som har gjort sekretessprövningen.

Du fattar ju ingenting!

En handläggare har hämtat ut uppgifter från en myndighet UTAN fullmakt EFTER efter att jag hade dragit tillbaka min fullmakt och lång tid efter att handläggaren hade tagit slutgiltig ställning i ärendet.

En chef meddelade mig detta och erkände att handläggaren begick fel och samtidigt nekar dom mig skadestånd för detta med motiveringen att jag inte skulle lida av det som har hänt vilket är en sjuk kommentar. Handläggaren har på ett olagligt sätt hämtat ut dom allra känsligaste uppgifterna som finns om mig och jag lider av det!
Senast redigerad av Forum25123 2022-01-23 kl. 10:12.
Citera
2022-01-23, 13:05
Medlem
Citat:
Du fattar ju ingenting!

En handläggare har hämtat ut uppgifter från en myndighet UTAN fullmakt EFTER efter att jag hade dragit tillbaka min fullmakt och lång tid efter att handläggaren hade tagit slutgiltig ställning i ärendet.

En chef meddelade mig detta och erkände att handläggaren begick fel och samtidigt nekar dom mig skadestånd för detta med motiveringen att jag inte skulle lida av det som har hänt vilket är en sjuk kommentar. Handläggaren har på ett olagligt sätt hämtat ut dom allra känsligaste uppgifterna som finns om mig och jag lider av det!

Beroende på vad det är för typ av myndighet och verksamhetsområde finns det ju vägar att gå för dig. Chefen meddelade dig då chefen troligen behövde göra det för att uppfylla deras protokoll kring dessa ärenden. Då får du ta och kontakta den tillsynsmyndighet som har hand om den verksamhet som myndigheten hanterar.

Verksamhetschefens menbedömning spelar i det här fallet inte någon roll då händelsen fortfarande handlar om tjänstefel. Det är tillsynsmyndigheten som får ta ställning till om du är berättigad till skadestånd genom de Lex-lagar som finns.

Så börja med att kontakta verksamhetschefen som ringde dig och be om besvärshänvisning till rätt tillsynsmyndighet. Sedan kontaktar du tillsynsmyndigheten och anmäler förfarandet där. Torde blir tjänstefel, dataintrång alternativt tystnadsplikt- och sekretessbrott är det inte.

Sedan lär du dig skriva som folk så att folk förstår vad du vill skriva. Det innan du skriver att dina meddebattörer inte fattar något.
Citera
2022-01-23, 13:13
Medlem
Citat:

Är du dum i huvudet på riktigt? Det krävs en fullmakt för att hämta ut uppgifter.

Företaget var dom som meddelade mig om att handläggaren inhämtat uppgifterna och därmed begått fel - det är konstaterat din idiot
Citera
2022-01-23, 13:15
Medlem
Citat:
Extremt känsliga uppgifter från en myndighet som såklart har 100 procent sekretess.

Upenbart hade de inte "100 procent sekretess" om de lämnades ut till den här personen?

Sen måste jag fråga... är det en handläggare på ett försäkringsbolag och gäller det en vårdskada?
Senast redigerad av Engineer 2022-01-23 kl. 13:18.
Citera
2022-01-23, 13:16
Medlem
Citat:
Beroende på vad det är för typ av myndighet och verksamhetsområde finns det ju vägar att gå för dig. Chefen meddelade dig då chefen troligen behövde göra det för att uppfylla deras protokoll kring dessa ärenden. Då får du ta och kontakta den tillsynsmyndighet som har hand om den verksamhet som myndigheten hanterar.

Verksamhetschefens menbedömning spelar i det här fallet inte någon roll då händelsen fortfarande handlar om tjänstefel. Det är tillsynsmyndigheten som får ta ställning till om du är berättigad till skadestånd genom de Lex-lagar som finns.

Så börja med att kontakta verksamhetschefen som ringde dig och be om besvärshänvisning till rätt tillsynsmyndighet. Sedan kontaktar du tillsynsmyndigheten och anmäler förfarandet där. Torde blir tjänstefel, dataintrång alternativt tystnadsplikt- och sekretessbrott är det inte.

Sedan lär du dig skriva som folk så att folk förstår vad du vill skriva. Det innan du skriver att dina meddebattörer inte fattar något.

Det var en handläggare på ett försäkringsbolag som hämtade uppgifterna utan fullmakt. En chef på bolaget meddelade mig detta och medgav att det var fel men nekar mig skadestånd för detta. Hon påstår att jag inte skadats av denna sjuka handling. Hur göra?
Citera
2022-01-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HUAWAY
Jo jag läste det och det var det jag sa. Om personen har tystnadsplikt så är en polisanmälan på plats, eller försök hellre vända dig direkt till en åklagare. Poliser ser bara brott om du kan uppvisa blodvite.

vad menar du med sista meningen? hur vänder jag mig till åklagare?
Citera
2022-01-23, 13:23
Medlem
Citat:
Är du dum i huvudet på riktigt? Det krävs en fullmakt för att hämta ut uppgifter.

Företaget var dom som meddelade mig om att handläggaren inhämtat uppgifterna och därmed begått fel - det är konstaterat din idiot

Nej, det krävs ingen fullmakt för att begära ut uppgifter från någon. Det som krävs är ett samtycke, ex. genom fullmakt, för att en myndighet skall kunna lämna ut sekretessbelagda uppgifter till dig under förbehåll. Ansvaret ligger fortfarande på utfärdaren av uppgifter, dvs den som handhar uppgifterna. Så, vem som helst kan fråga diariet om känsliga uppgifter. Det är sedan upp till personen på diariet att bedöma om uppgifterna kan lämnas ut utan att någon lider men.

Sedan när har företag handläggare? Låter som att ditt företag är ett försäkringsbolag, som då har fått fullmakt från dig att få ut sjukjournaler. Då får du i sådana fall ta upp denna brist med deras personuppgiftansvarige och sedan med den myndighet som lämnade ut uppgifterna utan tillstånd. Efter det blir det väl en anmälan till IVO (om det var sjukjournaler) som får ta beslutet att undersöka hur en handläggare på ett företag fick ut sekretessbelagd information.
Citera
2022-01-23, 13:27
Medlem
Citat:
Det var en handläggare på ett försäkringsbolag som hämtade uppgifterna utan fullmakt. En chef på bolaget meddelade mig detta och medgav att det var fel men nekar mig skadestånd för detta. Hon påstår att jag inte skadats av denna sjuka handling. Hur göra?

Som jag skrev i föregående inlägg.

Du pratar med chefen på ditt försäkringsbolag igen, du skriver att du vill se till att detta intrång i GDPR reds ut. Du vill sedan att uppgifterna inte registreras i deras databaser (för de kommer att registrera dina uppgifter för framtida bruk och bedömning av dig som försäkringstagare). Du vill även ta kontakt med den personuppgiftsansvarige.
Du deklarerar att ärendet kommer att anmälas till Finansinspektionen och till IVO.
Sedan får dessa giganter stångas, då försäkringsbolag har vissa ingångar i vissa myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in