Citat:
Ursprungligen postat av
Forum25123
Du fattar ju ingenting!
En handläggare har hämtat ut uppgifter från en myndighet UTAN fullmakt EFTER efter att jag hade dragit tillbaka min fullmakt och lång tid efter att handläggaren hade tagit slutgiltig ställning i ärendet.
En chef meddelade mig detta och erkände att handläggaren begick fel och samtidigt nekar dom mig skadestånd för detta med motiveringen att jag inte skulle lida av det som har hänt vilket är en sjuk kommentar. Handläggaren har på ett olagligt sätt hämtat ut dom allra känsligaste uppgifterna som finns om mig och jag lider av det!
Beroende på vad det är för typ av myndighet och verksamhetsområde finns det ju vägar att gå för dig. Chefen meddelade dig då chefen troligen behövde göra det för att uppfylla deras protokoll kring dessa ärenden. Då får du ta och kontakta den tillsynsmyndighet som har hand om den verksamhet som myndigheten hanterar.
Verksamhetschefens menbedömning spelar i det här fallet inte någon roll då händelsen fortfarande handlar om tjänstefel. Det är tillsynsmyndigheten som får ta ställning till om du är berättigad till skadestånd genom de Lex-lagar som finns.
Så börja med att kontakta verksamhetschefen som ringde dig och be om besvärshänvisning till rätt tillsynsmyndighet. Sedan kontaktar du tillsynsmyndigheten och anmäler förfarandet där. Torde blir tjänstefel, dataintrång alternativt tystnadsplikt- och sekretessbrott är det inte.
Sedan lär du dig skriva som folk så att folk förstår vad du vill skriva. Det innan du skriver att dina meddebattörer inte fattar något.