2022-01-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jag skrev i föregående inlägg.

Du pratar med chefen på ditt försäkringsbolag igen, du skriver att du vill se till att detta intrång i GDPR reds ut. Du vill sedan att uppgifterna inte registreras i deras databaser (för de kommer att registrera dina uppgifter för framtida bruk och bedömning av dig som försäkringstagare). Du vill även ta kontakt med den personuppgiftsansvarige.
Du deklarerar att ärendet kommer att anmälas till Finansinspektionen och till IVO.
Sedan får dessa giganter stångas, då försäkringsbolag har vissa ingångar i vissa myndigheter.

Vad menar du med att jag ska be om att intrånget "reds ut"? På vilket sätt?

Chefen påstår att hon har raderat uppgifterna som handläggaren hämtade ut. Man kan aldrig veta vad den störda handläggaren och försäkringsbolaget har gjort med mina uppgifter. Jag har skäl att misstänka att dessa missbrukas.

Jag fick ett mail från en person där denne säger att jag inte kommer att få skadestånd. Dom påstår att jag inte har skadats av att få dom allra känsligaste uppgifterna om mig uthämtade på ett olagligt sätt. Helt sjukt. Jag känner stark oro och jag är extremt kränkt.

Finansinspektionen går aldrig in och bedömer enskilda ärenden. Ivo sysslar väl bara med sjukvård och socialtjänst?

Jag har i ett annat fall blivit ombedd att bifoga försäkringsbolaget ALLA mina journaler från vårdcentralen, både före och efter skadefallet, trots att dom redan har konstaterat att jag har drabbats av s k patientskador. Frågan gäller psykiskt och fysiskt lidande för skador. VC-läkaren har struntat i att dokumentera det som jag har uppgivit för hen. Det finns alltså inget av värde i journalerna och dessutom är jag extremt obekväm med att lämna ut samtliga journaler från en vårdcentral till ett försäkringsbolag som inte ens har lagstadgad sekretess och som sparar och delar uppgifter med andra. Hur göra?
Senast redigerad av Forum25123 2022-01-23 kl. 14:01.
Citera
2022-01-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forum25123

Chefen påstår att hon har raderat uppgifterna som handläggaren hämtade ut. Man kan aldrig veta vad den störda handläggaren och försäkringsbolaget har gjort med mina uppgifter. Jag har skäl att misstänka att dessa missbrukas.

Jag fick ett mail från en person där denne säger att jag inte kommer att få skadestånd. Dom påstår att jag inte har skadats av att få dom allra känsligaste uppgifterna om mig uthämtade på ett olagligt sätt. Helt sjukt. Jag känner stark oro och jag är extremt kränkt.

Finansinspektionen går aldrig in och bedömer enskilda ärenden. Ivo sysslar väl bara med sjukvård och socialtjänst?

Jag har i ett annat fall blivit ombedd att bifoga försäkringsbolaget ALLA mina journaler från vårdcentralen, både före och efter skadefallet, trots att dom redan har konstaterat att jag har drabbats av s k patientskador. Frågan gäller psykiskt och fysiskt lidande för skador. VC-läkaren har struntat i att dokumentera det som jag har uppgivit för hen. Det finns alltså inget av värde i journalerna och dessutom är jag extremt obekväm med att lämna ut samtliga journaler från en vårdcentral till ett försäkringsbolag som inte ens har lagstadgad sekretess och som sparar och delar uppgifter med andra. Hur göra?

Jag får ont i huvudet av ditt sätt att skriva, men nåja...

Finansinspektionen är tillsynsmyndigheten för försäkringsbolagen. De går in i enskilda ärenden och utreder om försäkringsbolagen har brutit mot författning i ditt ärende. Som komplement kan integritetsmyndigheten gå in och inspektera om din integritet har kränkts. Eftersom att dina handlingar är just sjuksjournaler så är det IVO som granska vårdgivaren som lämnade ut handlingarna.

Försäkringsbolag har faktiskt en viss tystnadsplikt och sekretess. Och en myndighet kan sätta handläggaren under förbehåll och då gäller myndighetens sekretess.
Citera
2022-01-23, 14:13
Medlem
Citat:
Du fattar ju ingenting!

En handläggare har hämtat ut uppgifter från en myndighet UTAN fullmakt EFTER efter att jag hade dragit tillbaka min fullmakt och lång tid efter att handläggaren hade tagit slutgiltig ställning i ärendet.

En chef meddelade mig detta och erkände att handläggaren begick fel och samtidigt nekar dom mig skadestånd för detta med motiveringen att jag inte skulle lida av det som har hänt vilket är en sjuk kommentar. Handläggaren har på ett olagligt sätt hämtat ut dom allra känsligaste uppgifterna som finns om mig och jag lider av det!

Det är väl inte så jävla konstigt att ingen fattar när du kommer med ny info i varje jävla meddelande.

Skriv ner vad fan saken handlar om direkt med alla detaljer så kanske du kan få hjälp istället för att bete dig som en dryg jävla fitta
Citera
2022-01-23, 16:29
Medlem
Citat:

Oavsett rätt eller fel förfarande från de vilka ni anger som "brottslingar" med att lämna ut uppgifter: Försök att använda vårdad svenska och tänk igenom vilken information som kan förväntas vara erforderlig för bedömning av det ni ifrågasätter. Detta gäller såväl i inlägg härstädes, men även, och i synnerhet, om ni skall kommunicera med försäkringsbolag och/eller myndigheter. Otidigheter riktade till de som svarar här eller om de som ni anser har förfarit på felaktigt sätt gör att risk finns att det inte tas på allvar.
Citera
2022-01-23, 16:30
Medlem
Citat:
Hoppsan! Du kör med stegen upphissdad! Hissa ned stegen och sansa dig lite. Killen har ju uppenbart svårt att hantera skrivet språk.
Misstänker att dessa svårigheter gör sig gällande även när denne försöker att kommunicera med företag och myndigheter. Inte direkt något som underlättar.
Citera
2022-01-23, 16:39
Medlem
Citat:
Jag får ont i huvudet av ditt sätt att skriva, men nåja...

Finansinspektionen är tillsynsmyndigheten för försäkringsbolagen. De går in i enskilda ärenden och utreder om försäkringsbolagen har brutit mot författning i ditt ärende. Som komplement kan integritetsmyndigheten gå in och inspektera om din integritet har kränkts. Eftersom att dina handlingar är just sjuksjournaler så är det IVO som granska vårdgivaren som lämnade ut handlingarna.

Försäkringsbolag har faktiskt en viss tystnadsplikt och sekretess. Och en myndighet kan sätta handläggaren under förbehåll och då gäller myndighetens sekretess.

Finansinspektionen kan aldrig gå in och avgöra enskilda ärenden.

Det var en myndighet som lämnade ut uppgifterna.

Nej försäkringsbolag har ingen lagstadgad tystnadsplikt/sekretess.
Citera
2022-01-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Oavsett rätt eller fel förfarande från de vilka ni anger som "brottslingar" med att lämna ut uppgifter: Försök att använda vårdad svenska och tänk igenom vilken information som kan förväntas vara erforderlig för bedömning av det ni ifrågasätter. Detta gäller såväl i inlägg härstädes, men även, och i synnerhet, om ni skall kommunicera med försäkringsbolag och/eller myndigheter. Otidigheter riktade till de som svarar här eller om de som ni anser har förfarit på felaktigt sätt gör att risk finns att det inte tas på allvar.

Herre gud människa - chefen på försäkringsbolaget meddelade mig vad handläggaren hade gjort och konstaterade att hon hade begått fel!

Kan du skriva på ett begripligt sätt så att jag förstår vad du skriver?
Citera
2022-01-23, 16:45
Medlem
Ni får jättegärna formulera text till mig som jag kan bifoga försäkringsbolaget med tanke på att ni klagat på mitt sätt att skriva.
Citera
2022-01-23, 16:50
Medlem
Citat:
Herre gud människa - chefen på försäkringsbolaget meddelade mig vad handläggaren hade gjort och konstaterade att hon hade begått fel!

Kan du skriva på ett begripligt sätt så att jag förstår vad du skriver?

Ni har tydligen ett uppenbart behov av att öva på såväl läsförståelse som att framställa skriven text så att väsentligheter framgår och ovidkommande delar inte inbegrips i texterna.
Det framgår med önskvärd tydlighet att ni inte klarar att beskriva händelseförloppet förrän andra i tråden begynner att tillspörja er därom.

Jag gör vad som går för att vara tydlig i de inlägg som jag bidrar med, någon omformulering ser jag inte behovet av.
Citera
2022-01-23, 16:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad är det för brott att inhämta uppgifter utan fullmakt? Hur kan vederbörande polisanmälas? Anmälar man den enskilda handläggaren som begått brottet eller företaget? Är detta brottsmål eller civilmål?
Att inhämta uppgifter utan fullmakt är inget brott. Jag kan t ex inhämta uppgifter om dig från Skatteverket utan fullmakt, fullt lagligt.
Att använda en falsk fullmakt är olagligt.
Att lämna ut uppgifter kan vara olagligt, beroende på vilka uppgifter det gäller, och vem de lämnas ut till.
Du får nog försöka reda ut vad som hänt mer detaljerat för att din fråga ska kunna besvaras, men efter att ha läst dina övriga inlägg i tråden hyser jag inget vidare hopp om att så kommer att ske, varje svar har ju hittills bara ytterligare förvirrat oss läsare.
Citera
2022-01-23, 17:46
Medlem
Citat:
Finansinspektionen kan aldrig gå in och avgöra enskilda ärenden.

Det var en myndighet som lämnade ut uppgifterna.

Nej försäkringsbolag har ingen lagstadgad tystnadsplikt/sekretess.

Ingen tillsynsmyndighet kan gå in och avgöra enskilda ärenden. En tillstynsmyndighet går däremot in och granskar om gällande lagrum har följts. FI är tillsynsmyndighet över försäkringsbolagen.

Försäkringsbolag har lagstadgad tystnadsplikt på många ställen, och de kan även få lagstadgat tystnadsplikt genom överförd sekretess, sk. förbehåll.

Ja, det var en myndighet som lämnade ut uppgifterna, eller snarare ett vårdföretag.
Citera
2022-01-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Att inhämta uppgifter utan fullmakt är inget brott. Jag kan t ex inhämta uppgifter om dig från Skatteverket utan fullmakt, fullt lagligt.
Att använda en falsk fullmakt är olagligt.
Att lämna ut uppgifter kan vara olagligt, beroende på vilka uppgifter det gäller, och vem de lämnas ut till.
Du får nog försöka reda ut vad som hänt mer detaljerat för att din fråga ska kunna besvaras, men efter att ha läst dina övriga inlägg i tråden hyser jag inget vidare hopp om att så kommer att ske, varje svar har ju hittills bara ytterligare förvirrat oss läsare.

Nja. att använda en utgången fullmakt för att hämta in sjukjournaler från en vårdgivare är tjänstefel. Att inte kontrollera fullmakten och lämna ut sjukjournaler utan menprövning är både tjänstefel och brott mot tystnadsplikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in