2022-01-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ni utgår ju från att Karlsson kommer strula till det, själv utgår jag ifrån att hon inte gör det..

Om de ska åka den där sprintbanan flera ggr på kort tid och det är tuffa banor, så tycker jag inte man ska diskvalificera den starkare och uthålligare åkaren p.g.a. rädslan för incidenter..

Nu har man ett fullgott alternativ i Maja, så det är kanske bäst att Frida fokuserar på distansloppen, men annars är ju en sprintstafett i klassisk stil på tuffa banor som gjord för Karlsson, kombinerat med en stark avslutare som Sundling/Dahlqvist..

Vet inte hur Ryssland ställer upp, men t.ex. Nepryaeva är rätt överlägsen Dahlqvist i uthållighet, där står sig Karlsson betydligt bättre..

Förstår inte heller snacket om att Maja skulle vara någon gigant på en förstasträcka i en sprintstafett, i sådana fall är väl Ribom (i form) minst lika bra, klart bättre uthållighet på henne..

Om du är så orolig över Majas uthållighet, varför inte låta henne avsluta istället?
Jonna/Maja istället för Maja/Jonna.
Citera
2022-01-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag förstår inte riktigt den här oron gentemot Maja med tanke på hennes sprintstafettsfacit. Det är en ganska speciell tävlingsform, i princip tävlar man i intervallträning... Och Maja har visat sig klara av det alldeles utmärkt. Om hon klappar igenom i sprinten så visst, Frida är en utmärkt ersättare, men utgångsläget måste väl vara att spara henne för andra uppgifter. Hon ska inte flaxa runt och tänka på för mycket annat än distanslopp och stafett.

Självklart beror det på den hårda konkurrensen i laget, de svenska damerna är såpass bra att man är inne på detaljer..

Har hela tiden sagt att Fridas fokus ligger säkert på distansloppen (och stafetten), men anser också att man alltid ska ställa upp med bästa möjliga lag.. Detta är en stor guldchans, då är det inte konstigt att laguttagningen diskuteras..

Kanske framför allt när Maja är "hypad" rejält efter sina prestationer denna säsong, pratas upp som huvudfavorit i sprint, given i sprintstafetten och även många vill se henne i stafetten, liksom hon själv..

För mig går Jonna före i allt, så självklart blir mitt tankesätt helt annorlunda jämfört med många andras då..

Dahlqvist blir största hoppet om Sundling inte får till det i sprinten, Maja är inte den givna i sprintstafetten, utan den som slåss om att vara andraalternativ och slutligen känns hon som en av fem åkare som gör upp om den sista platsen i ett stafettlag osv..

Detta blir förstås en stor skillnad, mot om man tror på 3 guld för Maja, som sprintdrottning och "ankare" i både sprintstafett och stafett..

Egentligen har jag inget emot Dahlqvist, det är bara att jag håller Sundling högre och då blir Maja steget efter i allting istället..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-01-23 kl. 00:23.
Citera
2022-01-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Om du är så orolig över Majas uthållighet, varför inte låta henne avsluta istället?
Jonna/Maja istället för Maja/Jonna.

Jag är inte så orolig, det är du och någon till som snackar om oro.. De bästa ska åka, svårare än så är det inte..

Om jag tycker Fridas styrka och uthållighet är bättre än Majas, så är det väl rätt naturligt att hon är ett bra alternativ på en förstaträcka, när man vill ha Jonna på avslutningssträckan..

Varför inte? Det var så man gjorde vid VM 2019, då man satte Stina på förstasträckan och Maja som avslutare, men jag vill avvakta sprinten först, som det känns nu har jag mest tilltro till Jonna och då är det henne man vill ha i avslutningsfasen när allt ska avgöras..
Citera
2022-01-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Frida i en sprintstafett med Maja på OS hade varit ett spektakel att se, bägge går in helt övertaggade efter att ha vrålat "MDFK är bäst, ingen protest!" inför och övertygad om sin egen oövervinnerlighet faller Frida på eget bevåg på förstasträckan för att därefter stå och gråta och tycka synd om sig själv i mediazonen

Hahaha, jag är glad att Jonna är tillbaka med sitt lugn, så vi förhoppningsvis slipper se "MDFK", tror också att de blivit helt övertaggade..

Blir det något strul med Sundling, så kommer dock "MDFK" erövra världen istället
Citera
2022-01-23, 03:02
Medlem
Citat:
Jag är inte så orolig, det är du och någon till som snackar om oro.. De bästa ska åka, svårare än så är det inte..

Om jag tycker Fridas styrka och uthållighet är bättre än Majas, så är det väl rätt naturligt att hon är ett bra alternativ på en förstaträcka, när man vill ha Jonna på avslutningssträckan..

Varför inte? Det var så man gjorde vid VM 2019, då man satte Stina på förstasträckan och Maja som avslutare, men jag vill avvakta sprinten först, som det känns nu har jag mest tilltro till Jonna och då är det henne man vill ha i avslutningsfasen när allt ska avgöras..

Ska du jämföra med VM 2019 är Jonna/Maja, mer likt Stina/Maja, än Frida/Jonna.

Jag har hellre den bästa åkaren, d.v.s. Jonna, på förstasträckan. Maja är obesegrad på sistasträckan och är bättre än någonsin.

Jonna är det klart bästa alternativet på förstasträckan medans skillnaden mellan Jonna och Maja som avslutare är marginell.
Citera
2022-01-23, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Ska du jämföra med VM 2019 är Jonna/Maja, mer likt Stina/Maja, än Frida/Jonna.

Jag har hellre den bästa åkaren, d.v.s. Jonna, på förstasträckan. Maja är obesegrad på sistasträckan och är bättre än någonsin.

Jonna är det klart bästa alternativet på förstasträckan medans skillnaden mellan Jonna och Maja som avslutare är marginell.

Det är inte alls dumt, med Jonna på förstasträckan så är förstås Maja den givna avslutaren, men jag vill gärna se både form och bana först, lite känns det dock som att lägga över huvudansvaret på Dahlqvist och i nuläget litar jag mer på Sundling, precis som vid VM 2021..
Citera
2022-01-23, 10:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En av Majas största styrkor är att hon kan generera e-n-o-r-m fart på lättåkta partier. Med det i åtanke så bör OS-banan ej passa henne om jag förstått banprofilen rätt.
Jonna storfavorit till guldet och mer osäkert om det blir fler blågula på pallen.

J & M är lika stora favoriter enligt spelbolagen!
Majas styrka (i alla fall i vinter) är väl själva accelerationen, medan Jonna har en fantastisk högsta fart (men inte samma acceleration)? Kunde Maja vinna i Ruka ser jag inte varför hon intre skulle kunna vinna i OS, även om jag håller Jonna som knapp favorit.
Citera
2022-01-23, 10:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Majas styrka (i alla fall i vinter) är väl själva accelerationen, medan Jonna har en fantastisk högsta fart (men inte samma acceleration)? Kunde Maja vinna i Ruka ser jag inte varför hon intre skulle kunna vinna i OS, även om jag håller Jonna som knapp favorit.

Du fick mig att se om Rukafinalen. Vilken pondus hon visar där, inget snack om det. Falla och Hagström ser ut som juniorer.
Citera
2022-01-23, 10:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Varför inte? Förmodligen hennes största guldchans, dock kommer det med allra största sannolikhet att bli Maja & Jonna, men Dahlqvist och mästerskap är ingen höjdare..

Enda gången jag varit nöjd med henne var då hon avgjorde sprintstafetten i VM 2019, har en helt annan tilltro till Sundling..
För att jag tycker oerhört mycket bättre om Maja och Jonna än Frida och Fridas uttalanden efteråt är direkt pinsamma, hoppas nån kan förklara för henne att hon faktiskt stått för vinterns fulaste körning
https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-svarar-pa-diggins-kritik-stolt-over-hur-jag-agerade
Citera
2022-01-23, 10:41
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Det jag är lite oroad av inför OS är huruvida Maja har det där extra i uppförsbackar i fristil. Hon hamnade lite efter i Davos och vetetusan hur det loppet slutat om det inte vore för Brennans fall. Dock var hon ju urstark som mer eller mindre rundade fältet i början av uppförsbacken i Lillehammer-finalen.
Citera
2022-01-23, 10:50
Medlem
katws avatar
Citat:
För att jag tycker oerhört mycket bättre om Maja och Jonna än Frida och Fridas uttalanden efteråt är direkt pinsamma, hoppas nån kan förklara för henne att hon faktiskt stått för vinterns fulaste körning
https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-svarar-pa-diggins-kritik-stolt-over-hur-jag-agerade

Frida har ju bett om ursäkt till Diggins och hon vet om att det var ett dåligt beslut i det loppet. Vad är det som är pinsamt? Jag tycker Diggins överanalyserande blogginlägg var betydligt mer pinsamt.

Nu är det ju ledarna som tar ut laget till sprintstafetten och inte du eller någon annan härinne. Och de tar definitivt inte hänsyn till ur omtyckt en åkare är av enskilda skribenter på Flashback. Men det sagt så tycker jag inte heller att Frida ska köra sprintstafett. Hon har fyra andra distanser i stället med medaljchans i samtliga dessa.
Citera
2022-01-23, 10:52
Medlem
rainbowias avatar
Vi kan väl enas om att hade teamsprinten gått i intervallstart så hade Frida varit ett hetare tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in