Citat:
Ursprungligen postat av
Fiskebein
Jag förstår inte riktigt den här oron gentemot Maja med tanke på hennes sprintstafettsfacit. Det är en ganska speciell tävlingsform, i princip tävlar man i intervallträning... Och Maja har visat sig klara av det alldeles utmärkt. Om hon klappar igenom i sprinten så visst, Frida är en utmärkt ersättare, men utgångsläget måste väl vara att spara henne för andra uppgifter. Hon ska inte flaxa runt och tänka på för mycket annat än distanslopp och stafett.
Självklart beror det på den hårda konkurrensen i laget, de svenska damerna är såpass bra att man är inne på detaljer..
Har hela tiden sagt att Fridas fokus ligger säkert på distansloppen (och stafetten), men anser också att man alltid ska ställa upp med bästa möjliga lag.. Detta är en stor guldchans, då är det inte konstigt att laguttagningen diskuteras..
Kanske framför allt när Maja är "hypad" rejält efter sina prestationer denna säsong, pratas upp som huvudfavorit i sprint, given i sprintstafetten och även många vill se henne i stafetten, liksom hon själv..
För mig går Jonna före i allt, så självklart blir mitt tankesätt helt annorlunda jämfört med många andras då..
Dahlqvist blir största hoppet om Sundling inte får till det i sprinten, Maja är inte den givna i sprintstafetten, utan den som slåss om att vara andraalternativ och slutligen känns hon som en av fem åkare som gör upp om den sista platsen i ett stafettlag osv..
Detta blir förstås en stor skillnad, mot om man tror på 3 guld för Maja, som sprintdrottning och "ankare" i både sprintstafett och stafett..
Egentligen har jag inget emot Dahlqvist, det är bara att jag håller Sundling högre och då blir Maja steget efter i allting istället..